hoe om te gaan met borderline
zondag 2 januari 2011 om 23:30
Ik heb borderline, ben 40 jaar en heb het idee dat het alleen maar erger wordt ipv minder, zoals je wel eens leest.
Herkent iemand dit? Ik probeer hier geen oplossing topic voor de bijkomende problemen te maken maar wil eigenlijk weten hoe een ander met het borderline gedrag omgaat en het onder controle weet te houden.
Ik kan heel fel reageren mn bij teleurstellingen. Ik kan dan ook echt alles afkappen en zie alles zwart wit.
Herkent iemand dit? Ik probeer hier geen oplossing topic voor de bijkomende problemen te maken maar wil eigenlijk weten hoe een ander met het borderline gedrag omgaat en het onder controle weet te houden.
Ik kan heel fel reageren mn bij teleurstellingen. Ik kan dan ook echt alles afkappen en zie alles zwart wit.
maandag 3 januari 2011 om 20:08
woensdag 5 januari 2011 om 00:12
Hier nog een pleegkind;) ik heb meerdere therapien gehad w.o in 1997 deeltijdtherapie, en in 1994/95 linehantherapie, ook in een groep dus.
Toen was al duidelijk dat ik veel niet verwerkt heb, een behandelaarster kwam toen met schemagerichte therapie is vooral voor mensen met pesoonlijkheidsstoornis en traumas, dit is wel individueel, ik ga dit ws zelf doen, groetjes
Toen was al duidelijk dat ik veel niet verwerkt heb, een behandelaarster kwam toen met schemagerichte therapie is vooral voor mensen met pesoonlijkheidsstoornis en traumas, dit is wel individueel, ik ga dit ws zelf doen, groetjes
woensdag 5 januari 2011 om 08:20
hallo, ook ik heb klachten door waarschijnlijk de b-stoornis, ik vraag me af hoe je je kunt aanmelden voor een vers-training. heeft iemand een tip voor mij? bij mij komen de klachten in alle hevigheid terug na stop antidepressiva. wil het nog even aanzien zonder aangezien het me veel gekost heeft ze af te bouwen. bij mij overheersen de heftige stemmingen, onrust en dwangmatig denken, (piekeren)en agressie of in elk geval intense woede. om niks eigenlijk......pffff word er zo moe van
donderdag 6 januari 2011 om 16:49
Die onrust en wisselende stemmingen, heb er zo'n last van. En ik krijg het verdorrie niet onder controle. Ik pieker me suf en doordat ik pieker, raken mijn gedachten op een dwaalspoor en "vul" ik zelf de situaties of problemen die op dit moment spelen in. Ik creeer zo dus situaties. Ook hoe anderen ws wel niet denken of doen en denk dus bij voorbaat te weten hoe iemand zal reageren als ik morgen dit of dat zeg..... Ik geef dus iemand vaak geen eerlijke kans en smijt de deur al voor zijn of haar neus dicht.
Doe dit vaak om teleurstellingen te voorkomen (want ik weet toch hoe het afloopt).
SVP dit bericht wederom niet quoten graag.
Ik ben geen slecht mens, tenminste niet volgens de mensen in mijn omgeving, al doet dit verhaal anders overkomen. Maar dat vooroordelen is echt heel erg. En dat negatieve denken, wordt daar doodziek van.
Relatie redden lukt ook al niet door de sombere vooruitzichten.
Heb nu besloten om maar alleen door te gaan (ben zo bang hiervoor!!!) om in ieder geval anderen veel leed te besparen door mijn achtelijke gedrag.
Een verstraining is te vinden via Google. Verstraining + woonplaats en je komt al een heel eind. Jammer dat dit in groepsverband wordt gegeven. Dat wil ik gewoon niet.
Doe dit vaak om teleurstellingen te voorkomen (want ik weet toch hoe het afloopt).
SVP dit bericht wederom niet quoten graag.
Ik ben geen slecht mens, tenminste niet volgens de mensen in mijn omgeving, al doet dit verhaal anders overkomen. Maar dat vooroordelen is echt heel erg. En dat negatieve denken, wordt daar doodziek van.
Relatie redden lukt ook al niet door de sombere vooruitzichten.
Heb nu besloten om maar alleen door te gaan (ben zo bang hiervoor!!!) om in ieder geval anderen veel leed te besparen door mijn achtelijke gedrag.
Een verstraining is te vinden via Google. Verstraining + woonplaats en je komt al een heel eind. Jammer dat dit in groepsverband wordt gegeven. Dat wil ik gewoon niet.
donderdag 6 januari 2011 om 17:10
Ja, het kan beter/leefbaar worden. Ja, daarvoor moet je in therapie. Ja, dan moet je hard werken en oefenen in de praktijk. Ja, dan zul je een deel van je behandeling misschien in een groep moeten volgen en evt. medicatie (tijdelijk?) slikken.
Schematherapie, is dat een idee? Kan individueel, ambulant. Vereist veel inzet, en je bent niet in een jaartje klaar. Maar als er voor gaat, kun je er veel uit halen. Prognose is goed, bij deze methode.
Of DGT (linehan), 1 keer per week individueel, 1 keer in de week groep. Dat is bij mij heel goed aangeslagen.
Mijn tip is: koop het boek van Linehan, of leen het uit de bieb. Daarin zitten vragenlijsten/checklist die je als leidraad kunt gebruiken wanneer je piekert over dingen die je meemaakt met de mensen om je heen. Interpersoonlijke effectiviteit heet dat hoofdstuk geloof ik. Zo kwam ik erachter dat ik helemaal niet zo´n vreselijk mens was in mijn gedrag.
Mijn gedachten waren dan misschien wel extreem, maar die kan een ander niet horen.
Het heeft mij uit mijn ´slachtofferrol´ gehaald. Door geleidelijk aan een beter overzicht te krijgen over hoe ik nu eigenlijk functioneer.
Vrijer, eigener, rustiger.
Schematherapie, is dat een idee? Kan individueel, ambulant. Vereist veel inzet, en je bent niet in een jaartje klaar. Maar als er voor gaat, kun je er veel uit halen. Prognose is goed, bij deze methode.
Of DGT (linehan), 1 keer per week individueel, 1 keer in de week groep. Dat is bij mij heel goed aangeslagen.
Mijn tip is: koop het boek van Linehan, of leen het uit de bieb. Daarin zitten vragenlijsten/checklist die je als leidraad kunt gebruiken wanneer je piekert over dingen die je meemaakt met de mensen om je heen. Interpersoonlijke effectiviteit heet dat hoofdstuk geloof ik. Zo kwam ik erachter dat ik helemaal niet zo´n vreselijk mens was in mijn gedrag.
Mijn gedachten waren dan misschien wel extreem, maar die kan een ander niet horen.
Het heeft mij uit mijn ´slachtofferrol´ gehaald. Door geleidelijk aan een beter overzicht te krijgen over hoe ik nu eigenlijk functioneer.
Vrijer, eigener, rustiger.
zaterdag 17 maart 2012 om 14:18
borderliner, ik herken zoveel in jouw verhaal.......kan daar door ook moeilijk tips geven hoe je er goed mee om zou kunnen gaan, ik weet wel uit ervaring dat je beter geen discussies/heftige gesprekken(of via sms, mail, bellen....)kan aangaan wanneer je alcohol hebt gedronken....!daarmee heb ik nu nl. ook mijn relatie goed op het spel gezet!!