iets met stroopwafels...

18-01-2011 10:17 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog 2 pakken stroopwafels liggen die aan de datum zijn.

Weggooien vind ik zonde maar om ze nou allemaal ineens op te eten..

Ik vroeg me daarom af of er iets lekker is wat ik ermee kan maken? Stroopwafeltaart oid. Geen flauw idee of dat kan?

Ik dacht aan beetje monchou-achtige taart maar ik weet niet of ik van de stroopwafels een bodem kan maken?

Iemand hier tips? Alvast bedankt!
AH geeft deze suggesties.
ik moet hier ergens een recept hebben van appeltart met een bovenste laag van stroopwafels!

geen idee of het lekker is, maar het leek mij een bijzondere combinatie.

als je interesse hebt, zoek ik hem ff op, en post hem hier
hmmm ziet er op zich wel lekker uit, maar is geen taart..
Reddevil, ja graag!
Ik wil je wel helpen eten? :-)
Deze doet het bij ons altijd erg goed. Wel machtig maar ook zalig.

Yoghurt-tiramisu met stroopwafels

Nagerecht voor 4 personen

2 pakjes stroopwafels

75 g boter

5 eetl. amandellikeur

9 blaadjes witte gelatine (18 g)

50 ml sterke koffie

5 dl vanilleyoghurt (Melkan)

250 ml slagroom (Melkan), stijfgeklopt

1 theel. cacaopoeder

1 theel. kaneelpoeder

springvorm ø 22-24 cm, ingevet en

bodem bekleed met bakpapier

Voorbereiden:

Verkruimel 1 pakje stroopwafels in een keukenmachine. Smelt de boter en meng deze met 2 eetlepels likeur door de koekkruimels. Verdeel het kruimelmengsel over de springvormbodem en druk dit goed aan met de bolle kant van een vochtige lepel. Halveer de rest van de stroopwafels en zet deze iets overlappend naast elkaar langs de rand van de vorm, met de snijkant op de koekbodem. Breek de stroopwafels die over zijn in kleine stukjes.

Bereiden:

Week de gelatine 5 minuten in koud water. Verwarm de koffie zonder te koken met de rest van de likeur. Knijp de gelatine goed uit en los deze al roerend op in de warme koffie. Meng het gelatinemengsel door de yoghurt en spatel de slagroom erdoor. Schenk de helft van dit mengsel op de koek-bodem in de springvorm. Verdeel daarover de stroopwafelstukjes en daarover de rest van het yoghurtmengsel. Laat het nagerecht minimaal 3 uur in de koelkast opstijven. Verwijder de rand van de vorm. Meng de cacao en kaneelpoeder en bestuif de tiramisu met dit mengsel.

Tip:

- De yoghurt-tiramisu kan ook in de diepvries worden gezet om op te stijven en daarna licht bevroren geserveerd worden.

Variatie:

- Vervang stroopwafels door lange vingers en gebruik in plaats van een ronde vorm een vierkante diepe schaal.
Gewoon mee naar je werk nemen en daar uitdelen.
Anki, hmm lekker

Toffifee, dat mag hoor maar ik woon nogal ver weg...
Vl43inder, ik woon niet in NL op mijn werk is het geen optie, mogelijk op werk van manlief. maar ik wil er eigenlijk wel iets lekkers van maken..
Stroopwafels in de oven en dan opeten. Mjam!

Of in kleine stukjes hakken en dan over ijs.
Blackdress we zijn maar me z´n 2en en de wafels moeten wel binnen nu en ongeveer een week op. Als we jou eerste optie doen dan komen ze na 3 dagen onze neus uit vrees ik.

Ik zoek dus vooral iets waar ik er meerdere in kan verwerken.
komt ie dan: ik typ over.

benodigdheden:

1 pak mix voor appeltaart (koopmans)

175 gr boter

1 ei

3 beschuiten

6 appels (geschild)

50 gr suiker

2 tl kaneel

150 gr hazelnoten(grof gehakt)

6-8 stroopwafels

verwarm de oven voor op 180 graden. Maak het deeg volgens de aanwijzingen op het pak. Verdeel het over een met bakpapier belegde bakplaat en druk het helemaal plat.

verkruimel de beschuiten erboven. Snijd de appels in stukjes en schep ze om met de suiker, kaneel en noten.

Verdeel de appelvulling over het deeg.

Breek de stroopwafels instukjes en strooi ze over de appels.

Bak de taart in 1 uur gaar en goudbruin.

Floortje, ik heb hem zelf nog nooit geprobeerd, dus hoor graag of ie lekker is! Succes!
Stroopwafelijs schijnt verrukkelijk te zijn!

Maar dan moet je wel een ijsmachine hebben.

Wel knap trouwens dat je die stroopwafels zo hebt kunnen laten liggen.

Zou mij niet lukken.
quote:Floortje_1981 schreef op 18 januari 2011 @ 10:30:

Anki, hmm lekker

Toffifee, dat mag hoor maar ik woon nogal ver weg...Is het daar lekker warm en schijnt de zon? Dan kom ik er meteen aan. :-)
Yasuko, ehh ik heb 6 pakjes gekregen toen ik naar hier verhuisde (Scandinavie) de rest is allemaal al op.... Dus zo knap is het niet hihi. Ik heb geen ijsmachine helaas.
Toetje met stroopwafels:

Twee stroopwafels heel kort in de magnetron verwarmen zodat ze zacht worden. In een paar parten snijden. Serveren op een bordje naast één of twee bolletjes roomijs mét een klein beetje mangochutneysaus (koop ik altijd in een wereldwinkel).
Toffifee ehhh nee, ik woon in Scandinavie. De zon gaat hier morgen wel schijnen geloof ik, maar warm eh nee..
quote:Erwt schreef op 18 januari 2011 @ 10:44:

Toetje met stroopwafels:

Twee stroopwafels heel kort in de magnetron verwarmen zodat ze zacht worden. In een paar parten snijden. Serveren op een bordje naast één of twee bolletjes roomijs mét een klein beetje mangochutneysaus (koop ik altijd in een wereldwinkel).

Lekker inderdaad! Warme banaan ertussen of bij is ook lekker.

Weet je al wat het wordt?
Appeltaart met stroopwafels bovenop = Lekkerrrr!!!
quote:anki schreef op 18 januari 2011 @ 10:29:

Deze doet het bij ons altijd erg goed. Wel machtig maar ook zalig.

Yoghurt-tiramisu met stroopwafels

Nagerecht voor 4 personen

2 pakjes stroopwafels

75 g boter

5 eetl. amandellikeur

9 blaadjes witte gelatine (18 g)

50 ml sterke koffie

5 dl vanilleyoghurt (Melkan)

250 ml slagroom (Melkan), stijfgeklopt

1 theel. cacaopoeder

1 theel. kaneelpoeder

springvorm ø 22-24 cm, ingevet en

bodem bekleed met bakpapier

Voorbereiden:

Verkruimel 1 pakje stroopwafels in een keukenmachine. Smelt de boter en meng deze met 2 eetlepels likeur door de koekkruimels. Verdeel het kruimelmengsel over de springvormbodem en druk dit goed aan met de bolle kant van een vochtige lepel. Halveer de rest van de stroopwafels en zet deze iets overlappend naast elkaar langs de rand van de vorm, met de snijkant op de koekbodem. Breek de stroopwafels die over zijn in kleine stukjes.

Bereiden:

Week de gelatine 5 minuten in koud water. Verwarm de koffie zonder te koken met de rest van de likeur. Knijp de gelatine goed uit en los deze al roerend op in de warme koffie. Meng het gelatinemengsel door de yoghurt en spatel de slagroom erdoor. Schenk de helft van dit mengsel op de koek-bodem in de springvorm. Verdeel daarover de stroopwafelstukjes en daarover de rest van het yoghurtmengsel. Laat het nagerecht minimaal 3 uur in de koelkast opstijven. Verwijder de rand van de vorm. Meng de cacao en kaneelpoeder en bestuif de tiramisu met dit mengsel.

Tip:

- De yoghurt-tiramisu kan ook in de diepvries worden gezet om op te stijven en daarna licht bevroren geserveerd worden.

Variatie:

- Vervang stroopwafels door lange vingers en gebruik in plaats van een ronde vorm een vierkante diepe schaal.Dit recept wil ik binnenkort gaan maken, maar het lijkt met een beetje veel voor 4 personen aangezien je een taartvorm van 22-24 cm gebruikt? Ik ben eigenlijk nagerecht voor 8 personen nodig...
Marloes, ik neig naar de tiramisu voor het weekend, misschien komt er nog iemand eten...
quote:Vl43inder schreef op 18 januari 2011 @ 10:30:

Gewoon mee naar je werk nemen en daar uitdelen.Da's een goeie !
stroopwafelijs maken: liter roomijs beetje zacht laten worden, stroopwafels in stukjes hakken en erdoor roeren. Ijs weer hard laten worden in vriezer. Lekker hoor!
Een stroopwafel eet je nooit alleen, toch?

Uitdelen dus. (stroopwafels over, raar hoor)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven