Kaasraadsel

05-01-2011 22:32 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik verveel me en heb al liters water gedronken omdat ik vanavond een panini ham/kaas heb gegeten. Warm en dus met gesmolten kaas. Wat me nu al de hele avond bezig houdt: hoe kan het dat je van gesmolten kaas wél dorst krijgt maar van gewone kaas niet. Ik niet althans. En ik ken trouwens ook weer mensen die geen dorst krijgen van gesmolten kaas. Om het even helemaal ingewikkeld te maken. Ik heb er zelf duidelijk geen kaas van gegeten
ik denk dat dat van die smaaksensatie wel klopt. Want ik lust geen warme tomaten en wel koude. Dat maakt gewoon heel anders, dus dat zal bij kaas ook wel zo zijn.
het is zouter want er is vocht verdampt
Ik heb altijd bij gesmolten kaas dat ik snel naar de toilet moet als je begrijpt wat ik bedoel en bij niet-gesmolten kaas heb ik dat niet. Heel vervelend dat ik echt verslaafd ben aan kaas dus het niet eten is geen oplossing.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Haha Strik, ik had ook niet zo'n serieuze discussie verwacht.

Dat met de tomaten heb ik dan weer andersom: ik gruwel van koude maar lust ze wel op bijvoorbeeld een panini.

En de oplossing van dat zout vind ik een goeie, hoewel ik het dan wel raar vind dat ik van oude kaas geen dorst krijg. Maar dat is dan vast de smaakbeleving...
quote:Groll schreef op 05 januari 2011 @ 23:19:

Ik denk omdat geroosterd brood droger is dan boerenkool.Geroosterd brood? Boerenkool? Ligt het aan mij dat ik niet snap wat dit met kaas te maken heeft?
quote:Strik schreef op 06 januari 2011 @ 10:23:

[...]

Geroosterd brood? Boerenkool? Ligt het aan mij dat ik niet snap wat dit met kaas te maken heeft?Panini met kaas is toch een gortdroog ding? Om dat te verteren heeft je lichaam vocht nodig en als dat niet voldoende in je lichaam aanwezig is krijg je dorst.
quote:meds schreef op 06 januari 2011 @ 00:50:

het is zouter want er is vocht verdampt

De hoeveelheid zout blijft toch hetzelfde?

Er wordt toch geen zout toegevoegd doordat het water verdampt?
Overigens kan dorstgevoel een hele tijd aanhouden, ook allang nadat je liters water hebt gedronken, duurt het een poos eer je lichaam sein veilig geeft. Daarom drink je vaak meer dan nodig is.
Gesmolten kaas lijkt ook veel vetter en daardoor heb ik het gevoel dat het meer vult. Toch is het dezelfde plak kaas.....
quote:Bergje65 schreef op 06 januari 2011 @ 10:50:

Gesmolten kaas lijkt ook veel vetter en daardoor heb ik het gevoel dat het meer vult. Toch is het dezelfde plak kaas.....Idd.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Nou procentueel gezien zit er in gesmolten kaas toch meer zout want minder vocht op (oorspronkelijk ) evenveel kaas.

Daarnaast zit er dus minder vocht in, dat wil misschien ook wel zorgen dat je meer vocht op een andere manier moet binnenkrijgen...
Off topic, Leuke avatar heb je Liondevil
Ik krijg honger van dit topic
Maar de netto hvh zout blijft toch gelijk? Dat wordt toch niet meer bij het smelten?

Ik heb altijd maagzuur van gesmolten kaas, van gewone kaas niet. Vind ik gek.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven