Borstvoedingsvragen

18-11-2010 12:29 2884 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Hier is gister de broccoli geintroduceerd middels Rapley en wat een groot succes was dat zeg! Ze is nu precies 5mnd en 1wk en ik wilde het proberen. Omdat ik het gevoel kreeg dat ze er nieuwsgierig naar werd zodra ze bij ons aan tafel zit. En dat klopt dus ook! Flinke hap van de broccoli, verbazingwekkend hoe goed ze aan het kauwen was en dan dat gezichtje erbij! Heerlijk.....Vandaag proberen we wortel, kijken hoe dat gaat....

@ Ananas: wat een goed kolfresultaat! Ik kolf eigenlijk alle tijden hetzelfde, en ik kolf dus ook s'avonds standaard rond 21u en dan kolf ik op mijn werk exact hetzelfde als thuis, dus dat is wel een fijn gevoel. Welke kolf heb je gehaald? Ik heb ook dubbel electrisch en ben er wel zo blij mee super ding!

@ Phoehee: ben je ook begonnen met broccoli? Ben benieuwd!
Zuster ik ben begonnen met banaan, gister nog vies kijken maar vandaag sabbelde hij maar door. Gisteravond wortel, vandaag weer. Banaan is wel erg glad na 5 minuten, we hebben het op een gegeven moment samen vastgehouden.

Leuk, brocoli!

(als je foto's wilt zien, mail me even op phoehee@hotmail.com, kunnen we hyven) (als je wilt!)
Wij hebben vandaag wortel geprobeerd, maar dat is ook erg glad....ze had er moeite mee om het weg te krijgen, het bleef aan haar gehemelte plakken....

@ Phoehee: mail is verstuurd
Vraagje: ik heb een Philips Avent handkolf gekocht, omdat ik af en toe eens wil gaan kolven, bijv. om een dag of nacht weg te gaan. En dan gaat ons meisje naar opa en oma.

De eerste keer dat ze een nachtje gaat logeren is op 5 maart, dus dat duurt nog bijna anderhalve maand. Ze is dan 11 weken oud. Maar ik wil vast oefenen en een voorraadje gaan aanleggen, omdat ik dan zeker weet dat ik genoeg heb tegen de tijd dat het nodig is.

Vraag 1 (die weer bestaat uit deelvragen ) : Hoe ga ik dat aanpakken met kolven?

Iedere dag één keer kolven of vaker om de kolf-productie op gang te brengen? Hoeveel kolf je gemiddeld per keer?

Vraag 2 (die ook weer bestaat uit deelvragen ) : Hoe gaat dat met het bewaren van de melk? Ik heb 5 VIA bekers erbij, is dat genoeg? Kan ik het dan het beste invriezen en daarna allemaal de avond ervoor ontdooien?
Oh, en nog wat: Als het nou niet lukt om met kolven genoeg melk te krijgen, kan ik dan ook gewoon kunstvoeding gebruiken voor 1 etmaal?

En ik neem aan dat ik het kolf-apparaat mee moet nemen omdat mijn borsten wel afgekolfd moeten worden, omdat ik de baby niet bij me heb om ze te legen.

Ik vind het wel een gedoe hoor, dat kolven. Bv geven is toch het gemakkelijkst, maar ja, je wilt ook wel af en toe een heel klein beetje vrijheid. Ik ben nu 24/7 bij mijn dochter in de buurt.
Naski, als ik jou was zou ik 's morgens na de eerste ochtendvoeding kolven - tussen 2 voedingen in. Gewoon om eens te proberen of het lukt. Ik kolfde altijd makkelijker (en meer) 's morgens. Op deze manier staat het de gewone voedingen niet in de weg en kun je een (klein) voorraadje opbouwen voor in de vriezer.

5 bekers is niet veel, maar je kunt kolfopbrengst van 24 uur bij elkaar indoen mits het dezelfde temperatuur heeft. (Dus eerst alles koelen in de koelkast en dan pas bij elkaar gieten). Maar dat is niet echt van toepassing als je alleen 's morgens kolft tussen 2 voedingen in. Je kunt ook makkelijk invriezen in ijsblokjeszakjes of gewone aventflesjes
Fussie, 50 cc is wel weinig. Hopen dat hij nu vaker 150 drinkt! En anders haalt hij het na werktijd wel weer in Wij hebben ook een voeding bij het kdv in de vriezer liggen, was verplicht.

Het was vast heel vertederend om jullie mannetje te zien 'eten'!

Zuster, wat fijn dat je altijd en zowel op je werk als thuis dezelfde hoeveelheid kolft. Ik merk echt wel verschil tussen thuis of op werk kolven. Ik heb de Ardo Calypso to go, ook een dubbele. Heel fijn! En je dochter aan de brocoli, goed hoor!

Phoehee, banaan zal vast lastig vasthouden zijn voor zo'n kleintje. Bijzonder dat hij het de ene dag nog vies vond en gisteren al lekker!

Onze meid is ziek (oorontsteking), drinkt nu slecht en wordt vaak wakker van de pijn. Zo zielig!
@ Naski: Ook kolven moet je "leren" en je zult merken dat het steeds beter gaat Oefening baart kunst. En je moet maar zo denken, alle beetjes bij elkaar is ook één voeding.

Ik gebruik de VIA bekers, ideaal voor het stapelen. Ik vries porties van 150cc in en heb daarnaast ijsblokzakjes (ideaal, gemiddeld 15cc per ijsblokje) Mijn meisje is ruim vijf maand en drinkt flesjes van 150-180cc

Ik zou beginnen met kolven in de ochtend, dan heb je over het algemeen meer melk. Ik kolf persoonlijk tijdens het voeden, maar ik kolf electrisch (weet niet of dit met een handkolf makkelijk gaat) mijn meisje in de rugby-houding en tegelijkertijd de andere kant kolven.

Omdat ze vroeg naar bed gaat, kolf ik nu s'avonds ook nog voor ik naar bed ga. Twee avondjes is dan weer 1 bekertje voor in de vriezer. Het opbouwen van een voorraadje gaat niet heel snel, dus leg de lat voor het kolven niet te hoog

Als je weg gaat, zul je wel moeten kolven op de tijden dat ze normaal gesproken drinkt. Maar je kunt het overal vragen, waar je ook bent, mijn ervaring is dat ze snel een ruimte voor je beschikbaar hebben. Zelfs bij de sauna

Zorg dat je niet meer geeft aan je kindje dan wat je zelf kolft, anders kan je voeding terug lopen.

Drinkt je dochtertje al goed uit de fles?
Naski, fijne kolf, de Avent handkolf! Ik kolf altijd tijdens de ochtendvoeding. Kind aan de ene kant, kolf aan de andere kant. Volgens mij moet het je in anderhalve maand zo wel lukken om genoeg voorraad op te bouwen! Alhoewel iedereen wel andere hoeveelheden kolft natuurlijk. 5 bekers is niet veel, maar je kunt er altijd nog bij kopen.
Ik heb mijn bekers bij de Etos gekocht, daar verkopen ze het VIA systeem. Verder heb ik ze ook nog nergens gezien....maar kan ook verkeerd gekeken hebben Heb ze gekocht voor 6 euro bekers + 6 euro deksels dus 12 bij elkaar voor 10 bekers+deksel. Je kunt ze volgens mij ook op marktplaats kopen...

Je dochtertje drinkt natuurlijk nog geen flinke hoeveelheden nu, dus een voorraadje heb je idd wel een keer gekolfd. Gaat het om een heel weekend?

@ Ananas: jeetje wat zielig zeg, oorontsteking! Gaat het drinken nog wel goed? Heeft ze aan beide kanten? Wat zielig!
Naski 5 maart is nog ver weg, lukt zeker wel! Alleen is 5 bekers wat weinig, ik zou nog wat kopen. (nog meer avent bekers, Hema flesjes etc). Ik vries ook wel eens 20 of 30 ml in als ik weet dat ik die dag toch niet meer ga kolven.

Tussen de voedingen door 20-30 ml kolven en dat 2x op een dag bijvoorbeeld. Dat invriezen en als je een hele voeding compleet hebt die ontdooien en dat een keer (laten) geven (bij elkaar doen dus) en dan die voeding in zijn geheel kolven. Zo krijg je grotere porties.
Naski, je kunt de bekers ook bij Prenatl kopen.

Zuster, heel zielig ja! Ze heeft het aan beide kanten en begint te gillen zodra je haar neerlegt. Lang leve de dragdoek! Drinken gaat redelijk als ik haar rechtop houd, maar ik moet daarna wel nog kolven, want ze drinkt echt een stuk minder dan normaal :(
@ Ananas: en als je haar liggend voedt? Bijvoorbeeld in bed of op de bank, zo kan zij bijv. op haar rug blijven liggen? Ideetje?

Ik heb ons meisje vanmorgen een broodkapje gegeven, ze was er smakelijk op aan het sabbelen en bijten

Ik mag dadelijk weer aan het werk, late dienst (15-23u) dus de melkmachine weer van stal halen Gisteravond zat ik te kolven tijdens boer zoekt vrouw....moesten ze net op dat moment een koe handmatig melken, hoezo vreemde gewaarwording
Zuster, haha, dat is inderdaad een vreemde gewaarwording!

Liggend voeden is geen optie, want liggen=gillen van de pijn. Maar rechtop gaat het nu wel weer.
Bedankt voor jullie reacties! Hier kan ik zeker wel wat mee.

Ik heb inmiddels de kolf in een sopje gedaan, daarna gesteriliseerd in kokend water en vervolgens in elkaar gezet. Hij is nu klaar voor gebruik, dus morgenvroeg ga ik het eens proberen. Dan is mijn vriend ook thuis, dus dat vind ik wel handig. Hopelijk gaat het lukken.
quote:zuster25 schreef op 24 januari 2011 @ 12:03:

@ Gisteravond zat ik te kolven tijdens boer zoekt vrouw....moesten ze net op dat moment een koe handmatig melken, hoezo vreemde gewaarwording Haha, toevallig zaten wij gisteravond ook te kijken en zei ik op datzelfde moment tegen mijn vriend dat melken eigenlijk net zoiets is als kolven. Hij zei:"Let dan goed op, want dat weet jij gelijk ook hoe het moet"
Naski, het is echt een kwestie van oefenen. Ik kolf vaak 's ochtends de ene borst terwijl mijn zoon aan de andere ligt te drinken. Toen mijn dochter, inmiddels tweeenhalf naar het KDV ging koflde ik ook niet genoeg. Ze kreeg vanaf toen een combinatie van fles en afgekolfde melk en dat ging prima.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Het voordeel van voeden en tegelijk kolven is dat je de tsr maximaal benut. Ik weet niet of ze goed uit een flesje drinkt?als ze nog honger heeft kun je wat je gekolft hebt nadien geven. Op die manier heb ik het steeds opgebouwd. Nu kolf ik s'morgens 180cc )

Succes!
Ik heb een raar kind gebaard. Hij wil geen banaan maar 'n olijf daarentegen was echt het summum!
Fussie haha!
Ik vond een stukje wortel in zijn poep! Er is dus toch al wat ingekomen in die 2 dagen Rapley.
naski: ik weet niet of je s'ochtends gaat douchen? dan zou ik kolven na een warme douche, dan schiet de melk makkelijker toe. dat was een tip van mijn kraamverzorgster. zo ben ik ook begonnen. wees niet teleurgesteld al je maar met een klein beetje begint, als je vol blijft houden wordt dat vanzelf een beetje meer. ik kolf nu standaard elke ochtend een extra voeding bij elkaar. is ideaal want dan heb je elke dag een flesje voor het geval je een keer weg wil, flesje niet gebruikt dan invriezen.
Ik heb echt veel aan jullie tips, super!

Ik heb trouwens na de voeding van 18 uur de andere borst gekolfd (onze dochter krijgt bij iedere voeding 1 borst en die drinkt ze niet helemaal leeg) om te kijken of het zou lukken en ik kreeg er 60cc uit. Dat viel me niet tegen. Ben ongeveer 20 minuten bezig geweest.

Mijn vriend gaat het straks aan haar geven in een flesje, want we hebben inderdaad geen idee of ze uit een flesje wil drinken. Dat willen we dus uitproberen.

Ze is nu 5 weken en drinkt heel goed uit de borst. Hopelijk dus ook uit een flesje.

Hoe lang doen jullie over het kolven?
Als geoefend kolfer kolfde ik vaak maar 10 minuten (maar ik heb dan ook vaak kunnen oefenen ) Ik zou door kolven totdat je borst leeg is/ er niets meer komt.
Fussie, hier ook een olijf verslaafde. Ik vind het trouwens de volgende dag terug in haar ontlasting.

Naski, ik kolf maximaal 10 minuten, maar dat is meer omdat ik er zelf zo'n hekel aan heb. Soms wel langer, maar dan zet ik even de TV aan voor wat afleiding, dan gaat het beter. Heb je al flesjes? Ik heb hier de Avent en daar drinkt hij goed uit. Ik moest alleen even wennen aan de techniek van flesgeven. Ik duwde eerste die speen in zijn mond met als resultaat een boze baby die niet wilde drinken. Nu kietel ik voorzichtig met de speen aan zijn lip tot hij hapt, dan laat ik 'm de speen in z'n mond nemen. Meestal kijkt hij verbaasd, maar als hij proeft wat er in zit, drinkt hij goed. De eerste keer moest hij er trouwens niets van hebben. Wanhoop dus niet als je dochter de eerste keer de fles weigert, gewoon even een weekje wachten en nog een keer proberen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven