Borstvoedingsvragen
donderdag 18 november 2010 om 12:29
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
vrijdag 21 januari 2011 om 10:06
vrijdag 21 januari 2011 om 10:46
Ah, Miffy, jij was wel zo slim om een slab om te doen. Wij niet Dat krijg je als er 8 jaar tussen oudste en jongste zit, dan vergeet je dingen weer.
Heb net nog een heel stuk gelezen over voeden en dat kokhalzen is niet zo'n probleem. Da's wel een geruststelling
Vanavond gaan we gewoon voor weer een stukje wortel
Voeden duurt hier trouwens soms een paar minuten en soms wil hij echt nog langer hangen, gewoon voor de lekker.
Ik merk wel dat hij op dagen dat hij overdag meer kan drinken 's nachts wat minder komt. Ook fijn. Alhoewel meneer intussen als een ware piranha er gewoon zelf aan gaat hangen
Heb net nog een heel stuk gelezen over voeden en dat kokhalzen is niet zo'n probleem. Da's wel een geruststelling
Vanavond gaan we gewoon voor weer een stukje wortel
Voeden duurt hier trouwens soms een paar minuten en soms wil hij echt nog langer hangen, gewoon voor de lekker.
Ik merk wel dat hij op dagen dat hij overdag meer kan drinken 's nachts wat minder komt. Ook fijn. Alhoewel meneer intussen als een ware piranha er gewoon zelf aan gaat hangen
vrijdag 21 januari 2011 om 11:50
Morgen is er iemand van m`n familie jarig en die heeft iedereen uitgenodigd in een restaurant. Geen chique bedoening ofzo. Het is een lopend buffet, en er is een speelzolder voor kinderen. Het is dus niet stil of rustig daar. Nou heb ik vorige week al een mail naar dat restaurant gestuurd met de vraag of ze een voedingsruimte hebben, maar helaas geen antwoord op gehad. Dit heb ik gedaan naar aanleiding van een discussie die ik las op fokforum. Wat schrok ik daar van zeg. Hoe sommige mensen kunnen reageren op borstvoeding, echt nooit bij stil gestaan dat er mensen zijn die zich er aan kunnen ergeren of het zelfs vies vinden. Borstvoeding is toch zoiets natuurlijks. Ik vind het zelf schitterend dat je lichaam die melk gewoon aanmaakt als je een baby krijgt. Ik wil nu gaan voeden op de wc, maar m`n man vind dit belachelijk, volgens hem moet ik gewoon discreet voeden aan tafel. Ik weet wel dat als iemand er wat van gaat zeggen, hij misschien wel eens hele erge ruzie kan gaan staan maken. Baby niet meenemen is geen optie, en aangezien ik nauwelijks iets gekolfd krijgt met m`n handkolf , kolven dus ook niet. En ik ga dus ook niet voor sporadische keren een automatische kolf aanschaffen. Wat zouden jullie doen? Voeden op het toilet of discreet aan tafel?
vrijdag 21 januari 2011 om 11:58
Gewoon aan tafel. Daar eet toch iedereen? Of denk je dat er iemand van het gezelschap op het toilet zou gaan eten?
Je kunt vast wel een beetje discreet voeden, volgens mij ben jij wel iemand die daar echt rekening mee gaat houden. Zorgen voor gemakkelijk vallende kleding dan komt dat echt wel goed Veel plezier morgen
Je kunt vast wel een beetje discreet voeden, volgens mij ben jij wel iemand die daar echt rekening mee gaat houden. Zorgen voor gemakkelijk vallende kleding dan komt dat echt wel goed Veel plezier morgen
vrijdag 21 januari 2011 om 13:16
Ik ga vier dagen werken, dus best veel. Goed om te weten hoeveel ik moet kolven om voorraad aan te leggen, dan heb ik een beetje een leidraad.
Over dat voeden in het restaurant, gewoon aan tafel doen! Toilet vind ik geen optie. Ik zou op een hoek gaan zitten, ik doe altijd een sjaal om, daaronder kun je prima de boel blootleggen, en als beeb aangelegd is vouw ik m'n kleding zo dat je zo min mogelijk borst ziet. Dan kijken mensen maar een andere kant op hoor!
Over dat voeden in het restaurant, gewoon aan tafel doen! Toilet vind ik geen optie. Ik zou op een hoek gaan zitten, ik doe altijd een sjaal om, daaronder kun je prima de boel blootleggen, en als beeb aangelegd is vouw ik m'n kleding zo dat je zo min mogelijk borst ziet. Dan kijken mensen maar een andere kant op hoor!
vrijdag 21 januari 2011 om 13:32
Nanna, borstvoeding past zich aan aan de behoefte van je kind, dus kolf niet te veel vooruit, anders heb je straks heel veel melk die niet meer voedzaam genoeg is.
Ik voed wel in het openbaar, maar ik doe meestal een voedingsshirt aan. Dan hoef ik alleen de tepel er even uit te wippen en het kind aan te leggen. Sjaal erover en klaar. Of even kolven en een flesje meenemen?
Ik voed wel in het openbaar, maar ik doe meestal een voedingsshirt aan. Dan hoef ik alleen de tepel er even uit te wippen en het kind aan te leggen. Sjaal erover en klaar. Of even kolven en een flesje meenemen?
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
vrijdag 21 januari 2011 om 13:38
Ja, aan tafel inderdaad. Draagdoek mee om er eventueel overheen te leggen en voor bij onrust?
(en stiekem duimen omhoog voor je man, daar kunnen sommige andere mannen wat van leren).
Belle, dat maakt niet zo heel veel uit hoor, van die voedzaamheid. Tenzij Nanna van plan is om een tijdlang alleen die gekolfde melk te geven als haar baby groter is. Maar normaal gesproken maak je eerst de oudste melk op (dus verschuift het 'soort' melk meteen mee) en wissel je af met live voeden.
(en stiekem duimen omhoog voor je man, daar kunnen sommige andere mannen wat van leren).
Belle, dat maakt niet zo heel veel uit hoor, van die voedzaamheid. Tenzij Nanna van plan is om een tijdlang alleen die gekolfde melk te geven als haar baby groter is. Maar normaal gesproken maak je eerst de oudste melk op (dus verschuift het 'soort' melk meteen mee) en wissel je af met live voeden.
vrijdag 21 januari 2011 om 13:40
vrijdag 21 januari 2011 om 14:38
Zelf ook 2 vragen:
Zit nu te kolven en heb al een tijdje (week?) dat na een tijdje er bij de handkolf heel veel lucht in de melk komt. Schuim. Lijkt wel een milkshake! Stroomt ook niet goed door. Heb 2 handkolven en gebrurt bij allebei. Dacht eerst restje zeepsop maar dat kan niet, net met alleen water afgespoeld... Is pas na 5 min ofzo. Iemand ideeen?
Verder is het bij live voeden erg vaak na 5 min. Krijsen en overstrekken. Ze is dan nog niet klaar maar weigert echt de borst, soms zonder happen, soms na 1 slok. Andere borst helpt niet. Soms lukt het alsnog na pauze, soms geef ik het op... Erg vermoeiend, zou er bijna door stoppen. Wat kan dit zijn? 4,5 mnd en krijgt nu vaker fles, maar of dat het is?
Zit nu te kolven en heb al een tijdje (week?) dat na een tijdje er bij de handkolf heel veel lucht in de melk komt. Schuim. Lijkt wel een milkshake! Stroomt ook niet goed door. Heb 2 handkolven en gebrurt bij allebei. Dacht eerst restje zeepsop maar dat kan niet, net met alleen water afgespoeld... Is pas na 5 min ofzo. Iemand ideeen?
Verder is het bij live voeden erg vaak na 5 min. Krijsen en overstrekken. Ze is dan nog niet klaar maar weigert echt de borst, soms zonder happen, soms na 1 slok. Andere borst helpt niet. Soms lukt het alsnog na pauze, soms geef ik het op... Erg vermoeiend, zou er bijna door stoppen. Wat kan dit zijn? 4,5 mnd en krijgt nu vaker fles, maar of dat het is?
vrijdag 21 januari 2011 om 14:48
Heb je misschien een ontluchtingsventieltje nodig in je borst? Kennelijk ontstaan er na 5 minuten champagnebubbels in je borst
Nee, flauw. Wat het met je kolven kan zijn, geen idee, heel merkwaardig dat het bij allebei gebeurt.
Met voeden, kan het krampjes zijn? Of misschien een allergie voor iets? Gebeurt het tijdens het drinken zelf? (dus slok, slok, krijs)
Nee, flauw. Wat het met je kolven kan zijn, geen idee, heel merkwaardig dat het bij allebei gebeurt.
Met voeden, kan het krampjes zijn? Of misschien een allergie voor iets? Gebeurt het tijdens het drinken zelf? (dus slok, slok, krijs)
vrijdag 21 januari 2011 om 15:39
Ja, ze moet dan soms ook hard boeren maar daarna wordt het vaak niet beter... Misschien dat het mentaal is bij haar hoor, dat ze in de er-zit-een-boer-vast modus blijft hangen
T is ook meestal als ze moe is.
Krampjes of allergie denk ik niet, want van de borst af, rechtop en troosten is het zo over en tevreden. Alleen als ik het dan weer probeer meteen weer krijsen.
Dacht ook, misschien heeft ze genoeg? Maar meestal is ze dan tevreden en hapt ze niet meer... Ze spuugt ook vaak wat erna.
T is ook meestal als ze moe is.
Krampjes of allergie denk ik niet, want van de borst af, rechtop en troosten is het zo over en tevreden. Alleen als ik het dan weer probeer meteen weer krijsen.
Dacht ook, misschien heeft ze genoeg? Maar meestal is ze dan tevreden en hapt ze niet meer... Ze spuugt ook vaak wat erna.
zaterdag 22 januari 2011 om 10:55
JGH, vannacht har even getroost en terug gelegd en toen is ze inderdaad weer gaan slapen. Hopen dat het zo blijft, want nu is ze weer flink verkouden en heeft ze last van doorkomende tandjes (geen handige combi). Bedankt voor je tip.
Nanna, een knuffel voor jou. Dat zijn inderdaad moeilijke weken en ik sluit me an bij wat de rest zegt: geef jezelf de tijd, maak het jezelf comfortabel, 70 cc per dag voorraad maakt straks een hoop voedingen en deze tijd gaat voorbij. Hier dronk dochter trouwens de eerste 3 maanden maar 10 minuten per voeding, maar nu neemt ze de tijd en drinkt ze makkelijk drie kwartier per keer (en dat vind ik inmiddels best gezellig:)) Het kan dus ook ndersom. Succes!
Nanna, een knuffel voor jou. Dat zijn inderdaad moeilijke weken en ik sluit me an bij wat de rest zegt: geef jezelf de tijd, maak het jezelf comfortabel, 70 cc per dag voorraad maakt straks een hoop voedingen en deze tijd gaat voorbij. Hier dronk dochter trouwens de eerste 3 maanden maar 10 minuten per voeding, maar nu neemt ze de tijd en drinkt ze makkelijk drie kwartier per keer (en dat vind ik inmiddels best gezellig:)) Het kan dus ook ndersom. Succes!
zaterdag 22 januari 2011 om 11:16
26, mijn dochter is ongeveer even oud en doet hetzelfde. Soms is het een flinke boer die dwars zit, soms help het als ik haar in een andere houding leg, maar soms helpt helemaal niks en word ik er een beetje moedeloos van. Ik lees dus even mee of iemand tips heeft.
Mayls, discreet voeden aan tafel moet kunnen, toch!
Mijn electrische kolf is binnen en ik ben helemaal blij. Normaliter kolf ik 's middags met moeite 120 cc, gisteren met gemak 190 cc!
Mayls, discreet voeden aan tafel moet kunnen, toch!
Mijn electrische kolf is binnen en ik ben helemaal blij. Normaliter kolf ik 's middags met moeite 120 cc, gisteren met gemak 190 cc!
zondag 23 januari 2011 om 11:42
Hij drinkt amper op het KDV dus dat is geen graadmeter. Daar houdt het meestal op met 50 ml. Alhoewel het vrijdag opeens 150 ml was. Ik geef meestal voldoende mee en er ligt daar ook in de vriezer dus ze kunnen altijd nog geven Misschiein ook een idee voor jou, zodat je niet altijd teveel hoeft mee te geven wat dan wegggegooid moet worden?
Het worteltje is een stuk komkommer geworden, hij heeft lekker zitten frutten met zijn eten
Het worteltje is een stuk komkommer geworden, hij heeft lekker zitten frutten met zijn eten