het fenameen tosti!

22-01-2011 16:16 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe zit dat nou?

Is een tosti echt zoveel 'slechter' dan een witte boterham met kaas.

Wie weet hoe dit precies zit met de vetten etc die veranderen!
De vetten smelten. Wat is daar slecht aan?
Oh fenomeen bedoel ik natuurlijk!
Dat vroeg ik mezelf nu pas geleden ookal af
Ik denk dat het vooral slechter is doordat men doorgaans sauzen eet bij een tosti, zoals mayo en ketchup. Maar ik heb ook wel eens gehoord dat kaas wanneer het gesmolten is, vetter is dan wanneer het in gewone staat is. Volgens mij bedoel jij dat ook toch? Wie het weet mag het zeggen..
Ik kan het niet wetenschappelijk onderbouwen horen maar gevoelsmatig moet het toch geen verschil maken?

Je hebt verschillende soorten beleg op tosti's maar kijk naar ham tomaat. Je verwarmt het broodje, de ham en de kaas. Daar komen toch niet meer calorieen vrij?

Of neem tomaat/kaas. Lijkt mij toch ook niet dat als het warm is dat er opeens mee calorieen erin zitten?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
nee hoor, onzin, Het oogt alleen maar slechter omdat gesmolten kaas er vetter uit ziet.
dat kan toch niet? hoe kan de hoeveelheid vet in kaas nou veranderen? enkel en alleen door warm maken? dan zou je er toch vet bij moeten stoppen??

het vet wat in de kaas zit zie je normaal gesproken niet, omdat het hard vet is.

Zo gauw je het verwarmd wordt het vet vloeibaarder en valt het meer op dat er vet in zit.
wat een onzin.

2 boterhammen met kaas en/of ham hebben koud of warm evenveel calorieen hoor.

En ketchup zit bijna niets in.
Ja de samenstelling van de vetten veranderen waardoor het dus minder gezond is. Maar hoe het precies zit...
quote:viva1986 schreef op 22 januari 2011 @ 16:24:

Ja de samenstelling van de vetten veranderen waardoor het dus minder gezond is. Maar hoe het precies zit...http://forum.fok.nl/topic/1548578/2/25

Zie hier.
het antwoord
Misschien gaan de vetten van onverzadigd naar verzadigd door de hitte? Tenminste ik neem aan dat je zoiets bedoelt met veranderen van de samenstelling.
Ieneke Volkers vertelt me dat het antwoord simpel is: nee. “Twee boterhammen met ham en kaas hebben precies dezelfde voedingswaarden dan deze boterhammen uit een tosti-ijzer. Misschien lijkt gesmolten kaas vetter, maar dat is absoluut niet zo.”

Waarom denken zoveel mensen dit dan? Misschien omdat het ‘machtiger’ is dan een gewone dubbele boterham met ham en kaas. Of misschien neem je meestal maar één sneetje brood en een tosti bestaat uit twee sneetjes. En, wat ik zelf doe, ik besmeer de sneetjes brood aan de buitenkant met boter. Dat betekent natuurlijk wél meer calorieën. Maar dat heeft dus te maken met een extra ingrediënt, niet het feit dat je het verwarmt.

Je kunt dus met een gerust hart een tosti nemen. Net zo gezond als een broodje ham-kaas. In hoeverre een broodje ham-kaas gezond is natuurlijk….
Gesmolten kaas
quote:Mylene_Valerie schreef op 22 januari 2011 @ 16:22:

Of neem tomaat/kaas. Lijkt mij toch ook niet dat als het warm is dat er opeens mee calorieen erin zitten?Precies, dat denk ik ook, maar aan de reacties te zien hebben we dus allemaal wel eens dat kulverhaal gehoord van gesmolten kaas - slechter
Aaah, fijn dat we de oplossing hebben!

Dus een tosti met twee volkoren boterhammen, magere ham en 20+ kaas is helemaal niks mis mee!
Ik pleeg mijn tosti's nogal eens in een gietijzeren koekenpan met een flinke plens zonnebloemolie te bakken... Da's natuurlijk weer een héél ander verhaal.
Fijn! Nou heb ik trek ik een tosti! Dankjewel hoor!

quote:Hangmat schreef op 22 januari 2011 @ 16:31:

Ik pleeg mijn tosti's nogal eens in een gietijzeren koekenpan met een flinke plens zonnebloemolie te bakken... Da's natuurlijk weer een héél ander verhaal.Oeeeeeee een croque monsieur
Hier wordt deze discussie ook gevoerd.
quote:Star schreef op 22 januari 2011 @ 16:32:

[...]

Oeeeeeee een croque monsieur O ja? dat wist ik niet.. Zo maakte mijn moeder ze vroeger altijd. Ik heb wel een tosti apparaat maar ik vind ze zo veel lekkerder.
Ik had dat nog nooit gehoord. En inderdaad, wat een onzin. Kaas is kaas, of het nou gesmolten of bevroren is.
Ah goed nieuws dus! Ik eet mn tosti's altijd vrij light ;) geen boter of ham, just cheese! Jammie geen schuldgevoelens!
quote:Hangmat schreef op 22 januari 2011 @ 16:36:

[...]

O ja? dat wist ik niet.. Zo maakte mijn moeder ze vroeger altijd. Ik heb wel een tosti apparaat maar ik vind ze zo veel lekkerder.Ja die zijn inderdaad lekker op die manier!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven