op jezelf wonen

09-01-2011 14:26 142 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey mensen, ik ben nu nog 17 en wordt bijna 18. Dan kan ik mij inschrijven bij de gemeente voor een huisje. Nou wil ik graag weten hoeveel alles gaat kosten, de huur, de belastingen etc. Als ik op mezelf ga heb ik ook een eigen auto. Waarvoor moet ik verder allemaal voor betalen, en hoeveel kost dat ongeveer?

Ik heb al:

zorgverzekering

huur

gas,water,licht

televisie, internet en telefonie

boodschappen

wat nog meer??

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Mijn salaris is (nu ik nog 17 ben ¤575,- per maand ongeveer. Hiermee zal ik het niet redden, en als ik 18 ben zal ik het waarschijnlijk ook niet redden.

Mocht ik snel een huisje aangeboden krijgen, is het voldoende als ik dan van tevoren alvast ¤3500 heb gereserveerd?

groetjes, cinnetje
quote:wrikkelgat schreef op 23 januari 2011 @ 18:22:

[...]

huurtoeslag is vanaf 23 jaar. onder een x-bedrag.Wrikkelgat, het is hier nu al meerdere malen gezegd maar je hebt WEL recht op huurtoeslag onder de 23 jaar, MITS je netto huur niet hoger is dan 361,66 per maand en je inkomen niet meer dan 21.625 euro per jaar is. *klik*

Wat betreft het hebben van een vast contract, daar zou ik niet op wachten. Zorg alleen dat je voldoende spaargeld achter de hand hebt voor wanneer je perongeluk zonder werk komt te zitten. WW vangt als het goed is je lasten op, maar het is nooit weg om een goede buffer te hebben.
quote:wrikkelgat schreef op 23 januari 2011 @ 18:22:

[...]

huurtoeslag is vanaf 23 jaar. onder een x-bedrag.

Van toeslagen.nl:

Kan ik huurtoeslag krijgen?

Voor de huurtoeslag moet uw huur lager zijn dan ¤ 652,52 per maand. Bent u jonger dan 23? Dan ligt de grens op ¤ 361,66 per maand.

Bovendien mag uw inkomen niet te hoog zijn. Niet hoger dan ¤ 21.625 per jaar als u alleen bent, of ¤ 29.350 als u samenwoont. Bent u ouder dan 65? Dan is het maximuminkomen ¤ 20.325 als u alleen bent, of ¤ 27.750 als u samenwoont.

Wat betreft jouw twijfel: ik zou met een jaarcontract gewoon een huurwoning aangaan. Maar wel rekening houdend met dat je het misschien aan het einde van dat contract tijdelijk met minder zult moeten doen elke maand. Dus geen torenhoge huur zoeken die je alleen mét baan kunt betalen.
Sorry, heb dit topic ook niet doorgelezen wilde alleen niet nog eenzelfde topic openen voor eenzelfde soort vraag. Maar dat is ook wel handig voor mij want ik ben ook nog geen 23.

Ben zelf van plan een flatje te zoeken dat rond de 350 p.m. ligt.
Wat ik me wel afvraag is hoe "iedereen" hier zo goedkoop woont? Wij zijn ook 900 Euro kwijt aan huur/ g/w/l.
Hier wonen we in een gezamelijk huis met 2 andere mensen en we hebben 2 kamers(50m2 bij elkaar).

Gezamelijk inkomen netto: ong 2200

Huur(incl) ¤700

Zorgverzekering: 260

huishoudgeld: 20

boodschappen: 250 euro

telefoon: 100 euro

Auto verzekering: 20

wegenbelasting: 40

benzine: 200(waarvan groot deel terugbetaald wordt door werkgever)
quote:jena81 schreef op 23 januari 2011 @ 21:31:

Wat ik me wel afvraag is hoe "iedereen" hier zo goedkoop woont? Wij zijn ook 900 Euro kwijt aan huur/ g/w/l.Geen idee. Ligt er aan of je particulier huurt. Wij betalen ook 700 voor 50m2 en dan hebben we nog huisgenoten ook.
Hey Cinnetje, je bent goed bezig door nu al veel info te verzamelen over zelfstandig wonen, dan kom je in ieder geval niet voor verrassingen te staan als het zover is. Elninjoo's opmerkingen zijn dan wel misschien niet zo aardig, neem ze toch maar mee. Voor de rest ben ik het eens met iedereen die zegt dat je je goed moet beseffen hoeveel alles kost (maar dat vermoeden had je zelf ook al, anders vraag je niet om aanvullende info) én onderschrijf ik de post van (oei, weet even niet meer wie) diegene die ook in de slechtste omstandigheden op kamers is gegaan en die nu goed gesettled is. Zolang je in het bezit bent van realiteitszin én creatief bent, kom je er wel!

Oh ja, als je elk moment kunt terugvallen op je ouders, is anti-kraakwonen misschien ook wel een optie. Dat is heel vaak een stuk goedkoper en heel erg avontuurlijk. Dat kan een goeie oefening zijn. Last but not least, geniet ervan!...
Oh en cinnetje, onderschat niet hoe duur alles is. Je rent om de haverklap naar de winkel zo'n beetje. Dan zijn de vuilniszakken op, dan het wasmiddel, dan een kapot lampje, dan heb je nog een paar handdoeken nodig, dan een nieuw pannetje, dan een paar batterijen, dan een nieuw dekbedovertrek etc etc etc etc. En dan heb je nog geeneens kleding, schoenen etc. gekocht.
quote:jena81 schreef op 23 januari 2011 @ 21:31:

Wat ik me wel afvraag is hoe "iedereen" hier zo goedkoop woont? Wij zijn ook 900 Euro kwijt aan huur/ g/w/l.

Dat is wel belachelijk veel! Ik neem aan dat je particulier huurt? Of in een huis wat energie slurpt?

Ik heb een studio en betaal 450 euro inclusief. Maar ik krijg aan het eind van het jaar meestal nog 600 euro terug van het g/w/l en ook nog 120 euro huurtoeslag per maand. Dus netto blijft er nog 280 euro per maand incl. over.
Ik huur inderdaad particulier. Sociale huur gaat niet (want net boven de inkomensgrens) en probeer dan maar eens een redelijk huis (groter dan 50 m2), zonder gedeelde badkamer/ toilet/ opgang (want daar vind ik mezelf met 30 jaar iets te oud voor) te krijgen in een grote (rand) stad. Ben echt erg benieuwd hoe mensen dat doen (tips tips tips!)
Nou, als ik mezelf te goed zou vinden voor 50m2 zou ik niet in Amsterdam kunnen wonen. Kost me 1000 euro netto in de maand, dit koophuis.
De woorden "te goed voor 50 m2" heb ik geloof ik niet in mijn mond genomen. Maar ik vind het wel belangrijk om enig woongenot te hebben en minimaal 50 m2 (en dus twee kleine slaapkamertjes) met twee volwassenen en een kind vind ik persoonlijk dan wel lekker.
quote:jena81 schreef op 24 januari 2011 @ 21:46:

De woorden "te goed voor 50 m2" heb ik geloof ik niet in mijn mond genomen. Maar ik vind het wel belangrijk om enig woongenot te hebben en minimaal 50 m2 (en dus twee kleine slaapkamertjes) met twee volwassenen en een kind vind ik persoonlijk dan wel lekker.Ik vind dat ook geen hele hoge eisen nee. En een badkamer of keuken delen als je ook partner en kind hebt is ook niet echt leuk. Wij delen dus wel een badkamer en keuken met 2 andere mensen. Maar wij hebben geen kind, en die 2 anderen zijn vrienden. En dan nog is het verre van ideaal.
Hoi Hoi!

Wij wonen sinds vorig jaar April samen in een huurhuis.

Voor we wilden gaan samenwonen hebben we eerst gekeken wat onze inkomsten zijn en uiteraard de uitgaven. En gelukkig klopte ons lijstje ook ongeveer. Over ons huis: Aan het eind van de rij (dus meer tuin dan de buren), 3 slaapkamers, washok en kleine bergruimte (zolderkamer) en badkamer met 2e wc. Onze (huishoudelijke) uitgaven zijn:

Huur: 526,- incl. glasverzekering

Boodschappen ong. 400,- (vaak nog minder)

Ziggo (alles in 1): 52,-

Zorgverzk: 250,-

Tanken: ¤ 100,-

Overige/verjaardagen ¤ 50,-

Inboedel verz en aansprakelijkheidsverz. betalen wij per jaar.

We hebben ervoor gezorgd dat het ongeveer zal komen rond de tijd dat we ook ons vakantiegeld binnen krijgen. Zo hoef je hier het hele jaar niet naar om te kijken. Ik moet ook zeggen dat ik onze abbo's van onze gsm's niet heb bijgezet als ook mijn sportschool en me nagelstyliste.

@wrikkelgat, op dit moment heeft mijn vriend ook nog geen vaste aanstelling. Beter gezegd, toen we gingen samenwonen begon hij net bij zijn nieuwe werkgever. Gelukkig heb ik wel een vast contract, maar je hoeft je nu geen druk te maken over het feit wat als je geen vaste aanstelling krijgt. Dat zie je dan wel. Ik had ook ongeveer ¤ 10.000 gespaard en hebben daar toch ons huis mooi van op kunnen knappen en had daarna nog spaargeld over. Het ligt helemaal aan jezelf hoe duur je iets maakt

Groetjes
voor je 23e krijg je zeker wel huursubsidie

dat kun je berekenen trouwens hoeveel het word

je huis mag niet meer kosten als 345 euro. en dan krijg je 110 euro terug van huursubsidie ongeveer.
Fashion, je bent echt verschrikkelijk mosterd! Bitterballetje erbij?

Bovendien klopt je veronderstelling van 110 euro van geen kant.
Wow je bent wel jong om uit huis te gaan meid, maar ik zie dat je je wel probeerd in te lezen over de kosten, dat is goed. Zelf ben ik nu 23 en woon nog thuis, vind het persoonlijk heerlijk. Het scheelt een hoop kosten, ik ben gek op mijn familie. En zo kan ik lekker sparen. Die auto heb je dan idd niet nodig. Kost vreselijk veel geld, ik doe alles met ov of de fiets ( heb ook geen rijbewijs ) en vind dat prima.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven