Taart blijft mislukken
dinsdag 4 januari 2011 om 14:54
Beste dames,
Ik als fanatiek taartbakster zit met klein probleem wat ik maar niet opgelost krijg. Mijn taarten mislukken. Soms zijn ze van binnen te vast dus is het geen cake meer en dus hardstikke zware taart en soms is hij van buiten gaar en mooi bruin en van binnen nat en papperig. Wat kan ik hier aandoen. Temperatuur van de oven is in orde maar hebben wel combi magnetron dus over/magnetron.
Zou ik de eieren gewoon niet goed genoeg hebben geklopt voor de luchtige cake... of zit het probleem ergens anders.
Tip zijn welkom
Ik als fanatiek taartbakster zit met klein probleem wat ik maar niet opgelost krijg. Mijn taarten mislukken. Soms zijn ze van binnen te vast dus is het geen cake meer en dus hardstikke zware taart en soms is hij van buiten gaar en mooi bruin en van binnen nat en papperig. Wat kan ik hier aandoen. Temperatuur van de oven is in orde maar hebben wel combi magnetron dus over/magnetron.
Zou ik de eieren gewoon niet goed genoeg hebben geklopt voor de luchtige cake... of zit het probleem ergens anders.
Tip zijn welkom
dinsdag 4 januari 2011 om 18:31
Slechte kwaliteit combimagnetrons (lees: goedkope) schiet in ieder geval niet erg op. Ik heb altijd geleerd dat heteluchtovens (dat is meestal zo bij een combimagnetron) zo'n 20 graden lager moeten dan aanbevolen (tenzij er natuurlijk staat: heteluchtoven zoveel graden). Dat doe ik, en taarten lukken hier prima, en cake ook
woensdag 5 januari 2011 om 10:18
Ik heb zelf ook een combi oven/magnetron van Miele en Ik heb zelf niet gekozen voor een combi maar zat al in de keuken toen wij dit huis hadden gekocht.
Over 2 maanden eindelijk een nieuwe keuken (zelf uitgekozen en heb mij niet laten ompraten ) ivm verhuizing en geen combi oven/magnetron meer. Geen aanrader.
Je moet ind op de tijd letten en aantal graden. In het begin mislukte het altijd. Of de taart zakte in elkaar of de taart was te droog.
Het is een kwestie van timen. Als je alles netjes volgt wat in het taartenkookboek staat heeft het echt te maken met je oven. Dat is het lastige van een combi oven je moet bij wijze van voor de oven staan om op je taart te letten.
Over 2 maanden eindelijk een nieuwe keuken (zelf uitgekozen en heb mij niet laten ompraten ) ivm verhuizing en geen combi oven/magnetron meer. Geen aanrader.
Je moet ind op de tijd letten en aantal graden. In het begin mislukte het altijd. Of de taart zakte in elkaar of de taart was te droog.
Het is een kwestie van timen. Als je alles netjes volgt wat in het taartenkookboek staat heeft het echt te maken met je oven. Dat is het lastige van een combi oven je moet bij wijze van voor de oven staan om op je taart te letten.
woensdag 5 januari 2011 om 11:10
Bij mijn combimagnetron moet ik altijd 25 graden van wat er op het pakje staat afhalen. Ik moet zeggen het is wel meerdere keren proberen hoe een cake het beste eruit komt (iets langer, lagere temperatuur), maar als je het eenmaal weet lukt het prima. Ik ken vrienden die met een gewone oven meer problemen hebben dus het is meer wat je zelf prettig vind.
anoniem_100516 wijzigde dit bericht op 05-01-2011 11:11
Reden: spelling :)
Reden: spelling :)
% gewijzigd
woensdag 5 januari 2011 om 13:01