Geld & Recht alle pijlers

inkomen 2500 netto, hypotheek 200.000 ?

17-01-2011 18:07 123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal,

Mijn man en ik denken erover om ons huis te koop te zetten, maar weten nog niet precies wanneer. We hebben dit huis 3 jaar geleden gekocht, op z'n vroegst denk ik over een jaar, maar misschien is het verstandiger om nog een paar jaar te wachten? Nu betalen we aan netto hypotheekkosten zo'n 400 euro, bij een netto inkomen van 2500 (excl. vakantiegeld, 13e maand toeslagen ed). Dit kunnen we goed opbrengen. Na zelf wat rondspeuren op internet zouden we bij een hypotheek van ong. 2 ton netto ong. 750 euro gaan betalen, bruto rond de 1100.

Mijn man en ik gaan niet minder werken, hebben al 2 kinderen (willen misschien een derde in de toekomst) en willen dit huis verkopen omdat het te klein begint te worden. Toen we dit huis kochten (ons eerste koophuis, starterswoning) waren we erg blij, maar met 2 kinderen en kleine kamers valt het toch tegen qua ruimte.

We willen zowiezo weten of het verstandig is om binnen 5 jaar weer te verkopen, of dat we beter kunnen wachten. En of het reeel is om te denken dat we de hypotheekkosten kunnen betalen. Nu kunnen we meestal goed sparen, we hebben niet hele hoge lasten. Volgens de berekeningen op internet komen we niet voor een veel hogere hypotheek in aanmerking. Maar wie weet zijn er toch mogelijkheden, of is dit echt niet reeel?
ja, dat heb ik wiseguy (weliswaar niet in Nederland) en hier waren er gelukkig nog wel banken die je als vrouw serieus nemen.
Overigens hebben wij een hypotheek die prima met 1 van onze salarissen te betalen is. Wordt mss wel even omschakelen qua vakantie, maar ik vind het een relaxede gedachten dat 1 van ons zou kunne stoppen met werken (niet dat we dat van plan zijn, maar je weet nooit hoe het loopt).
quote:sammie79 schreef op 19 januari 2011 @ 14:29:

Plops, ik heb wel wat verstand van de woningmarkt hoorPlops ze hadden het je al voorzihtig verteld en toch......
Katten manipuleren vrouwen.......ik wist het ik wist het......
quote:germanwings schreef op 19 januari 2011 @ 21:45:

Overigens hebben wij een hypotheek die prima met 1 van onze salarissen te betalen is. Wordt mss wel even omschakelen qua vakantie, maar ik vind het een relaxede gedachten dat 1 van ons zou kunne stoppen met werken (niet dat we dat van plan zijn, maar je weet nooit hoe het loopt).Als dat nu niet ouderwets is weet ik het niet meer! (Denk er 100% hetzelfde over hoor dat dat de mooiste oplossing is maar helaas door huisprijzen niet vaak realistisch)
Dat is niet ouderwets, stel man raakt werkeloos of kind wordt dusdanig ziek dat we ervoor kiezen dat man thuis blijft om voor haar te zorgen. Dat is niet ouderwets, ouderwets is dat er van wordt uit gegaan dat de vrouw thuis blijft of minder gaat werken.
quote:thedutchwiseguy schreef op 19 januari 2011 @ 21:53:

[...]

Plops ze hadden het je al voorzihtig verteld en toch......

Volgens mij neem jij jezelf iets te serieus.......
quote:Paque_ schreef op 17 januari 2011 @ 18:39:

Alsof dat het enige is wat bij een koophuis komt kijken, echt, ik zou het niet willen met zo'n inkomen en 3 kinderen, no way.

Al het ONDERHOUD van je Eigen Huis.

O ja, en noem er nog eens een paar!

Maar ik zou het dan ook echt nooit doen. Strop.
Plops, ik vind jouw vindingen nietszeggend. Toen wij ons huis zochten kende ik een jaar lang alle huizen van funda uit mijn hoofd. Een huis tussen de 180 en 200 is in veel steden en buurten toch echt niet te veel gevraagd voor een gezin. Je gaat echt niet van een normale buurt naar een tokkiebuurt of andere stad verhuizen alleen maar omdat je dan 50 -100 euro minder maandlasten hebt

En bovendien heb je met een oud goedkoop huis juist weer meer onderhoud.
quote:germanwings schreef op 19 januari 2011 @ 21:23:

[...]

Als een bank bij mij zo'n berekening zou doen zou er dus echt een dikke streep door gaan en zou ik na een ander gaan.Er zijn inderdaad hypotheekverstrekkers die zo denken... Ik verdien meer dan mijn vriend en toch wilden ze zijn salaris als eerste invoeren en 100 procent meetellen en mijn salaris slechts 50 procent. Deze hypotheekverstrekker hebben we verder genegeerd. Gelukkig zijn er ook banken die wél nadenken en niet zo ouderwets tekeer gaan.
Wat eten we vanavond?
quote:sammie79 schreef op 19 januari 2011 @ 22:15:

Plops, ik vind jouw vindingen nietszeggend. Toen wij ons huis zochten kende ik een jaar lang alle huizen van funda uit mijn hoofd. Een huis tussen de 180 en 200 is in veel steden en buurten toch echt niet te veel gevraagd voor een gezin. Je gaat echt niet van een normale buurt naar een tokkiebuurt of andere stad verhuizen alleen maar omdat je dan 50 -100 euro minder maandlasten hebt

En bovendien heb je met een oud goedkoop huis juist weer meer onderhoud.Sammie, prima dat dat jouw ervaring is. Maar dat doet niks af aan het feit dat er ook andere ervaringen zijn. Mijn ervaring is dat er prima huizen te vinden zijn voor veel minder dan 2 ton in prima buurten. De huizen die ik heb geplakt zijn absoluut niet in tokkiebuurten. Bovendien is het verschil in kosten tussen een hypotheek van 220.000 (kosten koper erbij) en 165.000 (kosten koper erbij) echt wel meer dan 50-100 euro. Reken eerder maar richting de 200 euro.
quote:sammie79 schreef op 19 januari 2011 @ 22:15:

Plops, ik vind jouw vindingen nietszeggend. Toen wij ons huis zochten kende ik een jaar lang alle huizen van funda uit mijn hoofd.

Dat lijkt me een leugen

Een huis tussen de 180 en 200 is in veel steden en buurten toch echt niet te veel gevraagd voor een gezin. Je gaat echt niet van een normale buurt naar een tokkiebuurt of andere stad verhuizen alleen maar omdat je dan 50 -100 euro minder maandlasten hebt

En bovendien heb je met een oud goedkoop huis juist weer meer onderhoud.
Bijna wel hoor Meds :-))

Plops wat ik eigenlijk alleen maar wilde zeggen is dat er in dit land vaak gebrekkige alternatieven zijn, en vooral nu met de crisis. Sociale huur, daar is moeilijk tussen te komen, particuliere huur is veeleisend en duur en de koopprijzen zijn in veel steden nog gewoon erg hoog

Er zijn vast wel goedkopere huizen te vinden maar wat ik probeer te zeggen is dat je gewoon al heel snel op hoge maandlasten voor wonen zit zonder dat je veeleisend bent of gekke dingen gaat doen
Alle huizen op funda lijkt mij ook wat veel. Dat zijn er meer dan 200.000. Misschien de huizen in jouw prijscategorie en in jouw dorp/stad?
Bij wijze van spreken uiteraard

Natuurlijk alleen in onze stad eo en alleen de eengezinswoningen
Ik lees hier verschillende keren dat er niet zoveel fatsoenlijke huizen onder de 2 ton te koop zijn voor een gezin.

Toen wij ons huis kochten 3 jaar terug betaalden we 1,5 ton voor een (kleine) starterswoning met tuin en 3 slaapkamers in een prima buurt. Voor ons toen ruim genoeg met 1 kind. Met 2 kinderen ook nog wel prima, maar gezien onze wens voor nog een kind wordt het wel krap. Het was ons idee zowiezo niet om hier lang (lees 10 a 15 jaar ) te wonen, op den duur hopen we zowiezo te verhuizen naar een iets grotere woning. Maar ik begrijp dus dat we beter nog een aantal jaar kunnen wachten en dan de situatie opnieuw bekijken zodat we in ieder geval een grotere kans hebben om ons huis zonder verlies te verkopen.

Verder staan er in onze woonplaats genoeg huizen in redelijke buurten tussen de +/- 180.000 en 210.000 te koop. Niet heel groot, maar wel wat groter en vaak wel met extra slaapkamer, dan waar we nu wonen.

Bovendien werkt mijn man 100 % en ik 60 % en ik ga er vanuit dat we ook nog wel wat groeien in salaris, dus op den duur zal het ook makkelijker te betalen zijn.

In ieder geval bedankt voor jullie wijze raad!
Sammie, ik blijf het niet met je eens. Het spijt me heel erg. Maar als jij alleen tevreden bent in een huis van 2 ton +, veel plezier ermee. Maar dan ligt het niet aan de markt, maar aan jouw eisen!
Plops je snapt echt niet. Ik heb het niet over niet tevreden zijn, het gaat er op dat er voor een gewoon gezin in veel (dure) steden niet zo gek veel keuze is qua maandlasten. Dat je niet supergekke eisen stelt wil je op een maandlast van 750 euro komen. Bovendien is een huis van 180.000 al gauw een hypotheek van 2 ton

Ons huis was niet eens 200.000 trouwens en als ik in Almere zou wonen zou ik WEL blij zijn met dat ene huis van 160.000 en al die andere huizen die je me liet zien

Dus dat ´niet tevreden zijn met een huis onder de 2 ton´ is volkomen misplaatst.

Ik woon in Utrecht trouwens.
quote:plops schreef op 20 januari 2011 @ 12:27:

Sammie, ik blijf het niet met je eens. Het spijt me heel erg. Maar als jij alleen tevreden bent in een huis van 2 ton +, veel plezier ermee. Maar dan ligt het niet aan de markt, maar aan jouw eisen!

Flagrante onzin! Hier koop je voor een bedrag rond de 200.000 hooguit een appartement (wat vroeger overigens gewoon een portiekflat heette, maar dat terzijde).

Als je al een 'gewoon' huis vindt voor dat bedrag is het altijd 'een mooi project voor de handige klusser' zoals dat in makelaarstermen heet.

En dat er in plaats X, Y en Z voldoende huizen te vinden zijn voor minder geld, zegt natuurlijk totaal niets over woonplaats van TO.
quote:plops schreef op 18 januari 2011 @ 21:01:

*klik*

Weer een andere stad, wederom een tussenwoning in een leuke omgeving.

* 3 verdiepingen

* 3 slaapkamers

* nieuwe badkamer

* mooie beschutte tuin

* over de smaak van de keuken valt te twisten.

Prijs: 159.000 k.k.

119 vierkante meter woonoppervlak met 3 kids!! Haha, dat wordt leuk :') Serieus, ik heb 120 en wij zijn met z'n 2en. Daar kunnen hooguit nog 2 kids bij, maar dan zit je echt vol. En ik kom uit Tilburg...op die plek wil je echt niet wonen met 3 kleine kinderen. Er ligt een 50 km-weg recht voor de deur...lekker veilig en idd...prima buurt :') Nee, geloof mij. Die in Tilburg is geen optie en de rest ligt in groningen....tja, dat zegt al genoeg. In limburg betaal je ook geen reet, maar daar is dan ook geen werk te vinden. Ben het wel eens met wat er al gezegt werd. Een huis voor

2 ton is lastig hoor. Heb zelf vorig jaar een huis gekocht en het is geen villa, gewoon eengezinswoning en incl. kk is het 242.500 euro. Oke, ligt wel vlakbij utrecht maar daar is dan ook iig werk te vinden en je woont niet in een uithoek van nederland.

Als ik TO was zou ik het iig niet doen. De kans dat het eign huis geen winst opleverd is veel te groot. Wacht er nog een paar jaartjes mee en kijk idd eens goed naar de ruimte die je hebt. Een hoogslaper op de kamer van de kids biedt vaak al uitkomst.
De huizenprijzen kunnen enorm uiteenlopen, het ligt er gewoon aan in welke plaats je woont.

In Zuid-oost Brabant en met name in mijn stad heb je voor 210.000 kk een gewone tussenwoning zonder gekke of luxe dingen. Het is hier duur.
quote:sammie79 schreef op 20 januari 2011 @ 12:46:

Ik woon in Utrecht trouwens.Ik begrijp je volkomen!! Kom uit Vianen en geloof me...onder de 2 ton heb je hier gewoon echt geen fatsoenlijk huis in een fatsoenlijke buurt! En verhuizen naar groningen is geen optie hoor...wij hebben ons werk hier inclusief vaste contracten, dus naar de andere kant van het land gaan is niet reëel.
quote:Pauline65 schreef op 20 januari 2011 @ 13:04:

[...]

Flagrante onzin! Hier koop je voor een bedrag rond de 200.000 hooguit een appartement (wat vroeger overigens gewoon een portiekflat heette, maar dat terzijde).

Als je al een 'gewoon' huis vindt voor dat bedrag is het altijd 'een mooi project voor de handige klusser' zoals dat in makelaarstermen heet.

En dat er in plaats X, Y en Z voldoende huizen te vinden zijn voor minder geld, zegt natuurlijk totaal niets over woonplaats van TO.Heeft weinig zin hoor, mevr plops is selectief in haar lezen en luisteren! Wat je schrijft is gewoon herkenbaar!
quote:Ivetje schreef op 20 januari 2011 @ 13:42:

[...]

119 vierkante meter woonoppervlak met 3 kids!! Haha, dat wordt leuk :') Serieus, ik heb 120 en wij zijn met z'n 2en. Daar kunnen hooguit nog 2 kids bij, maar dan zit je echt vol.

Vroeger woonden mijn opa en oma met hun 12 kinderen nog niet op 100m2. Was heel normaal toentertijd.

Tijden veranderen, maar met 2volw. + 2 kinderen 120m2 al vol noemen?

Da's toch echt het andere uiterste. Tjonge, overdrijven is ook een vak!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven