Bruiloft in het buitenland

04-01-2011 17:13 170 berichten
Hallo Allemaal,

Ik wil even advies over het volgende:

Een van mijn beste vriendinnen, die ik al mijn hele leven ken en bevriend mee ben, gaat trouwen in het buitenland. In een klein plaatsje precies 200km tussen twee luchthavens en grote steden in. Ze houden het klein (40 personen incl familie) en hebben mijn vriend en mij dus ook uitgenodigd. Ze vermelden ook in de uitnodiging dat ze geen cadeau willen dat onze aanwezigheid op de dag zelf genoeg is. Nu heb ik eens zitten tellen en kom ik op een bedrag voor 3 dagen van 700 euro uit voor reis en overnachting, alle uitgaven erbij dus zo'n 1000 euro. 2x vliegticket, autohuur, overnachting in het genoemde dorpje. En dan heb ik overal de goedkoopste optie gekozen.

Nu is het echter zo dat wij in september een huis gekocht hebben en hier flink in aan het verbouwen zijn. Geld rent de deur uit momenteel. Ook is het zo dat hun overige vrienden niet mijn vrienden zijn, ik kan me best een uurtje of 2 op een feestje met hen amuseren maar 3 volle dagen is vrij veel gevraagd. En als ik eerlijk ben geef ik dus die 700 euro liever uit aan mijn huis, of wanneer we klaar zijn met verbouwen aan de zomervakantie.

Maar hoe ga ik dit aan haar vertellen? Enerzijds kan ik me niet voorstellen haar bruiloft te missen, maar als ik aan de kosten denk en het verdere "plezier" daar dan weet ik 1000 en 1 betere bestemmingen.

Hebben jullie tips?

Merci!

p.s. en is het vreemd dat ik eigenlijk stiekem vind dat wanneer jij perse in het buitenland wilt trouwen het redelijker zou zijn om de vlucht of het hotel oid te betalen. Aangezien je zo voor 35 personen eigenlijk een heel "goedkoop" feestje hebt?
Alle reacties Link kopieren
Calm, heb je al met haar gepraat?

Vertel haar waar je mee zit. Ik merk uit je post dat je bij die inzegening wilt zijn? Er zijn vast meer mensen die er zo over denken (vooral als je uit kerkelijke kringen komt) en kan ze het feest daar in verweggiestan doen, en het kerkelijke hier.

Maar ik blijf er bij, als ze niet weet hoeveel ze van je vraagt, zal ze zich altijd afvragen waarom je niet gekomen bent!
quote:_Webs_ schreef op 04 januari 2011 @ 17:44:

[...]

Dat zou ik anders vinden ja, hoewel ik vind dat het bruidspaar zich dan nog goed moet realiseren wat ze vragen van vrienden. Als die het niet kunnen missen, vind ik dat het bruidspaar dat heeft te accepteren ipv het 'geen goede vrienden' te vinden. En dan kan het helpen als het bruidspaar een deel betaalt als ze het kunnen missen. zo niet, dan jammer voor beide partijen. Het is volgens mij nooit een plicht voor vrienden om even 1000E, vakantiedagen, kinderopvang etc. te lappen voor het feestje van een ander (want dat vraag je wel van ze)Volgens mij gaat het hier niet om het niet kunnen missen, maar andere dingen belangrijker vinden. TO heeft zelf aangegeven dat ze haar eigen zomervakantie en nieuwe meubels belangrijker vindt dat de bruiloft van een hele goede vriendin. Dat laat wel een bepaalde nare smaak achter vind ik.
En moet je daar nou 1 dag zijn, of drie volle dagen? 1 dag zonder je vriend moet toch nog wel uit te houden zijn...
quote:Calm schreef op 04 januari 2011 @ 17:49:

[...]

[...]

Dat is dus ook het gevoel wat ik erbij heb maar wat ik vervelend vind om te zeggen. En ik zal heus niet tegen haar zeggen dat ik liever op zomervakantie ga (hoewel dat ook meetelt, die zomervakantie hebben zowel mijn vriend als ik nodig om bij te tanken van een jaar werken gecombineerd met een scriptie schrijven en 8 maanden een huis verbouwen) Zoals gezegd vind ik een cadeau van 100 a 200 euro heel iets anders dan een reis van 1000 euro. En dat is waar de boel botst.Ik zou wel aangeven dat dit voor jullie gewoon te veel geld is. Niets over waar je het voor uit wilt geven, maar puur dat 1000 Euro in jullie situatie te veel is en dat je heel graag bij de inzegening zou willen zijn en het dus zelf ook heel jammer vind, maar niet kan komen. Hopelijk worden er opnames gemaakt en kun je daarna met haar afspreken om bij te praten en sfeer te proeven!
quote:Mlle_j schreef op 04 januari 2011 @ 17:50:

Het ligt er ook aan hoe lang je er over doet om die EUR 500/700/1000 weer terug te verdienen vind ik. Als je hier een jaar voor moet sparen (en dus al die tijd met een tekort zit voor je nieuwe meubels) dan zou ik dat eerlijk zeggen. Als je het geld eigenlijk wel kunt missen maar gewoon liever eerder die nieuwe inboedel kunt afrekenen, zou ik dit afschrijven als onverwachte kosten en gewoon gaan. Ik ben zelf ook weleens ver gevlogen voor bruiloft: goedkope ochtendvlucht, auto geregeld,bruiloft, 1 overnachting en met iemand mee terugrijden. Is dat nog een optie?Terugsparen bedoel je? Dat zal ergens 2012 worden denk ik. Ik heb ontdekt dat de hobby die verbouwen heet verdacht veel op een bodemloze put lijkt (die het overigens wel waard is maar dat is een tweede) en mijn "rest"spaargeld daar kom ik niet aan want ook ik wil over een jaartje of 2 trouwen (Maar dan gewoon hier in de buurt in een leuke locatie waar je voor 2 tientjes met de taxi komt )
De opmerking is misschien al voorbij gekomen maar ik begrijp niet zo goed dat stelletjes die in het buitenland willen trouwen niet inzien dat ze hiermee hun gasten op de kosten jagen. Het is misschien in dit geval "maar" 700 euro maar het blijft toch een heel bedrag voor een feestje (op te nemen vrije dagen niet meegenomen). Ik zou deze vrienden uitnodigen om een keer te komen eten en dan uitleggen dat het onmogelijk voor jullie is om op hun bruiloft te komen.
quote:plops schreef op 04 januari 2011 @ 17:50:

Volgens mij gaat het hier niet om het niet kunnen missen, maar andere dingen belangrijker vinden. TO heeft zelf aangegeven dat ze haar eigen zomervakantie en nieuwe meubels belangrijker vindt dat de bruiloft van een hele goede vriendin. Dat laat wel een bepaalde nare smaak achter vind ik.Mag je dan alleen zeggen dat je het niet kunt missen als je er daadwerkelijk honger om zou moeten lijden of uit je huis gezet zou worden omdat je de hypotheek niet meer kunt opbrengen? Het is toch vrijwel altijd een kwestie van prioriteiten stellen? Ik denk dat de meeste mensen wel 1000 euro voor een bruiloft bij elkaar kunnen krijgen, maar ik vind het altijd je goed recht om het gewoon teveel geld te vinden.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:Mlle_j schreef op 04 januari 2011 @ 17:51:

En moet je daar nou 1 dag zijn, of drie volle dagen? 1 dag zonder je vriend moet toch nog wel uit te houden zijn...Drie volle dagen toch ook wel?
quote:Mlle_j schreef op 04 januari 2011 @ 17:51:

En moet je daar nou 1 dag zijn, of drie volle dagen? 1 dag zonder je vriend moet toch nog wel uit te houden zijn...Ja maar 1 dag zonder vriend daar gaat het helemaal niet om. Als je met 1 persoon op een 2 persoons hotelkamer zit betaal je gewoon nogsteeds de volle mep. Er valt alleen 1 vliegticket weg qua besparing.

[...]

Volgens mij gaat het hier niet om het niet kunnen missen, maar andere dingen belangrijker vinden. TO heeft zelf aangegeven dat ze haar eigen zomervakantie en nieuwe meubels belangrijker vindt dat de bruiloft van een hele goede vriendin. Dat laat wel een bepaalde nare smaak achter vind ik.Ik krijg er ook een bepaalde nare smaak bij dat iemand haar bruiloft zo belangrijk vind dat een hele goede vriendin daar haar zomervakantie voor moet inleveren op beknibbelen op de inrichting van haar huis. De inrichting van je huis lijkt mij velen malen belangrijker dan een feestje in verweggistan omdat vriendin nou eenmaal zulke mooie herinneringen aan dat land heeft. Ze zouden ook gewoon in hun woonomgeving kunnen trouwen en dan naar dat land op huwelijksreis gaan in plaats van van vrienden en familie verwachten zo'n ernorm bedrag uit te geven aan hun dagje feest.

[...]

Volgens mij gaat het hier niet om het niet kunnen missen, maar andere dingen belangrijker vinden. TO heeft zelf aangegeven dat ze haar eigen zomervakantie en nieuwe meubels belangrijker vindt dat de bruiloft van een hele goede vriendin. Dat laat wel een bepaalde nare smaak achter vind ik.Dat vind ik dus niet. Waar trek je dan de grens? Ik kan als het moet zo 5000 euro betalen voor een bruiloft van een ander, maar ik wil er graag andere dingen mee doen en ik vind niet dat je je vrienden praktisch kunt verplichten om veel geld uit te geven voor een feestje dat je zonder goede reden in het buitenland viert. Het is de dag van hun leven, maar waarom moet dat vrienden zoveel geld kosten? Dan hebben die toch gewoon het recht om te zeggen dat ze het niet kunnen of willen missen?

TO geeft aan dat ze heel veel behoefte hebben aan vakantie. Jij vindt dat ze dat maar moeten opgeven puur omdat (egoistisch) vriendinnetje haar op kosten jaagt met een bruiloft van een dag???
quote:Toby_or_not_Toby schreef op 04 januari 2011 @ 17:55:

[...]

Ze zouden ook gewoon in hun woonomgeving kunnen trouwen en dan naar dat land op huwelijksreis gaan in plaats van van vrienden en familie verwachten zo'n ernorm bedrag uit te geven aan hun dagje feest.Helemaal mee eens!
quote:87_slagroomsnoes schreef op 04 januari 2011 @ 17:55:

[...]

Ja maar 1 dag zonder vriend daar gaat het helemaal niet om. Als je met 1 persoon op een 2 persoons hotelkamer zit betaal je gewoon nogsteeds de volle mep. Er valt alleen 1 vliegticket weg qua besparing.Daar gaat het ook om; ik begrijp dat de vriend het gezelschap van de overige vrienden van de bruid draaglijk zou maken?
quote:Susan schreef op 04 januari 2011 @ 17:54:

[...]

Mag je dan alleen zeggen dat je het niet kunt missen als je er daadwerkelijk honger om zou moeten lijden of uit je huis gezet zou worden omdat je de hypotheek niet meer kunt opbrengen? Het is toch vrijwel altijd een kwestie van prioriteiten stellen? Ik denk dat de meeste mensen wel 1000 euro voor een bruiloft bij elkaar kunnen krijgen, maar ik vind het altijd je goed recht om het gewoon teveel geld te vinden.Helemaal mee eens!
Heb je de trouwkaart al gehad of heb je alleen nog een mondelinge uitnodiging gehad?

Dat vrienden van ons aan de andere kant van het land trouwde hebben ze iedereen van de datum en lokatie op de hoogte gesteld.

Vervolgens waren er een paar mensen die heel bot reageerden van "nou als jullie zo nodig zo ver weg trouwen moeten dan zorgen jullie ook maar voor een hotel" Die zijn vervolgens alleen voor het feest uitgenodigd, en degene die eerlijk en/of enthousiast waren zijn voor de hele dag uitgenodigd, met overnachting op de trouwlokatie er bij.

Maar dit ging niet om het verre buitenland natuurlijk.

Niet mijn manier om je waren vrienden te ontmaskeren, maar toch.
quote:Susan schreef op 04 januari 2011 @ 17:54:

[...]

Mag je dan alleen zeggen dat je het niet kunt missen als je er daadwerkelijk honger om zou moeten lijden of uit je huis gezet zou worden omdat je de hypotheek niet meer kunt opbrengen? Het is toch vrijwel altijd een kwestie van prioriteiten stellen? Ik denk dat de meeste mensen wel 1000 euro voor een bruiloft bij elkaar kunnen krijgen, maar ik vind het altijd je goed recht om het gewoon teveel geld te vinden.Ik zeg toch niet dat TO moet gaan tenzij ze er honger door moet lijden? Ik zeg alleen dat het gaat om prioriteiten. Hetzelfde wat jij hier dus zeg. Blijkbaar ligt haar prioriteit bij haar eigen zomervakantie en een nieuwe bank en niet bij de bijzondere dag van een hele goede vriendin bijwonen. Dat mag....absoluut. Je zendt er alleen wel een bepaald signaal mee uit. Dat is het enige wat ik hier probeer te zeggen.
quote:Mlle_j schreef op 04 januari 2011 @ 17:57:

[...]

Daar gaat het ook om; ik begrijp dat de vriend het gezelschap van de overige vrienden van de bruid draaglijk zou maken?Owja, zoiets was wel gezegd idd, solly, niet goed gelezen..
Krijg je spijt als je niet gaat, denk je?

[...]

Volgens mij gaat het hier niet om het niet kunnen missen, maar andere dingen belangrijker vinden. TO heeft zelf aangegeven dat ze haar eigen zomervakantie en nieuwe meubels belangrijker vindt dat de bruiloft van een hele goede vriendin. Dat laat wel een bepaalde nare smaak achter vind ik.Echt? Ik zou het als bruid juist verschrikkelijk vinden als mijn wens om mijn bruiloft te vieren in dat ene schattige dorpje in italie betekent dat een vriendin daardoor niet op zomervakantie kan/zou gaan. Het is eenfeestje georganiseerd door vriendin die er voor kiest om dat om een romantische maar in mij ogen niet zwaarwegende reden in het buitenland te doen.
quote:Mlle_j schreef op 04 januari 2011 @ 17:57:

[...]

Daar gaat het ook om; ik begrijp dat de vriend het gezelschap van de overige vrienden van de bruid draaglijk zou maken?Juist dat bedoel ik.... (als het er zo staat klinkt het vrij lomp maar basis is dat wel wat ik bedoel.)
Ik zou ¤1000,- best kunnen missen maar ik zou het heel raar vinden als mijn beste vriendinnen dit bedrag aan mij vragen om uit te geven voor hun bruiloft. Ze kunnen veel meer van me krijgen maar niet voor zoiets vergankelijks als een bruiloft.

Ik vind die tip van stel uitnodigen voor een etentje wel een goede. En dan vertellen dat je met een dilemma zit, dat je moeite hebt met het ophoesten van het bedrag maar dat je toch ook wel heel graag bij haar bruiloft wil zijn. Vraag of zij nog ideeen hebben om de kosten te drukken.
Ik had het best leuk gevonden om op Malta te trouwen, het land waar we voor het eerst samen op vakantie zijn geweest, maar ik had het echt niet in mijn hoofd gehaald om bij familie en vrienden te opperen dat ze maar even gauw een vliegticket en twee nachten in een hotel moesten boeken omdat dat voor ons zo leuk was.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Overigens heb ik er sowieso moeite mee als een (meestal) bruid alle gevoel voor verhoudingen uit het oog verliest als ze gaat trouwen. Ik ken verhalen van bruiloften in NL waar gasten na een duur vrijgezellenfeest en twee dure dresscodes, overnachting, locatie etc. 5/600 euro kwijt waren. Dan heb je nog niet eens een kado gegeven.

Ik snap dat een bruiloft leuk moet zijn en een mooie herinnering is, maar vind het ontzettend egoistisch om je gasten zo uit het oog te verliezen als je een bruiloft plant!
quote:_Webs_ schreef op 04 januari 2011 @ 17:56:

[...]

Dat vind ik dus niet. Waar trek je dan de grens? Ik kan als het moet zo 5000 euro betalen voor een bruiloft van een ander, maar ik wil er graag andere dingen mee doen en ik vind niet dat je je vrienden praktisch kunt verplichten om veel geld uit te geven voor een feestje dat je zonder goede reden in het buitenland viert. Het is de dag van hun leven, maar waarom moet dat vrienden zoveel geld kosten? Dan hebben die toch gewoon het recht om te zeggen dat ze het niet kunnen of willen missen?

TO geeft aan dat ze heel veel behoefte hebben aan vakantie. Jij vindt dat ze dat maar moeten opgeven puur omdat (egoistisch) vriendinnetje haar op kosten jaagt met een bruiloft van een dag???

Wie bepaalt wat een goede reden is? Ik vind het persoonlijk wel mooi dat je met anderen de plek wilt delen die voor jou zo bijzonder is.

Tuurlijk hebben ze het recht om te zeggen dat ze het niet kunnen of willen missen. Ik zeg alleen dat je daar een bepaalde boodschap daarmee uitdraagt.

Behoefte aan vakantie is prima, maar er zijn weet ik hoeveel manieren om vakantie te vieren. Jij gaat mij niet vertellen dat er geen manier is die samen gaat met het ook vieren van de bruiloft?
Kun je echt niet alleen gaan zonder vriend? Misschien vallen die mensen (na wat drankjes) wel mee! En het is een extra reden om je bezoek KORT te houden, bv slechts 1 overnachting...of een tweede overnachting ergens goedkoop bij vliegveld om vroege ochtendvlucht oid te kunnen halen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven