Gezondheid alle pijlers

Groenten uit natuurwinkel daadwerkelijk onbespoten?

31-12-2010 21:14 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn groenten en fruit koop ik meestal bij een natuursupermarkt (Marqt) of bij een plaatselijk natuurwinkeltje. Nou verbaasde ik me er laatst over dat sommige groenten 2, soms zelfs 3 keer zo goedkoop zijn bij de Aldi. Ik vraag me weleens af of de groenten van de natuurwinkel daadwérkelijk onbespoten zijn en of het stiekem niet allemaal dezelfde oorsprong heeft als die van de gewone supermarkt. Ik dacht ook altijd dat een volledig natuurlijke

groeten of vrucht vrij snel ging rotten maar merk niet zoveel verschil met bespoten groenten. Verder hoor ik ook nooit zoveel over waar ze hun groenten dan laten telen, wat me ook een beetje argwanend maakt. Wat denken jullie?
Gezien alle strenge normen en wetten ga ik er voor het gemak maar vanuit dat het echt is.

Het gif is niet om de groenten langer mooi te houden, maar om het ongedierte- en ziektevrij op te kweken.

Dus een biokomkommer kan net zo lang meegaan als een gewone komkommer.
Aldi is k*tmetbespotenperen qua groenten en fruit, je kunt beter naar de Lidl gaan, die heeft ook een behoorlijk aanbod biologisch.

De natuurvoedingswinkels in Groningen zijn stinkend duur met bio-groenten en fruit, dat koop ik vrijwel nooit. Ik heb naast een sla-kwekerij gewoond, en weet dat het gifverbruik in Nederland heel erg meevalt.

Of fruit snel gaat rotten heeft niets met bespuiten te maken, maar met hoe het tijdens het plukken en het transport behandeld is. Een klein deukje is al reden genoeg om te gaan rotten, bespoten of niet.

Mijn appels haal ik in een grote krat rechtstreeks bij de kweker, en het blijft maanden goed in de schuur. We zoeken het zelf uit, en kunnen de gebutste appels dus laten liggen.
Nee hoor, het is echt onbespoten. Ik heb toevallig op een boerderij gewerkt die leverde aan o.a. een natuurwinkel. Dus ik heb het met eigen ogen gezien .

En veel groenten komen ook van Odin, dat is een grote leverancier van BD groenten, en die kunnen echt niet sjoemelen hoor, anders krijgen ze niet die keurmerken die op alle producten staan.

Eerlijk gezegd vind ik het wel apart dat je die natuurwinkel gaat wantrouwen, en niet de Aldi. Dat de Aldi die bio-groenten zo goedkoop aanbiedt is toch juist verdacht?

Ik vind dat verdacht in ieder geval.

Bovendien is er vaak nog een prijsverschil tussen biologisch en BD (biologisch-dynamisch). BD is dus duurder, en BD is wat natuurwinkels vaak verkopen en de normale supermarkten alleen biologisch.
Biokomkommers zit meer smaak aan.

Standaardkomkommers worden grootgebracht op glaswol en met voedingsstoffen verrijkt water.
Oh ja, veel natuurwinkels halen hun groenten en fruit trouwens van kleine bedrijven in de omgeving.

Dit o.a. vanwege duurzaamheid (weinig transport=beter voor het milieu) maar ook vanwege de versheid en het stimuleren van kleinschalige bio-bedrijven in de regio.

r
Kan me zo voorstellen dat bepaalde produkten juist uit de streek komen en daardoor goedkoper zijn, omdat er geen tussenhandelaar tussen zit (veilinghuis die ook weer moet verdienen) en er geen vervoer doorberekend hoeft te worden. Het zal zeker niet opgaan voor alle produkten (want er zijn genoeg dure groenten te vinden bij de biowinkel). Maar als je je een beetje richt op seizoensgroenten die erg Nederlands aanvoelen (en dus geen sinaasappels oid), dan kan het best goedkoper zijn.

Waarom argwanen? Je kunt de verkopers gewoon vragen waar ze het spul halen. Meestal weten ze dit beter dan een willekeurige medewerker van AH of Aldi.
De biologische spercieboontjes kwamen ooit uit Moppemans tuintje (overproductie). Inderdaad streekproducten dus.

Een week later lagen ze nog steeds voor vijf gulden per kilo in de bio-winkel (hoogseizoen, dus prijs elders was 50 cent per kilo), vergeeld en verlept.

Kijk, dan koop ik dus écht geen bio-groente. Terwijl ik wel actief bio-vlees en bio-zuivel kies.
In Nederland wordt eigenlijk niet veel gespoten. Met name niet in kassen omdat de groente daar onder ideale omstandigheden worden gekweekt. Verder zijn de rassen zo onwikkeld dat ze voor veel ziektes resistent zijn.

Vroeger toen er nog geen bestrijdingsmiddelen waren, werden soms hele dorpen ineens "gek" omdat ze brood hadden gegeten waar een bepaalde schimmel op zat.

Dan heb ik toch liever brood van bespoten graan.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

'Is weleens onderzocht of biologische groenten gezonder waren maar het bleek niet zo te zijn.

http://www.spitsnieuws.nl ... h_eten_niet_gezonder.html
Als jij zoveel bij Marqt komt, zou je toch moeten weten dat Marqt haar groenten direct bij boeren en tuinders uit de de omgeving koopt. Minder tussenhandel, transport, etc, snap je het nou?

Overigens vind ik dat Marqt helemaal niet goedkoop is qua groenten en fruit, en al helemaal niet voor wat betreft de rest. Ik vind het een hele dure winkel.

Waarom zou onbespoten (volledig natuurlijke?? dat is elke appel natuurlijk) sneller gaan rotten?

Misschien moet je je maar eens goed laten voorlichten in je geliefde Marqt.

keurmerk
quote:SeptemberGirl schreef op 01 januari 2011 @ 10:21:

Als jij zoveel bij Marqt komt, zou je toch moeten weten dat Marqt haar groenten direct bij boeren en tuinders uit de de omgeving koopt. Minder tussenhandel, transport, etc, snap je het nou?

Overigens vind ik dat Marqt helemaal niet goedkoop is qua groenten en fruit, en al helemaal niet voor wat betreft de rest. Ik vind het een hele dure winkel.

Waarom zou onbespoten (volledig natuurlijke?? dat is elke appel natuurlijk) sneller gaan rotten?

Misschien moet je je maar eens goed laten voorlichten in je geliefde Marqt.Ik heb juist gezegd dat ik deze zaak duur vind

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven