Gezondheid alle pijlers

Eindelijk naar de tandarts geweest, yippie!!!

19-10-2010 14:53 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanmorgen ben ik na 13 jaar eindelijk weer bij een tandarts geweest! Ik heb een moeilijk leven achter de rug zoals drank en drugsgebruik waar ik inmiddels 2 1/2 jaar vanaf ben. Ik was niet dapper genoeg om naar een gewone tandarts te gaan, er moest echt teveel gebeuren deze eerste keer dus ik ben onder narcose geweest bij de narcosetandarts in Alpen aan de Rijn en wat ben ik blij ! Ik ben wel 5 kiezen armer waarvan één verstandskies. De andere vier kiezen waren al zover verloren gegaan dat ik daar niet veel van merk, op de hechtingen in m'n mond na. De (geweldig lieve) tandarts heeft 2 kiezen kunnen redden omdat ze flink heeft moeten zwoegen met wortelkanaalbehandelingen. Ik voel me gewoon nú al lekkerder. Geen pijn meer (alleen napijn maar da's niks vergeleken met al die jaren ontstekingspijnen die ik heb gehad) en m'n tanden voelen zo ontzettend schoon! Heerlijk gewoon, ik kan wel een gat in de lucht springen!

Ik moet nog 2 keer terug komen. Nog één grote onderhoudsbeurt en één kleine en dan ben ik gesaneerd. Ik wacht hiermee tot januari i.v.m. een nieuw verzekeringsjaar. Ik kan het blijven zeggen, IK BEN ZOOO BLIJ!

Wat ik wil met dit topic,wie weet leest iemand dit die net als ik angst heeft voor een grote behandeling vanwege achterstallig onderhoud. Ik vind deze tandheelkundig kliniek echt een uitkomst!
DWJ:

Ik lees je regelmatig zo hier en daar (onder andere op stoppen met roken) en wil je een groot compliment geven! Wat ben jij je leven aan het omgooien zeg. En je klinkt enorm vastbesloten. Echt super.

*voelt zich een beetje een slijmerd, maar meent het toch écht*
tsja.....
quote:famke76 schreef op 19 oktober 2010 @ 16:01:

DWJ:

Ik lees je regelmatig zo hier en daar (onder andere op stoppen met roken) en wil je een groot compliment geven! Wat ben jij je leven aan het omgooien zeg. En je klinkt enorm vastbesloten. Echt super.

*voelt zich een beetje een slijmerd, maar meent het toch écht*

Doet me enorm goed! Ik heb zoveel verpest in m'n leven dat ik elke tweede kans met beide handen aanpak.

Hoe is het met jou en stoppen met roken?
quote:DeWareJacoba schreef op 19 oktober 2010 @ 16:04:

[...]

Doet me enorm goed! Ik heb zoveel verpest in m'n leven dat ik elke tweede kans met beide handen aanpak.

Hoe is het met jou en stoppen met roken?

nou dat dus... Maar weer een stopdatum gepland...

Echt te triest dat ik het nog niet kan laten. Daarom dus des te meer respect. Als ik een eindje op weg ben zal ik me weer eens melden op het topic (als dat nog loopt tenminste).
tsja.....
Jacoba, wat word je volgend aan jezelf werken project? Je gaat zo lekker nu!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Nou Famke, als je even in het topic reageert, dan komt hij vanzelf omhoog en dan zie ik je bericht meteen. Dan kom ik je moedigen! Iedereen kan stoppen met roken en dus ook jij, je bent er nog niet helemaal klaar voor geweest.
Ik heb er een gevonden... was even zoeken, maar die tandarts zit gewoon bij me in het dorp . Hoe apart is dat, nooit geweten en stellig ervan overtuigd dat die beul de enige was hier.

Nu nog de moed vinden om te bellen!

Dankje Jacoba, echt meen het. Jouw enthousiasme heeft me een heel eind verder de streep over geduwd.
quote:DeWareJacoba schreef op 19 oktober 2010 @ 16:12:

Nou Fame, als je even in het topic reageer, dan komt hij vanzelf omhoog en dan zie ik je bericht meteen. Dan kom ik je moedigen! Iedereen kan stoppen met roken en dus ook jij, je bent er nog niet helemaal klaar voor geweest.

Ga ik doen! Maar niet vandaag meer denk ik. Moet nu weg.

Tot snel (had me voorgenomen me er niet eerder te melden als ik echt goed bezig was).
tsja.....
quote:Fame schreef op 19 oktober 2010 @ 16:11:

Jacoba, wat word je volgend aan jezelf werken project? Je gaat zo lekker nu!

De marathon in Istanbul

Nee grapje, maar ik wil wel serieus gaan hardlopen, zo'n twee á drie uur per week om lekker fit te worden.

Daarnaast zou ik willen werken in de IT maar dan zal ik eerst papieren moeten halen.
quote:mams30 schreef op 19 oktober 2010 @ 16:13:

Ik heb er een gevonden... was even zoeken, maar die tandarts zit gewoon bij me in het dorp . Hoe apart is dat, nooit geweten en stellig ervan overtuigd dat die beul de enige was hier.

Nu nog de moed vinden om te bellen!

Dankje Jacoba, echt meen het. Jouw enthousiasme heeft me een heel eind verder de streep over geduwd.

Graag gedaan Dit was ook het doel van mijn topic. Ik verzeker je, als je bent geweest, dan heb je hetzelfde als ik en denk je 'waarom heb ik dit niet eerder gedaan?' Het is allemaal zo makkelijk gezegd he maar het is ECHT zo!

Waarom bel je nu niet? Er is vast wel iemand aanwezig. Bellen is de allerbelangrijkste stap en het is zo gedaan
quote:famke76 schreef op 19 oktober 2010 @ 16:13:

[...]

Ga ik doen! Maar niet vandaag meer denk ik. Moet nu weg.

Tot snel (had me voorgenomen me er niet eerder te melden als ik echt goed bezig was).Ik hoop je snel te zien op het topic
Ik ga bellen. Ik kom hier nog even vertellen hoe wat en wanneer.

Moet nu gaan, maar op de een of andere manier heb ik ineens een boost energie gekregen
Doe dat, ik hoop je echt snel te zien met goed nieuws!
Wat goed!!!! En zo herkenbaar, ik stel echt alles uit..

Vorige week bij de kaakchirurg geweest. Er moesten nog twee verstandskiezen uit en ik durfde al 4 jaar niet te gaan.

Het viel reuze mee, helemaal geen pijn en de kaakchirurg was nog een lekker ding zelfs! En vriendelijk!

Ik zie altijd vreselijk op tegen dingen en als heet dan klaar is denk ik 'whaaa, waarom heb ik zo lang gewacht?'
Jacoba, wat ontzettend goed van je! Ik had je vorige tandarts-topic ook gevolgd en was best wel een beetje benieuwd. Chapeau!
Oh wat leuk dat je die hebt gevolgt broodjekaas! Dat was inderdaad m'n eerste topic die ik hier opende. (onder deze nick dan weliswaar) Met mijn vorige nick heb ik het nooit over mijn gebit gehad. Waarom weet ik niet precies, misschien wel uit schaamte.

Ik heb net een prakje op, doorgekookte bloemkool met puree zonder een stukje vlees en als ik dan die heerlijke sappige burger van jou ziet, dan loopt het water in m'n mond

@zomerfreak, wat fijn dat je zo'n positieve ervaring hebt gehad bij de kaakchirurg. Dat was bij mij anders, vandaar dat ik ook zo vreselijk bang was voor het trekken van de kiezen, daarvoor wilde ik sowieso onder verdoving. 4 jaar geleden heeft de kaakchirurg ook een kies getrokken. Ik kreeg een verdoving maar hij heeft niet zo goed gewerkt. Ik had erg veel pijn met trekken en ik schreeuwde het uit. De kaakchirurg riep toen nog:, 'stel je niet zo aan, het doet helemaal geen pijn!' Ik viel bijna flauw in de stoel. Toen hij klaar was barstte ik in janken uit. Ik moest een paar weken later nog een andere kies laten trekken bij dezelfde kaakchirurg. Je snapt wel dat ik op die afspraak niet ben komen opdagen.
Waah Jacoba! Wat erg zeg... (ik lees je reactie nu pas)

En wat slecht van die kaakchirurg. Bij doen ze standaard verdoven. Als het dan goed werkt is er niks aan de hand.

Slechte kaakchirurg.
Fame ook ik wordt een beetje erg stil van je verhaal. Vier jaar oud, en dan te horen krijgen "eigen schuld", ik vind je een ongelooflijk dapper mens, dat je uiteindelijk toch zelf naar de tandarts bent gegaan, en je kinderen ook.

Zelf ben ik ontzettend bang voor de tandarts, ik mag over 3 weken weer, alleen controle, ik ben een jaar niet geweest omdat er een kies afgebroken is, maar ik moet nu uiteindelijk toch van mezelf.

Jacoba veel succes met al je toekomstplannen
Ik moet vanmiddag weer terug. Ik voelde afgelopen zaterdag een 'puntje' en alle gaten groeien netjes dicht behalve rechtsboven. Ik dacht eerst dat er een kies niet goed getrokken was maar gisteren vertelde de assistente dat het een botsplinter zou kunnen zijn. Nu ze dat heeft gezegt denk ik dat ook. Het voelt namelijk niet als kies, anders had ik het denk ik dieper gevoeld.

Ik word ook gek van draadjes in m'n mond. De hele hechting is losgelaten en zit nog één keer door m'n tandvlees heen, de rest hangt er maar voor jan *** aan. Dat mogen ze meteen weghalen!

Zuchtervan, dank je wel en sterkte over 3 weken. Een afgebroken kies kunnen ze weer prachtig opbouwen mits het niet te laat is.
Ik wilde jullie even laten weten dat ik helemaal klaar ben met mijn gebit! Gisteren zijn er !negen! gaatjes gevuld. Zo'n beetje al m'n kiezen zijn zo'n beetje gemaakt van composiet maar wat een mooi spul is dat zeg. Het is alsof ik een nieuw gebit heb!

Volgende stap wordt minimaal één implantaat. Bleken hoeft misschien niet meer. Ik rook nu al 4 maanden en 1 week niet meer en m'n tanden zijn al witter geworden.

Mams, ben je nog naar de tandarts geweest?
wat goed Jacoba! Echt hulde.

(wat een naar verhaal trouwens van die kaakchirurg. Ik heb ooit bij de tandarts verstandskiezen laten trekken en die zei dat ik het gewoon moest aangeven als het pijn ging doen, dan zou hij bijverdoven. Het laatste stukje is btw niet goed te verdoven, dus een beetje pijn zul je altijd hebben met trekken)
Dank je Starshine!

Mijn vriend vertelde dat hij ook zijn verstandskiezen heeft laten trekken. Hij heeft het zo goed als pijnloos ervaren. 'Alsof er korstjes werden losgetrokken', zo omschrijft hij het. Dat was bij mijn kies wel even anders.

Ik heb me sowieso voorgenomen om ieder half jaar voor controle naar de tandarts te gaan en één keer per jaar naar een mondhygienist.
hoeveel pijn het trekken doet is ook persoonlijk. Hoe hoog is je pijngrens, hoe diep zit de wortel etc. Maar dat neemt niet weg dat zo'n vent niet tegen je moet staan snauwen dat je 'je aanstelt'.

Goed voornemen hoor. Tip: maak als je gaat, meteen een afspraak voor over een half jaar, dan kun je dat niet gaan zitten uitstellen.
Ik heb de tip meteen opgevolgd Echter werkt deze tandarts niet op deze manier. Ik heb vanmiddag iemand gesproken van het team. Ongeveer een maand van tevoren sturen ze per post een herinnering op, nu over 5 maanden. Dan kan ik een afspraak maken om binnen 4 weken een afspraak voor controle te maken. Sja, dit is geen gewone tandarts-praktijk. Ik vind het wel erg fijn dat ik daar op controle kan.
Ik ben echt blij voor je! Wat een grote stap, en wat moet dat goed voelen.

Ik word zelf alleen des te droeviger..... vorige week woe bij tandarts geweest, 4 diepe gaatjes, alles uitgeboord en gemaakt. Maar nu, bijna een week later, heb ik nog steeds pijn. Al m'n tanden zijn super gevoelig, eten is een ramp. Ik zit aan de maximale combi paracetamol / ibuprofen per dag. En in de 4 tanden heb ik in toerbeurten pijn.

Tandarts kan (wil?) geen pijnstillers voorschrijven.

Onder narcose lijkt me ook doodeng. Kan je ook voorafgaand aan een tandartsbezoek valium voorgeschreven krijgen? Ik ben echt ontzettend anti-dat soort dingen, maar dit is echt afschuwelijk. Om de drommel niet dat ik terug ga om te kijken of er nog iets is, dan gaat het alleen nog maar meer pijn doen.

volgens mij kan een tandarts wel pijnstillers voorschrijven, maar ik kan me vergissen.

Of een huisarts zich aan valium of oxazepam gaat wagen voor een tandartsbezoek, betwijfel ik ook. Maar je kan natuurlijk altijd met je ha gaan praten hierover. Ga je al naar een angst-tandarts?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven