Werk & Studie alle pijlers

Open Universiteit

11-01-2011 16:07 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag dames,

Na een aantal jaren werkervaring ben ik me nu aan het oriënteren op een studie (of losse cursussen) aan de Open Universiteit. Ik zit aan de OU te denken omdat ik in het buitenland woon en op deze manier kan studeren op afstand, en bovendien op mijn eigen tempo (en dus kan combineren met werk).

Heeft iemand ervaring met het volgen van onderwijs via de OU en hoe vond je dat? En voor medeforummers die ook in het buitenland wonen: vond je het praktisch gezien te doen om naar bijeenkomsten te gaan (in NL of in Vlaanderen) en om tentamens af te leggen?

Alvast bedankt!
Waarom niet een studie in het land waar je woont en werkt?
Dat is inderdaad ook een mogelijkheid maar het is i.v.m. mijn werk juist belangrijk om het in het Nederlands te doen, zodat ik kennis maak met de Nederlandse termen en begrippen van de studie die ik op het oog heb.
De studies zijn vaak niet in het Nederlands... of je moet rechten willen studeren. Heb je dat wel gecheckt?
Voor de studie die ik wil doen is het grootste gedeelte van de literatuur in het Nederlands.
Niemand?
Welke richting wil je dan doen bij de OU?
Hoi Bellida,

Het hoeft niet per sé een bepaalde richting te zijn. In het begin zou ik graag willen starten met losse cursussen bij zowel psychologie als cultuurwetenschappen. Als het me eenmaal bevalt en ik er tijd voor heb, kan ik alsnog overwegen om er een studie van te maken.
Hoi Dalton,

Wat jij wil kan prima hoor bij de OU alleen zul je er wel echt tijd voor moeten vrijmaken en het kost veel zelfdiscipline. Als je verder gaat met Psychologie hou er dan rekening mee dat wel een aantal cursussen in het Engels zijn. Kijk anders eens op hun website.
Hoi,

Er is een uitgebreid topic te vinden op het Viva-forum over ervaringen met de OU. Veel informatie van mensen die studeren via de OU. Over het algemeen trouwens hele positieve ervaringen.

De kwaliteit van de OU-opleidingen scoort ook steeds erg goed in de keuzegids universiteiten. Ik heb wel het idee dat werkgevers een studie via de OU (onterecht denk ik!) als 'minder' zien dan een studie via een reguliere universiteit. Dat kan ik niet onderbouwen hoor....het is niet echt ergens op gebaseerd.

Overigens ben ik zelf ook van plan vakken te gaan volgen via de OU. Modules van de bachelor Psychologie. Het startpakket heb ik al in huis. Het materiaal ziet er super uit en ook de digitale leeromgeving is erg prettig.

Wel denk ik dat je enorm veel discipline moet hebben, dus vraag jezelf af of je dat hebt!

Je hebt geen 'stok achter de deur', die je bij regulier onderwijs wel hebt (tentamendata die nadert....je 'moet' met het tempo mee. Dat is een voor- en tegelijkertijd een nadeel....).

Voor mijzelf denk ik dat ik die stok achter de deur wel nodig heb. Ik heb de discipline anders niet.

Ik volg nu een deeltijd HBO-opleiding via een reguliere hogeschool. Ik zit in het derde jaar.
Het was overigens de bedoeling die modules van de OU ernaast te gaan doen.

Tot het derde studiejaar van mijn HBO opeens intensiever bleek dan gedacht (hoeveelheid in combinatie met gezondheidsproblemen..)...

Het psychologieboek ligt dus nog even op me te wachten....
Bedankt voor jullie bijdragen. Ik zal het eerdere topic proberen op te snorren, want voordat ik deze opende heb ik wel naar een dergelijk topic gezocht maar niet gevonden.

Wat leuk Just Julie, dat je het startpakket al in huis hebt. Ik denk dat ik ga beginnen met een aantal modules van cultuurwetenschappen en psychologie. Ik heb een HBO-diploma, een universitaire graad en een leuke baan maar ik zou graag nog dingen bij willen leren. Omdat ik freelancer ben zou ik dat in de uurtjes (of dagen) kunnen doen dat ik weinig opdrachten binnenkrijg. Zelfdiscipline heb ik wel en het studeren heeft ook geen haast, al doe ik er 20 jaar over. Maar ik heb wel de behoefte om nog verder te leren. Als ik daar dan ook nog een certificaat van krijg, dat is dat voor mijn werk altijd leuk meegenomen.
Leuk zeg!

Het materiaal ziet er goed uit. Ik heb ook een aantal docenten die zo af en toe eens een losse module volgen en ook zij zijn erg positief over de OU.

Ik zal eens zoeken voor je naar het topic en 'm proberen naar boven te halen...
Dalton,

Ik heb twee topics voor je naar boven gehaald. Eentje heeft 12 pagina's en daar staat veel informatie in. Volgens mij heb ik daar zelf toen ook veel aan gehad.

Succes met je keuze!
Just Julie, je bent fantastisch!
quote:Dalton schreef op 13 januari 2011 @ 17:30:

Just Julie, je bent fantastisch!

graag gedaan...succes met je keuze. Laat nog maar eens weten wat het geworden is en hoe het eventueel gaat. Hopelijk heb ik binnenkort ook tijd om te beginnen, maar dat zal wel in de zomervakantie van mijn andere opleiding worden, vermoed ik......

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven