Gezondheid alle pijlers

Een maand niet drinken

01-01-2011 12:31 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Niet omdat ik ernstig verslaafd ben, niet (alleen ) omdat het 1 januari is, maar omdat ik er even klaar mee ben na alle feestdagen en wil zien of, nee dát, ik het kan. Even geen alcohol.

Daarom ga ik een maand niet drinken, en ik begin vandaag. Als mensen zin hebben om mee te doen, leuk!

Ik vind het nu nog heel makkelijk omdat het de ochtend na O&N is, dan heb ik meestal niet zoveel zin in drank . Maar ik weet al precies wat mijn valkuil is; een wijntje om te ontspannen na een studiedag, avondjes met vriendinnen die er ook wel één lusten, avondeten bij mijn ouders. Ja, ik hou van wijn. Van de smaak, van het fijne gevoel, van het ritueel van 'een wijntje drinken'.

Ik drink vrijwel nooit teveel, maar wel vaak 2/3 wijntjes en dat telt toch ook aardig op. Nu dus even niet meer, en ik ben benieuwd hoeveel moeite me dat kost.

Dit topic leek me handig om inzicht te krijgen in wat de moeilijke momenten zijn en waarom. En om het vol te houden, 't misschien met elkaar te delen. Dus mede-tijdelijk-onthouders verzamelt u!
quote:Sgaaaaaaaaaapie_returns schreef op 01 januari 2011 @ 17:34:

Wat Doi zegt. Ik zal het nooit begrijpen denk ik.

Helemaal mee eens, las het topic en dacht: Sjee he... heb al 2 maanden geen druppel aangeraakt.

En ik lust best een biertje bij het uitgaan hoor, vind het enkel raar dat iemand echt gaat besluiten: NU ga ik een maand niet drinken.

Snap dat niet, je mist er niets aan denk ik.

En daarbij: wanneer je gewoon je wijntje bij het eten drinkt of bij de TV, dan zou je toch niet hoeven te beslissen om echt een maand geen alcohol te drinken?
@ Kier: Als je zelf nauwelijks drinkt, kan ik me heel goed voorstellen dat je het hele plan van 'een maand niet drinken' niet begrijpt. 'Niet drinken' heeft dan immers geen betekenis, omdat het de normale situatie is.

Het plan is echter een reactie op mijn eigen situatie, waarin alcohol drinken, hoewel matig, met heel veel momenten 'verweven' was geraakt. En omdat ik merkte dat ik zelf toch wel sterke associaties van gezelligheid en ontspanning ermee had, waardoor 'wel iets drinken' de normale situatie werd.

Ik vind het dus ook heel goed dat het jullie geen moeite zou kosten. Maar juist omdat ik merk dat het mij wel enige moeite kost, wil ik even op de rem trappen. De situatie die jij beschrijft is eigenlijk mijn doel, en daarom wil ik graag inzicht krijgen in wanneer en waarom ik drink en die associaties loslaten.

@ je laatste opmerking, dat is eigenlijk ook wel waar... Ik drink helemaal niet zoveel en misschien ben ik te streng voor mezelf. Maar merk nu dus wel dat ik niet zomaar zonder erover na te denken 2 maanden niet drink.. en ik wil die vanzelfsprekendheid (ook al gaat het om weinig) er af halen.
Goed zoals je dat verwoordt Tigmo!

Mij werd net gevraagd of ik mee wilde stappen, maar ik ga denk ik toch maar niet. Toch extra verleiding en inderdaad ook heel druk met de studie. Morgenvroeg wil ik eigenlijk sporten en dan de hele dag studeren, als ik vanavond toch ga stappen ben ik morgen (ondanks geen alcohol) niet vroeg op.

En dat laatste weekend, dat snap ik wel. Je bent inderdaad geen alcoholist dus misschien maak je het jezelf wel extra moeilijk als je ook zo'n weekend nog doorgaat. Ik heb ook alweer zin om nu op te geven aangezien ik al een paar momenten heb gehad deze week waarbij ik het wel jammer vond niet te "mogen" drinken (proosten op het nieuwe jaar, na een drukke dag met vrienden even een biertje drinken). Maar ik ben ook behoorlijk koppig en gezien het een weddenschap betreft met twee vrienden wil ik niet opgeven
Ik doe ook nog steeds mee, ben alleen niet zo regelmatig op het forum de laatste tijd. Het gaat mij goed af. Maar ik kom dan ook niet echt in de verleiding om alcohol te drinken. Volgende week heb ik een feestje. Benieuwd hoe het dan is
Update: het is dag 10 en het begint eigenlijk heel erg te wennen. Heb net na veel zwoegen een take home tentamen ingeleverd en zou normaal gesproken wel een wijntje 'verdiend' hebben maar ik taal er eigenlijk niet naar.

Wel naar op de bank hangen .
Ik drink zelf geen alcohol, maar door een vochtbeperking ben ik altijd op zoek naar lekkere frisse drankjes.

Misschien voor jullie tips wat je anders kunt drinken:

-Bitter lemon

-Tonic

-Ginger ale

-Sweppes Citrus ( echt heerlijk )

-Andere soorten Sweppes en Royal Club

-Waterige limonade met ijskoud water uit de koelkast

Succes!
Dankjewel Creed! Het is alleen niet zo dat ik wijn drink omdat ik geen andere drankjes weet, was het maar zo simpel . Drink nu de hele dag water, cola light en thee, maar dat was hiervoor ook al zo.

Nouuu we zijn op dag 11. Nog steeds gewend, maar dat komt misschien ook wel door mijn drukke studieritme, weet nog niet hoeveel verleiding ik in de kroeg of op een feestje zou hebben! Ik merk dat ik wel iets meer nadenk bij sociale afspraken.. Zo heb ik zaterdag om 0.00 een deadline en een vriendin vroeg of ik daarna naar Utrecht kwam om te borrelen. Behalve dat ik dan verwacht heel gaar te zijn, kan ik me zo'n plan eigenlijk niet voorstellen zonder wat alcohol, stom he! Ik wacht dan maar gewoon af hoe moe ik ben.

Heb bij deze dus nog een functie (voor mij) van alcohol ontdekt; het helpt me om me over moeheid heen te zetten en om 'in de stemming' te komen als ik dat misschien nog niet ben. Ik weet niet of dat goed is. Het is wel handig .

Ik heb wel veel energie nu, maar dat kan ook komen omdat ik vannacht heel goed geslapen heb. Het is erg lang geleden dat ik 11 dagen niet gedronken heb.

Ik schreef trouwens in een mailtje naar vriendinnen (over dat weekend eind januari) dat ik dan al 4 weken niet gedronken heb en kreeg als reactie: "Woohoo kleine, goed hoor, ik doe het je niet na!" Dus dat laat ook wel weer zien hoe gewoon het is in mijn vriendenclub om veel te drinken. Maar ik doe het wel!

Koppigheid helpt mij ook NVA! Ik vergeet misschien soms wel een beetje het nut van deze actie, maar ik wil het tóch gewoon halen haha! En ik weet het nut ook wel: niet voor altijd alcohol uit mijn leven bannen, maar wel dat inzicht krijgen in wanneer en waarom ik drink. Ik ontdek goede en slechte redenen, en ben wel van plan die laatste ook na deze maand te gaan voorkomen.
Hoi Tigmo, ik ben ook gestopt met drinken, niet voor een maand maar voor het hele jaar. Ik dronk eerst 'alleen' eens per week in het weekend op feestjes, maar dan toch wel veel glazen. De afgelopen maanden ben ik de frequentie gaan afbouwen naar eens per twee weken en toen eens per maand maar ik merkte dat ik de kater naderhand er niet meer voor over heb. En maar 2 drankjes drinken is iets dat mij niet lukt. Vandaar nu mijn ' rigoreuze' besluit om dit jaar helemaal niet meer te drinken. Wat mij erg geholpen heeft is de site: www.minderdrinken.nl Hier kun je je drankgebruik dagelijks bijhouden en jezelf doelen stellen. Dus ook als je na deze januari maand weer gaat drinken kun je jezelf bijvoorbeeld als doel stellen, 1x per week drinken, of een x aantal glazen per avond. Heel veel succes met volhouden deze maand!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven