schilderswijk den haag

23-01-2011 12:25 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
wij (hoogopgeleid, autochtoon) willen graag een huis kopen in den haag en overwegen o.a. de schilderswijk. Vinden op dit moment wonen in een zwarte buurt wel leuk (lekker divers), maar vragen ons af hoe dat straks met kinderen zal gaan:

- Gaat ons kindje er niet teveel uitspringen?

- Zijn de scholen wel goed genoeg (en is er wel genoeg aandacht voor een klein betwetertje, naast alle achterstandsleerlingen)?

Wie woont er in/kent de schilderswijk goed en kan advies geven?
Ga een keer 's avonds rondlopen in de Schilderswijk, ik vind het een stukje buitenland in Den Haag (waar 's avonds nog veel mensen op zijn) en zou er zelf nooit gaan wonen. Maar dat is natuurlijk iets persoonlijks.

Ligt er ook wel een beetje aan aan welke kant van de Schilderswijk je gaat zitten.Volgens mij is de centrumkant (aan de Om en Bij/Prinsengracht zijde, richting het MCH) wat beter dan richting de Fruitstraat/Dynamostraat.

De scholen zijn goed qua docenten en materialen, maar erg ingericht op kinderen met een taalachterstand. Ik ken een basisschoollerares die nog nooit een Nederlands kindje (met Nederlandse ouders) in de klas heeft gehad. Blanke kinderen heeft ze er 2 van gehad, beide uit Polen. Dus zorg dat je kindje voldoende geprikkeld wordt met ander materiaal.

Das hoe ik het zie overigens, maar zoals ik al zei, het is iets persoonlijks
Grappig dat je er zo makkelijk vanuit gaat dat jullie slimme kinderen gaan krijgen......iets meer realiteitszin kan geen kwaad denk ik.
Basischool ''t palet'in de schilderswijk staat goed bekend .
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:plops schreef op 23 januari 2011 @ 12:36:

Grappig dat je er zo makkelijk vanuit gaat dat jullie slimme kinderen gaan krijgen......iets meer realiteitszin kan geen kwaad denk ik.En dat ook.... ik wist het niet onder woorden te brengen echter de wijze waarop jij vooraf jouw kind ziet functioneren tussen andere kinderen op een school in de schilderswijk, geeft me de kriebels.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Ken je de buurt zelf al een beetje? Sowieso raadzaam er op verschillende momenten eens rond te gaan rijden, maar dat geldt wat mij betreft voor iedere buurt waar je wilt gaan wonen.

Ook de Schilderswijk kent betere en minder goede gedeelten. De centrumzijde is geloof ik inderdaad wat prettiger wonen maar ik ben inmiddels alweer even weg uit Den Haag.

Ik kon de sfeer in de wijk altijd wel waarderen maar weet niet zo goed of ik er zou willen wonen.
Ik zou met mijn kind nooit willens en wetens in een 'prachtwijk' gaan wonen die erom bekend staat dat de normen en waarden nogal afwijken van de publieke opinie. Waarom zou je dat in hemelsnaam wel doen, als je de mogelijkheden hebt om naar elders uit te wijken?
pff, zo zeg, mss is jouw kind later wel die achterstandsleerling.... beetje voorbarig dit soort uitspraken.

Ik woon in een stad waar ook heel veel allochtonen (turken) wonen, wij zijn zelf ook allochtoon, maar ik wil straks voor de school van mijn kind wel dat ze niet met alleen maar turkse kinderen in de klas zit. Niet omdat ik iets tegen turken heb, maar mijn kind spreekt geen turks, de landstaal is niet onze moederstaal, dus ik zou graag willen dat ze die goed leert op school, wij hebben dus wel een huis gekocht in een wijk waar vooral (maar niet alleen) autochtonen wonen.
Ik woon in een gemengde wijk en ben daar komen wonen toen mijn zoon al volwassen was. Met een opgroeiend kind zou ik het niet hebben gedaan en dat zeg ik nu na 6 jaar ervaring.
quote:linnepinda schreef op 23 januari 2011 @ 12:25:

wij (hoogopgeleid, autochtoon) Ja èn?? Ik wist niet dat hoog opgeleiden zo dom kunnen schrijven

willen graag een huis kopen in den haag en overwegen o.a. de schilderswijk. Vinden op dit moment wonen in een zwarte buurt wel leuk (lekker divers),

Lekker apies kijken, bedoel je?

maar vragen ons af hoe dat straks met kinderen zal gaan:

- Zijn de scholen wel goed genoeg (en is er wel genoeg aandacht voor een klein betwetertje, naast alle achterstandsleerlingen)?

dus je ongeboren kind, is op voorhand al slimmer, dan de allochtonen?

Wie woont er in/kent de schilderswijk goed en kan advies geven?Wat een akelige zelfingenomen post. 3 x BAH!
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
@ videlle en drift: ik ken de wijk natuurlijk wel, maar er rondlopen is natuurlijk altijd anders dan er wonen. Daarom hoor ik ook graag ervaringen van anderen. Ik kom nu graag in de schilderswijk, maar realiseer me dat daar wonen misschien toch situaties op kan leveren die ik nu nog niet kan voorzien.

@ plops en germanwings: de kans op een taalachterstand lijkt me bij mijn kind in ieder geval erg klein. Ik zeg niet dat mijn kind per definitie geen achterstandsleerling wordt, dat kan natuurlijk best, maar er is ook best een kans dat t een slim kindje wordt. Met beide opties moet je rekening houden. Dat is ook realiteitszin.
Ga toch lekker in een witte vinexwijk wonen, dat past volgens mij veel beter bij jou.

Dat is net een kerkhof, alleen staan de graven boven de grond.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Uit je OP (klein betwetertje) valt die realiteitszin echt niet te halen hoor
Nie doen hoor. Buitenlanders zijn eeeeeeeeng.
Eer ik in de schilderswijk ging wonen. Je hebt inderdaad kans dat jouw kind het enige nederlandse kind is. En dat een klas van 30 kinderen 15 nationaliteiten herbergt.
quote:willem1959 schreef op 23 januari 2011 @ 13:40:

Eer ik in de schilderswijk ging wonen. Je hebt inderdaad kans dat jouw kind het enige nederlandse kind is. En dat een klas van 30 kinderen 15 nationaliteiten herbergt.Willem als hoog opgeleide sta je daar toch vèr boven ?
Dat is juist interessant, lekker beetje andere cultuur snuiven.

Dat levert leuke praat op bij de borrel.
Misschien wordt dat kind wel zo veel slimmer dan die domme kleurlingen dat hij/zij zich ontpopt tot klassen dictator en al die domme kleurlingen voor zijn karretje spant om dingen voor hem te doen.

Denk er dus nog maar eens goed over na.
Wat is je motivatie om daar te willen wonen? Het lijkt mij dat het vooral veel problemen en moeilijkheden met zich mee zal brengen. Waarom kies je niet lekker voor een andere wijk?
quote:Eindeloos schreef op 23 januari 2011 @ 13:14:

Ga toch lekker in een witte vinexwijk wonen, dat past volgens mij veel beter bij jou.

Dat is net een kerkhof, alleen staan de graven boven de grond.

Getsie, wat klinkt dat naar!

Ik werk in een vinexwijk, en vind het enorm meevallen.

Maar ach, ik zou weer niet in de Schilderswijk willen wonen.

Vriendinnen van mij hebben tijdens onze studie trouwens stage gelopen op basisscholen in de Schilderswijk. Zij waren erg enthousiast. Volgens hen hing er een hele goede sfeer.
@willem

Die kans heb je ook als je je kind op een exclusieve internationale priveschool inschrijft. Op zich is er niets mis met verschillende culturen.

Waar echter wel wat mis mee is, is een gebrek aan normen en waarden. En dat vind je natuurlijk wel in de Schilderswijk. En dan ook echt niet alleen onder multiculturele groepen, maar juist vooral ook onder de autochtone Schilderswijkse Hagenezen. De laatste keer dat ik er iets over hoorde, was dat juist de groep die Oudejaarsnacht voor de zoveelste keer verziekte.
@Eindeloos

Ik ben wel erg benieuwd waar volgens jou een witte vinexwijk staat. Ik heb er al een hoop gezien, maar nog nooit een witte...
quote:linnepinda schreef op 23 januari 2011 @ 12:25:

wij (hoogopgeleid, autochtoon) willen graag een huis kopen in den haag en overwegen o.a. de schilderswijk. Vinden op dit moment wonen in een zwarte buurt wel leuk (lekker divers), maar vragen ons af hoe dat straks met kinderen zal gaan:

Wie woont er in/kent de schilderswijk goed en kan advies geven?

Tjonge tjonge tjonge wat heb jij verbeelding zeg,zou je niet ergens anders een villa gaan kopen.

Mischien zijn de kindertjes uit de schilderswijk wel slimmer,dan die kaaskop van jou straks.
Jullie krijgen een betwetertje en alle andere kinderen in de buurt hebben een achterstand? Als ik het zo lees heeft jullie kind juist wat iqpunten te compenseren

Voordat je ergens gaat kopen kun je het beste de buurt uitgebreid verkennen. In combinatie met jullie kinderwens kun je ook alle speeltuinen, scholen en wat dan ook in de buurt aan onderzoek onderwerpen, maar dat kan over een paar jaar allemaal weer anders zijn.
Waarom zouden jullie dit soort risico's willen nemen met je kind? Een gemengde school lijkt mij nog wel te doen maar een zwarte school niet. De kans bestaat inderdaad dat jullie kind daar een uitzondering gaat worden (alleen al omdat hij als enige wit is, geen geloof heeft, Nederlands is, goed opgeleide ouders heeft etc). Op het moment dat scholen extra leerkrachten en progamma's hebben voor leerlingen met taalachterstanden zou ik persoonlijk al afhaken (als je een kind hebt die dat niet nodig heeft).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven