Gezondheid alle pijlers

Een maand niet drinken

01-01-2011 12:31 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Niet omdat ik ernstig verslaafd ben, niet (alleen ) omdat het 1 januari is, maar omdat ik er even klaar mee ben na alle feestdagen en wil zien of, nee dát, ik het kan. Even geen alcohol.

Daarom ga ik een maand niet drinken, en ik begin vandaag. Als mensen zin hebben om mee te doen, leuk!

Ik vind het nu nog heel makkelijk omdat het de ochtend na O&N is, dan heb ik meestal niet zoveel zin in drank . Maar ik weet al precies wat mijn valkuil is; een wijntje om te ontspannen na een studiedag, avondjes met vriendinnen die er ook wel één lusten, avondeten bij mijn ouders. Ja, ik hou van wijn. Van de smaak, van het fijne gevoel, van het ritueel van 'een wijntje drinken'.

Ik drink vrijwel nooit teveel, maar wel vaak 2/3 wijntjes en dat telt toch ook aardig op. Nu dus even niet meer, en ik ben benieuwd hoeveel moeite me dat kost.

Dit topic leek me handig om inzicht te krijgen in wat de moeilijke momenten zijn en waarom. En om het vol te houden, 't misschien met elkaar te delen. Dus mede-tijdelijk-onthouders verzamelt u!
Hoi moonlight, sinds vier maanden drink ik ook niet meer en als mensen vragen waarin niet zeg ik eerlijk dat ik er niet mee om kon gaan. Vaak hoor je dat mensen het heel knap vinden en het voorkomt dat je nog wel es drank wordt aangeboden. Inhoudelijk vertel ik niet over mijn problemen maar als je gewoon zegt dat je je grenzen niet kon handhaven reageren mensen alleen maar positief om je huidige krachten hoor. Succes
Hoi moonlight, sinds vier maanden drink ik ook niet meer en als mensen vragen waarin niet zeg ik eerlijk dat ik er niet mee om kon gaan. Vaak hoor je dat mensen het heel knap vinden en het voorkomt dat je nog wel es drank wordt aangeboden. Inhoudelijk vertel ik niet over mijn problemen maar als je gewoon zegt dat je je grenzen niet kon handhaven reageren mensen alleen maar positief om je huidige krachten hoor. Succes
Gisteren het eerste moment waarop ik anders wijn had gedronken met verve overleefd . Bij het avondeten bij mijn schoonvader drink ik meestal een glaasje wijn bij hem mee, of 's avonds een borreltje. Maar niet gedaan, en ik had er ook geen zin in.

Straks bij mijn ouders eten waar altijd wel een glas wijn bij is, maar ook dat wordt geen probleem.
@ Moonlight: wat knap trouwens dat je je relatie met alcohol kritisch hebt bekeken en er iets aan hebt gedaan! Ik zie in mijn omgeving ook veel mensen die geen 'alcoholprobleem' hebben maar stiekem toch wel bij veel gelegenheden alcohol erbij vinden horen. Ik wil dat eens helemaal loskoppelen, en zien hoe het me bevalt.

Vond je het in het begin wel moeilijk of was het dat door de medicijnen ook niet echt?

Nou we zijn op dag 3 . Gisteren bij mijn ouders ook gewoon gezegd dat ik even niet drink. Had er wel even wat meer zin in, zij drinken altijd wel echt goede wijn .

En nu is het weekend weer voorbij! Heb de komende week in verband met studiestress geen afspraken staan dus eigenlijk is er ook nauwelijks verleiding. Ook een goed moment om even rustig aan te doen en fris te zijn, want moet 3 essays gaan schrijven!

Aan het eind van de maand heb ik wel een weekend met 3 vriendinnen waarmee ik normaal nogal achter de wijn aan zit, dus dat wordt de grootste uitdaging denk ik!
Hoi allemaal,

Ik Vind het best knap om een maand niet te drinken hoop dat jullie het volhouden !

Zelf drink ik graag wijn, maar ik kan makkelijk een aantal dagen zonder, ik moet nu zelf ook oppassen i.v.m. antibiotica, al staat dat bij deze AB er niet rekening bij hoeft worden gehouden, maar ik vind zelf van wel. Ik drink nu dus ongeveer 2 wijntjes per dag en daar hou ik zelf 2 alcoholvrije dagen tussen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik er heer erg van geniet, ook wat ik hier al eerders las over een soort ritueel, zo is dat bij mij dus ook Ik denk zolang je er geen kater de next morning aan overhoudt en je je eigen grens niet overtreedt, er niks mis is met 1 tot 2 wijntjes per dag. Sinds ik rode wijn drink is mijn cholesterol gedaald en ik heb buiten de wijn niets anders gedaan, toeval ? weet het niet ! maar ik onderving geen nare klachten bij de wijn.

Nogmaals, hou vol !
Ik doe mee!

Naast een maandje Bikram yoga elke dag moet een maand lang alcohol vrij ook lukken. Even vol los in de discipline!
Tigmo....zo'n oproep was gisteren ook bij Editie NL. Ik dacht....zal ik me aanmelden ?! Maar ik ken mezelf veels te goed. Ik ga dan gewoon alle gezellige activiteiten ontlopen. Ik ben ook zo iemand die het met een borrel erbij veel gezelliger vind dan met een spaatje. En aangezien er in onze vriendenkring bijna elk weekend wel een verjaardag of feestje is en (bijna) iedereen dan behoorlijk wat drinkt, blijf ik net zo lief thuis. Klinkt eigenlijk best heftig, maar doordeweeks drink ik geen druppel.

Ik doe dus niet mee, maar wens jullie heel veel succes en ik blijf jullie ervaringen volgen !
Sjonnery, welkom! Ook nog elke dag Bikram Yoga ernaast; volgens mij ben jij na deze maand een herboren mens . Doe je die yoga thuis? Ik volg meestal een yogales per week in de sportschool maar heb het nu al een tijdje laten liggen.

Breezer.. k herinner het nog van het kerstjurk topic inderdaad! Ben beetje afgehaakt, hoe is het bij jou gegaan? Ik zag de oproep van Editie NL langskomen inderdaad maar heb niet zo'n behoefte om ermee op tv te komen haha!

Vandaag dag 4 . Het voelt als valsspelen, want ik heb helemaal geen sociale dingen staan en zit de hele dag achter m'n computer, dus daar passen sowieso beter kopjes thee bij dan wijn! Maargoed, des te beter kan ik eraan wennen.

Zaterdagavond is denk ik de eerste uitdaging want dan ga ik met een groep (vooral onbekende, of oud-bekende) mensen voor de verjaardag van een vriendin naar een voorstelling. Normaal zou ik dan wel een wijntje drinken om een beetje in de stemming te komen . Maar nu moet ik maar gewoon vertrouwen op mijn sociale vaardigheden :D.
Hahaha Tigmo, klopt van dat topic. Ook ik ben lichtelijk afgehaakt, maar ik ben toch niet zo'n jurkenmens Ga wat dat topic betreft gewoon nu weer verder waar ik gebleven was, maar ja, dit topic speelt daar een grote rol in.

Ben echt superbenieuwd hoe het je zaterdag afgaat. Hopelijk duurt die voorstelling heeeeel erg lang, zodat er maar weinig borreltijd overblijft Wil je echt supporteren zonder dat ik zelf mee doe (beetje hypocriet wel he).

En ik zag mezelf ook niet echt gevold door een camera m'n verjaardagen op een spaatje afstruinen. Goed van je. Succes !!!
In de Vrouw (bijlage bij de Telegraaf) stond afgelopen keer een stuk over een vrouw die een jaar niet dronk. Ze viel 5 kilo af, ging in het begin niet naar feestjes maar op een gegeven moment was er een keerpunt en na het jaar is ze niet meer begonnen.

Was een interessant intervieuw, misschien nog op de website terug te lezen.

Zelf drink ik amper, dus voor mij maakt het geen verschil.
Dyaa, ik heb even opgezocht en vond het wel een inspirerend verhaal. De link naar het artikel: http://www.telegraaf.nl/v ... 3468/__Alcoholvrij__.html

Ook alle reacties erbij zetten je wel aan het denken, hoewel het toch veel gaat om mensen die geen maat kunnen houden en daar reken ik mezelf niet toe .

Weet niet of een maand genoeg is om echt 'af te kicken' maar moet dat van mezelf in ieder geval wel volhouden. Er stromen nu toch wat gezellige dingen binnen en ik moet eerlijk toegeven dat ik af en toe geneigd ben borrels/feestjes te 'ontwijken'. Maar dat moet ik natuurlijk juist niet doen, anders raak ik nooit de associaties van alcohol met gezelligheid kwijt maar stel ik het alleen uit.

Ik heb sinds het eind van de middag echt zin in een wijntje. Maar zit netjes aan de thee.
En Tigmo......is het gelukt om het netjes bij je thee-tje te houden gistermiddag/avond ?
Ja en zit toevallig net weer aan de thee . Had er zin in maar vond het tegelijkertijd niet moeilijk om het niet te doen.

Dus we zijn inmiddels bij dag....5! Ik had een vriendinnetje uitgenodigd voor een etentje op 21 januari maar ze kon niet en toen merkte ik dat ik dacht: oh dat is wel goed dan doen we het na januari . Ik weet eerlijk gezegd zeker dat zij het ongezellig zou vinden als ik geen wijn drink en dat ik er bij haar in de buurt ook heel erg zin in zou krijgen... We zitten altijd zo gezellig samen wijn te drinken. En natuurlijk ligt de gezelligheid niet in de wijn, maar ik associeer het er wel (sterk) mee.

De enige manier om van die associatie af te komen is natuurlijk om het gewoon een keer te doen.

We gaan nu die avond eten met een vriend van mijn vriend en zijn vriendin. Dan zou ik normaal ook wel wijn drinken, misschien een wijntje ook wel fijn vinden in het begin omdat ik ze niet zo supergoed ken. Gewoon, het idee. En ik merk dat ik het toch niet leuk vindt om dan te moeten zeggen dat ik niet wil drinken. Pfffff je loopt er toch wel tegen op zo. Waarom vind ik dat eigenlijk zo vervelend? Dat moet ik me maar even goed blijven afvragen. En er ook niet teveel op focussen.

Nou hmmm op het moment zelf valt het me dus nog wel mee, maar ik ben wel benieuwd hoe het wordt in dit soort situaties. Maar juist daarom wil ik het toch volhouden, ik wil geen afhankelijk gevoel hebben!
Applaus hoor dat je de wijn toch hebt laten staan !!!

Ik snap je wel hoor waarom je het moeilijk vindt om te zeggen dat je een maand niet wilt drinken. Je krijgt dan toch vragen: ben je de BOB, wil je afvallen, heb je een probleem, last van je gezondheid, blablabla. Tis gewoon veel makkelijker om gewoon dat wijntje te drinken hahaha.

Als ik in zo'n periode zit dat ik toch wat minder wil drinken in het weekend, gaan we gewoon met de auto naar een verjaardag. Dan gooi ik het erop dat ik nog moet rijden en daarom maar 2 wijntjes drink. Dat vinden de meesten al vreemd omdat we meestal een taxi terugnemen, maar dat valt nog wel te verkopen Heb ook geen zin om altijd maar te zeggen dat ik wat af wil vallen, want dan gaan mensen elke keer vragen hoeveel ik al af ben gevallen en wil dat op m'n eigen tempo doen.

Blijf volhouden hoor, nog maar 25 dagen te gaan !!!
Hahaha jezusmina nog 25 dagen, waar ben ik aan begonnen . Had ik beter februari kunnen kiezen!

Dag 6. So far, so good... zit nog steeds keurig aan de thee en af en toe cola light, achter de computer te zwoegen.

Heb er nog eens over nagedacht waarom ik zo gehecht ben aan een glas wijn in (nieuwe) sociale situaties. Eén glas wijn heeft nou ook weer niet zoveel effect dus het is puur het idee. Ik vind mezelf best sociaal en makkelijk in de omgang, maar blijkbaar is er toch een gevoel van verlegenheid dat een beetje opspeelt. Omdat ik dan dénk dat een glas wijn helpt, helpt het ook... maar dat is natuurlijk puur placebo. Als ik op de faculteit aan de koffie zit met studiegenoten ben ik toch ook niet verlegen... Dus in feite hou ik mezelf een beetje voor de gek.

Het enige wat hier tegen helpt is het een keer gewoon doen en dan zien dat ik mezelf prima handhaaf . Het is ook weer niet zo dat ik tot nu toe dacht dat ik het niet zonder zou kunnen hoor, maar ergens vond ik 't idee van met een wijntje net iets makkelijker zijn toch wel handig ofzo.
En @ Breezer: ook al doe je niet met me mee, ik vind je wel trouw publiek hoor . Bedankt voor de aanmoedigingen.

Doen er nog andere mensen mee of begint dit eigenlijk maar een zelfhulptopic te worden?
Hahaha al gebruik je dit topic alleen maar voor jezelf als een soort van dagboek. Ik kom wel lezen hoor !

Ik heb een beetje hetzelfde als jij. Niet zozeer verlegenheid, maar ik gewoon wat losser (en voor m'n gevoel wat gezelliger) als ik een paar wijntjes op heb. Doordeweeks thuis drink ik hooguit 2 x per week tijdens het koken 1 wijntje, gewoon voor de lekker. Maar op een feestje vind ik mezelf gewoon leuker als ik wat drink.

Gek eigenlijk he ! Ik wens jou iig heeeeel veel succes morgen met je uitje. Ben echt benieuwd of het je gaat lukken. Lees na het weekend snel weer mee !
Ik kom ook nog weer even langs

Hier ook dag 7 zonder alcohol! Heb tot nu toe twee "moeilijke" momenten gehad, beide bij mijn studentenvereniging. Maar ik heb volgehouden. Heb ook aan heel veel mensen verteld dat ik een maand niet drink (incl. ouders enzo) dus als ik het niet volhoud dan voelt dat als falen.

Dus ik doe het nu ook om mijn eer te behouden
NVA....ook jij heel veel succes en ook een applausje voor jou. Hoop dat jullie het weekend goed doorkomen. Ik vraag het na hoor na het weekend....en niet jokkebrokken !
Hahaha Breezerananas lekkere scheidsrechter ben jij, met een wijntje in je hand . Maar als het ons lukt, dan weet je dus dat het niet onmogelijk is!

Ha NVA, goed bezig ook! T helpt inderdaad om het uit te spreken, ik wil het gewoon volhouden en daarom gaat het ook lukken. Ik denk dat dat misschien het moeilijkste is en dat de avond daarna gewoon verder gaat.. het zal heus niet de hele tijd een issue zijn.

Inmiddels op dag 7! Het is lang geleden dat ik een week helemaal niets heb gedronken. Maar 't begint al een beetje te wennen . Ik stelde net spontaan voor aan een studievriendin om vanavond een hapje te gaan eten en 't schoot wel even door m'n hoofd maar het maakt me eigenlijk niet uit.

Morgenavond is het een dansvoorstelling! Waarschijnlijk doen we daarvoor één drankje en dan drink ik gewoon een cola light. In verband met de dansvoorstelling zal ik daarna toch niet lang blijven hangen dus zal de verleiding wel meevallen.

Ja, t gaat wel lekker eigenlijk! Merk nog niet dat ik me veel fitter voel, maar zoveel dronk ik natuurlijk ook niet.
Dankjullie

Ik merk inderdaad ook nog niet heel veel verschil, behalve dat ik vanmorgen fris en fruitig opstond en dat gaat meestal iets moeilijker op vrijdagochtend, haha. En op één of andere manier lijkt mijn buik minder opgeblazen ofzo dan eerst altijd? Misschien ging al het bier wel verder gisten in mijn buik

En Tigmo, een wijntje bij het eten is natuurlijk wel heel lekker maar een glaasje fris is natuurlijk ook prima Je hebt het over een studievriendin, dus je studeert ook nog? Hoe oud ben je eigenlijk?
Ik ben 25, ga dit jaar afstuderen . Het is eigenlijk een vriendinnetje dat ik nog uit mijn 'vorige studententijd' ken en dat nu toevallig op dezelfde faculteit is beland.

K ben in 2008 al een keer afgestudeerd en doe nu aan de UvA een tweede master. Mijn échte studententijd met wekelijks in de kroeg staan is dus al wel een beetje voorbij . Maar (gelukkig) zijn daar veel gezellige etentjes, borrels en incidentele stapavonden voor in de plaatsgekomen. Hoe oud ben jij?

Een wijntje bij het eten is ook prima en dat wil ik ook niet voor altijd afzweren. Maar wil wel zonder kunnen, wil er helemaal vrij van zijn. En wat fitter en minder opgeblazen mag natuurlijk altijd! Ik zie het al voor me dat bier dat in je buik verder gist!
Ik ben bijna 21 en zit nog volop in de 'echte studententijd' Doe een jaar bestuur bij mijn studentenvereniging maar studeer ondertussen gewoon door ernaast. Maar ik sta dus sowieso wekelijks in de kroeg en daarnaast ook nog vaak met extra activiteiten. Buiten de vereniging om ga ik eigenlijk niet vaak stappen, maar ik merk (nu ik niet drink) dat ik eigenlijk wel heel veel sociale gebeurtenissen heb waar je snel een biertje of wijntje meedrinkt... Ik word wel wat bewuster van mijn gebruik dus
Haha wow dan lijkt het me extra lastig goed hoor . In 't 'echte' studentenleven was bij mij 'een biertje' ook met veel sociale activiteiten verweven en was vaak alcohol drinken zo geaccepteerd dat het eigenlijk gewoon normaal was.

Dat je je bewuster wordt van de momenten herken ik wel. Ik had het gisteravond heeeel erg; de hele dag op de uni gezeten en dus 's avonds wat gaan eten met een vriendinnetje. Toen was de verleiding ZO sterk, ik stond echt op het punt om toch maar 'één wijntje' te nemen. Zag even het doel van mijn hele actie niet meer. Gelukkig toch niet gedaan, gewoon (allebei, gelukkig!) fris besteld en daarna ebde de zin wel weer weg en was het ook gewoon gezellig. Maar pffff, wel moeilijk!

Ben daarom eigenlijk alleen maar vastbeslotener om het wel vol te houden nu. Ik wil het niet zo moeilijk vinden. Maar ik vind rode wijn zo lekker, haha! Weet ook zeker dat ik er straks weer echt van ga genieten.

Voor vanavond heb ik afgezegd.. niet hierom, maar ik voel me helemaal niet lekker en stik van de studiedeadlines.

Misschien ga ik het laatste weekend van de maand trouwens wel smokkelen en (heel matig) drinken. Ik ben dan helemaal klaar met alle essays en tentamens waar ik nu in bedolven ben en ga een weekendje weg met vriendinnen. Dan heb ik het 4 weken volgehouden, en vind dat ik t mezelf dan wel erg moeilijk en vervelend maak met stug volhouden.

Als ik echt een overmatige drinker zou zijn, zou dat heel belangrijk zijn, maar ik vind dat ik het nu ook kan overdrijven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven