Werk & Studie alle pijlers

Gemengde gevoelens proefplaatsing.....

15-01-2011 07:06 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben HBO geschoold, maar door omstandigheden een tijdje in een uitkering gezeten. In overleg met UWV kan ik nu ergens 3 maanden onbetaald gaan werken in mijn vakgebied. De beste man heet een aantal projecten waarmee ik aan de slag kan.

Heel erg leuk, ook al is t onbetaald, maar ik vraag me af of er daarna een betaalde baan in zit ( bij tevredenenheid van werkgever). Ik heb er voorzichtig naar geinformeerd, en kreeg een beetje een vaag antwoord, zo van 'Na die tijd zien wel we wel'.

Ik doe al een jaar vrijwilligerswerk ( vrijwillig, hoefde niet, maar ik wilde me nuttig maken)en de stappen die ik nu ga zetten moeten toch wel richting betaald werk gaan! Zou me toch een beetje genaaid voelen als ik daar 3 maanden als volledige HBO kracht gratis werk, en ik daarna bedankt word.

Ik sta er dus nogal dubbel in... Van de ene kant enthousiast 'Leuk, uitdagende baan, dan maar 3 maanden gratis werken, ik ben graag weer bezig in mn vakgebied!'. Aan de andere kant dus de vaagheid of ik niet daarna gewoon weer terug bij af ben...werkeloos thuis zitten.

Nadeel is ook nog dat de werkeloosheid in mijn branche erg hoog is ( anders had ik ws al wel een betaalde baan gehad), dus ik kom ook niet zomaar ergens anders aan de slag.

Ik wil dit niet echt uitspreken naar deze nieuwe 'werkgever', wil niet ongemotiveerd overkomen. Van de andere kant zou ik me toch aardig genaaid voelen als na de 3 maanden blijkt dat er nooit een betaalde baan in heeft gezeten!

Iemand tips hoe het aan te pakken om toch voorzichtig wat meer duidelijkheid te krijgen? En vinden jullie dat ik gewoon niet moet zeuren, of snappen jullie mijn zienswijze? Nogmaals, ik werk al een jaar gratis ( vrijwilligerswerk) met veel plezier, maar ik zou nu gewoon eens iets willen gaan doen waar minimaal kans op een betaalde baan is......
Wat is het alternatief? Nu doe je ervaring op en maak je eventueel meer kans op een baan binnen je vakgebied. En anders zit je thuis en gebeurt er ook niets.

En als er sowieso geen werk is binnen dat vakgebied is omscholen dan een idee?

Verder snap ik dat je wil weten of er een betaalde baan inzit, maar ik snap ook dat de werkgever even wil kijken hoe je het doet. En je hebt werkgevers die onbetaald leuk vinden, maar geen zin hebben in betaalde krachten. Niet leuk, maar dan heb je in ieder geval ervaring opgedaan. Altijd goed voor je C.V!
Tja, eerlijk gezegd heb ik erg veel ervaring, dus ik denk dat die 3 maanden in die zin niet echt van super toevoegende waarde zijn. Een omscholing heb ik ook al aan zitten denken. Ik vind mijn branche erg leuk, maar het ene na het andere bedrijf gaat failliet.

En... thuis zitten doe ik niet, hoor. Heb me een jaar lang heel nuttig gemaakt.

Van de andere kant vind ik het enorm leuk om me weer op een paar projecten te storten, dus ik heb er zeker wel zin in! De werkgever mag gerust kijken wat voor vlees hij in de kuip heeft, daar zit ik niet mee, zou graag alleen wat meer duidelijkheid willen of er eventueel arbeidsperspectief ligt bij dit bedrijf....

Mss moet ik er maar niet overna denken en gewoon lekker aan de slag gaan.....
Bedoelde niet met thuis zitten dat je je niet nuttig maakt, hoor. Heb zelf ook vrijwilligerswerk gedaan toen ik een uitkering had, vond ik ook gewoon werk en heel nuttig

Als het niet veel toevoegt aan je ervaring is het misschien handig voor je contacten, netwerk?

En niet sympathiek van de werkgever dat hij het open laat. Maar er is natuurlijk een kans dat hij betaald werk voor je heeft, straks. Of niet. Maar zou het er zelf wel op wagen, denk ik.
Ja, t is ook niet dat ik overweeg om deze kans niet aan te gaan, hoor, maar ik zou gewoon graag weten of ik kans heb op een baan, of dat dat er bij voorbaat al niet in zit. Zou niet minder mijn best doen, want ik vind mijn werkgebied hartstikke leuk, maar ik denk dat ik best een klap zou krijgen als blijkt dat hij bij voorbaat al zou weten dat er niets betaald in zit. Zoals ik al zei, de branche is zo slecht, dat ik me bijna niet kan voorstellen dat deze man zo maar iemand in dienst kan nemen. Ws temeer omdat hij me al vertelde dat er een belangrijke opdrachtgever weg gaat vallen, snap je?

Dan zou ik mijn energie nu mss beter kunnen steken in een korte omscholing en in DIE richting dan een proefplaatsing.....
Je weet niet of het er bij voorbaat nog niet in zit. Concreet heeft hij geen antwoord gegeven.

Als jij een goede indruk achterlaat verandert ziet hij misschien wel iets in je. Het zal je zeker helpen bij een eventuele latere sollicitatie daar.

Daarnaast is het de ideale mogelijkheid om te netwerken in dat wereldje, je weet nooit wie je tegenkomt.

En over dat "gratis werken"; je uitkering loopt gewoon door. Dat is je inkomen, dus gratis is het (voor het uwv) niet.
Gewoon voor gaan, je van je beste kant laten zien en accepteren dat het maar 3 maanden gaat zijn.

Als je het goed doet, dan is het in elk geval weer een werkgever in jouw branche die weet dat jij goed werk levert. Dat levert je op korte termijn misschien niets op, maar wellicht wel op de langere termijn. Misschien heeft hij in de toekomst wel mensen nodig, of tipt hij een collega dat jij helemaal geweldig bent, of gaan je tijdelijke collega's op een gegeven moment elders werken en roepen zij bij een vacature direct jouw naam.

Kortom, zie het als een kans om enorm goed te kunnen netwerken en laat die kans niet aan je neus voorbij gaan.
Ik vraag me af in hoeverre het UWV het zal accepteren als je weigert. Ik weet niet hoe lang je al werkeloos bent, maar mij staat bij dat het UWV je op een gegeven moment kan verplichten om dit soort dingen aan te pakken. En misschien heeft hij tegen UWV aangegeven dat als je echt goed bent, dat je dan aangenomen kan worden.
Als je voor nop moet werken en bedrijven in je branche met bosjes vallen, zou ik die tijd eerder aan omscholing gaan besteden. Zeker nu je schrijft dat je al voldoende ervaring in deze branche hebt, dus 3 maande voor nop werken voegt niets toe aan je CV. Als je 'n starter was geweest dan had ik gedacht, dan bouw je toch iets op om verder te kunnen.

Aan vrijwilligerswerk heb je ook niks op je CV, dus ga weer studeren, iets waar wél betaald werk in te vinden is.
Gewoon rustig thuis blijven zitten schiet ook niet op. Die 3 maanden doen en als er in de tussentijd vast werk is, dan kan je dat toch altijd nog aannemen.
Je werkt niet gratis, je krijgt een uitkering!

Wij werken ook voor jou.

Daarnaast krijg je de mogelijkheid om in je eigen vakgebied ervaring op te doen. Je weet dat het drie maanden is, dus duidelijk. In die tijd heb je ruimte om te solliciteren naar een andere baan. En wie weet, als jij een topper blijkt te zijn krijg je in die maanden wel kansen door dit te doen (aanbeveling, referenties, baan,...).

Ik zou dolblij zijn met die kans.
Als je nu weer 3 maanden kunt werken, zorgt dat er wel voor dat het gat in je CV minder groot is. Daarnaast heb je in elk geval een voet tussen de deur bij dat bedrijf, wat je in de toekomst meer kansen geeft op een vaste baan daar.

Ik zit zelf ook sinds kort in de WW en mijn werkcoach gaf aan dat er zelden misbruik (door werkgevers) van de proefplaatsing gemaakt wordt en dat daar ook streng op gecontroleerd wordt door het UWV.
It's not you, it's me. No wait. It's you. It's totally you...
Uh...je werkt toch niet gratis? Je krijgt gratis een uitkering en daarvoor lever jij een tegenprestatie. Met de kans op een baan. Is toch niets mis mee?

Tuurlijk zijn er werkgevers die deze regeling misbruiken om zo aan gratis personeel te komen (uwv houdt dat wel in de gaten hoor) en je hebt zeker geen garantie dat je mag blijven, maar wat is er verkeerd aan? Je doet werk in je eigen branche en je hebt daardoor geen gat op je cv. Win/win zou ik zeggen.
De term 'gratis werken' vind ik eerlijk gezegd nogal een hetglasishalfleeg-redenatie. Als het echt zo moeilijk is om in je branche aan het werk te komen, dan zou ik elke kans om recente werkervaring op te doen met beide handen aangrijpen. Hoe langer je er uit bent, hoe moeilijker het wordt. Bovendien weet je nooit tot welke nieuwe contacten het zal leiden.

En nog wat: je krijgt een uitkering, dus gratis werken is niet aan de orde lijkt me.
He? Ik zie voorbij komen dat wij voor haar betalen? Volgens mij is dat het geval bij een bijstandsuitkering. Dan heb je nergens meer recht op, heb je geen of te weinig arbeidsverleden en teer je op de staat. In geval van nood, prima.

Maar als je ww krijgt heb je daar voor betaald. Het is een verzekering waarbij je via je salaris voor betaalt. Het stuit me wat tegen de borst om te lezen dat iemand dan op onze belastingcenten zou teren als hij ww ontvangt.

In menig land kun je je prive (bij)verzekeren tegen werkeloosheid. NIemand die dan gek opkijkt dat je bij verlies van je baan naar je verzekeringsmaatschappij gaat.

Dat is in Nederland het UWV dan. Ik vind wel dat je er alles aan kunt en moet doen om zsm werk te krijgen. Dat is weer een andere discussie.

Ik werk vanaf mijn 18e full time. Stel dat ik nu in de ww zou raken zou ik not amused zijn als iemand me beschuldigt van teren op de staat. Als ik uitreken wat ik aan premie betaald heb al die jaren...

Het is nu eenmaal zo dat je in Nederland verplicht bent er aan mee te doen. Je kunt niet aanvinken bij indiensttreding dat je een prive ww verzekering afsluit en dan nooit bij het UWV aan gaat kloppen. Als dat wel kon en ik verzeker me bij bijv Zwitserleven, hoeveel mensen zouden dan zeggen dat ik 'teer' op Zwitserleven als ik werkeloos zou zijn?
en voor TO: misschien te sterk uitgedrukt (maar hopelijk snap je wat ik er mee wil zeggen), maar als je jezelf gratis/goedkoop wegzet dan ziet men je ook zo. Durf op zijn minst dan een stage vergoeding ofzo te vragen. "alle waar naar zijn geld' hoor. Vooral als het bedrijf verdient aan jouw inzet.

Je hebt al genoeg werkervaring. Dan zou ik mijn tijd misschien ook gebruiken voor omscholing en orientatie op de arbeidsmarkt voor een switch.
@Valerie

Je maakt een denkfout. Er zijn particuliere verzekeringen tegen werkloosheid, ook in NL, en die kosten een veelvoud van de WW-premie. De WW wordt dus wel degelijk betaald door ons allen en niet alleen door de WW-gerechtigde zelf.

Dat gezegd hebbende, vind ik ook dat je er gewoon recht op hebt wanneer je door omstandigheden buiten je schuld je baan kwijt raakt. Maar dat ontslaat je dan niet van de verplichting om er alles voor te doen om er zsm weer uit te komen.
@ Valerie.

Zou je mij dan kunnen uitleggen waar het geld vandaan komt dat je via het UWV ontvangt?

Ik snap het punt wat je maakt, maar ik ga er vanuit dat niet alle mensen die nu bij het UWV zijn aangemeld zo'n lange staat van dienst hebben. En dat de totale uitkering is waar je zelf voor gewerkt hebt? Alle werknemmers zullen hun deel betalen, maar het resterende bedrag moet toch ergens weg komen?
Hai,

Inderdaad, de particuliere verzekeringen zullen veel duurder zijn. Die nuancering had ik gemist. Dan nog vind ik wel dat als je bijv 20 jaar premie betaalt en een half jaar ww krijgt nog de opmerking misplaatst dat iemand van de staat leeft. Dat leert een simpele rekensom mij tenminste. Ik denk niet dat anderen hoeven bij te betalen om mijn ww een half jaar te bekostigen. Als ik in de ww zou zitten, want dat zit ik gelukkig niet.

En de lengte van je ww wordt toch bepaald adhv hoe lang je gewerkt hebt? Als je ww stopt val je 100% terug op de staat ook al heb je bij wijze van nul premie ooit betaald. Dat is dan de bijstandsuitkering. En daar vind ik de discussie over de belastingbetaler die het moet betalen veel relevanter.

Maar goed dat er een vangnet is in Nederland. Maar waar het ww betreft wordt er soms zo snel prekend gesproken over de belastingbetaler die het op moet hoesten. Dat stuit me tegen de borst. Vandaar mijn reactie op dit topic.

En TO: veel succes met je volgende stap. Ik hoop dat er snel een betalende baan voor je in het vooruitzicht is.
Je werkt niet gratis, je krijgt een uitkering!

Wij werken voor jou.

Van zo'n opmerking word ik dus helemaal niet goed! Ik heb jaren gewerkt, nooit eerder een uitkering gehad. Ondanks een heel zware periode ( zelf zeer traumatische ervaring en ddaardoor post traumatische stress, mijn zus in 1 klap man en 2 kinderen verloren, enzenz) ben ik vrijwel meteen vrijwilligerswerk gaan doen. Een jaar lang heb ik belangeloos daklozen geholpen. Dat is toch ook nuttig zijn voor de maatschappij?!!! Echt, ik word helemaal akelig van zo'n reactie!

Ik ga ook niet weigeren, wil ik ook helemaal niet. Maar ik wil wel graag de beste weg naar betaald werk bewandelen, lijkt me ook logisch.

Ben wel blij met de motiverende woorden van mensen hier! Ik ga ervoor, die 3 maanden. Ik weet dat ik goed ben in wat deze man mij wil laten doen qua werkzaamheden, en dan idd maar hopen dat ik hem dusdanig overtuig dat hij me wil aannemen ( als daar ruimte voor is).
@Valerie

Preken over WW- misbruik worden hier vooral gehouden als mensen hier aangeven de WW als een bron van inkomsten zien ipv als een vangnet. En in die gevallen sluit ik me helemaal bij de harde oordelen aan.

@inthehaert

Goed dat je ervoor gaat! Slechter zul je er vast niet van worden en ik hoop dat je er direct of later een baan aan over zult houden! Succes!!!
quote:Valerie1808 schreef op 15 januari 2011 @ 11:42:

En de lengte van je ww wordt toch bepaald adhv hoe lang je gewerkt hebt? Als je ww stopt val je 100% terug op de staat ook al heb je bij wijze van nul premie ooit betaald. Dat is dan de bijstandsuitkering. En daar vind ik de discussie over de belastingbetaler die het moet betalen veel relevanter.

Maar goed dat er een vangnet is in Nederland. Maar waar het ww betreft wordt er soms zo snel prekend gesproken over de belastingbetaler die het op moet hoesten. Dat stuit me tegen de borst. Vandaar mijn reactie op dit topic.

En TO: veel succes met je volgende stap. Ik hoop dat er snel een betalende baan voor je in het vooruitzicht is.

Zo zit het niet helemaal...

In sommige gevallen is het wel degelijk zo dat 'anderen' het bekostigen.

Overigens snap ik wel heel goed dat de opmerkingen jullie tegen de borst stuiten hoor, dat had ik zelf ook toen ik het las.

Als je inderdaad jarenlang fulltime of bijna fulltime gewerkt hebt, dan vind ik het zeker niet 'teren op anderen of de staat' of wat dan ook.

En natuurlijk heb je dan nog steeds de verplichting (en ik neem aan in de meeste gevallen ook de wens) om zo snel mogelijk een leuke nieuwe job te vinden.

Maar ook in mijn geval is het zo dat ik al vanaf mijn 18e fulltime werk.....stel dat ik nu werkloos zou raken dan zou ik er alles aan doen om een nieuwe baan te vinden, maar ik zou toch ook niet direct in een fabriek gaan werken, omdat ik het gevoel heb 'dat ik teer op anderen'.

Ik heb altijd betaald, dus ik mag dan ook best wachten (een redelijke termijn, niet als het een jaar duurt) op een baan die past bij mijn ervaring en wensen.

Toch is de hele WW-regel wel krom, vind ik. En is het in sommige gevallen dus WEL zo dat anderen het kunnen ophoesten.

Wat jij zegt klopt wel; de lengte van je ww hangt idd af van hoe lang je gewerkt hebt.

Maaaaar, met een belangrijke maar: ten eerste heb je te maken met werkelijk arbeidsverleden en fictief arbeidsverleden. Dat fictieve arbeidsverleden krijgen mensen alvast gewoon cadeau. Dat zijn de jaren vanaf het jaar waarin je 18 bent geworden tot 1 januari 1998.

Die tellen mee in de berekening. Maakt niet uit of je toen gewerkt hebt...

Daarnaast heb je je werkelijke arbeidsverleden: stel dat je van 1 januari 1998 tot 1 januari 2009 maar één uur per week gewerkt hebt, maar je werkt NU wel fulltime, dan krijg je dus een uitkering voor héél veel maanden (jaren fictieve arbeidsverleden + jaren werkelijke arbeidsverleden en dan voor ieder jaar 1 maand uitkering) een uitkering en wel over je laatst verdiende loon.

Er wordt dus wel (maar ook maar deels) gekeken naar hoe LANG je gewerkt hebt, maar het aantal uren doet er totaal niet toe. Kan dus ook 20 jaar lang één uur per week zijn geweest. Als je nu 40 uur werkt krijg je gewoon in het 'ergste' geval 38 maanden WW voor die 40 uur salaris....

Dus in dat geval vind ik het wel echt krom en niet eerlijk..... dat hoesten anderen dus wel degelijk op.

Ik vind die regels niet terecht; dat fictieve arbeidsverleden al sowieso niet en dan ook dat laatstverdiende loon.

Je zou gewoon een uitkering moeten krijgen over het loon dat je gemiddeld verdiend hebt (of in elk geval het aantal uren dat je gemiddeld gewerkt hebt!).

Dan is het iets meer in evenwicht....

Sorry, het is enigszins off-topic, maar volgens mij wel interessante informatie

Je kunt vast merken dat ik bezig ben met de voorbereiding van mijn tentamen sociaal zekerheidsrecht, he?
x
anoniem_18307 wijzigde dit bericht op 15-01-2011 19:29
Reden: sorry, wilde mijn bericht aanpassen en niet quoten...
% gewijzigd
En TO; ik begrijp jou goed hoor..

Lastig verhaal!

Ik snap je 'tweestrijd'; dat je aan de ene kant graag weer iets leuks aanpakt, maar dat je aan de andere kant graag wel uitzicht wilt hebben op iets betaalds.

Misschien moet je het inderdaad maar gewoon proberen te zien als een kans en wat NU niet is, kan in de toekomst natuurlijk wel komen. Stel dat er nu geen betaalde baan uitkomt, maar die man is heel positief over je geleverde werk... Als er dan over een half jaar WEL een vacature komt kan daar natuurlijk wel iets uit ontstaan.

Maar ik begrijp dat je er dubbele gevoelens bij hebt! Het is een kromme arbeidsmarkt op het moment...

Zelfs stages voor derdejaars HBO-studenten worden vergeven aan mensen met een universitaire (afgeronde!) studie die geen baan kunnen vinden..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven