Werk & Studie alle pijlers

Schending van privacy?

07-01-2011 14:14 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag jullie mening:

Ik geef les in een klas vol pubers ;)

Tijdens de les veel gebruik van computers, helaas waar sites als youtube, hyves en msn niet geblokkeerd zijn.

Ik ben vaak een groot gedeelte van de les bezig met het controleren van de gangen van de leerlingen:

Hyves uit, muziek uit, mobieltjes weg etc. etc.

(Verwijt ik ook beetje beleid van school maar moet dat dus zelf oplossen in de les).

Hoe dan ook, met een leerling een conflict. Een leerling die vaak afwezig is maar als ze aanwezig is nooit bezig is met wat ze in mijn les hoort te doen.

Situatie

Ze had oordoppen in, ik spreek haar aan, ze doet ze uit.

Later heeft ze weer haar oordoppen in, ik maak contact maar ze reageert niet, ze heeft luid muziek op staan.

Ik sta naast haar, maar ze ziet me niet staan. Ik haal vervolgens met een handbeweging (voorzichtig) één oordop uit haar oor... om contact te maken.

Ze is woedend ... stormt scheldend het klaslokaal uit etc.

Nu moet ik op matje bij baas in gesprek met haar en met ouders over dus het schenden van de privacy ... een oordop uit haar oor halen.

Hoe zien jullie dit?
Niet handig van jou? Wat had je anders moeten doen, haar dr gang laten gaan? Lijkt me dat ze sowieso niet zo tegen je mag doen, wat er daarvoor ook gebeurt is. Als leraar is het toch zegmaar jou recht om haar dat te mogen verbieden? En als ze daar dan niet naar luisterd is het logisch dat je het haar nog een keer duidelijk probeerd te maken.

Vind dat het weinig met privacy te maken heeft. School is toch bedoelt om wat te leren, niet om muziek te luisteren.

Denk je dat haar probleem echt dat privacy-gedoe is, of is er een andere reden voor? Want dat ze een heel gesprek wilt over zoiets lijkt me een beetje overdreven. Misschien een kinderachtige manier om jou dwars te zitten (om andere redenen?)
Wat een vreemde reactie van de schoolleiding! Bij ons staan de schoolregels heel duidelijk in de gids. En elke leerling/ouder heeft die gids gehad. Maar dat betekent ook dat docenten zich daar aan moeten houden!

Bij ons zijn er ook een aantal (die popi willen zijn), waar bijv. wél in de klas gegeten en gedronken mag worden, terwijl in de schoolregels staat dat dit in de aula moet in de pauzes of tussenuren!

Men vindt mij dan ook de bitch, want ik zeg er wel altijd iets van. Ook van taalgebruik trouwens. Want dat loopt soms de spuigaten uit...

En ik heb wel afgestemd met het studiehuis en de begeleider: Bij hem en mij hebben de leerlingen gewoon dezelfde regels.
quote:justmusic schreef op 07 januari 2011 @ 15:56:

Denk je dat haar probleem echt dat privacy-gedoe is, of is er een andere reden voor? Want dat ze een heel gesprek wilt over zoiets lijkt me een beetje overdreven. Misschien een kinderachtige manier om jou dwars te zitten (om andere redenen?)

Denk niet eens zo dat ze mij dwars wil zitten. Ze komt nagenoeg niet naar de lessen. Heb haar in een half jaar tijd misschien 5 keer gezien. Veel collega's hebben problemen met haar. Ik weet dat ze het heel bont had gemaakt in een les voor mij. Maar daar is niets 'fysieks' gebeurd, zoals bij mijn les 'oordopje verwijderen'.

Ze heeft een probleem met school, niets is goed. Denk dat ze dit voorval aangrijpt om een punt te maken: 'zie je wel' het ligt aan de docent(en), die schenden mijn privacy.
Ach, zo'n type kind grijpt ieder kleinigheidje aan om van een mus een olifant te maken. Ik zou me er niet zo veel van aantrekken.

Rare ouders trouwens. Als het mijn kind was geweest en ik wist dat ze zo tekeer was gegaan tegen een docent dan was ik toch een pittig gesprekje met haar aangegaan in plaats van met jou.
Niet met jouw les bezig: opzouten!

Mobiel gebruiken in de klas: opsodeju-en

Woorden als fucking, omg en WTF: Ga je maar elders vermaken.

Respect is ver te zoeken soms. Schenden van privacy my ass.
Bazinga!
Ik zal wel een zachtgekookt ei zijn hoor, maar wat is er met dit meisje aan de hand? Niet luisteren, niet vaak naar je les komen, conflicten in de les - is er een mentor aangesloten bij jullie gesprek? Of iemand anders? Hier zit toch veel meer achter?

Ik vind trouwens dat je groot gelijk hebt hoor, ze moet gewoon naar je luisteren en die oordopjes uitdoen als jij dat vraagt.
Wat eten we vanavond?
Dan heeft ze als je het mij vraagt geen geldig punt.. Het ligt niet aan de docenten, maar aan haar zelf. Ze heeft het er zelf naar gemaakt, als ze in eerste instantie gewoon geluisterd had en niet weer haar oordopjes had ingedaan had jij ze dr ook niet uit hoeven halen.

Denk dat haar ouders er weinig tegen in kunnen brengen als jij vertelt dat je eigenlijk niet anders kon, omdat zij de gene was die niet luisterde
Ik was ook zo'n tiener...Ik denk dat ze veel meer grenzen nodig heeft. Het kwam bij ook een beetje door die tendens dat je zogenaamd overal over mee mag beslissen. Ehm nee. Dan geef je idd een vinger, en ik nam die hand dan zelf wel.

Er moeten duidelijke regels zijn. Ik had ook (toen dan ) dit moment aangegrepen om iets te zeuren over fysieke schending ofzo. Het stomme is dat er wel ergens een punt inzit. Maar heeft dat meisje niet gewoon problemen? Ik herken mezelf er gewoon in, en ik had/heb gewoon heel veel issues. Thuis was mij bijvoorbeeld niet echt aangeleerd wat autoriteit was, iedereen deed maar wat. Dan is het heel moeilijk om in een school (en later werk) te functioneren, als je oprecht niet begrijpt wat er aan de hand is. Maar ik lees ook in je verhaal dat die ouders nu ook meewerken aan dit geheel,dus dat is ook lastig. Is er niet iets bekend over wat het meisje scheelt? Want het is natuurlijk niet helemaal normaal.
@Makreel, met dit meisje zal inderdaad wel wat aan de hand zijn. Net als bij zovele anderen.

Ik werk op een MBO niveau 1 en 2. Het is een uitzondering als er niets aan de hand is. Borderline, PDD-nos, hechtingsstoornissen etc. etc.

Ik ben geen coach/ mentor. Dus ik weet nooit zoveel van de achtergrond, dat is dan weer privé-gevoelig.

Maak dagelijks het één en ander mee. Dit is nieuw voor mij.
quote:Da_Vinci schreef op 07 januari 2011 @ 17:24:

Ik werk op een MBO niveau 1 en 2. Het is een uitzondering als er niets aan de hand is. Borderline, PDD-nos, hechtingsstoornissen etc. etc.

Is het op zo'n school niet JUIST van belang dat er regels zijn die voor alle partijen duidelijk zijn??

Ik kom zelf net van het MBO (niveau 3/4) maar bij ons waren er wel duidelijke regels... wat niet wilde zeggen dat sommige docenten daar niet soepel mee om gingen. Eten in de les mocht niet, flesjes drinken wel (geen blikjes). Toch kwam het wel eens voor dat we in de les iets mochten eten als we bijvoorbeeld 20 minuten in de rij hadden moeten staan in de aula (ik noem maar iets).

Ik herken sommige dingen wel hoor (muziek luisteren in de les, het taalgebruik) en bij ons ging ook iedere docent er anders mee om... maar er waren wel duidelijke regels en het was altijd duidelijk als het ''tot hier en niet verder'' was...

Succes met je gesprek!
quote:makreel schreef op 07 januari 2011 @ 17:19:

Ik zal wel een zachtgekookt ei zijn hoor, maar wat is er met dit meisje aan de hand? Niet luisteren, niet vaak naar je les komen, conflicten in de les - is er een mentor aangesloten bij jullie gesprek? Of iemand anders? Hier zit toch veel meer achter?.De eindverantwoordelijkheid ligt bij de ouders! Een school is in 1ste instantie een leerinstituut, geen psychiatrische inrichting.
Dat je dit soort ouders hebt is helaas een gegeven, maar juist daarom is het van het allergrootste belang dat de school deugt. Ik heb op basis van wat ik hier lees mijn twijfels bij het beleid van deze school.

Als bij ons een leerling scheldend en tierend de les uitloopt is het niet "leerling mag pas weer de les in als hij excuses heeft aangeboden". Het is sowieso een schorsing voor 1 lesdag of twee, en dat wordt dus ook gemeld bij de inspectie. Niks "even sorry zeggen en dan is het goed". Dit gedrag moet sowieso gevolgen hebben voor de leerling, anders blijft het gebeuren en is het einde zoek.

Het feit ook dat jij moet komen opdraven voor een gesprek vind ik een voorbeeld van twijfelachtig beleid van de school. Als bij ons een leerling zoiets flikt dan kunnen de ouders pissig reageren richting de afdelingscoordinator, prima, maar die handelt het af en die maakt de ouders duidelijk dat de school (de school dus, als geheel, het heeft allemaal niks met die individuele docent te maken) dit niet tolereert. Tuurlijk zal de afdelingscoordinator zelf wel met de betreffende docent spreken over wat er precies is gebeurd, en misschien ook de docent op de vingers tikken, maar wanneer je een gesprek aangaat met coordinator, ouders en docent geef je die ouders veel teveel ruimte en suggereert veel teveel dat de docent misschien ook een klein beetje fout zat. En geef zo'n soort ouders 1 vinger, en ze nemen je hele hand.

Ik vind het echt slecht beleid en het zou me dus niet verbazen als deze school moeite heeft goeie docenten te vinden en te houden.
wat een wereld. En wat ben ik oud geworden intussen
Waar is de tijd gebleven dat spijbelaars aangepakt werden, oordopjes taboe waren, en brutaal gedrag een schorsing opleverde?
Zou tijdens het gesprek aangeven dat je 'begrijpt dat de leerling het vervelend vindt dat het oortje uit haar oor gehaad werd' (blabla), mar dat:

1. les geven aan een leerling met muziek op niet haalbaar is;

2. dit wel bleek uit het niet reageren op aanspreken of het naast haar gaan staan;

3. nu leerling en ouders er tóch zijn is het mogelijk prettig om ook even het regelmatig afwezig zijn van leerling te bespreken. Zijn hier redenen voor? Weten ouders van de leerplicht?

Vooraf duidelijk met directeur bspreken dat je verwacht dat hij voor je opkomt, en nagaan wat zijn bedoelingen zijn met dit gesprek. Succes! (heb trouwens respect voor je...wat een omgekeerde wereld zeg!!)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven