uitslag combinatietest
zondag 16 januari 2011 om 16:08
Ik heb inderdaad al meerdere topics over deze onderwerp gelezen op Viva, maar eigenlijk wilde het van mij gewoon afschrijven,denk ik, ook omdat het gesprek met mijn VK heeft mij niet gerust gestelt....ze vond dat als ik me zo veel zorgen maak, dan zou ik niet na mij 35ste met kinderen moeten beginnnen(omdat mijn leeftijd brengt extra risicos mee). Het is mijn 3de kindje .
Paar weken geleden heb ik een uitslag van de combinatie test gekregen 1:320, geen verhoogte risico dus. Maar toch ook niet zo ver van die 1:250 grens.... Ik ben 35, dus alleen op de basis van mijn leeftijd heb ik ongeveer hetzelfde risico. Toch heb ik achteraf spijt dat ik die test liet doen. Ik kom zelf uit het medisch onderzoekwereld dus weet heel goed hoe zo'n test werkt en dat ik maar 0.3% kans op het kindje met chromossomafwijiking heb. Heel klein dus. Ik begrijp dus alles heel erg goed, maar toch vond ik het gewoon confronterend om die resultaten op papier te zien. Vooral omdat ik genoeg vrouwen ken die ouder dan 35 zijn en veel betere uitslag hebben gekregen. De vruchtwaterpunctie durf ik niet aan omdat de risico om het (gezonde) kindje te verliezen dan gelijk of zelfs groter is bij mij dan de risico die uit de combinatie test kwam. Ik haat mijzelf bijna omdat ik niet meer durf van mijn zwangerschap te genieten, loop consant te denken "wat als...". Ik begrijp ook dat niemand kan je garanites op gezonde kind geven, maar begrijp nu (achteraf pas) dat ik iemand ben die dus nooit een test moest doen die maar een kansbereiking geeft en niet de absoluut resultat.. Kortom mijn vraag is meer hoe kan ik tot rust komen en me niet gek lopen maken door die uitslag, die niet eens zo slecht is....Voel me heel erg dom eigenlijk.
Paar weken geleden heb ik een uitslag van de combinatie test gekregen 1:320, geen verhoogte risico dus. Maar toch ook niet zo ver van die 1:250 grens.... Ik ben 35, dus alleen op de basis van mijn leeftijd heb ik ongeveer hetzelfde risico. Toch heb ik achteraf spijt dat ik die test liet doen. Ik kom zelf uit het medisch onderzoekwereld dus weet heel goed hoe zo'n test werkt en dat ik maar 0.3% kans op het kindje met chromossomafwijiking heb. Heel klein dus. Ik begrijp dus alles heel erg goed, maar toch vond ik het gewoon confronterend om die resultaten op papier te zien. Vooral omdat ik genoeg vrouwen ken die ouder dan 35 zijn en veel betere uitslag hebben gekregen. De vruchtwaterpunctie durf ik niet aan omdat de risico om het (gezonde) kindje te verliezen dan gelijk of zelfs groter is bij mij dan de risico die uit de combinatie test kwam. Ik haat mijzelf bijna omdat ik niet meer durf van mijn zwangerschap te genieten, loop consant te denken "wat als...". Ik begrijp ook dat niemand kan je garanites op gezonde kind geven, maar begrijp nu (achteraf pas) dat ik iemand ben die dus nooit een test moest doen die maar een kansbereiking geeft en niet de absoluut resultat.. Kortom mijn vraag is meer hoe kan ik tot rust komen en me niet gek lopen maken door die uitslag, die niet eens zo slecht is....Voel me heel erg dom eigenlijk.
zondag 16 januari 2011 om 16:26
Ik denk dat niemand jou echt gerust kan stellen, als je persé een absoluut resultaat had gewild. Wellicht had je inderdaad beter na moeten denken vóór je deze test liet doen, maar daar heb je nu niets meer aan.
Misschien helpt het om te bedenken dat het kindje in je buik er gewoon is. Gezond of niet. Daar hou je toch wel van.
Misschien helpt het om te bedenken dat het kindje in je buik er gewoon is. Gezond of niet. Daar hou je toch wel van.
zondag 16 januari 2011 om 16:45
Denk dat Kezz gelijk heeft. Denk dat dit kindje gewoon welkom is, of het nu een afwijking heeft of niet. Heb vertrouwen dat het goed komt en dat jullie het samen wel redden ook al zou er iets mis zijn. Je houdt, neem ik aan, nu al van je kindje aangezien je geen vruchtwaterpunctie wilde ivm. mogelijke miskraam. Heb er vrede mee dat je kindje straks is zo als hij/zij is. Misschien dat dit soort gedachten je helpen rustiger te worden en de toekomst positief te bezien.
zondag 16 januari 2011 om 16:57
Het zijn je hormonen! Als je het rationeel bekijkt, is de kans op een gezond kindje vele, vele malen groter. Jezelf gek maken, met bijkomstige stress, is voor niemand goed... Dus probeer het rationeel te blijven zien en die 'wat als' gedachtes los te laten.
(ik ben zelf ook zwanger en ik weet hoe moeilijk dat kan zijn soms...)
(ik ben zelf ook zwanger en ik weet hoe moeilijk dat kan zijn soms...)
if they like you you'll know, if they don't you'll be confused
zondag 16 januari 2011 om 17:04
Misschien krijg je na de 20-weken echo rust? Je kunt eventueel ook een uitgebreide aanvragen? Ik had zelf een slechtere uitslag dan op basis van mijn leeftijd verwacht kon worden en kreeg pas rust na de vruchtwaterpunctie. En ik denk sowieso dat je de impact van een combinatietest pas kunt voelen als je hem gehad hebt, dat je dit vantevoren niet kunt inschatten.
Probeer zo rationeel mogelijk te zijn, alhoewel dat lastig is. De kans op een gezond kind is veel groter dan op een kind met chromosoonafwijking. En je vk is inderdaad een lompe, botte trut!
Probeer zo rationeel mogelijk te zijn, alhoewel dat lastig is. De kans op een gezond kind is veel groter dan op een kind met chromosoonafwijking. En je vk is inderdaad een lompe, botte trut!
zondag 16 januari 2011 om 19:23
Precies om wat jij schrijft heb ik de combinatietest níet laten doen, omdat het een kansberekening is en nog geen zekerheid geeft. De kans op een miskraam door een punctie is idd ook aanwezig, dus die heb ik ook niet laten doen.
Zoals al gezegd kreeg ik meer rust na de 20 weken echo.
Geeft ook geen zekerheid, maar dan weet je wel of in de basis 'alles erop en eraan zit'.
Probeer het los te laten! Dit kind komt er en je hebt er dus wel over nagedacht want een punctie wil je niet ivm risco.
Prima toch!
Veel sterkte en een mooi gezond kind toegewenst!
Zoals al gezegd kreeg ik meer rust na de 20 weken echo.
Geeft ook geen zekerheid, maar dan weet je wel of in de basis 'alles erop en eraan zit'.
Probeer het los te laten! Dit kind komt er en je hebt er dus wel over nagedacht want een punctie wil je niet ivm risco.
Prima toch!
Veel sterkte en een mooi gezond kind toegewenst!
donderdag 28 april 2011 om 17:29
Ik ben 24 jaar en de moeder van een gezonde zoon van ruim 1,5. Ik heb 2 weken geleden een combinatietest laten doen. Daaruit kwam dus uit, ondanks mijn leeftijd etc, dat ik een risico van 1 op 85 heb. Dit is behoorlijk, zeker gezien mijn leeftijd. Nu heb ik vandaag een afspraak gemaakt om op 9 mei een vruchtwaterpunctie te doen om alles zeker te weten, gezond of niet.
Natuurlijk was dit niet wat ik vooraf verwachtte, maar ik ben blij dat ik het gedaan heb. Nu hebben we de keuze om te bepalen wat het beste is voor ons gezin en voor het kindje, mocht hij/zij zwaar geestelijk/lichamelijk gehandicapt blijken. Vind het behoorlijk cru om te zeggen "waarom wil toch iedereen het perfecte kind?". Iedereen wil toch graag een gezond kind? Zeker nu we er al 1 rond hebben huppelen...we moeten ook vooral aan hem denken vinden wij...
Natuurlijk was dit niet wat ik vooraf verwachtte, maar ik ben blij dat ik het gedaan heb. Nu hebben we de keuze om te bepalen wat het beste is voor ons gezin en voor het kindje, mocht hij/zij zwaar geestelijk/lichamelijk gehandicapt blijken. Vind het behoorlijk cru om te zeggen "waarom wil toch iedereen het perfecte kind?". Iedereen wil toch graag een gezond kind? Zeker nu we er al 1 rond hebben huppelen...we moeten ook vooral aan hem denken vinden wij...
donderdag 28 april 2011 om 21:33
Paar weken geleden heb ik een uitslag van de combinatie test gekregen 1:320, geen verhoogte risico dus. Maar toch ook niet zo ver van die 1:250 grens.... Ik ben 35, dus alleen op de basis van mijn leeftijd heb ik ongeveer hetzelfde risico. Toch heb ik achteraf spijt dat ik die test liet doen.
Waarom dacht je hiervoor (blijkbaar) dat je een veel minder groot risico zou hebben? Je schrijft dat 1:320 min of meer hetzelfde risico is als obv je leeftijd. Dan had je er toch op voorhand al op kunnen instellen dat het ongeveer zo zou worden. Wat dacht je vóór die tijd?
Daarnaast vind ik de reactie van je vk een beetje onprofessioneel. Volgens mij komt het veel vaker voor dat moeders bij een derde een stuk ongeruster zijn. Het lot tarten, blablabla. Daar had ze je wel in kunnen adviseren.
Hoe ben je de test ingegaan? Wat als de uitslag 1:200 was geweest. Punctie?
Garanties heb je niet, en zie het dat je een 'normaal'risico loopt voor mensen van jouw leeftijd. Probeer je daar bij neer te leggen. Er is tot nu toe geen reden tot bezorgdheid. Ik zou idd wel je zorgen normaals uiten bij de VK9een andere in de praktijk) en de weken aftellen tot de 20 weken echo. Hoewel dat ook niet alles zegt natuurlijk.
Sterkte.
Waarom dacht je hiervoor (blijkbaar) dat je een veel minder groot risico zou hebben? Je schrijft dat 1:320 min of meer hetzelfde risico is als obv je leeftijd. Dan had je er toch op voorhand al op kunnen instellen dat het ongeveer zo zou worden. Wat dacht je vóór die tijd?
Daarnaast vind ik de reactie van je vk een beetje onprofessioneel. Volgens mij komt het veel vaker voor dat moeders bij een derde een stuk ongeruster zijn. Het lot tarten, blablabla. Daar had ze je wel in kunnen adviseren.
Hoe ben je de test ingegaan? Wat als de uitslag 1:200 was geweest. Punctie?
Garanties heb je niet, en zie het dat je een 'normaal'risico loopt voor mensen van jouw leeftijd. Probeer je daar bij neer te leggen. Er is tot nu toe geen reden tot bezorgdheid. Ik zou idd wel je zorgen normaals uiten bij de VK9een andere in de praktijk) en de weken aftellen tot de 20 weken echo. Hoewel dat ook niet alles zegt natuurlijk.
Sterkte.
donderdag 28 april 2011 om 23:31
Ik was 36 toen ik zwanger was van mijn tweede en heb ook die combinatietest laten doen. Ik was ook overal van op de hoogte, maar toch hoop je op een hele goede score en kwam het rauw op ons dak dat de uitslag bij ons 1/111 was: verhoogd risico dus (tweemaal zo hoog als de uitslag die bij mijn leeftijd hoorde). Dat kwam doordat mijn kindje een nekplooi van 2,5 had. Wij hebben meteen besloten een vlokkentest te laten doen, die kon een paar dagen daarna al plaatsvinden. Zo'n onderzoek brengt ook risico met zich mee, dat wisten we, maar de kans op een miskraam was twee keer zo klein als de kans op een kindje met een (chromosoom) afwijking, dus dat 'risico' hebben we genomen. Wel heb ik toen nog 2 weken in de stress gezeten, want zo lang duurt het tot je de uitslag hebt. Tuurlijk je moet rationeel denken, maar dat ook doen is een tweede, dat lukte mij heel erg slecht. Ik kon alleen maar denken aan dat ene procentje. Pas vanaf het moment dat de goede uitslag was ontvangen (er waren geen afwijkingen gevonden) kon ik weer 100% genieten! Inmiddels is ze alweer bijna 1, ons heerlijke meisje. Dus ik zou zeggen, als je zo twijfelt zou ik een vlokkentest/vruchtwaterpunctie laten doen, dan weet je het zeker.
Veel geluk!
Veel geluk!
maandag 2 mei 2011 om 12:22
Sosofie,
Er kunnen verschillende afwijkingen aangeduid worden na de vruchtwaterpunctie. De ergste zijn trisomie 13 en 18, daarbij is je kindje zo gehandicapt dat het zal overlijden tijdens of kort na de bevalling. Trisomie 21 (down) wordt met deze test ook aangeduid. Het kan dus nog alle kanten op, vandaar.....
Er kunnen verschillende afwijkingen aangeduid worden na de vruchtwaterpunctie. De ergste zijn trisomie 13 en 18, daarbij is je kindje zo gehandicapt dat het zal overlijden tijdens of kort na de bevalling. Trisomie 21 (down) wordt met deze test ook aangeduid. Het kan dus nog alle kanten op, vandaar.....