Berlijn

08-01-2011 19:35 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik wil graag binnenkort een (lang) weekend naar Berlijn met mijn vriend.

Heeft iemand misschien tips wat we zeker moeten gaan zien?

We zitten er aan te denken om met de trein te gaan in plaats van met de auto. Iemand daar ervaring mee?

Nog tips voor niet al te dure hotels op een goede locatie (goed bereikbaar met openbaar vervoer)?

Hoeveel dagen heb je nodig om het idee te hebben dat je de stad hebt gezien?

Bedankt alvast!
Het is leuk om fietsen te huren en bijvoorbeeld te fietsen langs hoe de muur er gestaan heeft. Dan kom je meteen ook langs allerlei leuke plekken, zoals de easy side gallery enzo.

Met de trein naar Berlijn is ideaal!! Mede auto is zelfs nog best lastig want je moet winterbanden hebben en als je auto niet 'groen' genoeg is mag je Berlijn ook niet in.
Ik ben erg lang geleden met een wochenendkarte naar Berlijn gegaan met de trein. Dat is stukken goedkoper, het enige nadeel is dat je in de stoptrein zit....

Wat ik erg mooi vond was het Natuurhistorisch Museum. En het Ägyptisch Museum. Daar staat hét beeld van Nefertiti.

Ik ben er een week geweest (logeerde bij een vriendin, dus geen hoteltips) en dat had ik ook zeker nodig om alles te zien wat op mijn lijstje stond.
Ik ben in mei met de trein geweest; ideaal. Het ging pas mis toen we weer terug in Nederland waren... NS he

Wij zaten in Hotel Kronprinz, net buiten het centrum, aan een zijstraatje van de K-dam. De U-bahn en S-bahn brengen je overal waar je wilt zijn.

Ik vond Berlijn de moeite waard! Veel plezier alvast!
Ik geloof niet meer in sprookjes.
met de trein kan je prima naar berlijn. ik heb het afgelopen zomer gedaan. een dag of 4 a 5 heb je zeker nodig om veel te kunnen zien.

ik zelf ben ook nog buiten berlijn wezen kijken bij concentratiekamp sachsenhausen. goed te doen met de trein vanuit berlijn en erg indrukwekkend.
Berlijn is fantastisch! Ik ben afgelopen zomer geweest met man, 5 dagen, zonder kinderen!

Wanneer wil je gaan? De winters zijn snijdend koud namelijk, dus wat verder in het voorjaar lijkt me wijs. Trein is helemaal super, deden wij ook. Hotel: waar wil je zitten? Meeste toeristen zitten in west, rond Ku'dam. Wij wilden in het hippere oost en hadden een apartememt/ studio op de grens van Prenzlauerberg en Mitte. Goede plek, heel aardig personeel, veel leuke, hippe eettentjes. Naam weet ik even niet meer, forum nu mobiel, kan ik straks wel opzoeken.

Verder doen: voormalig Stasi-hoofdkantoor, muur bij Bernauerstrasse, een tocht met een Segway (duur maar waanzinnig leuk), lekker ronddwalen, dagje fiets huren (kon bij ons app. voor 10 euro).

Gave stad, ik wil terug!
Super leuke stad!!

Wij zaten in Best western city ost. Een super hotel en helemaal niet duur. Wij waren er een week.

Metro echt voor de deur, en heerlijke bakkerij waar we elke ochtend gingen ontbijten voor nog geen 2 EUR pp.

Erg leuke wijk: prenslauerberg.

Ook de moeite waard; de televisietoren, erg mooi uitzicht over de stad.

Berlijn is een stad om heerlijk te slenteren en alles te ontdekken.
Wij komen er al ruim 10jaar 1 a 2x per jaar... Mitte rond Hackischemarkt is eigenlijk de leukste plek om te zitten.

Vergeet de Ku-dam, niet veel anders dan de Kalverstraat.

Hamburgerbahnhof is een prachtig museum. JoodsHistorisch een heel mooi en bijzonder gebouw, tentoonstelling is niet zo interessant.

Weet niet of je van uitgaan houdt, maar dat is echt onovertroffen... Berghain, Panoramabar, Weekend, Watergate...

In de zomer de vele stadstranden....

En Treptow-park met zn grote Russische gedenkteken is erg grappig.
Alles is goed bereikbaar met het openbaar vervoer in Berlijn.

Heeeerlijke stad!

Ku-dam is leuk om eens te zien, maar inderdaad niet bijzonder. Alexanderplatz en de straten daar rondom vind ik leuker.

En er zijn zoveel goeie tips, dingen die je moet gaan zien....
668, the neighbour of the Beast
O ja, wij waren met de auto, en konden gewoon in de straat achter het hotel gratis parkeren. Moesten wel zon groene sticker hebben voor de auto maar die zijn niet zo duur. Wel tijdig bij de ANWB bestellen.

Ik heb ook weer zin om te gaan!
Wij zijn gaan vliegen. Was véél goedkoper dan met de trein en véél sneller.

Ik zou zeker het Joods museum bezoeken.
quote:Celeone schreef op 08 januari 2011 @ 20:01:

Wij zijn gaan vliegen. Was véél goedkoper dan met de trein en véél sneller.

Ik zou zeker het Joods museum bezoeken.Veel sneller placht ik te betwijfelen....
De trein zou er vanaf Den Haag een uur of zeven over doen. Met het vliegtuig ging ik om acht uur 's ochtends de deur uit en stond ik om 12 uur 's middags in hartje Berlijn. Dus ja, behoorlijk sneller.
En zelf rijden is best pittig, vergis je daar niet in. 't Is prima te doen he, maar als het voor een paar dagen is is het relaxter om te vliegen of de trein te pakken.

Ik heb 't ook zelf gereden, en het is best te doen, maar gewoon wel vermoeiend, zo'n lange autoreis.
668, the neighbour of the Beast
Ik zou als ik een (lang) weekend zou gaan, dus niet met de auto gaan. Beetje zonde van de tijd. Evenals de trein in dit geval. Tenzij je drie uur bij een vliegveld vandaan woont, zou ik zeker gaan vliegen.
Wij hebben meerdere keren in het Königin Luise Derag hotel gezeten. Het is niet in het centrum, maar in de wijk 'Weissensee.' Wat heel leuk aan dat hotel is, is dat je een gratis OV kaart krijgt voor heel Berlijn en Potsdam voor de duur van je verblijf. Met een kwartier sta je trouwens op de Alexanderplatz. Aanrader!

Er zijn al heel veel topics over Berlijn geweest en ik zou er uren over kunnen vertellen. Ik ben er nu zo'n tien keer geweest, het verveelt nooit! Veel dingen zijn hier al genoemd. Checkpoint Charlie is voor newbies verplichte kost. De Friedrichstrasse is ern mooie straat, daar ligt het aan. Kruislings daarop de Unter Den Linden, waar vroeger de parades werden gehouden. Aan het ene eind van de UDL vind je Pariser Platz met de Brandenburger Tor. En hotel Adlon, waar alle hoge regeringsmensen hebben geslapen. Het speelde een rol in de Koude oorlog. En Michael Jackson hing er zijn kind 'Blanket' uit het raam. Tegenover Adlon zit een Starbucks met schitterend uitzicht op de Brandenburger Tor!

Aan de andere kant van UDL kom je bij de Alexanderplatz met de Fernsehturm en de wereldklok. Er zit een Galeria Kaufhof waar je zou kunnen eten op de hoogste etage, met geweldig uitzicht!

De Hackescher Markt en Hackescher Höfe zijn zeer de moeite waard, een halte per S-Bahn vanaf de Alexanderplatz.

Op het Museuminsel vind je schitterende musea. Ik vond zelf het Pergamonmuseum een aanrader.

De East Side Gallery zou je moeten bezoeken. S-Bahn nemen en uitstappen bij Ostbahnhof!

Het voormalig Stasi hoofdkantoor is indrukwekkend, net een gebouw uit een James Bondfilm.

Gevangenis Hohenschönhausen is ook heel indrukwekkend. Tot 1993 heeft die bestaan, terwijl bijna niemand het wist. Daardoor zijn er verl documenten vernietigd over de praktijken daar. Er werd gemarteld, gemanipuleerd... Mensen overleden er. Heel bizar.

West is minder interessant, tenzij je lang zou gaan. Bahnhof Zoo is leuk als je Christiane F. hebt gelezen. De Zoo is mooi, met een heuse panda en Knut. De Siegessaüle is prachtig als de zon erop schijnt. De Ku'damm is vergane glorie. Het Europacenter ook. Leuk is de waterklok. En de Mercedesster uit het lied van Klein Orkest. De Gedächtniskirche zit er tegenover.

Op zondag zijn de winkels dicht. Je kan kiezen voor een museum, de zoo of de Kulturbrauerei.

Veel plezier!!!
Oh, de Potsdammer Platz en het Sony Center zijn zeker in het donker de moeite waard!
Celeone, als ik om 08.45 van huis vertrek met de fiets en om 9 uur de trein neem dan lunch ik om 13h in berlijn ;)
Precies, wij vinden trein ook relaxter... maar is beetje afhankelijk van waar je woont. Hoewel het met de auto ook in 6u te doen is.
Berlijn is super. Mijn zus woont er, ik kom er dus vaak. Er zit een leuk hotelletje boven de markthal in de Bergmanstrasse in Kreuzberg, dat is sowieso een leuke buurt.

Verder: de markt op zondag in het Mauerpark, Friedrichshain, Neue National Galerie, Tacheles (als dat nog open is), Potsdam en de meren als je tijd hebt. In de zomer de openluchtbioscopen, grune/rote salon, Ankerklause, markt aan de Maybachufer. En inderdaad: als het de eerste keer is gewoon de hoogtepunten doen!

Enz enz enz enz enz enz enz enz enz enz enz.....
P.s: met de trein is super!
Leuk om alle reacties te lezen. Klinkt als: een goede keuze om naar Berlijn te gaan.

We wonen nog al ver van het vliegveld af, dus ik denk dat we de trein gaan pakken en dan vier of vijf dagen.

Ik denk dat we lekker in het voorjaar gaan.

Bedankt!
Loop ook even langs het badenschiff... Daar kan je aan een zijtak van de spree heel relaxt lunchen met uitzicht op de beruchte afterclub CdV.
Dan Zijn Freischwimmer of Heinz Minki leuker, zitten daar heel dichtbij.
Aaaah vorige week was ik er nog...

Oud en nieuw gevierd, heel koud maar leuk!

Sachsenhausen inderdaad doen, als je met de trein gaat wel 25 min lopen..

Dit jaar zijn we naar Ravensbruck gegaan, hier kun je ook met de trein heen, ook 25 min lopen. Wij waren nu met de auto.

We hebben op de heenweg erg in de file gestaan ivm sneeuw, en we waren niet de enige die naar berlijn gingen..

We hebben ook een unterwelt tour gedaan, dan ga je bij metrostation Gesundbrunnen onder de grond 2 bunkers bekijken.

Dierentuin ook al genoemd, erg mooi!

Veel plezier, ik ben nog maar 4 keer geweest en wil nu al terug, ik ben jaloers!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven