Vrienden maken?

08-01-2011 22:31 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik woon sinds 5 maanden in het buitenland (voor studie), en ik blijf hier nog minimaal twee jaar, dus het is tijd om nieuwe vrienden te maken!

Ik klets best makkelijk met mensen en ben meestal niet verlegen, dus geen probleem zou je zeggen. Alleen zit ik op een opleiding met erg weinig meisjes, en ben ik sowieso meer een type dat met jongens optrekt - maar nu heb ik gemerkt dat het erg lastig is om vrienden te worden met jongens die je niet kent! Als je (bv op een borrel) aan iemand voorstelt om een keer iets te gaan drinken, dan denkt die jongen toch dat je hem aan het versieren bent? Dat durf ik dan ook helemaal niet! Ik heb een vriend, dus ik ben absoluut niet op zoek naar relaties.

Ik kon goed opschieten met een jongen van mijn opleiding, maar die is afgehaakt toen hij erachter kwam dat ik een vriend had..Help! Wie heeft er tips? Hoe zorg je ervoor dat het duidelijk is dat je vriendschap zoekt, en niet meer? Volgens mijn vriendinnen kom ik van nature nogal flirterg over - hoe kom ik hier vanaf?
Zijn er speciale avonden voor andere buitenlandse studenten? Die zitten meestal in hetzelfde schuitje en zoeken ook nieuwe vriendschappen. Heb ik hele leuke contacten opgedaan! (en nog steeds contact mee - jaren na dato)
quote:hanneke000 schreef op 08 januari 2011 @ 22:39:

Zijn er speciale avonden voor andere buitenlandse studenten? Die zitten meestal in hetzelfde schuitje en zoeken ook nieuwe vriendschappen. Heb ik hele leuke contacten opgedaan! (en nog steeds contact mee - jaren na dato)

Ja, die zijn er wel - daar heb ik het afgelopen semester ook contacten opgebouwd!

Alleen, die mensen zijn er voor 1 semester (Erasmus uitwisselingen etc.), en die zijn nu allemaal weer terug naar hun eigen land en ik ben weer 'alleen'. Er is bijna niemand die echt verhuisd is voor een hele opleiding, zoals ik.
Ik denk dat het sowieso erg van de cultuur afhangt hoe je vrienden maakt. Dat kan nogal verschillen per land namelijk. Heb jij je al eens verdiept in hoe de locale cultuur tegenover man/vrouw vriendschappen staat?

Verder kun je flirten prima afleren. Wees je er bewust van en praat regelmatig over je vriend. Als je duidelijk maakt dat hij een vanzelfsprekend onderdeel van je leven uitmaakt, dan is dat voor iedereen helder en zal er ook anders naar je gedrag gekeken worden. En dan bedoel ik niet dat je te pas en te onpas moet aangeven dat je hem zo mist, want dat kan ook verkeerd geinterpreteerd worden. Praat gewoon over hem zoals je ook over je ouders zou praten. Bijv door regelmatig iets te roepen als 'daar ben ik met mijn vriend geweest', 'mijn vriend had ooit ook eens zoiets meegemaakt...' en 'dat vindt mijn vriend ook zo'n gave auto'.
Welk buitenland woon je dan?
Kun je je aansluiten bij een sportclub of kookclub waar mensen bijzitten die permanent in het land wonen?
Ik woon in Zwitserland. Ben al frans aan het leren, maar het gaat erg langzaam omdat ik druk ben met studie.

@nummerzoveel: inderdaad, je vriend 'integreren' in het gesprek is sowieso een goed plan. Zolang het maar met mate is, anders wordt je straks zo iemand die elke zin begint met 'mijn vriend....' ;)
Beginnen bij de Nederlandse clubs in Zwitserland misschien? Via Nederlanders die er al langer wonen leer je wellicht ook meer mensen uit Zwitserland zelf kennen. Zie www punt nlclub punt ch....
Heb even snel gekeken:

Donderdag 13 januari: nieuwjaarsborrel in Geneve en Lausanne

Dinsdag 11 januari: samen eten in Bern

etc...
Dat is een goede tip! Bedankt, daar heb ik helemaal niet aan gedacht.
quote:Garnet schreef op 09 januari 2011 @ 18:59:

Dat is een goede tip! Bedankt, daar heb ik helemaal niet aan gedacht.Ik hoop dat je er wat aan hebt en dat snel je eerste afspraak staat...veel plezier nog!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven