Bruiloft: dresscode - dilemma
zondag 9 januari 2011 om 17:39
Ha allemaal,
Komende zomer ga ik trouwen.
Over veel dingen zijn we het inmiddels eens, maar het onderwerp dresscode zorgt voor hoofdbrekens.
Hebben jullie advies?
Mijn vriend wil graag 'black tie'' voor 's avonds. Smoking voor mannen en avondjurk/cocktailjurk voor vrouwen
Hij vindt dit sjiek en is van mening dat wij best van onze gasten mogen vragen wat extra moeite te doen aangezien het 'onze'dag is.
Voor mij hoeft black tie niet perse, vanwege verschillende reden:
- ik vind het te formeel; we hebben 's avonds al heel veel gasten en dat vind ik al 'indrukwekkend" genoeg.
- de mensen die overdag en 's avonds zijn uitgenodigd zullen twee outfits moeten hebben (overdag draag je immers geen smoking). Vraag je dan niet teveel van ze?
Het liefst wil ik één dresscode voor de hele dag waarbij duidelijk is dat je savonds wel netjes moet (en als je een smoking hebt/ wilt huren/ kopen mag dat natuurlijk)..geen spijkerbroek dus.
Of vinden jullie dat we best kunnen vragen aan de gasten om in black tie te komen?
En heb je zelf wel eens een bruiloftsuitnodiging gehad met twee dresscodes...en wat vond je daarvan?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Komende zomer ga ik trouwen.
Over veel dingen zijn we het inmiddels eens, maar het onderwerp dresscode zorgt voor hoofdbrekens.
Hebben jullie advies?
Mijn vriend wil graag 'black tie'' voor 's avonds. Smoking voor mannen en avondjurk/cocktailjurk voor vrouwen
Hij vindt dit sjiek en is van mening dat wij best van onze gasten mogen vragen wat extra moeite te doen aangezien het 'onze'dag is.
Voor mij hoeft black tie niet perse, vanwege verschillende reden:
- ik vind het te formeel; we hebben 's avonds al heel veel gasten en dat vind ik al 'indrukwekkend" genoeg.
- de mensen die overdag en 's avonds zijn uitgenodigd zullen twee outfits moeten hebben (overdag draag je immers geen smoking). Vraag je dan niet teveel van ze?
Het liefst wil ik één dresscode voor de hele dag waarbij duidelijk is dat je savonds wel netjes moet (en als je een smoking hebt/ wilt huren/ kopen mag dat natuurlijk)..geen spijkerbroek dus.
Of vinden jullie dat we best kunnen vragen aan de gasten om in black tie te komen?
En heb je zelf wel eens een bruiloftsuitnodiging gehad met twee dresscodes...en wat vond je daarvan?
Alvast bedankt voor het meedenken!
zondag 9 januari 2011 om 17:42
Ik heb geen avondjurk en zou ook niet bereid zijn er eentje aan te schaffen voor andermans feestje. Ben geen jurkentyp, dus als ik niet in normale nette kleding zou mogen komen (zwarte broek en 'n blouse) dan stuur ik wel 'n felicitatiekaartje maar hoeft het bruidspaar niet op mijn aanwezigheid te rekenen.
zondag 9 januari 2011 om 17:43
zondag 9 januari 2011 om 17:43
Persoonlijk vind ik een dresscode te formeel. Ik vind het belangrijker dat mensen komen dan welke kleren ze aan hebben. Daarbij brengt het ook, onnodig, kosten met zich mee. De daggasten moeten dan 2 setjes hebben. Ik vind dat nogal wat.
Ik geloof ook niet dat ik dat had gedaan als gast. Ik kan mijn geld wel beter gebruiken dan aan 2 outfits voor een bruiloft. Tevens zullen de daggasten wellicht ook onderdeel zijn van het vrijgezellenfeest ed. wat ook geld kost.
Tenzij je gasten goed in het geld zitten dan zou het geen probleem hoeven zijn natuurlijk. Mooi in de kleding geeft natuurlijk wel een mooi gezicht, maar geeft het ook een mooi feest?
Ik geloof ook niet dat ik dat had gedaan als gast. Ik kan mijn geld wel beter gebruiken dan aan 2 outfits voor een bruiloft. Tevens zullen de daggasten wellicht ook onderdeel zijn van het vrijgezellenfeest ed. wat ook geld kost.
Tenzij je gasten goed in het geld zitten dan zou het geen probleem hoeven zijn natuurlijk. Mooi in de kleding geeft natuurlijk wel een mooi gezicht, maar geeft het ook een mooi feest?
zondag 9 januari 2011 om 17:44
Ik vind een black tie dresscode vreselijk. Zoals je schrijft is het "jullie" dag. En dus niet de dag van de gasten. Maar die moeten dan wel een hoop geld uitgeven om aan jullie kledingeisen te voldoen. Ik vind bruiloften sowieso al een dure aangelegenheid. Ik heb er de afgelopen jaren meerdere per jaar gehad en ben elke keer een hoop geld kwijt aan vrijgezellenfeestjes, benzine, evt. overnachting en cadeaus. Uiteraard heb ik een leuke jurk (of iets anders netjes) aan, maar zou het echt niet zien zitten om ook nog een cocktailjurk te moeten kopen/huren voor "de dag van een ander".
Persoonlijk, maar dat is persoonlijk, vind ik het niet kunnen om je gasten op kosten te jagen om een black tie te huren en -inderdaad- twee keer om te kleden. Ook al is het "jullie" dag, de meeste gasten zullen vaker een bruiloft meemaken, voor hen is dus niet zo bijzonder als voor jullie. Als al die bruiloften de gasten op zulke kosten zouden jagen komt er niemand meer 
Bovendien ben ik van mening dat door al die black ties de bruidegom en bruid met hun mooie bruidskleding onopvallend worden. Dat is toch ook zonde? Het is toch jullie dag/avond en dan moet je opvallen, toch?
Ik vraag me ook altijd af wat zo'n opgedirkte en opgeprikte outfit voor toegevoegde waarde heeft. Het zit vaak niet lekker, dus lekker bewegen/dansen is ook al geen pretje. Pff...ik moet ook altijd mijn buik inhouden, anders ziet het er niet uit ha ha ha. Bovendien gaat het er toch dát ze er zijn en dat ze het leuk hebben op jullie feest?
Ik heb persoonlijk sowieso een bloedhekel aan dresscodes, of het nou een black tie is, tenue de ville of een kleur. Bleh! Doe je gasten een groot plezier: laat ze komen in de kleren die ze zelf het prettigst vinden zitten (net wat je zegt: netjes, geen spijkerbroek) en maak er een groot feest van. Succes gegarandeerd!
Bovendien ben ik van mening dat door al die black ties de bruidegom en bruid met hun mooie bruidskleding onopvallend worden. Dat is toch ook zonde? Het is toch jullie dag/avond en dan moet je opvallen, toch?
Ik vraag me ook altijd af wat zo'n opgedirkte en opgeprikte outfit voor toegevoegde waarde heeft. Het zit vaak niet lekker, dus lekker bewegen/dansen is ook al geen pretje. Pff...ik moet ook altijd mijn buik inhouden, anders ziet het er niet uit ha ha ha. Bovendien gaat het er toch dát ze er zijn en dat ze het leuk hebben op jullie feest?
Ik heb persoonlijk sowieso een bloedhekel aan dresscodes, of het nou een black tie is, tenue de ville of een kleur. Bleh! Doe je gasten een groot plezier: laat ze komen in de kleren die ze zelf het prettigst vinden zitten (net wat je zegt: netjes, geen spijkerbroek) en maak er een groot feest van. Succes gegarandeerd!
zondag 9 januari 2011 om 17:47
Het ziet er ook mooi uit als iedereen in een sjieke sportauto naar de bruiloft komt, geeft een heel mooie bruidsstoet.
Ga je mensen verbieden om in hun eigen auto te komen?
Komt toch op hetzelfde neer.
Dat je wil dat men feestelijk gekleed gaat, dat zou je nog wel op je kaart kunnen zetten. En dan maar hopen dat de helft van de mannen niet alsnog in ouwe spijkerbroeken verschijnt, het blijven Nederlanders
Ga je mensen verbieden om in hun eigen auto te komen?
Komt toch op hetzelfde neer.
Dat je wil dat men feestelijk gekleed gaat, dat zou je nog wel op je kaart kunnen zetten. En dan maar hopen dat de helft van de mannen niet alsnog in ouwe spijkerbroeken verschijnt, het blijven Nederlanders
zondag 9 januari 2011 om 17:48
zondag 9 januari 2011 om 17:49
quote:bergamot schreef op 09 januari 2011 @ 17:47:
Zet dan 'dresscode: feestelijk' oid op je uitnodiging, dan kunnen mensen zelf invullen hoe ver ze daarin gaan, maar is ook duidelijk dat een spijkerbroek niet de bedoeling is.Veel Nederlandse mannen vinden dat een spijkerbroek prima kan, als er feestelijke kleding wordt gevraagd. Raar maar waar.
Zet dan 'dresscode: feestelijk' oid op je uitnodiging, dan kunnen mensen zelf invullen hoe ver ze daarin gaan, maar is ook duidelijk dat een spijkerbroek niet de bedoeling is.Veel Nederlandse mannen vinden dat een spijkerbroek prima kan, als er feestelijke kleding wordt gevraagd. Raar maar waar.
zondag 9 januari 2011 om 17:50
Ben het eens met mijn voorgangers: je jaagt mensen onnodig op kosten. Toen ik ceremoniemeester was bij mijn zus heb ik in de brief gezet dat het bruidspaar het leuk vond als mensen feestelijk aangekleed kwamen. Dan krijg je geen gala, maar wel vrolijk geklede mensen. De ervaring leert mij ook dat het bruidspaar absoluut geen oog heeft voor wat de gasten aanhebben Je kunt je enorm opwinden over 'wat moet ik aan?', om vervolgens het bruidspaar een handje te geven en ze verder de hele avond niet te spreken. Zeker als er erg veel gasten zijn valt het amper op wat de gasten aan hebben (tenzij er iemand in campingsmoking loopt, maar dat kun je dus ondervangen door om feestelijke kleding te vragen.)
zondag 9 januari 2011 om 17:50
Ha allen,
Fijn om te horen hoe jullie erover denken.
Een paar dingen:
- in onze vriendenkring/ familie heeft denk ik 70 procent geen moeite met een dresscode en de rest wel
- over" tante bep en ome joop": voor mij is het belangrijk dat mensen er zijn. En als ze dan niet precies het goede aanhebben: who cares.
- hellemaal geen dresscode ben ik niet voor; mijn ervaring is dat mensen wel een beetje moeten weten wat van ze verwacht wordt want niemand vindt het leuk om uit de toon te vallen.
Fijn om te horen hoe jullie erover denken.
Een paar dingen:
- in onze vriendenkring/ familie heeft denk ik 70 procent geen moeite met een dresscode en de rest wel
- over" tante bep en ome joop": voor mij is het belangrijk dat mensen er zijn. En als ze dan niet precies het goede aanhebben: who cares.
- hellemaal geen dresscode ben ik niet voor; mijn ervaring is dat mensen wel een beetje moeten weten wat van ze verwacht wordt want niemand vindt het leuk om uit de toon te vallen.
zondag 9 januari 2011 om 17:51
zondag 9 januari 2011 om 17:51
Maar wat is nou belangrijk?
Wie er op je feest komt en hoe zij die dag ervaren?
Of hoe jullie het plaatje zien en in hoeverre de werkelijkheid daaraan voldoet?
BIj mij dus geen dresscode, iedereen mag 'als zichzelf' op onze bruiloft komen. En iedereen doet altijd moeite om zich netjes aan te kleden, en die 2 of 3 spijkerbroeken die er dan tussenzitten, die neem ik wel voor lief.
Een dresscode vind ik nogal overdone en eigenlijk alleen gepast bij een themafeest.
Wie er op je feest komt en hoe zij die dag ervaren?
Of hoe jullie het plaatje zien en in hoeverre de werkelijkheid daaraan voldoet?
BIj mij dus geen dresscode, iedereen mag 'als zichzelf' op onze bruiloft komen. En iedereen doet altijd moeite om zich netjes aan te kleden, en die 2 of 3 spijkerbroeken die er dan tussenzitten, die neem ik wel voor lief.
Een dresscode vind ik nogal overdone en eigenlijk alleen gepast bij een themafeest.
zondag 9 januari 2011 om 17:52
Ik heb het meermaals gehad en vond het niet zo'n probleem. Doe dan een jurkje aan dat overdag voor tenue de ville door kan met mooie suede laarzen en 's avonds jasje/verstje uit, stola om en pumps eronder - klaar. Voor mannen is het meer gedoe. Als je echt graag een feestelijk tintje hebt, zou ik dresscode 'cocktail' doen. Mannen donker pak (kan ook overdag), vrouwen cocktailjurkje, ofwel feestelijk maar minder formeel dan black tie en daardoor zeker te combineren tot een overdagoutfit met een jasje of vestje.
Als je denkt dat veel van je gasten hiervan in de stress schieten zou ik het sowieso niet doen trouwens of vermelden dat je het leuk zou vinden als mensen de cocktaildresscode aanhouden (met een duidelijk omschrijving naar wat dat inhoudt), maar dat het geen punt is als dat niet lukt.
Als je denkt dat veel van je gasten hiervan in de stress schieten zou ik het sowieso niet doen trouwens of vermelden dat je het leuk zou vinden als mensen de cocktaildresscode aanhouden (met een duidelijk omschrijving naar wat dat inhoudt), maar dat het geen punt is als dat niet lukt.
zondag 9 januari 2011 om 17:53
Ik vind het een beetje liggen aan de kringen waar je normaal gesproken in verkeert. Maar om je tante - bingo - Bep en je - klaverjas ome Joop en je collega - kantinemedewerkers - op kosten te jagen terwijl je normaal gesproken zelf bij de C&A oid shopt, dat vind ik ontzettend overdreven.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.