Hond van slag

13-01-2011 20:34 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een Franse bulldog van 6 jaar, met een oogprobleem.

Op zijn onderste ooglid groeien veel haren, wat al een oogbeschadiging veroorzaakt heeft.

In een half jaar tijd is hij dus 3 keer geopereerd, volledige narcose, intuberen, het hele ratteplan.

Na elke operatie nacontrole, dus weer naar de kliniek, en hij is zo bang...

Sinds de laatste keer is er iets veranderd in zijn gedrag, normaal gesproken stond hij als eerste bij de deur als ik wegga, hij gaat bijna overal mee naartoe.

Autorijden vond hij prachtig, en als hij alleen thuis achter moest blijven was hij lichtelijk gepikeerd.

Maar sinds de laatste operatie is hij heel passief, ik moet hem wel 10keer roepen als we weggaan,en hij blijft ineen gedoken op zijn kussen liggen.

Als we thuis zijn kijkt hij me constant aan, en blijft stijf tegen me aan staan.

Ik vind het zo zielig, ik denk dus dat hij bang is dat ik hem weer weg breng naar de kliniek, en dat gaat over 2 weken dus ook weer gebeuren, omdat hij weer geopereerd moet worden.

Ik ben bang dat het alleen maar erger gaat worden.

Wie heeft er tips, ik weet niet goed wat ik er mee aan moet, wel aandacht aan schenken, juist niet, wat is het beste?
misschien kan je en keer langs de kliniek om alleen een koekje te halen voor hem?

verder geen idee....
Hij krijgt altijd een koekje na de controle, hij wil er nog niet aan ruiken.
niet voor controle gaan, alleen om een koekje te halen, verder niets.

Het is wel logisch dat hij bang is en niet zo snel meer met je mee wil. In zijn ogen/hondenbrain heb JIJ hem dat aangedaan. Is wel zielig, je kan t hem niet uitleggen he.

Ik zou desnoods even de dierenarts bellen voor advies.
Wat sneu zeg.

Mijn hond is meerdere malen geopereerd,en de sul vind de dierenarts vreselijk lief, die krijgt altijd een lik over dr gezicht.

Wat moet je doen, denk wat mimootje zegt, heen gaan en alleen dat koekje halen.
"The time is always right to do what's right." -Martin Luther King
Het kan ook zijn dat er iets heel anders aan de hand is. Bijv dat hij lichamelijke klachten heeft (last van de narcose, iets anders opgelopen in de kliniek) of bijv zere pootjes omdat hij tijdens het uitlaten per ongeluk ergens ingestapt is, of bang voor de nieuwe hond van die mensen aan de overkant...

Ik zou dus niet zomaar uitgaan van angst voor de dokter maar eerst andere lichamelijke en eventueel psychische oorzaken uitsluiten.
Ik vind het koekje bij een bezoek aan de DA zonder behandeling een heel goed idee en dat zou ik zeker een paar keer gaan doen.

En als je hond echt panisch is geworden kun je hem ook bij je thuis onder zeil brengen en dan slapend vervoeren naar de DA. Dat heb ik zelf al regelmatig gedaan en wie weet staat je DA hier voor open en dan bespaar je hem die ellende.

Verder kan het ook zo zijn dat hij zijn algehele zelfvertrouwen is kwijtgeraakt en dan vind ik het jouw taak om hem steun en zekerheid te bieden. Veel hondentrainers geloven in negeren van angst en onzekerheid, maar ik niet. Ik geloof niet dat je je hond daar banger van maakt, maar juist dat je daar meer zelfvertrouwen mee geeft.
Ja, dat zou kunnen nummerzoveel, al kan ik zo op het eerste gezicht niks lichamelijks aan hem merken.

Zodra ik hem afleid door met hem een stuk te wandelen of met een bal te spelen, lijkt hij het even te vergeten.

Ik denk dat een koekje halen het proberen wel waard is, wie weet gaat hij het met iets leuks associeren...

Ga zeker de dierenarts eens bellen om advies.
Iris, ik ga dat vragen voor de eerst volgende keer dat ie onder zeil moet, als dat de stress verminderd, heb ik dat er wel voor over.

Ik ben er tot nu toe ook bij gebleven toen hij de narcose kreeg, misschien is dat juist wel mijn fout geweest, en kan ik hem beter afgeven, en weggaan...

Moeilijk hoor, konden ze maar wat zeggen he...

En hem zijn zelfvertrouwen teruggeven,hoe pak je dat aan, tips?
Wat vind je hond echt leuk om te doen ? Bv t bos , t strand , spelen met een bepaalde hond op een bepaalde plek ?

Ga daar weer regelmatig heen met de auto zodat ie t weggaan weer als iets positiefs gaat zien.

Daarna pas met hond ritje naar de dierenarts gaan voor een koekje. Veel dieren vinden de dierenarts maar niets , ondanks dat de dierenarts ze altijd lief beloond , aanhaalt en iets lekkers geeft. Mijn hond maakt t geen drol uit , dierenarts krijg een lik en vind de dierenarts en alles eromheen reuze gezellig.

Andere honden vinden de rit er naar toe al een drama ,alsof ze t aanvoelen dat ze er heen gaan ook al heb je de hond niets verteld. In de wachtkamer janken en/of blaffen ze de hele boel bij elkaar of kruipen weg in een hoekje.

Tja .. hoe je t oplost ... ik denk dat t het zelfde is als hond en kat samen , bij de 1 wil het bij de ander blijft het haat en nijd.
Bedankt alvast voor de tips, ga ze zeker uitproberen, mocht er geen verandering in komen, ga ik de dierenarts raadplegen!

Bedankt voor het meedenken!
quote:Tazzle schreef op 13 januari 2011 @ 21:03:

Iris, ik ga dat vragen voor de eerst volgende keer dat ie onder zeil moet, als dat de stress verminderd, heb ik dat er wel voor over.

Ik ben er tot nu toe ook bij gebleven toen hij de narcose kreeg, misschien is dat juist wel mijn fout geweest, en kan ik hem beter afgeven, en weggaan...

Moeilijk hoor, konden ze maar wat zeggen he...

En hem zijn zelfvertrouwen teruggeven,hoe pak je dat aan, tips?

Nee hoor, bij de narcose blijven geeft hem steun, tenzij je zelf gestresst of emotioneel bent dan kun je beter weggaan, want dat voelen ze.

Wat betreft zelfvertrouwen geven ben ik zelf heel erg van de lichamelijk contact-stroming binnen de hondenwereld, dus niet als Alfabaas boven je hond, maar als partner er naast staan en veiligheid bieden.

Dus als je hond stijf tegen je aan blijft staan, dan laat je dat toe, want dan heeft hij dat nodig. En als hij achter je aan wil wandelen in huis dan mag hij dat. Verder vertel je hem met je stem waar je bent als hij je zoekt.

Wat betreft ingedoken op het kussen blijven: haal hem gewoon op en stimuleer hem vriendelijk om op te staan en mee te lopen, roep hem dus niet dwingend vanaf de deur.

Veel mensen denken dat je hiermee een verwende hond creeert maar ik geloof daar niet in, want als hij weer zelfvertrouwen heeft gaat hij vanzelf meer zijn eigen gang en dan ga je dat weer stimuleren met balspelletjes enzo. Uiteraard wil dit niet zeggen dat je verder niet streng, duidelijk en consequent bent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven