Eindelijk naar de tandarts geweest, yippie!!!
dinsdag 19 oktober 2010 om 14:53
Vanmorgen ben ik na 13 jaar eindelijk weer bij een tandarts geweest! Ik heb een moeilijk leven achter de rug zoals drank en drugsgebruik waar ik inmiddels 2 1/2 jaar vanaf ben. Ik was niet dapper genoeg om naar een gewone tandarts te gaan, er moest echt teveel gebeuren deze eerste keer dus ik ben onder narcose geweest bij de narcosetandarts in Alpen aan de Rijn en wat ben ik blij ! Ik ben wel 5 kiezen armer waarvan één verstandskies. De andere vier kiezen waren al zover verloren gegaan dat ik daar niet veel van merk, op de hechtingen in m'n mond na. De (geweldig lieve) tandarts heeft 2 kiezen kunnen redden omdat ze flink heeft moeten zwoegen met wortelkanaalbehandelingen. Ik voel me gewoon nú al lekkerder. Geen pijn meer (alleen napijn maar da's niks vergeleken met al die jaren ontstekingspijnen die ik heb gehad) en m'n tanden voelen zo ontzettend schoon! Heerlijk gewoon, ik kan wel een gat in de lucht springen!
Ik moet nog 2 keer terug komen. Nog één grote onderhoudsbeurt en één kleine en dan ben ik gesaneerd. Ik wacht hiermee tot januari i.v.m. een nieuw verzekeringsjaar. Ik kan het blijven zeggen, IK BEN ZOOO BLIJ!
Wat ik wil met dit topic,wie weet leest iemand dit die net als ik angst heeft voor een grote behandeling vanwege achterstallig onderhoud. Ik vind deze tandheelkundig kliniek echt een uitkomst!
Ik moet nog 2 keer terug komen. Nog één grote onderhoudsbeurt en één kleine en dan ben ik gesaneerd. Ik wacht hiermee tot januari i.v.m. een nieuw verzekeringsjaar. Ik kan het blijven zeggen, IK BEN ZOOO BLIJ!
Wat ik wil met dit topic,wie weet leest iemand dit die net als ik angst heeft voor een grote behandeling vanwege achterstallig onderhoud. Ik vind deze tandheelkundig kliniek echt een uitkomst!

dinsdag 4 januari 2011 om 19:00

dinsdag 4 januari 2011 om 19:10
Oei Septembergir, da's een andere kant van het verhaal. Mag ik vragen hoe lang je vooraf niet naar de tandarts was geweest? Omdat je 4 diepe gaatjes had? Ben je niet bang dat er schade is aangericht wat erger kan worden? Een tandarts kan volgens mij wel pijnstillers voorschrijven. Ik had na de eerste behandeling (5 getrokken kiezen en 2 WKB-en ) 20 zakjes Brufen Bruis voorgeschreven gekregen.
Ik heb ook liever geen pijnstillers en al die andere rommel maar als het om m'n gebit en vooral de wortels gaat......
Ik heb ook liever geen pijnstillers en al die andere rommel maar als het om m'n gebit en vooral de wortels gaat......
dinsdag 4 januari 2011 om 19:14
Wat Lotte zegt kan ook heel goed. Ik had een lijst gekregen waar op stond waar je alst van zou (kunnen) hebben na een behandeling. Ik heb net gezocht maar ik heb die lijst weggegooid.
Composiet kan uitzetten wat een drukkend en pijnlijk gevoel kan geven gedurende 2 weken (geloof ik). Ook kan je last hebben van warm en/of koud eten/drinken.
Composiet kan uitzetten wat een drukkend en pijnlijk gevoel kan geven gedurende 2 weken (geloof ik). Ook kan je last hebben van warm en/of koud eten/drinken.
dinsdag 4 januari 2011 om 19:20
Dit vond ik:
Voor iedereen wel bekend is de witte composiet vulling.
Deze tandkleurige vulling is er in verschillende tinten, zodat de vulling bijna niet opvalt in het gebit.
Composiet is niet alleen mooi in het gebit er zijn ook wat voordelen aan verbonden:
- Het materiaal wordt geplakt aan de tand of kies, waardoor de tandarts
minder van het gezonde deel van het element hoeft weg te boren om de
vulling voldoende houvast te geven.
- Door de goede hechting van het vulmateriaal, wordt de tand of kies ook
weer sterker.
- Direkt na de behandeling is de vulling hard, u kunt gelijk weer eten.
Nadeel is dat er na de behandeling wat napijn kan ontstaan.
Dit gaat na verloop van tijd vanzelf over.
Hoe gaat een behandeling in zijn werk?
- Eerst wordt het gaatje geëtst, dit gebeurt met een zuur houdende gel. (ets)
Dit zorgt voor een betere hechting aan het glazuur.
- Daarna wordt er een hechtlaag (bonding) aangebracht voor houvast.
- Vervolgens wordt de composiet pasta aangebracht en deze wordt
uitgehard d.m.v. een blauw licht.
Tot slot wordt de vulling in model gebracht door de tandarts.
Voor iedereen wel bekend is de witte composiet vulling.
Deze tandkleurige vulling is er in verschillende tinten, zodat de vulling bijna niet opvalt in het gebit.
Composiet is niet alleen mooi in het gebit er zijn ook wat voordelen aan verbonden:
- Het materiaal wordt geplakt aan de tand of kies, waardoor de tandarts
minder van het gezonde deel van het element hoeft weg te boren om de
vulling voldoende houvast te geven.
- Door de goede hechting van het vulmateriaal, wordt de tand of kies ook
weer sterker.
- Direkt na de behandeling is de vulling hard, u kunt gelijk weer eten.
Nadeel is dat er na de behandeling wat napijn kan ontstaan.
Dit gaat na verloop van tijd vanzelf over.
Hoe gaat een behandeling in zijn werk?
- Eerst wordt het gaatje geëtst, dit gebeurt met een zuur houdende gel. (ets)
Dit zorgt voor een betere hechting aan het glazuur.
- Daarna wordt er een hechtlaag (bonding) aangebracht voor houvast.
- Vervolgens wordt de composiet pasta aangebracht en deze wordt
uitgehard d.m.v. een blauw licht.
Tot slot wordt de vulling in model gebracht door de tandarts.

dinsdag 4 januari 2011 om 19:37
Lotte en de rest, bedankt voor jullie reactie. Dat is het volgens mij ook echt: zenuwpijn.
In de deuropening naar buiten riep de tandarts nog: ‘’het waren zo’n diepe gaatjes, het zat eigenlijk op het randje van een wortelkanaalbehandeling, voor 2 tanden’’.
Dus daar ben ik nu eigenlijk stik bang voor, dat ik 2 wortelkanaalbehandelingen moet.
Ik heb er al zo veel gehad. Ik heb een heel slecht gebit, familie-ding. Ik poets met de beste borstels (heb nu weer de nieuwste philips sonicare) en dito tandpasta, ik lust geen frisdrank, weinig snoep, en toch gewoon altijd hommeles. Ben nog nooit bij de tandarts geweest dat ik niks had. En ja, netjes 2 keer per jaar controle. Ik ben gewoon een enorme pechvogel op dit gebied.
Wat nu weer de pech is: volgens mij is 1 vulling te lang gemaakt. En ik klem heel erg ’s nachts. Dus volgens mij, door het klemmen en de te lange vulling, ben ik een andere tand (waar die lange vulling op beland) aan het kapot maken ’s nachts.
Ik ben verdoofd ja, er zijn tijdens de behandeling nog een paar extra verdovingen erin gejast omdat de anderen nog niet zo goed werkten. Ook daar heb ik heeeeel veel pijn aan gehad, de plek rechtsboven waar verdovingen erin zijn gegaan, echt heel erg pijnlijk. Begint nu eindelijk een beetje weg te trekken.
quote:Composiet kan uitzetten wat een drukkend en pijnlijk gevoel kan geven gedurende 2 weken (geloof ik). Ook kan je last hebben van warm en/of koud eten/drinken.
Dat is precies waar ik nu last van heb, DWJ! Drukkend en pijnlijk gevoel, en warm-koud eten en drinken is super pijnlijk. Ook met dit weer op de fiets, 2x 20 minuten dagelijks in de kou, als ik thuis kom: au! Maar deze info lees ik nu voor het eerst (lekker is dat).
Maar jullie woorden stellen mij wel een beetje gerust, het zou dus over moeten gaan.
En ik wil niet jouw topic jatten DWJ!
Maar bedankt voor de adviezen en tips.
In de deuropening naar buiten riep de tandarts nog: ‘’het waren zo’n diepe gaatjes, het zat eigenlijk op het randje van een wortelkanaalbehandeling, voor 2 tanden’’.
Dus daar ben ik nu eigenlijk stik bang voor, dat ik 2 wortelkanaalbehandelingen moet.
Ik heb er al zo veel gehad. Ik heb een heel slecht gebit, familie-ding. Ik poets met de beste borstels (heb nu weer de nieuwste philips sonicare) en dito tandpasta, ik lust geen frisdrank, weinig snoep, en toch gewoon altijd hommeles. Ben nog nooit bij de tandarts geweest dat ik niks had. En ja, netjes 2 keer per jaar controle. Ik ben gewoon een enorme pechvogel op dit gebied.
Wat nu weer de pech is: volgens mij is 1 vulling te lang gemaakt. En ik klem heel erg ’s nachts. Dus volgens mij, door het klemmen en de te lange vulling, ben ik een andere tand (waar die lange vulling op beland) aan het kapot maken ’s nachts.
Ik ben verdoofd ja, er zijn tijdens de behandeling nog een paar extra verdovingen erin gejast omdat de anderen nog niet zo goed werkten. Ook daar heb ik heeeeel veel pijn aan gehad, de plek rechtsboven waar verdovingen erin zijn gegaan, echt heel erg pijnlijk. Begint nu eindelijk een beetje weg te trekken.
quote:Composiet kan uitzetten wat een drukkend en pijnlijk gevoel kan geven gedurende 2 weken (geloof ik). Ook kan je last hebben van warm en/of koud eten/drinken.
Dat is precies waar ik nu last van heb, DWJ! Drukkend en pijnlijk gevoel, en warm-koud eten en drinken is super pijnlijk. Ook met dit weer op de fiets, 2x 20 minuten dagelijks in de kou, als ik thuis kom: au! Maar deze info lees ik nu voor het eerst (lekker is dat).
Maar jullie woorden stellen mij wel een beetje gerust, het zou dus over moeten gaan.
Maar bedankt voor de adviezen en tips.
dinsdag 4 januari 2011 om 19:52
quote:SeptemberGirl schreef op 04 januari 2011 @ 19:37:
Nou ja, mallerd, je jat m'n topic toch niet? Je maakt er goed gebruik van en daar istietoch voor?
Ik hoop echt voor je dat de pijn erg snel weg gaat want ik weet wat het is, pijn hebben.
Het klinkt toch echt als flinke napijn. Wacht het nog een weekje af. Laat je weten hoe het gaat? Mag gewoon hier hoor Mag van mij!
Nou ja, mallerd, je jat m'n topic toch niet? Je maakt er goed gebruik van en daar istietoch voor?
Ik hoop echt voor je dat de pijn erg snel weg gaat want ik weet wat het is, pijn hebben.
Het klinkt toch echt als flinke napijn. Wacht het nog een weekje af. Laat je weten hoe het gaat? Mag gewoon hier hoor Mag van mij!
dinsdag 4 januari 2011 om 20:00
Ik heb trouwens hele fijne tandenstokers ontdekt! Gum softpicks!
Ik kom er goed mee tussen alle tanden en kiezen, veel beter dan met die enge houten stokjes. Je poetst hiermee echt tussen je tanden (net als raggetjes maar die passen bij mij niet). Het snijdt niet in m'n tandvlees zoals flosdraad wel doet en er zit een fijn meeneemdoosje bij. Ze zijn ook meerdere malen te gebruiken. Ik ben er fan van!
Een doosje van 40 stuks kost wel ¤6,- maar omdat je ze kan hergebruiken (wel even afspoelen na gebruik) vind ik het wel te doen.
Ik kom er goed mee tussen alle tanden en kiezen, veel beter dan met die enge houten stokjes. Je poetst hiermee echt tussen je tanden (net als raggetjes maar die passen bij mij niet). Het snijdt niet in m'n tandvlees zoals flosdraad wel doet en er zit een fijn meeneemdoosje bij. Ze zijn ook meerdere malen te gebruiken. Ik ben er fan van!
Een doosje van 40 stuks kost wel ¤6,- maar omdat je ze kan hergebruiken (wel even afspoelen na gebruik) vind ik het wel te doen.

dinsdag 4 januari 2011 om 21:01
Wauw mag ik even zeggen dat ik jou een enorm stoer mens vind?!!
Ik had al eens ergens gelezen hier dat je was gestopt met roken en lang daarvoor al met alcohol. Het heeft niks te maken met dit topic, maar ik vind het wel heel knap van je! En dan nu ook nog zo'n tandartsbehandeling ondergaan. Jeetje, jij bent goed bezig!
Ik had al eens ergens gelezen hier dat je was gestopt met roken en lang daarvoor al met alcohol. Het heeft niks te maken met dit topic, maar ik vind het wel heel knap van je! En dan nu ook nog zo'n tandartsbehandeling ondergaan. Jeetje, jij bent goed bezig!

woensdag 5 januari 2011 om 09:57
SG, ik hoop dat de napijn snel wegtrekt.
Dwing jezelf om toch weer terug te gaan voor controle hoor, anders wordt de ellende alleen maar groter.
Tussentijds naar een mondhygiënist gaan, is ook een aanrader. Die haalt tandsteen weg en checkt je tandvlees op ontstekingen.
Verder elke dag stoken of flossen en evt spoelen met mondwater (fluoridehoudend, zonder alcohol), dat zijn de tips (mwah, opdrachten) die ik van mijn mondhygienist krijg. Daarmee houd je een hoop ellende buiten de deur.
Dwing jezelf om toch weer terug te gaan voor controle hoor, anders wordt de ellende alleen maar groter.
Tussentijds naar een mondhygiënist gaan, is ook een aanrader. Die haalt tandsteen weg en checkt je tandvlees op ontstekingen.
Verder elke dag stoken of flossen en evt spoelen met mondwater (fluoridehoudend, zonder alcohol), dat zijn de tips (mwah, opdrachten) die ik van mijn mondhygienist krijg. Daarmee houd je een hoop ellende buiten de deur.

woensdag 5 januari 2011 om 19:25
quote:krookje schreef op 05 januari 2011 @ 12:42:
SG, soms kan een vulling gaan krimpen na de behandeling, dat kan echt enorme pijn geven. Volgens mij kan de tandarts dat goed verhelpen door een beetje bij te vullen. Misschien heb je daar last van?
Dat van dat krimpen klopt.
Van dat bijvullen niet.....
't Is niet zo dat het zó erg krimpt, dat opeens je halve vulling weg is . Je ziet het niet, maar je voelt het wel.
Wat trouwens ook pijn kan veroorzaken, is een vulling die te hoog is. Dat wil zeggen, dat hij niet goed genoeg is afgewerkt. De tandarts controleert na het vullen met een articulatiepapiertje of de hoogte van de vulling goed is, maar zelf ben je toch echt de enige die dat goed kan beoordelen. Als je echter verdoofd bent, is het moeilijk te voelen, en kan na het uitwerken van de verdoving pas blijken dat de vulling te hoog is.
Je kunt daar veel last van hebben. Teruggaan naar de tandarts en de vulling iets blij laten slijpen (minuutje werk) kan veel verlichting geven.
SG, soms kan een vulling gaan krimpen na de behandeling, dat kan echt enorme pijn geven. Volgens mij kan de tandarts dat goed verhelpen door een beetje bij te vullen. Misschien heb je daar last van?
Dat van dat krimpen klopt.
Van dat bijvullen niet.....
't Is niet zo dat het zó erg krimpt, dat opeens je halve vulling weg is . Je ziet het niet, maar je voelt het wel.
Wat trouwens ook pijn kan veroorzaken, is een vulling die te hoog is. Dat wil zeggen, dat hij niet goed genoeg is afgewerkt. De tandarts controleert na het vullen met een articulatiepapiertje of de hoogte van de vulling goed is, maar zelf ben je toch echt de enige die dat goed kan beoordelen. Als je echter verdoofd bent, is het moeilijk te voelen, en kan na het uitwerken van de verdoving pas blijken dat de vulling te hoog is.
Je kunt daar veel last van hebben. Teruggaan naar de tandarts en de vulling iets blij laten slijpen (minuutje werk) kan veel verlichting geven.

woensdag 5 januari 2011 om 22:10

donderdag 6 januari 2011 om 08:40

vrijdag 7 januari 2011 om 16:11
Lieverds, (ja ik noem jullie lieverds, want jullie reacties zijn hartverwarmend), ik kom zojuist bij de tandarts vandaag. Pijn was nog steeds erg heftig, gisteren tijdens het eten zakte ik door de grond bij een te blijkbaar warme hap. Tandarts heeft getikt en gekeken, en er is gelukkig niks ernstigers aan de hand. Ik hoef dus geen wortelkanaalbehandeling, holladijee! Ik ben echt ontzettend opgelucht, jullie hebben geen idee. Het is dus echt super gevoeligheid, en de TA gaf aan dat ik daar de komende weken / maanden last van kan hebben.... Heel erg vervelend, maar lang niet zo erg als (diverse) wortelkanaalbehandelingen.
Omdat de behandeling vorige week ( blijkbaar) zo traumatisch was voor me, heb ik vanmiddag via HA een valium (diazepam) gekregen. Ik was dus voorbereid.
Bedankt voor het support, het komt allemaal goed hopelijk!
Omdat de behandeling vorige week ( blijkbaar) zo traumatisch was voor me, heb ik vanmiddag via HA een valium (diazepam) gekregen. Ik was dus voorbereid.
Bedankt voor het support, het komt allemaal goed hopelijk!