Mode & Beauty alle pijlers

Bruiloft: dresscode - dilemma

09-01-2011 17:39 676 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ha allemaal,

Komende zomer ga ik trouwen.

Over veel dingen zijn we het inmiddels eens, maar het onderwerp dresscode zorgt voor hoofdbrekens.

Hebben jullie advies?

Mijn vriend wil graag 'black tie'' voor 's avonds. Smoking voor mannen en avondjurk/cocktailjurk voor vrouwen

Hij vindt dit sjiek en is van mening dat wij best van onze gasten mogen vragen wat extra moeite te doen aangezien het 'onze'dag is.

Voor mij hoeft black tie niet perse, vanwege verschillende reden:

- ik vind het te formeel; we hebben 's avonds al heel veel gasten en dat vind ik al 'indrukwekkend" genoeg.

- de mensen die overdag en 's avonds zijn uitgenodigd zullen twee outfits moeten hebben (overdag draag je immers geen smoking). Vraag je dan niet teveel van ze?

Het liefst wil ik één dresscode voor de hele dag waarbij duidelijk is dat je savonds wel netjes moet (en als je een smoking hebt/ wilt huren/ kopen mag dat natuurlijk)..geen spijkerbroek dus.

Of vinden jullie dat we best kunnen vragen aan de gasten om in black tie te komen?

En heb je zelf wel eens een bruiloftsuitnodiging gehad met twee dresscodes...en wat vond je daarvan?

Alvast bedankt voor het meedenken!
quote:tilalia2 schreef op 09 januari 2011 @ 17:57:

Ik snap nooit dat mensen zo mauwen dat 'Mannen dan een smoking moeten aanschaffen'. Alsof je dat ding verder nooit meer gebruikt.

Dat klopt hier anders wel hoor. Wat moet mijn man met een smoking die hij anders nooit draagt. Wij komen nooit op gelegenheden, waar een dress code gevraagd wordt. Is in ons leven 1 keer gebeurd en dat was ook nog eens tenue de ville.
quote:MarianneDavids schreef op 09 januari 2011 @ 18:26:

De meeste mannen hebben toch wel een smoking in de kast en vrouwen een paar avondjurken? Of zie ik dat verkeerd?Ja, dat zie je verkeerd.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

De meeste mannen hebben toch wel een smoking in de kast en vrouwen een paar avondjurken? Of zie ik dat verkeerd? Er zijn wel vaker gelegenheden waarbij black tie wordt gevraagd. Als ze om white tie zouden vragen zou het pas overdreven zijn, wel héél stijlvol.Dat zie je verkeerd. Mijn (directe) familie en ik hebben géén smoking en avondjurken in de kast hangen. Wel nette feestelijke kleding.

De meeste mannen hebben toch wel een smoking in de kast en vrouwen een paar avondjurken? Of zie ik dat verkeerd? Er zijn wel vaker gelegenheden waarbij black tie wordt gevraagd. Als ze om white tie zouden vragen zou het pas overdreven zijn, wel héél stijlvol.Open een topic met een poll zou ik zeggen, want ik denk dat je je daar wel eens ernstig op kan verkijken,
quote:Yraatje schreef op 09 januari 2011 @ 18:26:

[...]

Deze zin vind ik wel grappig... Weet je waarom? De meeste vrouwen die gaan trouwen dromen hun hele leven al van die ene jurk die ze aantrekken op het moment dat ze gaan trouwen....

Dus niks je best doen om er leuk uit te zien.... dat wil je gewoon zelf... je wilt zelf graag een keer een dag als een prinses ofzo in de schijnwerpers staan....

Ja, mee eens! Maar als jij er op je mooist uitziet en anderen geen moeite doen om eens iets anders dan hun dagelijkse kloffie aan te trekken krijg je wel een vlag op modderschuit effect.

Een beetje moeite doen mag dus best.

De meeste mannen hebben toch wel een smoking in de kast en vrouwen een paar avondjurken? Of zie ik dat verkeerd? Er zijn wel vaker gelegenheden waarbij black tie wordt gevraagd. Als ze om white tie zouden vragen zou het pas overdreven zijn, wel héél stijlvol.Denk echt dat je dat verkeerd ziet. Mijn man heeft geen smoking en ik geen avondjurk. Wat moeten we daarmee? Wij bevinden ons niet in kringen waar dat gebruikelijk is, dus waarom zouden we dat moeten aanschaffen.
Wat voor mensen komen er naar je bruiloft? Ik vind jeans op een bruiloft altijd zo verschrikkelijk, onder het mom van 'het gaat erom dat we er zijn en niet wat we aan hebben'. Het is wel een bruiloft en je daarnaar kleden vindt ik wel zo passend. Je ernaar kleden betekend echter niet de ander op hoge kosten te jagen. Ze hebben waarschijnlijk reiskosten, cadeaukosten en dan nog de kleding erbij etc. dat is allemaal niet goedkoop. Maak de dresscode chique feestelijk en daar kan iedereen wel wat mee binnen zijn eigen limieten. (dit verplicht de dames die een hekel hebben aan jurken/rokken niet dat toch aan te schaffen of dan maar niet te komen, een nette broek kan dan ook)
quote:zomerkoninkje schreef op 09 januari 2011 @ 18:29:

[...]

Ja, mee eens! Maar als jij er op je mooist uitziet en anderen geen moeite doen om eens iets anders dan hun dagelijkse kloffie aan te trekken krijg je wel een vlag op modderschuit effect.

Een beetje moeite doen mag dus best.Oh dus het gaat je om het uiterlijk vertoon en niet om het feit dat jij je mooiste dag met je dierbaren wilt vieren? Nou, weten we dat ook weer.
In bepaalde kringen zal het héél gewoon zijn om bepaalde kleding in de kast te hebben.

Maar het overgrote gedeelte van de bevolking heeft géén smoking in de kast.

Behoor je nou tot het grootste deel van de bevolking dan moeten je gasten dus speciaal iets aanschaffen. En de vraag is of ze dat kunnen, of dat ze dat er voor over hebben.

Maar ervan uitgaan dat iedereen wel een smoking heeft, dat vind ik écht " elitair " .
quote:zomerkoninkje schreef op 09 januari 2011 @ 18:24:

Zelf zou ik toch nooit in spijkerbroek komen, hoe geaccepteerd dat ook mag zijn. Want ik vind het getuigen van weinig respect naar het bruidspaar; die doen toch ook hun best om er leuk uit te zien.Als vrouw doe je dit denk ik iets minder snel omdat je als vrouw altijd wel een leuk jurkje of rokje of een andere broek dan een spijkerbroek in de kast hebt hangen. Voor een man vind ik dat echt iets heel anders. Maar goed, ligt er misschien aan wat voor mannen er in jouw kring rondlopen hoor. Als het allemaal advocaten en andere hoge piefen zijn, dan loop je op een bruiloft inderdaad misschien niet in een spijkerbroek. De meeste mannen die ik in mijn kringen tegenkom zijn veelal mensen die een technisch beroep hebben, op hun werk in overall lopen (of andere werkkleding), die ik in ieder geval nooit in pak zie en waarvan ik ook betwijfel of ze een pak hebben (alleen hun trouwpak denk ik). Bij hen is het gewoon heel netjes als ze een nette spijkerbroek dragen met iets leuks erop. Gewoon omdat ze dat niet zo vaak dragen. Je kan dan echt wel zien dat ze moeite gedaan hebben om er netjes uit te zien (en ze zien er dan dus ook netjes uit). Dus om te zeggen: weinig respect... vind dat echt de grootste onzin en ook absoluut niet boeiend.

[...]

Een beetje moeite doen mag dus best.

Je kunt het ook zo bekijken: Jij als bruid valt dan extra op

Nee... netjes en feestelijk mag je wel verwachten. Maar je kunt zelf wel een beetje inschatten aan de mensen die een kaart gaan krijgen hoe zij op een bruiloftsfeest zouden verschijnen....
Kijk, mijn vriend draagt regelmatig pakken. Hij heeft er dan ook diverse. En mooie overhemden ook. Dus naar een beetje bruiloft draagt ie een pak. Bij 'n sjieke doet ie er zelfs een das bij aan.

Maar een smoking? Dat was bij alle bruiloften tot op heden zwaar overdressed geweest en naar gala's gaat ie niet.

Waarom zou hij zo'n ding dan wel aanschaffen voor een bruiloft? Onzin!
Ik geloof niet meer in sprookjes.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 09 januari 2011 @ 18:31:

In bepaalde kringen zal het héél gewoon zijn om bepaalde kleding in de kast te hebben.

Maar het overgrote gedeelte van de bevolking heeft géén smoking in de kast.

Behoor je nou tot het grootste deel van de bevolking dan moeten je gasten dus speciaal iets aanschaffen. En de vraag is of ze dat kunnen, of dat ze dat er voor over hebben.

Maar ervan uitgaan dat iedereen wel een smoking heeft, dat vind ik écht " elitair " .Eens.
quote:evelynsalt schreef op 09 januari 2011 @ 18:30:

[...]

Oh dus het gaat je om het uiterlijk vertoon en niet om het feit dat jij je mooiste dag met je dierbaren wilt vieren? Nou, weten we dat ook weer.Ik zou ook niet blij zijn als mensen overduidelijk geen moeite hebben gedaan. Moeite doen en toch net de plank misslaan vind ik minder erg dan geen moeite doen.

De meeste mannen hebben toch wel een smoking in de kast en vrouwen een paar avondjurken? Of zie ik dat verkeerd? Er zijn wel vaker gelegenheden waarbij black tie wordt gevraagd. Als ze om white tie zouden vragen zou het pas overdreven zijn, wel héél stijlvol.haha echt niet dus..

[...]

Tuurlijk is het leuk als mensen een beetje moeite doen, maar uiteindelijk zijn de bruiloftsgasten toch geen decor voor de bruid die uitgedost is als princesje. Ze zijn er niet voor 'het plaatje', maar omdat je een speciale dag met ze wil vieren.
quote:tulpje21 schreef op 09 januari 2011 @ 18:31:

[...]

Als vrouw doe je dit denk ik iets minder snel omdat je als vrouw altijd wel een leuk jurkje of rokje of een andere broek dan een spijkerbroek in de kast hebt hangen. Voor een man vind ik dat echt iets heel anders. Maar goed, ligt er misschien aan wat voor mannen er in jouw kring rondlopen hoor. Als het allemaal advocaten en andere hoge piefen zijn, dan loop je op een bruiloft inderdaad misschien niet in een spijkerbroek. De meeste mannen die ik in mijn kringen tegenkom zijn veelal mensen die een technisch beroep hebben, op hun werk in overall lopen, die ik in ieder geval nooit in pak zie en waarvan ik ook betwijfel of ze een pak hebben (alleen hun trouwpak denk ik). Bij hen is het gewoon heel netjes als ze een nette spijkerbroek dragen met iets leuks erop. Gewoon omdat ze dat niet zo vaak dragen. Je kan dan echt wel zien dat ze moeite gedaan hebben om er netjes uit te zien (en ze zien er dan dus ook netjes uit). Dus om te zeggen: weinig respect... vind dat echt de grootste onzin en ook absoluut niet boeiend.Eens
Heb ooit een trouwerij gehad waar mensen in gala moesten komen. Ik heb toen overal gezocht naar een gala jurk voor rond de ¤ 50.00 ( heb helaas erg weinig geld ) en kon het niet vinden. Ben dan ook nog eens erg lang en aardig aan de maat dus vriendinnen konden mij zo'n outfit ook niet uitlenen. Heb de bruid toen gevraag of ze het een bezwaar zou vinden als ik een mooie rok aan zou doen of een nette broek. Nou dat had ze dus, kon volgens haar echt niet ik zou het hele beeld van het feest verstoren. Dikke doei! Laat dan maar zitten zeg ik dan.

Ik ben naar veel trouwerijen geweest waar de dress code altijd feestelijk was en ik doe altijd mijn best, maar als mensen zo specifiek zijn dan is dat voor je gasten niet echt plezierig. Natuurlijk is het jullie dag, maar je wilt toch gasten die zich lekker voelen in hun outfit? Maakt de dag alleen maar tot een nog groter succes.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 09 januari 2011 @ 18:32:

[...]

Ik zou ook niet blij zijn als mensen overduidelijk geen moeite hebben gedaan. Moeite doen en toch net de plank misslaan vind ik minder erg dan geen moeite doen.Tja, sommige mensen zijn nou eenmaal zoals ze zijn en hechten geen waarde aan mooie kleding. Moet je dan van die groep verwachten dat ze dan ineens wel netjes gaan? Ik persoonlijk houd wel van netjes en verzorgd, maar zou iemand die daar niks mee heeft daar nooit op afrekenen. Zou allang blij zijn dat die persoon aanwezig is.
Een dresscode lijkt me gezien sommige reacties hier wel nodig. Een spijkerbroek kan ook netjes en feestelijk zijn? Een spijkerbroek is een leuk, dagelijks kledingstuk maar netjes is het nooit. Als nou iets casual is dan is het wel een spijkerbroek.

Overigens heb ik zelf met geen enkele dresscode moeite maar ik vind wel dat de bruiloft er dan ook naar moet zijn. Een bruiloft waarbij de dresscode black tie is moet ook wel echt een mooi feest zijn. Wat iemand hier beschreef over tl buizen en consumptie bonnen en dan wel een dresscode dat is natuurlijk van het te gekke.

Ik zou dus een dresscode doen die bij het feest past.

Persoonlijk zou ik het niet erg vinden om me halverwege de dag om te kleden maar dan wil ik wel graag dat er een ruimte is waar ik mijn avondkleding kan uithangen zodat het niet de hele dag in de auto ligt te kreuken en waar ik me rustig kan omkleden en opfrissen. Liefst met strijkijzer voor het geval de jurk de reis niet zonder kreukels heeft overleefd.
Een dresscode lijkt me gezien sommige reacties hier wel nodig. Een spijkerbroek kan ook netjes en feestelijk zijn? Een spijkerbroek is een leuk, dagelijks kledingstuk maar netjes is het nooit. Als nou iets casual is dan is het wel een spijkerbroek.

Overigens heb ik zelf met geen enkele dresscode moeite maar ik vind wel dat de bruiloft er dan ook naar moet zijn. Een bruiloft waarbij de dresscode black tie is moet ook wel echt een mooi feest zijn. Wat iemand hier beschreef over tl buizen en consumptie bonnen en dan wel een dresscode dat is natuurlijk van het te gekke.

Ik zou dus een dresscode doen die bij het feest past.

Persoonlijk zou ik het niet erg vinden om me halverwege de dag om te kleden maar dan wil ik wel graag dat er een ruimte is waar ik mijn avondkleding kan uithangen zodat het niet de hele dag in de auto ligt te kreuken en waar ik me rustig kan omkleden en opfrissen. Liefst met strijkijzer voor het geval de jurk de reis niet zonder kreukels heeft overleefd.
quote:Avaeyebrow schreef op 09 januari 2011 @ 18:34:

Heb ooit een trouwerij gehad waar mensen in gala moesten komen. Ik heb toen overal gezocht naar een gala jurk voor rond de ¤ 50.00 ( heb helaas erg weinig geld ) en kon het niet vinden. Ben dan ook nog eens erg lang en aardig aan de maat dus vriendinnen konden mij zo'n outfit ook niet uitlenen. Heb de bruid toen gevraag of ze het een bezwaar zou vinden als ik een mooie rok aan zou doen of een nette broek. Nou dat had ze dus, kon volgens haar echt niet ik zou het hele beeld van het feest verstoren. Dikke doei! Laat dan maar zitten zeg ik dan.

Ik ben naar veel trouwerijen geweest waar de dress code altijd feestelijk was en ik doe altijd mijn best, maar als mensen zo specifiek zijn dan is dat voor je gasten niet echt plezierig. Natuurlijk is het jullie dag, maar je wilt toch gasten die zich lekker voelen in hun outfit? Maakt de dag alleen maar tot een nog groter succes.Ben je toen wel naar die trouwerij geweest?
Feestelijk en gewoon voor de hele dag. Wat een onzin om halverwege de dag om te moeten kleden.
quote:evelynsalt schreef op 09 januari 2011 @ 18:34:

[...]

Tja, sommige mensen zijn nou eenmaal zoals ze zijn en hechten geen waarde aan mooie kleding. Moet je dan van die groep verwachten dat ze dan ineens wel netjes gaan? Ik persoonlijk houd wel van netjes en verzorgd, maar zou iemand die daar niks mee heeft daar nooit op afrekenen. Zou allang blij zijn dat die persoon aanwezig is.

Dat zouden in mijn geval dan mensen zijn waarvan ik vind dat ik er niet onderuit kan om ze uit te nodigen.

En nee, daar denk ik dan niet bij " gelukkig zijn ze gekomen " .
quote:zomerkoninkje schreef op 09 januari 2011 @ 18:24:

Zelf zou ik toch nooit in spijkerbroek komen, hoe geaccepteerd dat ook mag zijn. Want ik vind het getuigen van weinig respect naar het bruidspaar; die doen toch ook hun best om er leuk uit te zien.Ja joh, en trouwen doe je zeker voor je gasten. Die bruiloft gaat om het bruidspaar hoor, als zij er al geen belang aan hechten... Die mooie kleren doe je voor jezelf, dat feest ook. Dat mensen komen is geen gunst van het bruidspaar, maar een gunst van de gasten, die de dag van het bruidspaar voor hen mee willen vieren. Zo leuk is de bruiloft van een ander meestal nou ook weer niet. Tenzij de bruid mijn zus of beste vriendin is, wil ik er zeker niet veel geld aan uit moeten geven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven