Interieurideeën voor klein wonen?
vrijdag 21 januari 2011 om 14:55
vrijdag 21 januari 2011 om 22:59
zaterdag 22 januari 2011 om 19:26
ik heb ook in zo'n ruimte geleefd. gaat het je om opbergen of om het gezellig en functioneel te maken?
ik had er alles in staan maar dan minimalistisch...Je kan opbergdozen gebruiken, die heb je tegenwoordig in hele leuke modellen en dan bv naast je tv zetten (of je tv erop zetten)
een mooie boekenkast met een aantal deurtjes en open planken.. op de open planken zet je wat leuks zoals fotos en of een plant en achter je deurtjes wat troep en administratie...
Op je kledingkast kan je vaak veel kwijt o.a. ook met opbergdozen. ik had een aantal wandplanken waar ik fotos en souveniers uitstalde.. een kleine comfibank..het zag er erg gezellig uit allemaal.. en owja, koop niet teveel!
ik had er alles in staan maar dan minimalistisch...Je kan opbergdozen gebruiken, die heb je tegenwoordig in hele leuke modellen en dan bv naast je tv zetten (of je tv erop zetten)
een mooie boekenkast met een aantal deurtjes en open planken.. op de open planken zet je wat leuks zoals fotos en of een plant en achter je deurtjes wat troep en administratie...
Op je kledingkast kan je vaak veel kwijt o.a. ook met opbergdozen. ik had een aantal wandplanken waar ik fotos en souveniers uitstalde.. een kleine comfibank..het zag er erg gezellig uit allemaal.. en owja, koop niet teveel!
zondag 23 januari 2011 om 09:57
Ik heb niet veel zooi, maar ik hou van een opgeruimd huis dus ik zoek wat ideeën om die kleine ruimte toch 'leeg' te houden. Volgepropte boekenkasten zijn niet mijn ding maar ik moet toch wat studieboeken kwijt.
Bergruimte onder het bed, kist of mand als bijzettafel vind ik wel goede ideeën. Die kleerhangers (5 aan 1) in het topic over bergruimte vind ik ook wel handig. Meer ruimte in de kast voor andere spullen.
Bergruimte onder het bed, kist of mand als bijzettafel vind ik wel goede ideeën. Die kleerhangers (5 aan 1) in het topic over bergruimte vind ik ook wel handig. Meer ruimte in de kast voor andere spullen.
zondag 23 januari 2011 om 14:55
Gebruik de hoogte (bouw bijv. planken/kastruimte tot aan het plafond en ook deuren kun je integreren in kastruimte).
Gebruik multi inzetbare meubels (banken die slaapbanken zijn, krukjes met opbergruimte etc.)
Gebruik niet teveel kleuren, neem een rustige basis.
Zorg voor dichte kasten. Dit neemt chaos weg.
Ik heb zelf bijvoorbeeld in de hal de bekende schoenbakken van Ikea (trones). Ik heb de hele muur ermee volgehangen en de een is bedoelt voor oud papier, de ander voor glas, weer een ander voor plastic afval, eentje voor boodschappentassen, een schoenenbak voor dochter en een vestenbak voor dochter, twee knutselbakken voor dochter en ga zo maar door.
Het voordeel is dat er veel inkan, maar ze lekker smal zijn. Daardoor ideaal voor gangen ed.
Je kunt er ook zelf creatief op los gaan, om ze er net anders uit te laten zien
Dit bedoel ik o.a. met de hoogte ingaan en om je deur(en) heenwerken
Verder, gebruik schuifdeurtjes als het kan. Ook in je keuken (ikea verkoopt het bijvoorbeeld ook) zijn er tegenwoordig keukenkasten voorzien van schuifdeuren. Schuifdeuren zorgen ervoor dat er geen draaicircel nodig is en dan kan ik kleine ruimtes net het verschil maken in prettig werken of niet.
Gebruik multi inzetbare meubels (banken die slaapbanken zijn, krukjes met opbergruimte etc.)
Gebruik niet teveel kleuren, neem een rustige basis.
Zorg voor dichte kasten. Dit neemt chaos weg.
Ik heb zelf bijvoorbeeld in de hal de bekende schoenbakken van Ikea (trones). Ik heb de hele muur ermee volgehangen en de een is bedoelt voor oud papier, de ander voor glas, weer een ander voor plastic afval, eentje voor boodschappentassen, een schoenenbak voor dochter en een vestenbak voor dochter, twee knutselbakken voor dochter en ga zo maar door.
Het voordeel is dat er veel inkan, maar ze lekker smal zijn. Daardoor ideaal voor gangen ed.
Je kunt er ook zelf creatief op los gaan, om ze er net anders uit te laten zien
Dit bedoel ik o.a. met de hoogte ingaan en om je deur(en) heenwerken
Verder, gebruik schuifdeurtjes als het kan. Ook in je keuken (ikea verkoopt het bijvoorbeeld ook) zijn er tegenwoordig keukenkasten voorzien van schuifdeuren. Schuifdeuren zorgen ervoor dat er geen draaicircel nodig is en dan kan ik kleine ruimtes net het verschil maken in prettig werken of niet.
zondag 23 januari 2011 om 15:00
Supercow, ik heb in mijn kleine badkamer bijv. een zak hangen aan de deur. Deze heeft verschillende opbergvakken, heeft dezelfde kleur als de deur en valt echt nauwelijks op. Toch kan er veel in.
Zorg dat je boven de wastafel een wastafelkastje met spiegel hebt. Dan heb je en die spiegel en die opbergruimte voor potjes, medicijnen ed.
Verder, zorg dat je in een kleine ruimte zoveel mogelijk vloeroppervlak ziet. Dus dat betekend dingen op poten. Geen bank tot op de grond en stoelen tot op de grond, maar dingen op (hoge smalle) poten. Misschien zelfs dingen aan het plafond (wij hebben een stoel aan het plafonf hangen en daaronder is de vloer dus vrij).
Zorg dat je boven de wastafel een wastafelkastje met spiegel hebt. Dan heb je en die spiegel en die opbergruimte voor potjes, medicijnen ed.
Verder, zorg dat je in een kleine ruimte zoveel mogelijk vloeroppervlak ziet. Dus dat betekend dingen op poten. Geen bank tot op de grond en stoelen tot op de grond, maar dingen op (hoge smalle) poten. Misschien zelfs dingen aan het plafond (wij hebben een stoel aan het plafonf hangen en daaronder is de vloer dus vrij).
zondag 23 januari 2011 om 15:08
Als je een bankje gebruikt bij een eettafel, heb je minder ruimte nodig. Een bankje hoef je nl. niet naar achter te schuiven, wat je bij een stoel wel moet doen. Een bankje kan je opschuiven en vaak passen er wel drie op een bank, waar je met stoelen maar 2 mensen kwijt kunt.
En ook een bankje kun je wel vinden met opbergruimte eronder.
Een bankje neemt echt minder ruimte in beslag. Hou wel rekening met de poten van de tafel (liever schuin weglopend)
In onderstaand voorbeeld zie je hoeveel minder ruimte een bankje inneemt. En je ziet de poten van de eettafel. Deze poten zijn uitermate geschikt voor bankjes.
bankje met bergruimte
En ook een bankje kun je wel vinden met opbergruimte eronder.
Een bankje neemt echt minder ruimte in beslag. Hou wel rekening met de poten van de tafel (liever schuin weglopend)
In onderstaand voorbeeld zie je hoeveel minder ruimte een bankje inneemt. En je ziet de poten van de eettafel. Deze poten zijn uitermate geschikt voor bankjes.
bankje met bergruimte
zondag 23 januari 2011 om 16:42
quote:schouderklopje schreef op 23 januari 2011 @ 14:55:
[afbeelding]Wat een geweldig idee!
[afbeelding]Wat een geweldig idee!
zondag 23 januari 2011 om 23:17
Omdat ik welliswaar niet superklein (meer) woon, maar nog steeds wel slim om moet gaan met de ruimte, heb ik jaren geleden ervoor gekozen om geen salontafel te willen, maar een bankombouw. Mijn man is handig, dus heeft hij hem ooit zelf op maat gemaakt. Maar iedereen die een beetje handig is kan dat. Het scheelt bijv. veel ruimte in de vorm van een salontafel. Maar je kan er wel je drankjes, plantjes, schilderijtjes etc. op kwijt.
Hieronder even een plaatje. Niet zoals ik dat heb (want dit is gewoon een plank achter een bank). Maar het geeft wel een idee.
Hieronder even een plaatje. Niet zoals ik dat heb (want dit is gewoon een plank achter een bank). Maar het geeft wel een idee.
zondag 23 januari 2011 om 23:37
quote:schouderklopje schreef op 23 januari 2011 @ 23:32:
Voor inspiratie: kijk eens naar oplossingen in caravans en boten. Zie je ook grappige leuke oplossingen voor dingen.Wat ik ook leuk vind is op Funda zoeken, de duurdere buurten in e stad en dan op weinig m2. Vind je ook leuke/slimme combinaties.
Voor inspiratie: kijk eens naar oplossingen in caravans en boten. Zie je ook grappige leuke oplossingen voor dingen.Wat ik ook leuk vind is op Funda zoeken, de duurdere buurten in e stad en dan op weinig m2. Vind je ook leuke/slimme combinaties.
zondag 23 januari 2011 om 23:37
quote:toetyfroety schreef op 21 januari 2011 @ 14:52:
Ikea heeft een hoop ideën over hoe je in een schoendoos kunt wonen.
daar heb ik wel eens naar staan kijken toen ik zelf ook nog heel klein woonde. Helaas gaan ze er bij de Ikea vanuit dat je plafonds van 4 m hoog hebt en dat je ernstig dwangmatig qua huishouden bent.
Dan hadden ze bijvoorbeeld een opklapbaar bureau om aan te werken, maar dat moest dan weggeklapt of opgeruimd worden als je wilde eten. Dat vind ik dan weer onhandig. Ik ga niet al mijn papieren en boeken opruimen als ik ga eten. Ik laat alles liggen en eet dan wel op de bank.
Ikea heeft een hoop ideën over hoe je in een schoendoos kunt wonen.
daar heb ik wel eens naar staan kijken toen ik zelf ook nog heel klein woonde. Helaas gaan ze er bij de Ikea vanuit dat je plafonds van 4 m hoog hebt en dat je ernstig dwangmatig qua huishouden bent.
Dan hadden ze bijvoorbeeld een opklapbaar bureau om aan te werken, maar dat moest dan weggeklapt of opgeruimd worden als je wilde eten. Dat vind ik dan weer onhandig. Ik ga niet al mijn papieren en boeken opruimen als ik ga eten. Ik laat alles liggen en eet dan wel op de bank.
maandag 24 januari 2011 om 00:26
quote:Iwannalive schreef op 23 januari 2011 @ 23:35:
[...]
Geeft niks toch, blijft er nog wat te wensen over . Mooie /goede tip bedoel ik!
Wel absoluut geinspireerd op mijn huis hoor
Ik heb zelf ook een
- hangende stoel
- bank(je) bij eettafel
- eettafel met schuine poten
- trones bakken in de gang
- werk de hoogte in qua kasten
- ombouw rond mijn bank
etc.
Starshine, het klopt inderdaad dat Ikea erg gericht is op een opgeruimd huishouden. Maar mijn ervaring is wel dat als je vooral dingen logisch kunt plaatsen, het opruimen een eitje wordt. Dan heb je niet standaard meer die rommelkasten, volle traptreden en volle fruitschalen met onzin.
[...]
Geeft niks toch, blijft er nog wat te wensen over . Mooie /goede tip bedoel ik!
Wel absoluut geinspireerd op mijn huis hoor
Ik heb zelf ook een
- hangende stoel
- bank(je) bij eettafel
- eettafel met schuine poten
- trones bakken in de gang
- werk de hoogte in qua kasten
- ombouw rond mijn bank
etc.
Starshine, het klopt inderdaad dat Ikea erg gericht is op een opgeruimd huishouden. Maar mijn ervaring is wel dat als je vooral dingen logisch kunt plaatsen, het opruimen een eitje wordt. Dan heb je niet standaard meer die rommelkasten, volle traptreden en volle fruitschalen met onzin.