systeem therapeut
donderdag 6 januari 2011 om 18:48
Binnen kort word ik uitgenodigd voor een gesprek met een systeem therapeut. Wegens familiaire omstandigheden gaan mijn ouders en ikzelf met elkaar in therapie. Maar ik heb echt geen idee wat ik me hierbij mag voorstellen. Mijn ouders zijn vandaag al met de therapeut in gesprek geweest, en wij zullen binnen kort zelf ook een uitnodiging kunnen verwachten ( mijn man en ik bedoel ik dan).
Omdat mijn ouders en ik niet on speaking terms zijn door omstandigheden, zal ik van hen ook niet horen hoe het vandaag was.
Het schijnt dat het een heel zwaar traject is. Maar wie kan mij hier meer over vertellen?
Omdat mijn ouders en ik niet on speaking terms zijn door omstandigheden, zal ik van hen ook niet horen hoe het vandaag was.
Het schijnt dat het een heel zwaar traject is. Maar wie kan mij hier meer over vertellen?
donderdag 6 januari 2011 om 19:13
Systeemtherapie is therapie die draait om de personen binnen een systeem, in jouw geval het gezin. Gesprekken gaan vaak over een thema. De therapeut let daarnaast speciaal op bepaalde patronen en en rollen die jullie onderling aannemen. De 'behandeling' is dus deels gericht op het 'feitelijke probleem', maar onderscheid zich van andere vormen van therapie door vooral in te gaan op de onderlinge relaties. Op www.nvrg.nl vind je denk ik ook meer informatie (dit is de vereniging voor relatie en gezinstherapie).
Heel veel sterkte en succes in ieder geval!
Heel veel sterkte en succes in ieder geval!
donderdag 6 januari 2011 om 19:41
Dankjewel!
Maar klopt het dan dat mijn ouders nu het eerste gesprek gehad hebben, en ik later mijn verhaal mag komen doen? Ik dacht dat we nml samen tegelijk in therapie gingen.
Ik heb van mijn huisarts begrepen dat we het nog heel zwaar gaan krijgen.
Omdat het een lange en intensieve weg zou gaan worden.
Maar klopt het dan dat mijn ouders nu het eerste gesprek gehad hebben, en ik later mijn verhaal mag komen doen? Ik dacht dat we nml samen tegelijk in therapie gingen.
Ik heb van mijn huisarts begrepen dat we het nog heel zwaar gaan krijgen.
Omdat het een lange en intensieve weg zou gaan worden.
donderdag 6 januari 2011 om 20:23
Jullie therapeut zal waarschijnlijk eerst willen kijken hoe jij en je ouders 'zijn', dus welk persoonlijkheidstype en op basis daarvan de systeemtherapie gaan doen. Zo krijgt ze een helderder beeld van de problematiek (of dat is tenminste de bedoeling) doordat er niet gelijk troebelingen ontstaan door jullie onderlinge verhoudingen en gedrag ten opzichte van elkaar.
Ik wil je overigens heel veel succes wensen en dapper dat je ervoor kiest om iets aan de situatie te doen!
Ik wil je overigens heel veel succes wensen en dapper dat je ervoor kiest om iets aan de situatie te doen!
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
donderdag 6 januari 2011 om 21:19
Dankjewel zeg. Dat doet me echt goed om te horen. De eerlijkheid gebied mij ook om te zeggen dat ik het dood eng vindt. En geen idee heb waar ik allemaal aan begin. En best wel tegen een confrontatie opzie. Ik heb mijn ouders bijv al maanden niet gezien. En de situatie is nogal precair om het zo te stellen. Maar erger kan het niet worden in ieder geval. Dat is 1 ding wat zeker is. Dus kom maar op
donderdag 6 januari 2011 om 21:31
http://www.psychologenassociatie.be/Systeemtherapie.htm
Er zijn ook weer stromingen binnen deze vorm van therapie.
Er zijn ook weer stromingen binnen deze vorm van therapie.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
donderdag 6 januari 2011 om 22:07
Fibonacci, een 'confrontatie' zal heel anders verlopen wanneer er een systeemtherapeut bij aanwezig is. Hij of zij kan e.e.a. in bepaalde banen leiden. Daarnaast zal het vermoedelijk niet zozeer gaan om wat nu precies het conflict is maar meer over de onderlinge relaties en manieren van omgaan met elkaar.