1 koekje maar???

07-01-2011 22:02 169 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik zit met een vraag, wellicht kunnen jullie het e.e.a. uitleggen?

Ik woon hier nu bijna 7 jaar en er zijn veel dingen die mij opvallen, maar waar ik niet van weet of het nou typisch NL is of dat het heel erg kan verschillen per persoon etc.

Een voorbeeldje:

1 koekje bij de thee en de koektrommel gaat dicht.

Ik heb dit nu al een aantal malen meegemaakt maar kan er moeilijk aan wennen.

Zijn er nog meer dingen die typisch Nederlands zijn?

(Ik kom uit Frankrijk trouwens)
bij ons gaat altijd het hele pak op...
ja. klopt!

1 koekje...

oh en als je op visite gaat en ze zeggen:"we gaan zo eten.", betekent dat:"wil je weggaan?"
Geboortekaartjes versturen.

Iedereen in de kamer feliciteren op een verjaardag.

Dat soort dingen bedoel je?
quote:danivo schreef op 07 januari 2011 @ 22:04:

ja. klopt!

1 koekje...

oh en als je op visite gaat en ze zeggen:"we gaan zo eten.", betekent dat:"wil je weggaan?"Ja of "kom schat we gaan naar bed, de visite wil naar huis"
Hahaaha, daar staan we om bekend ja.

Hiermee schrapen we onze flessen leeg.
Nee bij ons gaat de trommel weg als de thee op is.
Het gras aan de overkant is niet groen.
quote:danivo schreef op 07 januari 2011 @ 22:04:

ja. klopt!

1 koekje...

oh en als je op visite gaat en ze zeggen:"we gaan zo eten.", betekent dat:"wil je weggaan?"wat ben ik on-Nederlands als echte Friezin.... Wij zeggen, we gaan eten, eet je mee?
Ik pak altijd 3 of 4 koekjes tegelijk. Als ik visite krijg, heb ik grotere koeken (bv. stroopwafels) in huis en dan krijgt de visite er gewoon maar eentje. Ik kan me niet voorstellen dat mensen er 2 willen.

Maar van mij mogen ze het hele pak leegeten hoor. Maar ik doe het zakje wel dicht, anders worden ze zacht.
Hey Kampen , ik kom bij jou een koppie thee doen.
Ja, idd.

V.w.b. wij gaan zo eten, dat vond ik ook heel apart.

Ik mocht toen op de bank plaatsnemen en heb toen vriendelijk bedankt en ben weggegaan.

@Miekie dat bedoelde ik ja, ik vind het ook vreemd dat op de verjaardagen waar ik kwam, de envelop meteen geopend werd.

Stond daar even van te kijken.
Maar je heb ook mensen die expres altijd rond etenstijd langskomen.. dat is op den duur wel hinderlijk!!
Ik ken maar één gezin dat de schijnbaar nederlandse één koekjes routine gebruikt.
Ik mocht willen dat ik het bij 1 koekje kon laten
Je komt uit Frankrijk?

Mijn ouders wonen daar en moesten heel erg wennen aan de loodgieters en timmerlieden die morgen zouden komen maar een week later nog niet waren geweest!

Nu vinden ze het de charme van france
De envelop mag toch pas open als de visite weg is?? (thans dat is mij altijd geleerd)
Bij mij krijgen de gasten toch meer koeken, zo veel als ze willen.
Ik eet zelf geen koek dus als iemand hier thee drinkt dan krijgen ze bij het weggaan het pak koek mee naar huis, anders moet ik het toch weggooien .
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven

En hier doen we zuunig met onze kaas. Ben je vast ook niet gewend als francaise
quote:mimootje schreef op 07 januari 2011 @ 22:07:

Je komt uit Frankrijk?

Mijn ouders wonen daar en moesten heel erg wennen aan de loodgieters en timmerlieden die morgen zouden komen maar een week later nog niet waren geweest! Ik schrok er ook van dat de loodgieter hier gewoon op het afgesproken tijdstip kwam :-)
Klompen, werd vroeger veel gedragen door boeren. Nu een belangrijkexport-product. Toeristen kopen ze graag. Mooie handel, echter een Nederlander willen er nog niet dood mee gevonden worden.

Ook typisch: wij denken aan jouw verjaardag als we op de pot zitten :D
Here I am - now what are your other two wishes...
Wij maken de envelop open om de kaart te lezen en stiekem te spieken of er geld in zit. Het geld openlijk uit de envelop halen en het geld tellen mag tot je 15e ongeveer.
Oh en met een verjaardag moet je in een kringetje zitten en met iedereen kletsen terwijl je toastjes voor je neus heb (of chips)
gordijnen zo vroeg al dicht??
We feliciteren ook je vader, je moeder, je opa, je oma, je nicht, je neef, je broer, je zus, je achterneef en je buren met jouw verjaardag.
Here I am - now what are your other two wishes...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven