Vraag over electriciteit

24-01-2011 08:54 5 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Is er iemand in de zaal die toevallig electricien is (of er eentje in de buurt heeft)?

Wij hebben een halogeenlamp opgehangen in de kamer, met een dimmer erop (die zit bij de knop in de muur). De lamp doet het, maar de tranformator bromt nu best wel. Hoe meer je de lamp dimt, hoe harder hij bromt. Volgens mijn (handige en verstandige) vader is het niet schadelijk/gevaarlijk, maar is er ook verder niets aan te doen. Maar ik wordt gek van dat gebrom!

Is daar misschien een andere oplosing voor te verzinnen (andere transformator, andere dimmer misschien????).

Ik hoop dat iemand een oplossing heeft!

Groetjes, Mariap
Is de halogeen lamp dimbaar?

Lang niet alle halogeen lampen kunnen op een dimmer namelijk.

De oplossing kan zijn om een dimmer speciaal voor halogeenlampen te kopen.
Maar het gekke is dat de dimmer niet bromt, maar de trafo wel.

Voorheen hing er ook een halogeenlamp (zelfde principe met meerdere kleine halogeenlampjes erin) en daar hadden we geen brom-probleem mee. Zou het dan toch aan de dimmer kunnen liggen denk jij Gwendolyn?
Er bestaan twee soorten halogeenlampen: op 12 volt (met een transformator) en op 220 volt (zonder transformator). De lampen van 220 volt kun je dimmen met een normale, goedkope dimmer, net als een gloeilamp. De lampen van 12 volt werken op een transformator, en daarvoor heb je een speciale transformatordimmer nodig.

Theorie van mijn vriend: 1. de lamp die er eerst hing, had geen transformator. Die er nu hangt heeft die wel. Als dat zo is, heb je waarschijnlijk de verkeerde soort dimmer. 2. De lamp die er nu hangt heeft een transformator van slechte kwaliteit, en daarom bromt hij.

Als 1: koop een dimmer voor inductieve belasting. Als 2: vervang de transformator door een betere soort / bromvrij.
Thanks Sophie_emma!

Ik ga even kijken bij de oude lamp (ligt nu in de garage, staat op marktplaats) of daar een trafo inzit.

Ik ga eerst voor theorie 1, want deze lamp is een hele dure design lamp, dus ik verwacht (misschien naïef...) dat daar wel een trafo van goede kwaliteit inzit. Hij heeft nl. op eerdere plekken in huis en ons vorige huis nooit gebromd.

En dan toch vaders nog even vragen of hij die andere dimmer zou kunnen inbouwen (ben zelf niet zo handig met electra en mariapman ook niet).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven