(te) groot Kado?

23-01-2011 00:02 166 berichten
Stel je partner wil een familielid een kado geven voor een verjaardag van een paar honderd euro. Zelf ben ik het daar absoluut niet mee eens. Ik kan het uitspreken naar mijn partner ergo heb dit al gedaan, maar kan het eigenlijk niet verbieden toch?

Wat zouden jullie doen.
Ik zou a.s. maandag naar de bank gaan en de rekeningen scheiden. Als iemand die financieel gezien z'n eigen broek niet kan ophouden en op jouw zak teert geld wil gaan rondstrooien, dan moet ie onder curatele gesteld worden.

Als het zijn eigen geld was geweest dan zou ie 't uit mogen geven zoals ie zelf wil, maar van 'n gezamenlijke rekening: no way.
Kan het zijn dat jij werkt en hij thuis is bij de kinderen of in ieder geval minder werkt om bij de kinderen te zijn?
Alle reacties Link kopieren
Het gaat uiteindelijk om het principe dat hij had moeten overleggen IMO. Je kunt toch niet zomaar zulke bedragen gaan uitgeven van gemeenschappelijk geld.
Ik beschik nog steeds over de benodigde mannelijke onderdelen, ondanks dat het forum er soms anders over denkt :)
quote:monalisalove schreef op 23 januari 2011 @ 00:41:

[...]

Laten we zeggen veel meer en al het spaargeld heb ik voor zijn tijd bij elkaar gesprokkeld. We hebben samen kids en wil alles met hem delen, mijn huis, mijn auto echt alles. Maar wil het niet zomaar aan zijn familie afstaan.

Ik bedoel het niet lullig maar het is geen MIJN meer, jullie zijn getrouwd en ook nog in gemeenschap van goederen.

Ik wil hier niet mee goedpraten, ik vind het bedrag niet absurd maar ik vind het absurd dat hij dit in zijn 1tje beslist en waarschijnlijk al heeft toegezegd.

Ik denk dat daar het probleem zit en niet alleen in het bedrag.
Daarom vind ik dat je in een huwelijk altijd je eigen geld moet hebben. Een gezamelijke betaal en spaarrekening is prima, maar hou ook je eigen rekening en geef elkaar desnoods een gelijkwaardig aandeel zakgeld
Daarom is het natuurlijk ook oerstom om in gemeenschap van goederen te trouwen. Dan had je nu dit probleem niet gehad. Hij brengt minder in, dan kan ie ook minder uitgeven.
quote:meds schreef op 23 januari 2011 @ 00:41:

Argument om in de discussie te gebruiken: ik vind dat we ook dan zoveel moeten uitgeven op de trouwdag van mijn ouders

dat is wel zo eerlijk, dat betekent een schadepost van 1200 euro. We moeten dus de auto verkopen/ de vakantie annuleren/ of je radiografische treinen op marktplaats zetten

Sterker nog een aantal dure zaken moeten bij ons vervangen worden, afwasmachine, magnetron e.d. maar probeer met alles zo lang mogelijk door te gaan.

Hij geeft totaal niet om geld dus als ik mijn ouders ook 600 euro zou willen geven zou hij daar niets over zeggen denk ik. Maar goed dit zou dan ook voor het grootste gedeelte mijn geld zijn. (zou ik dus ook nooit doen)
als ik iemand een kado geef is dat mijn keus. het prijskaartje vind ik dan niet belangrijk . het gaat immers om het kadootje
quote:meds schreef op 23 januari 2011 @ 00:49:

Daarom vind ik dat je in een huwelijk altijd je eigen geld moet hebben. Een gezamelijke betaal en spaarrekening is prima, maar hou ook je eigen rekening en geef elkaar desnoods een gelijkwaardig aandeel zakgeldgetverdegetver dan raak je zo aan elkaar verkleeft
quote:meds schreef op 23 januari 2011 @ 00:44:

Niet teveel ruimte geven die mannen

Eens!

Medsje, kijk je even bij de BEO?
Hebben die ouders meebetaald aan jullie bruiloft?
Misschien heb je er overheen gelezen, maar is er een reden waarom je man zo aanzienlijk veel minder verdient en waarom willen ze hun ouders in het zonnetje zetten?
We hebben werkelijk nooit bonje om geld. Dit zou de eerste keer zijn. Als we geen kinderen hadden gehad, was het misschien een ander verhaal en hadden we huwelijkse voorwaarden gehad.

Maar ook al zou hij nu extra gaan werken, dan zou ik als ik heel eerlijk ben heel blij zijn, dat er extra geld binnekomt en stiekem verwachten dat dit voor de apparaten die bijna stuk zijn gebruikt zal worden en nog steeds niet voor de familie.
quote:Troeta schreef op 23 januari 2011 @ 00:58:

Hebben die ouders meebetaald aan jullie bruiloft?Geen cent.
Mijn man zou dat geld als huur mogen gebruiken omdat hij weer bij zijn ouders zou gaan wonen wanneer hij zoiets zou doen.
Ja, dat vind ik echt.
quote:plops schreef op 23 januari 2011 @ 01:01:

Misschien heb je er overheen gelezen, maar is er een reden waarom je man zo aanzienlijk veel minder verdient en waarom willen ze hun ouders in het zonnetje zetten?Ik heb gewoon mazzel gehad een heel goed betaalde baan te hebben gevonden en we zijn daarnaar gaan leven. Ben hem tegengekomen toen ik daar al werkte en hij was toen zelfstandige en heeft daarna minder massel gehad met banen en crisis e.d.
quote:Saaar schreef op 23 januari 2011 @ 01:10:

Mijn man zou dat geld als huur mogen gebruiken omdat hij weer bij zijn ouders zou gaan wonen wanneer hij zoiets zou doen.
Ok, dat verklaart al een hoop

Maar dan nog denk ik niet dat je hem kan verbieden dit voor zijn ouders te doen...... Ouders zijn altijd een gevoelig punt.
Zojuist mijn man eens gevraagd wat hij vindt.

Geld is van jullie samen, samen beslissen dus.

Niet hij alleen.

En dan ook nog eens buiten beschouwing laten dat jullie het geld gewoon niet kunnen missen.

Bij ons zou dus oorlog zijn wanneer hij of ik zoiets zou flikken.

En terecht.
Ja, dat vind ik echt.
Nogmaals, ik begrijp niet waarom het hier over verbieden etc gaat.

Het punt is toch dat man dit als iets vanzelfsprekends ziet en dat daar toch over gesproken moet worden??

Ouders of geen ouders, hij had al zelf moeten aangeven bij zijn zus dat hij het niet zou gaan lukken om dat bedrag te geven.

Jullie zijn getrouwd, dus hij weet wat er allemaal vervangen moet worden, hij stelt zijn eigen ouders nu boven zijn gezin.

Hij moet dat toch zelf kunnen bedenken en zien en vooral weten hoe jij hierover denkt? Ik zou zeggen, maak hier een flink punt van, want ik zie zoiets heel snel weer gebeuren.
Als zijn zus 600 euro gaat bijdragen, wordt het voor hem moeilijk niet hetzelfde neer te leggen. Moeilijk qua gezichtsverlies, imago e.d. Het is een man, die ervaren dat anders dan vrouwen. Daar moet je nu rekening mee houden (om een oplossing te vinden voor deze situatie).

Als een man de kostwinner is, en de schoonfamilie besluit geld neer te leggen voor de ouders, vinden we het eigenlijk normaal dat dat gebeurt van zijn geld. Het is dezelfde situatie als hier. Verwissel alleen de geslachten.

Ik vind het jammer dat jullie geen eigen geld hebben. Dat lijkt me wel wenselijk, daarmee kun je dit soort problemen voorkomen.

Nu zit je met deze situatie en ik neig naar:

Ja, hij mag dat geld neerleggen voor zijn ouders, maar om te voorkomen dat jullie in de problemen komen hierdoor, gaat hij extra werken om binnen 2 maanden die 600 euro weer op jullie bankrekening te hebben. En anders gaat inderdaad de vakantie niet door.

Hierbij ga ik ervan uit dat hij op de hoogte is van jullie financiele situatie. Als dat niet het geval is, moet je eerst hem duidelijk maken hoe jullie er financieel voor staan, en wat het voor jullie betekent om nu 600 euro te schenken, terwijl morgen de wasmachine het kan begeven. Misschien dat hij dan zelf begrijpt dat 600 euro nu niet haalbaar is.
Als je niks aardigs te zeggen hebt, kun je ook je mond houden.
quote:maria1966 schreef op 23 januari 2011 @ 01:44:

Als zijn zus 600 euro gaat bijdragen, wordt het voor hem moeilijk niet hetzelfde neer te leggen. Moeilijk qua gezichtsverlies, imago e.d. Het is een man, die ervaren dat anders dan vrouwen. Daar moet je nu rekening mee houden (om een oplossing te vinden voor deze situatie).

Als een man de kostwinner is, en de schoonfamilie besluit geld neer te leggen voor de ouders, vinden we het eigenlijk normaal dat dat gebeurt van zijn geld. Het is dezelfde situatie als hier. Verwissel alleen de geslachten.

Ik vind het jammer dat jullie geen eigen geld hebben. Dat lijkt me wel wenselijk, daarmee kun je dit soort problemen voorkomen.

Nu zit je met deze situatie en ik neig naar:

Ja, hij mag dat geld neerleggen voor zijn ouders, maar om te voorkomen dat jullie in de problemen komen hierdoor, gaat hij extra werken om binnen 2 maanden die 600 euro weer op jullie bankrekening te hebben. En anders gaat inderdaad de vakantie niet door.

Hierbij ga ik ervan uit dat hij op de hoogte is van jullie financiele situatie. Als dat niet het geval is, moet je eerst hem duidelijk maken hoe jullie er financieel voor staan, en wat het voor jullie betekent om nu 600 euro te schenken, terwijl morgen de wasmachine het kan begeven. Misschien dat hij dan zelf begrijpt dat 600 euro nu niet haalbaar is.Wat een hoop stieren stront.
Ja, dat vind ik echt.
Betalen jullie de vaste maandlasten naar rato van inkomen, of betalen jullie alles 50/50? Indien het laatste het geval is dan vervalt jouw argument dat je meer verdient.
Afgezien van de situatie vind ik t belachelijk om iemand een cadeau te geven van 1200 euro! Weet je hoeveel geld dat is! Zeker als je t niet kan missen/zelf kan gebruiken...Mijn ouders zouden zoiets niet eens aannemen. ( mn moeder wilde al niet weten hoeveel dr digitale camera kostte )

En daarnaast moet ie met jou overleggen, en zou ik zeggen dat t op dit moment niet kan, en als t toch doorgezet moet worden, dan maar zn zus eerst wat meer laten betalen( want die kan t blijkbaar wel missen) en dan misschien later aan haar terug betalen.
quote:monalisalove schreef op 23 januari 2011 @ 01:02:

Als we geen kinderen hadden gehad, was het misschien een ander verhaal en hadden we huwelijkse voorwaarden gehad.

Waarom zou je verstandig omgaan met je geld laten afhangen van het hebben van kinderen?? Of je nu kinderen hebt of niet, het is zaak om verstandig met je financiën en je financiële toekomst om te gaan. En dat betekent veelal huwelijkse voorwaarden. Al helemáál als je man als zelfstandige werkt(e)...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven