Borstvoedingsvragen

18-11-2010 12:29 2884 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Ik word helemaal enthousiast over die 'wegwerken van stronken broccoli' verhalen. Mijn meiske is 4,5 maand, en ivm allergien braaf wachten tot 6 maanden maar dan ook a la rapley aan de slag.
Pfff, heel stuk getypt, druk ik op een verkeerde knop...

Fladder, een kolfbeurt overslaan werkt natuurlijk niet bevorderend, maar bij mij gaat de productie er niet gelijk van omlaag. Maar ik weet natuurlijk niet of dat per persoon verschilt.

Zuster, dat kan ik inderdaad overwegen. Gelukkig heb ik nog even de tijd om te bedenken hoe ik het ga doen.

Phoehee, slome melk en tepel-eelt

Joy4britt, bedankt voor je schema. Dat ga ik meenemen in mijn overwegingen. En trots ben ik nu al na 5 maanden, want ik zag bv van tevoren eigenlijk niet echt zitten. Het leek me gewoon niks voor mij En na een hoop pijn in het begin, heb ik nu dus al de 5 maanden volgemaakt. Jij dus al 9 maanden, wauw!

26gelukkig, geen verplichting werkt inderdaad meestal goed! Van je 'schema': is een van die voedingen al de groenten? Of doe je dat er nog los bij?

Golftas, haha

Fussie, het gaat echt snel he! En bv is echt anders bij iedereen. Dochter is tevreden met 4 à 5 voedingen per dag en komt goed aan op flesjes van ca. 150-170 cc, terwijl dat voor haar gewicht eigenlijk te weinig is.

Wij gaan morgen eens kijken wat ze met groenten doet. Nog geen idee welke soort, maar dat mag ze morgen zelf uitzoeken in de winkel
Ik zit er even helemaal doorheen...

P is 6,5 maand en drinkt nog een keer of 8 per etmaal bij me...waarvan 4 keer 'snachts! De nachtvoedingtips van smollie kan ik dromen ( als ik eens zou slapen tenminste) maar het slaapgebrek begint me nu wel op te breken. Op mijn vrije dagen gaat het wel, maar op mijn werkdagen hou ik het amper vol. Ik heb werk met een behoorlijke verantwoordelijkheid ( deel medicijnen uit enzo) en ben als de dood dat ik fouten ga maken.

Ik heb in de afgelopen 48 uur 8 uur echt geslapen, ook nog wel wat gedommeld. Mijn man doet zoveel hij kan, maar de nachtvoedingen komen toch echt op mij neer. P drinkt namelijk nogal moeizaam uit een flesje, het gaat wel maar duurt erg lang.

Ik wil echt nog niet stoppen met bv, 8 keer voeden op een dag vind ik prima, maar 4 keer 'snacht houd ik niet lang meer vol.

Help??

( ik ga nu even in bad, daarna kijk ik hier weer even)
Poeh, heftig snowy. Geen tips, wel
nogal verschil in de melksnelheid.behoor gelukkig tot de snelle:-) als ik kolf voor de eerste ochtendvoeding heb ik iets meer dan 5 minuten nodig voor een portie van 180 ml. de fles lijkt dan wel vanzelf vol te lopen. op mijn werk heb ik daar een kleine 10 minuten voor nodig.Zou waarschijnlijk meer kunnen kolven als ik er wat langer voor ga zitten maar daar gun ik me de tijd niet voor. Ik gebruik ook de handkolf van avent en ben daar heel snel mee (sneller dan medela elektrisch) en heb me aangewend om met links te kolven ivm rsi achtige verschijnselen.
quote:ananas107 schreef op 26 januari 2011 @ 18:52:

26gelukkig, geen verplichting werkt inderdaad meestal goed! Van je 'schema': is een van die voedingen al de groenten? Of doe je dat er nog los bij?

We geven haar nu fruit na de voeding van 11 uur, en groenten bij het avondeten na de voeding van 17.45 uur. Dan heeft ze dus in principe haar buik vol met melk, de groenten en fruit zijn extra. Grappig genoeg heeft ze wel een voeding laten vallen (voorheen dronk ze ook nog wat om 8u, maar dat was dus vaak gillen) en is ze ook per voeding meer gaan drinken... Of dat nou toeval is of dat het komt omdat ze gewend raakt aan een vollere buik, ik weet het niet. Maar handig is het wel!
Oh jee snowy.. wat rot, ik kan het me helemaal voorstellen en zou eerlijk gezegd echt al lang gestopt zijn.

Wij geven sinds een paar weken ondanks mijn eerdere tegenzin (nog meer kolven...) een flesje gekolfd voor het slapen gaan. Eerst moesten we haar wakker maken en dronk ze maar 140, nu wordt ze zelf wakker en drinkt ze 200. Het is dus zeker gewenning, waardoor ze meer en makkelijker gaat drinken. Dit duurde denk ik 2 weken.

Het geeft mij veel rust omdat ik weet dat ze eigenlijk voor 4 uur in elk geval geen honger kan hebben- en sinds ze 200 drinkt houdt ze het tot 8 uur uit als ik het aan haar over laat. Ik probeer altijd eerst s nachts speentje te geven en als ze dan na 15 min weer piept, ga ik na de 2e keer voeden. Maar dat hoeft eigenlijk al een tijdje niet meer. En als het wel moet heb ik toch 2 redelijke stukken slaap.

Voor het speentje kan ik man ook sturen (al doe ik dat niet altijd). Die wetenschap helpt.

Even 1 of 2 nachten bijslapen helpt ook al om alles in perspectief te plaatsen. De wereld ziet er zo grijs uit als je zo moe bent! Kun je in je eentje ergens bijslapen? Ook niet kolven, gewoon even 1 nacht slapen? Dat kan de BV echt wel hebben voor een keer. Geeft je man gewoon flesjes, gekolfd of KV.

Eet P wel al overdag? Kun je dat eventueel opvoeren door eerst een prakje te geven en evt. daarna nog te rapleyen, of kwark te gaan geven ofzo? Dat scheelt natuurlijk ook.

Je zou ook kunnen overwegen om de BV 's nachts af te bouwen. Toch? Ik weet niet of dat echt kan, bedenk het nu. Maar uiteindelijk moet je lichaam het aankunnen om door te slapen en te blijven voeden....En misschien gaat P ook minder drinken als ze 's nachts een flesje (KV) krijgt? Of wordt dat een totaal drama?
Snowy, wat rot voor je. Heb helaas geen tips, hoop voor je dat je hier goed advies krijgt. Ik heb net een paar nachten om de 2 uur gevoed, en vond dat al pittig en ik werk nog niet eens.

Zuster, dank je voor je antwoord. Ik denk ook dat ze een enorme ontwikkeling doormaakt op het moment. Ze kan opeens veel meer, dingen pakken enzo. Ze onderzoekt alles aandachtig.

Vannacht weer een normale nacht gehad, maar vanavond al wel de halve avond aan het voeden.

Ik hoor haar weer roepen dus ik ga eens kijken!
Snowy, kan je niet helpen, behalve dan misschien met gedeelde smart is halve smart: ik heb er ook eentje van 6,5 maand die me al mijn nachtrust kost. Vier nachtvoedingen haalt hij niet (vannacht waren het er drie), maar we hebben nu al sinds half december echt onafgebroken zieken en dat levert ook een boel extra onderbrekingen van de nacht op. Zoon van een half jaar heeft een paar dagen in het ziekenhuis gelegen. Hij kreeg toen al zijn voeding per sonde en ik kolfde, of altans, dat probeerde ik, want de productie stortte volledig in. Toen hij weer thuis kwam, ging hij dus dubbelop aan het regelen: hij had een achterstand in te halen, en ik had weinig melk. We zijn nu drie weken verder en ik heb het gevoel dat ik nog steeds achter de feiten aan loop.

In het keukenkastje staat inmiddels een pak biobim pap klaar: misschien dat hij iets langer gaat slapen als we hem laat op de avond een papfles geven. Dat betekent dan wel kolven, maar dat zou ik ondertussen voor net wat meer nachtrust wel over hebben.

Misschien dat jij met je flesweigeraar pap van een lepel zou kunnen proberen? Met zes maanden zou je ook met een beker kunnen gaan experimenteren (maar of dat voor een nachtvoeding handig is??)

In mijn werk gaan er geen mensen dood als ik een fout maak, maar ik doe wel werk waarvoor ik redelijk helder moet kunnen denken, en merk wel dat mijn werk er echt onder lijdt. Vooral 's ochtends op gang komen duurt eindeloos.
Dank voor al jullie tips. Ik heb net gekolfd ( na een warm bad ging het supermakkelijk) en P krijgt zo ( meestal komt ie rond 22 uur) van papa een flesje met wat biobim papspul. Ik hoop dat het werkt... Al gaat ie maar naar 2 nachtvoedingen

Ik probeer al af en toe bij te slapen maar heb het gevoel dat ik achter de feiten aan blijf lopen.

We zijn net met bijvoeding begonnen, maar da gaat nog maar heel minimaal, zowel prakjes als rapley.

Ik ga zo slapen, hoop dat ik een paar uurtjes mag...
Snowy en Miffy, voor jullie heb ik geen tips, maar ik wil jullie wel heel veel sterkte wensen!
Snowy ik herken het ook nog uit die periode. Slaapt P bij jullie? Wat kan een nacht lekker slapen dan aanlokkelijk zijn he..

Ik hoop voor je dat het honger is en dat de pap wat helpt, en anders dat deze fase snel voorbij is

en hopelijk welterusten!
Hoe is het gegaan Snowy?

Zou het aan de leeftijd liggen? Ook hier zo'n ventje dat graag nog 's nachts bij komt tanken *zucht*

We geven nu soms 's avonds een fles gekolfde melk en dan slaapt hij best lang door (en de rest voed i kzonder op de klok te kijken en houd mijn ogen dicht, die piranha van mij hapt toch wel ). De fles gaat hier een stuk beter sinds hij het zelf mag doen, dat vasthouden. En ik maak de speen wat warm. Misschien helpt het om de speen groter te maken? Een 2 ipv ee n1 ofzo? En bijslapen kost gewoon tijd. Kun je een keer om zeven uur naar bed, dat je man de boel doet tot het bedtijd is? Of ligt dan je hele ritme aan gort?

Miffy, ik had helemaal niet meegekregen dat je jonkie in het ziekenhuis had gelegen! Wat had hij? Wat akelig in ieder geval!

Hier ligt de productie ook plat na een paar daagjes griep. Grrr. Dat wordt dus weer flink tanken voor zoonlief. Gelukkig voorlopig nog voldoende voorraad in de vriezer voor een avondfles. En... op het KDV dronk hij zomar 200cc! De held
hier (dochter van precies even oud) gaat het al precies hetzelfde. Ook griep, ook een productie die plat ligt, ook een kind dat elke anderhalf uur wil drinken snachts. Misschien ook maar eens een flesje doen (gekolft)... Ik heb geen voorraad, en heb, zeker op werkdagen, een extreme weerzin tegen kolven als mijn kind in de buurt is, maar wellicht helpt het... het is een poging waard.
die wekker die gaat, anderhalf uur na de laatste voeding, terwijl zij dan heerlijk ligt te slapen.... meh
Voor alle nachtbrakers een dikke wat moet dat slopend zijn zeg!

Ik werk vaak avonddiensten en ben dan om 24u thuis, dochterlief wil dan nog even bijtanken en dat betekend dat ik dan "pas" rond half 2 slaap. Ook regelmatig dat ik avond en daarop dag dienst heb en dan moet ik de volgende morgen weer om 5u45 aan mijn kolfapparaat. Dat vind ik al slopend, maar als ik dit zo lees, mag ik niet klagen

Gaat in een hoekje staan en schaamt zich

Wij zijn dus ook een aantal dagen bezig met Rapley en dat gaat super goed en levert mooie foto's op! Echt alles wat ik haar voor zet gaat er in. Zowel groente als fruit!

Ik voed haar eerst en zet haar daarna in de kinderstoel en ga bij haar aan tafel zitten. Ongeveer zo:

8u --> BV en kolven voor avondfles

9u --> broodkorstje of rijstwafel

10u --> douchen of bad en daarna slokje BV en naar bed

12u --> BV

13u-16u --> ligt ze meestal in bed

16u --> BV en fruit (banaan of gekookte appel)

16u45-17u30 --> hazeslaapje

18u --> aan tafel warm eten (groente)

19u --> Fles afgekolft van 180cc en na Meneer de Uil naar bed

20u30--> kolf ik zelf meestal nog rond de 100-120cc (voorraad)

Vandaag mijn nieuwe vriezer gekocht! Joepie! Daar kan dus mijn voorraad van inmiddels 4 liter mooi in! En dat mag dus meer worden want ik heb de ruimte
Ik ben Okkie aan het voeden nu en ik heb hem zijn duimloze zachte kik kid handschoentjes aangetrokken. Wat een verademing! Die pincetgreep op mijn tepel was het niet zo, de schrammen stonden erin.

Handje vasthouden was huilen maar handschoentje is oké. Blij!
Wat zijn dat voor dingen? Hier namelijk ook een meisje wat de borst tussen haar handje knijpt....
Hoi!

P heeft van 22 uur tot 3 uur geslapen na de papfles, toen een voeding en toen om 6 uur weer ( maar toen moest ik toch al wakker worden omdat ik om 7 uur op mijn werk moet zijn). Prima nacht dus!

P slaapt de halve nacht bij ins, hij begint in zijn eigen bedje, na de voeding van +/- 22 uur gaat hij nog terug naar zijn bedje. Zodra hij zich 'snacht meldt, haalt mijn man hem op en dan blijft hij bij ons. Deze manier bevalt ons goed.Het is het compromis tussen samen slapen ( mijn wens) en eigen bedje ( mans wens'

Ik heb morgen een halve dag vrij geregeld op mijn werk, heb uitgelegd dat ik redelijk op ben. Ik werk tot 11 uur en kan dan naar huis en dan haalt mijn man om 17.30 H en P op bij het KDV. Ik kan dan dus zomaar een middagje slapen!!! Ik verheug me er nu al op....

Dank voor jullie steun, ik vind het heel fijn dat ik even kan klagen zonder dat er meteen geroepn wordt dat ik moet stoppen met bv.
Wat goed snowy dat je morgen kunt bijslapen! Schakel je telefoon en deurbel uit, gordijnen dicht en even bijtanken.
@Joy; Bedankt voor je reactie!

Vandaag voor het eerst niet gekolfd op m'n werk. Het wilde nét, maar het is wel gelukt! Joehoe!

Ik denk dat ik inderdaad deze dagen haar dan maar andere dingen laat drinken, zoals jij ook al aangeeft. Het zal vast wel genoeg zijn.

Tja, waarom geen kv. Vind het een beetje moeilijk om daar antwoord op te geven. Het is eigenlijk een beetje het gevoel. Om haar 'nagemaakte bv' te geven wanneer ik prima in staat ben om haar het echte te geven. Het voelt een beetje egoïstisch, alsof ik dan m'n eigenbelang boven de hare stel. Klinkt misschien een beetje raar en misschien ben ik dan ook wel te streng voor mezelf. Als een ander eenzelfde keus zou maken zou dat niet in me opkomen. Misschien moet ik me daar maar gewoon overheen zetten...
Die handschoentjes klinken goed Phoehee, hier ook behoorlijke krassen op mijn borsten en knijpen kan ze ook al zo goed

Snowy, wat fijn dat je een beetje bij hebt kunnen slapen, hopelijk kun je morgenmiddag ook lekker slapen.
Dit zijn de handschoentjes, ik had ze voor gewoon maar blijken zeer geschikt voor bv. Hij kan nog steeds zijn handjes bewegen.

http://www.mijneersteuitz ... 246e50f476e0eab8601856540
Wat heerlijk Snowy! Slaap lekker

Ziet er goed uit Phoehee!
Snowy, wat lekker dat je een behoorlijke nacht gehad hebt met papfles. Mijn zoon heeft eerdere deze week diarree gehad, en ik wil zijn darmen even de kans geven tot rust te komen voor we aan iets nieuws beginnen, maar dan gaan we het hier ook proberen, hopelijk ook met succes.

Ik dacht dat mijn oudste bij deze leeftijd wel vaak en heel veel dronk, maar niet zo vaak 's nachts. Dat blijkt helemaal niet te kloppen (ik houd me niet aan Smollies belangrijkste regel: ik kijk niet alleen op de klok, ik houd zelfs schema's bij van wanneer ik voed ), bij zes maanden was het bij hem net zo'n drama. Met iets minder dan acht maanden zag hij in 1 klap af van alle avond- en nachtvoedingen. Er is dus nog hoop...

Slaap lekker morgen! Ik ben jaloers.

Fussie, zoon had een ernstig verlopende rs-infectie, met waarschijnlijk nog een bacterie in zijn longen erbij. Dat was een beetje teveel van het goede ... Inmiddels gaat het gelukkig weer goed met hem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven