misleiding

16-01-2011 22:28 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Word jij ook zo beu van al die misleidingen op verpakkingen van voeding?

Wellicht heb je dan hier iets aan !
Kan je hier misschien iets verder over uitwijden? Vind je op nogal sumier....
Wordt jij of bedoel je word jij?
quote:plops schreef op 16 januari 2011 @ 22:32:

Kan je hier misschien iets verder over uitwijden? Vind je op nogal sumier....Net zo summier als de info op de verpakking zeker?
Voorlopig heb ik nog geen last van de info op verpakkingen. Jij blijkbaar wel....dus, vertel maar. Ik ben wel benieuwd.
quote:vrijeflierefluiter schreef op 16 januari 2011 @ 22:28:

Wellicht heb je dan hier iets aan !

Wat een goede site! Bedankt voor de tip!

Voor wie obv de beknopte OP niet wil of durft te klikken: het is zoiets als de Keuringsdienst van Waarde, maar dan digitaal. Een internetsite die marketingtrucs van de levensmiddelenindustrie doorprikt.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Tja, men laat zich maar al te graag voor de gek houden.
Dana, ik ken de site. Maar ik neem aan dat vrijeflierefluiter hier zelf ook wel iets over te zeggen heeft. Anders zie ik het nut van het openen van dit topic eigenlijk niet.
Keuringsdienst van Waarde??
quote:Bianca40 schreef op 16 januari 2011 @ 22:43:

Keuringsdienst van Waarde?? ja, dat is een tv-programma....
Sinds wanneer denken mensen niet zelf na als ze iets kopen ? Maar gaan ze blindelings van de verpakkingen uit ?

Mijn -al zeg ik het zelf- briljante tip is : Gebruik je verstand!

Duh.

Voorbeeld : Kinder Maxi. ( Een ordinaire chocolade reep dus. )

Hè gezellig, Kinder Chocolade heeft er een grote broer bij: Kinder Maxi. Maar… Kinder Maxi? Snoepconcern Ferrero gaat er toch prat op dat het al jaren het kleinste reepje op de markt brengt? “Omdat ouders op die manier in de gaten kunnen houden wat hun kinderen eten“, zegt het bedrijf op zijn Kinder-website. “Dat is altijd de filosofie geweest van Michele Ferrero.“

Waarom maakt Ferrero zo'n grote reep? “Voor wie alles groter ziet“, roept het bedrijf enthousiast over Kinder Maxi. Inderdaad: de Kinder Maxi is bijna twee keer zo zwaar als zijn broertje. En dus zit er ook bijna twee keer zoveel suiker en vet in een reep Kinder Maxi. De grote broer van het kleine reepje levert maar liefst 118 kcal op. Geen wonder: de Kinder Maxi bestaat voor meer dan de helft uit suiker en voor ruim een derde uit vet!

*zucht*

Als je iets koopt met de naam : maxi , dan mag ik hopen dat het tot je doordringt dat het de extra grote versie is van de 'normale' kinder reep. En is het dus geen verrassing dat er meer callo's , suiker en vet in zitten.

Wat is er mis met zelf nadenken ? Of moet ons alles tegenwoordig uitgebreid voorgekauwd worden ?
quote:just-juul schreef op 16 januari 2011 @ 22:57:

Sinds wanneer denken mensen niet zelf na als ze iets kopen ? Maar gaan ze blindelings van de verpakkingen uit ?

Mijn -al zeg ik het zelf- briljante tip is : Gebruik je verstand!

Duh.

Voorbeeld : Kinder Maxi. ( Een ordinaire chocolade reep dus. )

Hè gezellig, Kinder Chocolade heeft er een grote broer bij: Kinder Maxi. Maar… Kinder Maxi? Snoepconcern Ferrero gaat er toch prat op dat het al jaren het kleinste reepje op de markt brengt? “Omdat ouders op die manier in de gaten kunnen houden wat hun kinderen eten“, zegt het bedrijf op zijn Kinder-website. “Dat is altijd de filosofie geweest van Michele Ferrero.“

Waarom maakt Ferrero zo'n grote reep? “Voor wie alles groter ziet“, roept het bedrijf enthousiast over Kinder Maxi. Inderdaad: de Kinder Maxi is bijna twee keer zo zwaar als zijn broertje. En dus zit er ook bijna twee keer zoveel suiker en vet in een reep Kinder Maxi. De grote broer van het kleine reepje levert maar liefst 118 kcal op. Geen wonder: de Kinder Maxi bestaat voor meer dan de helft uit suiker en voor ruim een derde uit vet!

*zucht*

Als je iets koopt met de naam : maxi , dan mag ik hopen dat het tot je doordringt dat het de extra grote versie is van de 'normale' kinder reep. En is het dus geen verrassing dat er meer callo's , suiker en vet in zitten.

Wat is er mis met zelf nadenken ? Of moet ons alles tegenwoordig uitgebreid voorgekauwd worden ?

Ook met dat Maxi verhaal wordt het lastig.

Pepsi heeft bijvoorbeeld voor haar light versie MAX als extensie...
quote:just-juul schreef op 16 januari 2011 @ 22:57:blablablaJa hoor Just-Juul. Omdat het zo simpel is geven bedrijven ook miljarden uit aan psychologisch onderzoek naar hoe ze de consument zo goed mogelijk kunnen verleiden en om de tuin leiden. Dat zouden die bedrijven heus ook doen als niemand er vatbaar voor was omdat het toch oh zucht steun kreun zo makkelijk is om er niet in te trappen... Tuurlijk meid. Keep dreaming.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Ik vind het boeiend, de site en de info, maar het wordt wel erg opgeklopt gebracht. Dat er een grote aardbei op de yokidrink staat terwijl het toch maar heel weinig aardbeien bevat, dat kunnen we zelf allemaal wel bedenken. Wel interessant vind ik die info over knorr vie of die guacamole met hun 'authentiek mexicaans recept' met nog geen 4% avocado, maar veel van de stukjes gaan over weinig en zijn vooral erg activistisch in plaats van informerend. De toon staat me niet zo aan.
quote:vrijeflierefluiter schreef op 16 januari 2011 @ 22:28:

Wellicht heb je dan hier iets aan !Niet echt. De meeste verpakkingen geven alle info die ik wil. Wat is het probleem?
Flierefluiter, ik snap je probleem nog steeds niet zo goed. Als je op het ingredientenlijstje en de calorietabel van de verpakking kijkt, heb je toch alle info die je nodig hebt??
Ik lees de verpakking nooit.

Ik ben er wel n paar keer ingetrapt, dat de foto van de kant en klare maaltijd er veel beter uitzag dan de maaltijd die uit mn magnetron kwam,

maar ja de producent wil produceren, de verkoper verkopen, dus ze moeten wat doen he, om de aandacht te krijgen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:plops schreef op 16 januari 2011 @ 23:45:

Flierefluiter, ik snap je probleem nog steeds niet zo goed. Als je op het ingredientenlijstje en de calorietabel van de verpakking kijkt, heb je toch alle info die je nodig hebt??Lijkt mij ook. Je kan toch serieus niet denken dat een foto op de verpakking méér waarde heeft dan die gegevens?
Je zou denken van niet inderdaad, rider. Maar aan de andere kant, de mens is nogal gemakzuchtig en naief soms......
quote:rider schreef op 16 januari 2011 @ 23:40:

[...]

Niet echt. De meeste verpakkingen geven alle info die ik wil. Wat is het probleem?

Dat het voor de meeste mensen geen doen is om elk etiket uit te pluizen, dat er voor de meeste mensen ook nog eens erg veel onbegrijpelijks op etiketten staat en dat claims op de verpakking en in de reclame vaak misleidend zijn.

Dat jij een smart ass bent, of dat denkt te zijn, betekent niet dat het moreel aanvaardbaar is als bedrijven de meerderheid van de consumenten op het verkeerde been zetten. Of, zoals Bart van Opzeeland in dit Volkskrant-interview het mooi zegt: "ik mag mijn arbeidershuisje ook niet verkopen als een vrijstaande villa."

Die misleiding brengt zoveel problemen met zich mee. Van kinderen met obesitas omdat hun ouders denken dat allerlei zoetigheid heel gezond is tot milieuproblematiek, noem maar op. Of jij er nou intrapt of niet, dat er een maatschappelijk probleem is valt niet te ontkennen.

Zoals ik al zei: als het echt zo simpel was voor jan en allevrouw om door de marketingtrucs heen te prikken dan zou er niet zo vreselijk veel geld in omgaan...

Ik ben dan ook dolblij met initiatieven als dit en programma's als de Keuringsdienst van Waarde, Kassa, Radar etc.
De andere kant: je koopt aardbeienyoghurt en die vind je lekker. Dan ontdek je dat er 4% aardbei in zat. Is het dan neens niet meer lekker? Aardbeismaak haal je voor een flink deel uit appel, en de kleur uit bietensap. Nou en?
Sorry hoor Dana, maar wat is er niet te begrijpen aan een ingredientenlijst en een tabel met Kcal per 100 gram en per portie? Dat het lezen idd in het begin tijd kost, maar als je het 1x gelezen hebt weet je toch genoeg???
quote:Dana schreef op 16 januari 2011 @ 23:18:

[...]

blablabla

Indeed.

Sweet dreams.

*Dankt god op haar blote knieën dat zij wel een gezond verstand heeft gekregen en niet klakkeloos aanneemt wat een verpakking lijkt te zeggen... *

Truste !
quote:plops schreef op 16 januari 2011 @ 23:56:

Sorry hoor Dana, maar wat is er niet te begrijpen aan een ingredientenlijst en een tabel met Kcal per 100 gram en per portie? Dat het lezen idd in het begin tijd kost, maar als je het 1x gelezen hebt weet je toch genoeg???Weet je wel hoeveel analfabete mensen hier in NL. wonen? Ja ook Nederlanders!
quote:vrijeflierefluiter schreef op 17 januari 2011 @ 00:09:

[...]

Weet je wel hoeveel analfabete mensen hier in NL. wonen? Ja ook Nederlanders!

En die analfabeten kunnen als door een wonder die site wel lezen ? En de verpakkingen niet ?

Halleluja ! Een Gods Wonder

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven