Relatie beëindigen?

08-01-2011 12:28 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even nieuwe nick aangemaakt om herkenbaarheid te verminderen. Ik ben 5 jaar samen met mijn vriend en heb net met hem een huis gekocht (wonen er net). Het begin van onze relatie was best ingewikkeld doordat we uit totaal andere achtergronden komen, andere manier van leven hadden etc. Ik was jong al erg volwasssen, hij was redelijk oud toen hij pas onder de vleugels van zijn moeder weg ging.

Toch kwam het allemaal goed, en na jaren erg gelukkig en harmonieus samen te hebben gewoond een huis gekocht. En nu is hij dus helemaal terug naar zijn oude gewoontes en erger. Doet helemaal niks in het nieuwe huis, is vaak chagerijnig en bot. Zelfs zijn familie heeft hem er paar keer op aangesproken, maar hij vind dat hij gewoon zichzelf is. Duurt nu al 2 maanden en ik heb, volgens mij, alles geprobeerd. Kan niet geloven dat ik mijn beste vriend kwijt ben en wil relatie liever niet verbreken, maar dit hou ik ook niet vol. Hebben jullie nog ideëen?
Ah excuus Nummer.
Toen ik de titel las (relatie beëindigen), dacht ik dat jouw gevoel weg was. Maar dat blijkt dus niet zo te zijn (?).

Om nu direct een relatie te beëindigen, omdat hij (tijdelijk hopelijk) niet lekker in zijn vel zit, gaat me iets te ver.

Misschien zit er inderdaad een burnout om de hoek, maar daar moet hij dan ook zelf iets aan willen doen. Huisarts is een eerste stap.

Plan een weekend weg en probeer in dat weekend toch eens een gesprek aan te gaan (zonder aanvallend te zijn), dat je je zorgen maakt. Misschien vindt hij inderdaad het financiële plaatje zwaar, maar ja, dat had hij van tevoren ook kunnen nagaan toch?

Cijfer jezelf niet weg, anders zitten er straks 2 mensen op de bank chagrijnig te zijn.
Ah, er was spaargeld maar daar is nu meer dan gehoopt vanaf gegaan. Mensen die veel aan spaargeld hechten, vinden daar vaak een bepaalde zekerheid (en dus rust) in. Hebben jullie al om de tafel gezeten om alle financien door te spreken en een nieuw 'spaarplan' af te spreken? Wellicht is dat ook goed voor zijn gemoedstoestand? (x per maand naar de spaarrekening of afspraken maken over het vakantiegeld ofzo?)
Oh ja, en zeker als hij verder niet echt een sociaal leven heeft, ligt er nu natuurlijk erg veel druk om jullie relatie. Als het niet goed gaat, heeft hij en geen geld meer, en jou niet, en uberhaupt geen sociale contacten...

Je zou denken dat ie daardoor heel zuinig op je is, maar het kan m ook teveel worden natuurlijk, het idee dat er niks mis mag gaan.
En eens met nummerzoveel over het nieuwe spaarplan! Even opnieuw naar de financien kijken zou ook heel goed kunnen helpen door de rust die een duidelijke planning geeft.
quote:bliebje1 schreef op 08 januari 2011 @ 12:52:

Die laatste twee heb ik ook voorgesteld. Zijn weer begonnen met de sportschool deze week (ging 4x per week, dus was beetje zijn sociale leven)

Vakantie ben ik ook aan toe, maar hij wil pas in mei (anders vind hij t niet warm genoeg)Er zijn anders genoeg plaatsen op de wereld waar het nu ook heerlijk weer is hoor. Klinkt alsof jullie beiden het bijtanken wel even kunnen gebruiken.
quote:bliebje1 schreef op 08 januari 2011 @ 12:37:

De verbouwing bracht erg veel stress met zich mee en ik zag hem in die tijd steeds meer terugtrekken tot de bom barste (bot was hij vroeger nooit)

Heb hem aangegeven hoe hoog het me zit, maar krijg als enige reactie dat als ik wegga we met een schuld komen te zitten.

Praten heb ik geprobeerd, maar niet het gevoel dat ik doordring. Hij haalt of zijn schouders op of word kwaad. Ook als zijn familie het probeer.

Ja sorry hoor.... dus nou en dat hij boos wordt, dat is toch geen reden om het gesprek te stoppen. Heb je hem wel eens gezegd dat je het zo beu bent dat je er mee zou willen stoppen? Dat je niet meer weet hoe je hem kunt bereiken en dat als hij geen handreiking doet dat je dan dus ook geen enkele mogelijklheid meer ziet om het weer leuk te krijgen tussen jullie?

Dat ju nu nog bereid bent samen naar een oplossing te zoeken maar niet alleen kunt vechten voor een relatie, dus als hij het zo laat je je conclusies wel moet trekken?
Financieel doen we ook veel los van elkaar. Gezamenlijke lasten wil ik inderdaad graag doorspreken, maar hij praat er liever niet over. Hebben wel goed doorgesproken voordat we t huis kochten, dus dat moet wel uitkomen. Gaat nu vooral om eenmalige kosten voor de verbouwing. Heeft hij inderdaad vooral op zich genomen, maar was ongeveer 20% van zijn spaargeld.

Echter wil hij nu geen cent meer uitgeven. Vakantie wil hij alleen zo'n 2 weken all in van 400 euro (hou ik niet van)

en over t gevoel. Nee, is niet weg, maar wel minder. En als t nog ff doorgaat zo gaat het wel weg...
@liselore dan komt hij dus met 'dan zitten we met een schuld' En na een tijdje komt hij sorry sorry zeggen en dat hij zijn leven zal beteren. Maar er verandert natuurlijk nauwelijk iets.
quote:bliebje1 schreef op 08 januari 2011 @ 13:36:

Vakantie wil hij alleen zo'n 2 weken all in van 400 euro (hou ik niet van)

2 weken all in voor 400 euro? Leeft hij nog in 1985 of zo? Dat gaat dus nooit lukken en mocht het uitzonderingsgewijs wel lukken, dan kan het nooit veel soeps zijn.

en over t gevoel. Nee, is niet weg, maar wel minder. En als t nog ff doorgaat zo gaat het wel weg...

Ik vind het wel erg dat jouw gevoel voor hem binnen een paar maanden kan verdwijnen, eerlijk gezegd. Ik heb zelf in mijn huwelijk ook al langer te maken met een zieke man (gaat nu gelukkig stap voor stap beter) en heb een paar jaar geknokt voor verbetering.

De handdoek in de ring gooien is nu wel voorbarig. Zeker als je net samen de verplichting van een huis aan bent gegaan. Ik adviseer je ook niet te licht te denken over de restschuld die zal ontstaan als het huis nu al weer verkocht moet worden.
quote:bliebje1 schreef op 08 januari 2011 @ 13:38:

@liselore dan komt hij dus met 'dan zitten we met een schuld' En na een tijdje komt hij sorry sorry zeggen en dat hij zijn leven zal beteren. Maar er verandert natuurlijk nauwelijk iets.

Dan ben je toch nog niet uitgesproken? Wat wil jij zien veranderen? Kan hij je dat bieden? zo ja mooi, doen laten zien, zo nee, waarom niet , heeft hij daar iets van jou bij nodig?

Hoe hoog staat het water jou dan aan de lippen, weet hij wat de consequentes zijn als er niets veranderd? Ben je daadwerkelijk bereid die consquenties ook te nemen?

Heb jij er werkelijk alles aan gedaan om bij hem door te dringen? Heb jij werkelijk de waarheid gezegd hie het bij jou zit en en voelt en wat voor jou beweegredenen zijn om niet eer samen oud te willen worden ? Heb jij het beestje bij de naam genoemd?

Als er dus niets verandert ondanks dat hij dit allemaal van je weet en er ook niet over kan praten dan moet je dus je conclusies trekken en daad bij het woord gaan voegen
@ikbenanoniem Hoe lang zou jij bij iemand blijven die elke dag ruzie zoekt? En ik vind het inderdaad niet mijn verantwoordelijkheid om te zorgen dat het goed met hem gaat. Wil hem wel steunen, maar hij moet ook zelf verantwoordelijkheid nemen.

Vind geld geen reden om in een relatie te blijven waar je niet gelukkig bent.
Bliebje, ik vertel je net dat ik een paar jaar heb geknokt in een relatie die erg moeizaam verliep, met een man met diverse issues.

En het is misschien niet jouw verantwoordelijkheid of het al dan niet goed met hem gaat, maar kom op, het is als het goed is degene waarvan je houdt. Zijn welzijn zou belangrijk voor je moeten zijn. Je beweert dat hij je beste vriend is en je hem niet kwijt wilt.

Ik vind je posts erg liefdeloos klinken.
@liselore. Grotendeels ja, behalve dat ik niet de knoop wil doorhakken. Dan zie ik weer een glimps van mijn oude vriend of denk ik aan een leuke herinnering.

In t begin van onze relatie hebben we ruim een jaar zo'n periode gehad en ondanks dat het daarna top was had ik dat jaar niet zo moeten laten doorslepen.
2x
Ja, wat moet je hier nou mee zou je zeggen.

Ik geloof niet dat de relatie meteen afgekapt moet worden, dat jij er niet gelukkig van wordt dat kan ik me voorstellen.

Er is natuurlijk iets aan de hand, niemand veranderd zo extreem in een korte tijd. Is hij wel eerlijk naar jou toe?

Heeft hij misschien bepaalde angsten? Is de druk te hoog van het samenwonen etc? Is hij wel gelukkig met wie hij is etc?

Praten is nog steeds de enige oplossing, hoe vervelend ook, hij zal toch eens met wat antwoorden moeten komen. Jullie leven met zijn 2en en hoe rot hij zich ook voelt of hoe hij zich ook gedraagt, hij moet weten dat zijn gedrag destructief werkt voor beiden.
quote:bliebje1 schreef op 08 januari 2011 @ 13:53:

@liselore. Grotendeels ja, behalve dat ik niet de knoop wil doorhakken. Dan zie ik weer een glimps van mijn oude vriend of denk ik aan een leuke herinnering.

In t begin van onze relatie hebben we ruim een jaar zo'n periode gehad en ondanks dat het daarna top was had ik dat jaar niet zo moeten laten doorslepen.

Wil die glimp misschien samen met jou met een onafhankelijk derde, een psycholoog praten?

Als hij niets wil..... dan veranderd er niets, dan kun je blijven zitten en hopen dan het vanzelf veranderd, tot de volgende keer... Maar blijkbaar wil je dat niet want je opent hier een topic, een van jullie twee zal in elk geval iets anders moeten doen dan de vorige keer wil je een ander resultaat krijgen.
Ik ben het niet eens met Liselore. Als ik het goed begrijp heb je hem totnogtoe veel achter zijn broek aan gezeten, zonder begrip te tonen. En dat was weinig effectief. Ik denk echt dat een gesprek vanuit zorg ingestoken meer effect zou kunnen hebben. En natuurlijk mag je daar best bij vertellen dat je zelf niet weet wat je ermee aan moet en dat je graag de persoon terug wilt die hij was. En je mag hem ook best duidelijk maken dat de oplossing bij hem ligt en dat hij er wat aan zal moeten doen. Maar druk op de ketel zetten is bij iemand die psychisch overbelast is juist funest.
persoonlijk zou ik hem trouwens laten kiezen,als hij niet eens wil praten, of NU iets veranderen ( concrete afspraken, danwel mee naar een psycholoog) of NU er een einde aan breien
Klinkt misschien liefdeloos omdat ik op een grens zit. Kijkend naar onze levens heb ik behoorlijk wat meegemaakt en heeft hij t relatief makkelijk gehad. Viel op hem doordat hij altijd positief was. Maar in onze relatie ging hij eerst steeds meer op mij leunen en nu dit weer. Alle dipjes komen doordat hij een periode chagerijnig is of geen zin heeft om actie te nemen. Een relatie moet wel in balans zijn.

Tuurlijk ben ik ook niet perfect en heeft hij ook veel pluspunten, maar t slaat nu dus door.

En hij wil/kan niet praten. Nooit gekunt over zijn eigen problemen. Wil ook niet veranderen en ziet geen probleem. ('het is jouw probleem, want jij hebt er last van') wat moet je dan nog?
quote:nummerzoveel schreef op 08 januari 2011 @ 14:01:

Ik ben het niet eens met Liselore. Als ik het goed begrijp heb je hem totnogtoe veel achter zijn broek aan gezeten, zonder begrip te tonen. En dat was weinig effectief. Ik denk echt dat een gesprek vanuit zorg ingestoken meer effect zou kunnen hebben. En natuurlijk mag je daar best bij vertellen dat je zelf niet weet wat je ermee aan moet en dat je graag de persoon terug wilt die hij was. En je mag hem ook best duidelijk maken dat de oplossing bij hem ligt en dat hij er wat aan zal moeten doen. Maar druk op de ketel zetten is bij iemand die psychisch overbelast is juist funest.En waarin verschilt het dan met wat ik zeg?
2 weken all in voor 400 euro?

Dat is gewoon thuis!
Als mijn man zegt dat het mijn probleem is als hij rot tegen me doet, dan zou ik hem toch wel even uitleggen dat je in een relatie waarin je van elkaar houdt juist geacht wordt de ander niet moedwillig met een probleem op te zadelen.
quote:bliebje1 schreef op 08 januari 2011 @ 14:03:

Klinkt misschien liefdeloos omdat ik op een grens zit. Kijkend naar onze levens heb ik behoorlijk wat meegemaakt en heeft hij t relatief makkelijk gehad. Viel op hem doordat hij altijd positief was. Maar in onze relatie ging hij eerst steeds meer op mij leunen en nu dit weer. Alle dipjes komen doordat hij een periode chagerijnig is of geen zin heeft om actie te nemen. Een relatie moet wel in balans zijn.

Tuurlijk ben ik ook niet perfect en heeft hij ook veel pluspunten, maar t slaat nu dus door.

En hij wil/kan niet praten. Nooit gekunt over zijn eigen problemen. Wil ook niet veranderen en ziet geen probleem. ('het is jouw probleem, want jij hebt er last van') wat moet je dan nog?

Zeggen dat het OOK zijn probleem is omdat jij er last van hebt en jullie SAMEN in een relatie zitten.

Als hij niet wil veranderen houdt het echt op.

Ik zou kijken of je hem nog uit kunt dagen met je mee te gaan naar een psycholoog de samen met jullie uit deze impasse probeert te komen. Zo niet dat houdt het toch echt op
@liselore

Jij zegt dat ze hem voor de keuze moet stellen 'slikken of stikken'. Juist het dreigement om op te stappen legt veel druk. Je kunt dezelfde boodschap ook zonder dat dreigement overbrengen. Door het dus in te steken vanuit zorg ipv uit boosheid.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven