Gezondheid alle pijlers

Stoppen met roken.

23-08-2010 18:10 1031 berichten
Iedereen die rookt, of ooit gerookt heeft, weet hoe moeilijk het is om van de sigaretjes af te blijven. Naar aanleiding van een topic vanmiddag, leek het me een goed idee om hier een topic te openen waar iedereen die wil stoppen met roken terecht kan voor wat steun , zowel om te geven als te krijgen.

De tijd komt er weer aan dat het toch te koud wordt om buiten met een sigaretje te bibberen, dus dat is al één voordeel.

We worden fitter, de huid wordt mooier, zijn s'morgens beter uitgerust, stralend witte tanden zonder kunstgrepen. etc. etc. etc.

Wie doet er mee? Wie durft het aan? Wie heeft tips om het vol te houden?
Alle reacties Link kopieren
Hallo Sahara_desert, tuurlijk mag je hier komen klagen! Als het goed is heb je gisteren je laatste peuk uitgedrukt.

Succes. Het doorlezen van dit topic hielp mij wel om de motivatie vast te houden (al heb ik ook eerst verschillende pogingen moeten ondernemen).

groet famke

(ik hoop dat het hier wat drukker gaat worden voor je, het was vrij rustig de laatste tijd).
tsja.....
En verder natuurlijk voor iedereen de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar!
tsja.....
Ik kom me hier melden. Ik was gestopt, maar ben weer begonnen een half jaar terug. Het maakte me allemaal niet meer uit en ik hd genoeg redenen waardoor roken 'mocht' van mezelf.

Maar wel bleef altijd dat stemmetje knagen dat ik iets aan het doen was dat heel erg slecht is voor mijn lichaam, dat geen goed voorbeeld is voor mijn kinderen, iets waarmee ik mezelf met een dodelijke ziekte kan opschepen. Echt genieten van het roken doe ik dus niet. Het voelt alsof roken moet ipv mag, behalve wanneer ik uit ben. Met alcohol op denk ik er weinig over na, hoewel ik ook dan meer rook dan me eigenlijk smaakt. De volgende dag met die graflucht uit je mond, als ik me zonder energie uit bed sleep en mijn haar en kleding ruik, denk ik: blehh. Omdat ik niet eeuwig wil doorroken, moet ik er weer voor gaan! Mijn grootste motivatie zijn dus mijn gezondheid en mijn kinderen. Gisteren heb ik er nog twee gerookt, vandaag nog niks. En dat wilde ik maar zo houden... Ik heb me aangemeld op de site van Stivoro. Dat was gratis zolang je je voor 12 januari aanmeld, ben benieuwd naar de tips die daar gegeven gaan worden!
Zo,dit is dag 2 zonder sigaretten...het gaat eigenlijk heel goed! Vanmorgen een beetje keelpijn, maar ik weet niet of dat komt omdat alle giftroep nu langzaam uit het lichaam verdwijnt...het kan natuurlijk ook een virusje zijn.

Gister heb ik lekker het eerste deel van dit topic gelezen, heel herkenbaar allemaal, straks de rest ook nog even bijlezen.

Het stoppen gaat me geloof ik tamelijk makkelijk af, mijn probleem is vooral het voorkomen van terugvallen. Dat ik over een paar weken of maanden op een feestje ben en vind dat ik best een avondje wat sigaretten mag roken, het stoppen gaat immers zo goed?! Dan heeft het Nicotinemonster me alweer te pakken met zijn lange tentakels! Het is wel een echte verslaving, al zijn de ontwenningsverschijnselen best mild...vergeleken met alcohol of drugs dan. Ik moet met een wijde bocht om het spul heenlopen, het is namelijk alles of niets, bij mij.
Hier dag 7; nog een paar uurtjes en mijn eerste week als niet-roker zit erop! Jeej! Nog wel strak aan de nicotine-kauwgom. Meer mensen hier gestopt mbv nicotine-kauwgom? Zo ja; hebben jullie het hele 3 maanden plan afgemaakt? Ik vind 3 maanden persoonlijk een beetje lang, maar ben bang voor een terugval: beter kauwgom dan sigaretten!
Ik wil ook stoppen! En wel vanaf morgenavond 3 januari.

Dankzij wat mislukte pogingen weet ik exact wat mijn valkuil is. Ik weet alleen nog steeds niet goed wat ik eraan moet doen:

Ik ben single en zit 's avonds vaak alleen thuis. Vrienden wonen niet echt om de hoek, dus kan ook niet 'even' snel naar iemand toe. Zolang ik niet alleen ben gaat alles prima. Ja tuurlijk heb ik ook dan nog trek, maar dan rook ik gewoon niet. Maar zodra ik alleen ben dan gaat het mis en word ik neerslachtig en stap ik na een paar uur vechten naar de supermarkt voor sigaretten.

Hoe zou ik dat aan kunnen pakken???

Vanaf 4 januari start ik weer met werken en krijgt mijn hele leven weer regelmaat (ben overspannen geweest...). Daar heb ik super veel zin in. Ik ben 'gelukkig' geen stressroker maar een vervelings-roker. Als ik maar bezig ben of mensen om me heen heb gaat het prima.

Pfffff, hoe ga ik die eerste week doorkomen? Hebben jullie tips?
Zoethout, knutselen, tekenen, poetsen, alles wat je handen bezighoudt is goed. Succes!
Hey allemaal,

ik was van plan om vanaf morgen niet meer te roken, maar had er net zo'n genoeg van dat ik al mijn sigaretten heb weggegooid! Ik ben 23 en heb gerookt vanaf mijn 20e: voornamelijk uit verveling en tijdens stress volle situaties. Ik heb er vaak over gedacht om te stoppen, maar vond dan telkens weer een excuus om tóch nog even door te gaan. Ik ben benieuwd hoe ik deze eerste week door ga komen

Liefs!
Olive, als je googlelt op ´stoppen met roken ´dan komen er heel veel tips en goede raad voorbij, pak eruit wat voor jou werkt! Er zijn ook tools als nicotinevervangers, maar die gebruik ik zelf niet, want de tabletten/kauwgom smaken goor en de pleisters zijn belachelijk duur!

Net wat mizzpoez al zegt, overdag lekker bezig blijven (werken, huishouden, sporten) en dan ´s avonds een beetje proberen te relaxen, bijvoorbeeld met een dekentje op de bank goede series kijken of lekker badderen. Misschien kun je ook afspreken met iemand dat je mag bellen op momenten dat je het moeilijk hebt?

Als ik het echt niet meer trek (ik ben dus wel een stressroker en stoppen is stress), dan neem ik een anti-allergiepilletje wat we toevallig in huis hebben, wat als bijwerking slaperigheid veroorzaakt. Onder het motto ´het doel heiligt de middelen´, zo´n tabletje maakt voor mij ook het inslapen makkelijker.

Wat wel lastig blijft is de koffie, afgeraden wordt de inname van cafeine tijdens het stoppen, maar ik vind de smaak van koffie heerlijk en decaf is het net niet helemaal. Maar een bakkie koffie associeer ik juist ook wel met een lekker sigaretje erbij. Lastig. Ander punt is de snoeperij...het doel heiligt misschien de middelen wel, maar ik wil niet moddervet worden! Dus ik heb geen speciaal lekkers in huis gehaald, behalve een zak lolly´s...kun je nog een beetje op die stokjes knabbelen (en ook niet teveel calorieen). Hoe doen jullie dat?
Hé poezzzz! Ik ga knutselen als een malle! (OT: hoest poezzie?)

sahara_desert, ik wil ook zonder hulpmiddelen stoppen. Ik wil direct van die nicotine-verslaving af.

Koffie doe ik inderdaad even in de ban. Thee is ook lekker

Slapen is bij mij nooit echt een probleem (weet ik uit vorige stoppogingen). Ik vlieg alleen 's avonds echt tegen de muren. Ik sprak net een hele goede vriendin en die stopt ook. Dus we bellen elkaar elke avond om de tijd te doden (wonen niet bij elkaar om de hoek) en elkaar erdoorheen te slepen.

Knagen op stokjes deed ik ook altijd, en op die plastic lepeltjes op werk! Bij mij zit er wel een raar mechanisme in me. Mijn hele eetlust vergaat me. Want als ik eet heb ik daarna zin in een sigaret... Dus ik eet niet zoveel.

Hier zijn alle voorbereidingen getroffen. Lijnzaad in huis voor de stoelgang, want die kapt er wel helemaal mee

@Ohsea Succes! Wedden dat we het kunnen! Al vliegen we tegen de muren, we roken geen peuk meer!
Ten eerste, voor iedereen een heel goed en gezond begin van 2011. Ik ben net terug van vakantie dus mijn jaar begint goed. Ik ben snotverkouden van de airco maar ach dat gaat wel over.

Ik rook nu sinds november niet meer! Ik heb heel erg veel aan het forum gehad. Het is echt een keuze die je maakt..Namelijk: IK ROOK NIET MEER.

Klinkt makkelijk maar ik ben er achter gekomen het werkt echt zo...

Succes allemaal en ik duik weer mijn bedje in...jetlag en verkouden zijn werkt niet echt heel erg lekker..
Ik lees dat er veel mensen een heel goed voornemen voor 2011 hebben...

@Sahara_desert, nu schrijf je iets wat ik me al heel lang afvraag. Waarom kan je beter geen caffeine binnenkrijgen als je stopt met roken?
Weet ik niet....ik vind koffie de lekkerste drank *nou ja, samen met bier dan, maar dat drink ik niet elke dag, koffie wel.

Als je de site van Stivoro e.a. bekijkt, zeggen ze allemaal dat je caffeine de eerste weken moet vermijden. Misschien omdat het een stimulerende stof is, waar je misschien een beetje opgefokt gevoel van krijgt (alsof je 12 bakkies achter elkaar drinkt)?!

Een ander punt wat vaak genoemd wordt is dat je rokers moet vermijden, de eerste weken. Maar dat betekent dat ik m'n vrienden niet meer kan zien! En ik vind het ook jammer om feestjes en bijeenkomsten om de reden te moeten missen. Maar tot 14 januari ga ik me er wel aan houden, dan moet de ergste Cold Turkey toch wel over zijn....

Een bruikbare tip vond ik wel om naar ruimtes te gaan waar sowieso niet gerookt mag worden, de bibliotheek bijvoorbeeld. Op mijn werk rookt niemand, dat is ook wel prettig, daarbij geeft het werken zelf een goede afleiding.

Ik voel me trouwens wat grieperig nu, dus zit op bed met laptop en citroengrasthee onder handbereik.
heb vandaag nog niet gerookt, dat heb ik 20 jaar gedaan en dan ± 18 sigaretten per dag.

ik was laast ziek en rookt toen ook al wat minder, kwam toen tot de conclusie dat het beter is dat ik stop met roken, heb vanaf dat moment elke week 1 sigaret minder gaan roken.

gisteren om 23.00 mijn laaste sigaret gerookt, heb alles kapot gemaakt .(asbak aanstekker.....)
Heeey dames,

Ik ben sinds 1 januari gestopt, dit is mijn 4e rookvrije dag. Op zich gaat het wel, maar ik ben echt zo vreselijk emotioneel. Ik word niet goed van mezelf! Het ene moment zit ik keihard te lachen, het volgende moment schiet ik enorm uit mijn slof om helemaal niets en weer 5 tellen later zit ik je janken als een klein kind! Herkenbaar?

xx
Ja hoor, heel herkenbaar...roken dempt je emoties en nu mag dat dan niet meer, een sigaretje opsteken. Je kunt eventueel naar de huisarts voor hulp bij het stoppen? Het valt ook niet mee allemaal, die rotverslaving overwinnen...heb je lang gerookt eigenlijk?

Wij hebben dezelfde stopdatum, ik zit ook op dag vier. Ik droomde vannacht dat ik weer stiekem aan het roken was....maar dat is gelukkig niet zo. IK heb wat last van keelpijn en hoesten, maar dat schijnt er allemaal bij te horen. Ik leef een beetje van moment naar moment nu en als ik een crave voel opkomen neem ik een lolly.
De eerste dagen (zo 3 a 4) waren bij mij de ergste. Idd heel emotioneel. Sjago, janken, overdreven vrolijk, alles kwam voorbij. Daarna was dat eigenlijk over. Heb er verder op lichamelijk vlak dan ook geen last meer van gehad, wel op geestelijk. Mensen mijden ofzo dat deed ik niet. Ik dacht gewoon steeds zo....die mensen zouden toch ook graag gestopt willen zijn. En dat is wel gebleken want zoveel vrienden zijn de laatste tijd gestopt.
quote:Wieowie schreef op 03 januari 2011 @ 22:28:

heb vandaag nog niet gerookt, dat heb ik 20 jaar gedaan en dan ± 18 sigaretten per dag.

ik was laast ziek en rookt toen ook al wat minder, kwam toen tot de conclusie dat het beter is dat ik stop met roken, heb vanaf dat moment elke week 1 sigaret minder gaan roken.

gisteren om 23.00 mijn laaste sigaret gerookt, heb alles kapot gemaakt .(asbak aanstekker.....)Dat heb ik ook gedaan....4 maanden en 1 week geleden! Alles vernietigen helpt!
Dat emotionele ken ik wel. Kennen jullie dat geduw en getrek in jullie lijf. Alsof je benen van elastiek zijn enzo?

Hield dat op na een aantal dagen (vraag aan oudgediende hier). Ik moet ook nog ongesteld worden, voel me dus echt ff niet fijn.

Ik ben sinds gisteren 12.00 gestopt. Een dag en bijna 6 uur nu.
quote:Taha schreef op 04 januari 2011 @ 17:28:

l. Kennen jullie dat geduw en getrek in jullie lijf. Alsof je benen van elastiek zijn enzo?

ik heb er geen last van.

ik had gisteren wel last van agressief

werd vannacht om 03.00 wakker en kon niet meer in slaap komen

tot 06.30 heb toen geslapen tot 07.30 wat normaal is.
Wat sneller geirriteerd en meer kortaangebonden ben ik ook wel nu, mensen moeten nu ff niet voordringen in de winkel of bank, want dan krijgen ze de wind van voren. Man en kind moeten ook op hun tellen passen, dat ze niet teveel aan mama´s kop drammen, want het lontje is kort! Gaat wel weer over hoor, normaal ben ik altijd heel relaxed en vriendelijk tegen iedereen (zie motto).

Vandaag voel ik me alsof er een grote klont teer in m´n longen zit, die heel langzaam aan het oplossen is...de grote ontgifing is weer op gang gekomen, net alsof er allemaal kleine mannetjes met bezempjes de boel van binnen aan het schoonvegen zijn!

Intussen heb ik het hele topic gelezen, ik vind het heel eerlijk hoe jullie telkens opbiechten de fout weer ingegaan te zijn...ik herken dat heel erg van mijn vorige 6 stoppogingen, dat de kick van een sigaret toch te verleidelijk bleek. Dan staat de teller weer op nul...en elke peuk creeert alleen maar een verlangen naar de volgende. Maar iedereen moet er blijkbaar op zijn/ haar manier doorheen. Tabak is superverslavend, dus wij kunnen niet weinig roken als in ´minderen´of ´alleen op feestjes roken´. Maar er gaan meestal wel een paar mislukte stoppogingen overheen, voordat je dat in de gaten hebt. Het goede is dat je je steeds bewuster wordt van hoe het verslavingsgedrag in elkaar zit. En bij elke stoppoging heb je je longen toch weer even pauze gegeven van al dat gif. Dus niet zo hard over jezelf oordelen hoor, gewoon vol goede moed verder gaan met stoppen.

Overigens, ik pikte bij mijn vorige stoppogingen stiekem tabak van m´n man, van die gore zwarte van Nelle, en die ging ik dan heel sneaky buiten staan oproken, in de stromende regen, onder een paraplu...terwijl ik tegen m´n omgeving volhield echt gestopt te zijn. Jullie zijn stukken eerlijker over je terugvallen....
Ik heb zelf 12 jaar gerookt, denk 10 jaar echt heftig. Dus vanaf mijn 16e. Jullie?

Ik heb echt enorme slaapproblemen sinds drie dagen... Slaap zo ontzettend slecht en dat ben ik helemaal niet gewend van mezelf. Normaal gesproken slaap ik echt als een blok door, zonder wakker te worden. Ik schrik nu echt elk uur wakker van nachtmerries, helemaal onder het zweet. Vreselijk! Hoop dat dit snel over is.

Dat emotionele is super irritant, ik kan het totaal niet onder controle houden. In plaats van te roken zit ik tegenwoordig op winterpenen te kauwen, wordt toch geen mens vrolijk van ;)

Merkte wel gisteren met hardlopen dat die paar dagen al echt een enorm verschil maken, het ging zo goed!!!!
quote:Sahara_desert schreef op 04 januari 2011 @ 22:08:

Overigens, ik pikte bij mijn vorige stoppogingen stiekem tabak van m´n man, van die gore zwarte van Nelle, en die ging ik dan heel sneaky buiten staan oproken, in de stromende regen, onder een paraplu...terwijl ik tegen m´n omgeving volhield echt gestopt te zijn. Jullie zijn stukken eerlijker over je terugvallen....

Haha, herkenbaar! Ik overweeg deze dramatische acties wel eens, maar gelukkig ben ik nog niet zo diep gezonken

Ik bedenk dan dat als ik dan tóch wil & ga roken, ik er beter van kan genieten. Dus naar de supermarkt lopen voor een pakje sigaretten, er één uithalen & de rest aan de daklozenkrantverkoper geven. Dan naar huis en heerlijk van mijn sigaretje genieten. Zoals je ziet; het plan is uitgedacht

Maar ik ben (op dag tien) nog steeds clean! Helaas nog steeds mbv nicotinekauwgum...
Hallo Stoppers, heel veel succes allemaal. Stoppen en volhouden zijn gewoon erg moeilijk maar voor je het weet, weet je niet eens meer of je 4 of 5 jaar gestopt bent! Alleen maar dat je er iedere dag nog trots en blij mee bent.

Vooral in het verhaal van Sarah herken ik me heel erg. Het valt me op dat je steeds zegt dat je geen sigaret meer MAG maar het is zo dat je hem niet meer WÍL.
Ik heb niet alle berichten gelezen maar hoop dat ik even mag aanhaken bij jullie.

Negen jaar geleden stopte ik met roken, omdat ik ontzettend benauwd was en er helemaal genoeg van had. Ik heb toen het boek 'de opluchting' van Jan Geurtz gelezen. Ik heb geen moment moeite gehad met het stoppen, ben niet aangekomen en was helemaal trots op mezelf. Dit heb ik acht jaar volgehouden. Ik had nooit meer zin in een sigaret.

En toen ging mijn relatie na 10 jaar uit en ben ik toch weer begonnen. Zo stom achteraf! Al met al heb ik weer bijna een jaar gerookt en ik werd weer net zo benauwd als vroeger. De angst om iets te krijgen door het roken begon mijn gedachten weer te beheersen, ditmaal ook versterkt door een familielid met ongeneeslijke longkanker. In oktober heb ik een stoppoging gedaan, maar is het me niet gelukt om voorgoed van de sigaretten af te blijven. Ik zat toen niet lekker in mijn vel en na een paar dagen ben ik toch weer gezwicht.

Nu rook ik sinds 2 januari niet meer. Ik moet er echt van af! Na die paar dagen niet roken ben ik nu al een heel stuk minder benauwd. Maar zo'n zin om er voorgoed vanaf te zijn als negen jaar geleden heb ik nu niet. Ik vind overdag niet roken niet zo'n probleem, maar als ik 's avonds alleen thuis zit vind ik het erg moeilijk. En ik ben ook nog niet op stap geweest, maar denk dat ik dan ook wel erg zin heb in een sigaret. ik hoop dat het me weer gaat lukken!

Succes allemaal!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven