Vegetarisch broodbeleg?

06-12-2007 14:33 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ga weer eens proberen om als vegetarier door het leven te gaan. Qua avondeten en lunch at ik eigenlijk al vrij vaak zonder vlees, alleen de broodjes tussendoor vind ik altijd wat moeilijker. Ik heb de vegetarische filet van de AH al ontdekt, die is heerlijk en ik eet ook wel eens een broodje kaas of pindakaas. Of mozzarella met pesto.

Wie heeft er nog meer lekkere vegetarische ideetjes voor me?
Als ik dit lees zou je bijna denken dat je met je graan naar de molen moet om zeker te weten dat je 'goed' brood eet. Als dat echt zo is dan vind ik het wel schunnig hoor. Varken in brood. Jemig. Nooit gedacht.
Ik heb even gegoogled en het is schijnt inderdaad waar te zijn. In broodverbeteraar zit cysteïne en daar worden varkensharen in verwerkt. Het enige brood wat dat niet heeft is Alison; dat hoort gemaakt te worden zonder toevoegingen.
Gatver!

Zo zie je maar weer dat in heel veel producten ingrediënten zitten waar je geen weet van hebt. Zat er in m&m's ook niet gemalen diertjes?
In de kleurstof geloof ik ja, platgestampte bloedluizen. Ook in roze koeken trouwens.

Maar de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik met gestampte luizen iets minder moeite heb dan met zoogdieren of vis.
Zit er ook niet zoiets in chocola? Ik probeer gelatine wel te vermijden als het b.v. om toetjes uitkiezen gaat maar drop heb ik gewoon nodig.

Ik zie hier een aantal mensen tapenade noemen, die van de AH bevat ansjovis dus die kun je laten staan. Ik neem altijd pesto (vind die van de italiaan lekkerder trouwens).

Ik snap het ook niet waarom je moet proberen om vegetarier te zijn. Je bent het of je bent het niet. Ben al 13 jaar vegetarier en nooit ook maar in de verleiding geweest om een stuk vlees/ vis te eten. Als je weet dat het ooit een levend dier is geweest dat onschuldig is afgeslacht, weet je toch genoeg?
Sagrera, heb je er dan geen moeite mee om drop te eten? Je zegt zelf: als je weet dat het ooit een levend dier is geweest dat onschuldig is afgeslacht, weet je toch genoeg.

Nou is drop wel geen levend dier geweest, maar er zitten natuurlijk wel resten van een levend dier in. En in pesto zit kaas, en de kaas is weer gestremd met kalvermaag. Op die manier krijg je dus toch een hoop dier binnen.

Sneeuwwitje, ik heb ook echt veel minder met luis dan met een koe of een paard hoor Daarom eet ik ook nog steeds m&m's.
quote:Chardonnay schreef op 11 december 2007 @ 18:46:

[...]

Maar pindakaas met sambal en komkommer is toch wel een van de lekkerste combi's.En daar nog een beetje uitgelekte atjar tjampoer bij maakt m indisch, erg erg lekker!
Thanks voor de tip dogcrazy. Heb er nu al trek en zin in.
quote:Chardonnay schreef op 20 december 2007 @ 11:06:

Gatver!

Zo zie je maar weer dat in heel veel producten ingrediënten zitten waar je geen weet van hebt. Zat er in m&m's ook niet gemalen diertjes?Glansmiddelen (om ze mooi te laten glimmen, de buitenkantjes) en die worden van bot gemaakt.
- tartex

- appelstroop/kaas die je lekker vindt/beetje sla/pijnboompitjes...hmmmm!!

- pesto/mozzerella/tomaat

- pindakaas/komkommer

- philadephia naturel/jam

- philadelphia naturel/zou/peper/tomaat oid

etc etc
Gatver, varkensharen in brood????? Iew.

Nou ga zeker de houmous van de ah eens proberen, eerst mijn vega filet american opmaken. Hebben jullie ook dat je eigenlijk alle belegjes wel tegelijk wilt kopen? Ik wel en weet dan als ik dat doe ik dan veel kan weggooien, want vriendlief houd absoluut niet van dat spul.

Nog even over vegetarisch eten he, ik ben eigenlijk een vagetarier (heel soms kom ik gewoon in de verleiding als ik op een verjaardag ben en ze hebben allerlei lekkere belegjes op brood op basis van vlees of vis, dan kan ik daar gewoon geen nee tegen zeggen, hoe dan jullie dat? En zie nu al op tegen de kerst, want schoonouders vinden het maar gezeur van mij (ja ben ook wel vaag, dan eet ik het toch maar op), maar wil het eigenlijk niet en ze zijn te beroerd om echt iets lekkers voor me klaar te maken (nou ja kaassoufle kan er dan nog vanaf als ik het echt wil en van tevoren aangeef, maar daar heb ik ook wel beetje genoeg van. Grrrr, waarom is gewoon niet iedereen vegetarier
Groentje, het lijkt mij juist makkelijker om "helemaal" vegetariër te zijn dan om af en toe vlees te eten. Ik denk dat als ik op verjaardagen wel iets vlezigs zou eten mijn familie ook weinig zin zou hebben om speciaal voor mij vega te koken (en daar kan ik me ook wel iets bij voorstellen). Nu kostte het in het begin wat overtuigingskracht en moest ik wat sceptische mensen "overtuigen", nu is iedereen er echt wel aan gewend.
Bij mij is ook iedereen er inmiddels aan gewend. Mag ook wel na 13 jaar hahaha.

Ik ga met kerst gourmetten bij familie. Ik heb aangeboden gewoon zelf wat mee te nemen. Ik heb van Vivera de mini vega snacks gehaald en ga die lekker in mijn pannetje gooien. En verder gewoon veel groente.

Ik heb er overigens helemaal geen moeite mee om geen vlees of vis te eten. Eerlijk gezegd zou ik er heel veel moeite mee hebben om het wel te eten. En er zijn genoeg alternatieve voor op toastjes of op stokbrood. Humus, heerlijke Franse kazen, diverse salades, olijventapanade enz enz.

Misschien moet je je familie daar gewoon een beetje in begeleiden Zodat het een gewoonte wordt om voor jou iets anders dan vlees te halen.
Sneeuwwitje, je hebt helemaal gelijk hoor, maar ik ben gewoon echt slecht, ik wil heel graag echt vegetarier zijn, maar ben soms gewoon heel zwak. Al zijn mijn geringe vleesmomenten echt minimaal nu en wil er echt vanaf.

Chardonnay, is wel een goed idee zelf wat meenemen, vaak weiger ik ook gewoon het vleesgedeelte en eet dat gewoon niet op. Gisteren ook ovenschotel bij familie, zat er gehakt in, nou ik alleen de aardappeltjes en prei er wat uit lopen pulken en gehakt aan vriendje gegeven, moet toch wel duidelijk zijn zo. En je hebt idd heerlijk vega beleg op toastjes, alleen heb ik altijd de pech dat ik ergens kom waar ze dat dan weer niet hebben, maar neem volgende keer zelf maar wat mee.
quote:groentje1983 schreef op 21 december 2007 @ 17:42:

Nog even over vegetarisch eten he, ik ben eigenlijk een vagetarier (heel soms kom ik gewoon in de verleiding als ik op een verjaardag ben en ze hebben allerlei lekkere belegjes op brood op basis van vlees of vis, dan kan ik daar gewoon geen nee tegen zeggen, hoe dan jullie dat? En zie nu al op tegen de kerst, want schoonouders vinden het maar gezeur van mij (ja ben ook wel vaag, dan eet ik het toch maar op), maar wil het eigenlijk niet en ze zijn te beroerd om echt iets lekkers voor me klaar te maken (nou ja kaassoufle kan er dan nog vanaf als ik het echt wil en van tevoren aangeef, maar daar heb ik ook wel beetje genoeg van. Grrrr, waarom is gewoon niet iedereen vegetarier

Ik eet het gewoon niet. Als iemand te beroerd is voor mij speciaal iets te maken dan moeten ze me ook niet uitnodigen. Ik kom dan gewoon ook niet meer. Als ze wel hun best doen en iets verzinnen wat ik eigenlijk niet zo lekker vind (bijvoorbeeld die kaassouflé) dan eet ik die met liefde op. Ik stel het nl erg op prijs als mensen hun best doen voor me.

Maar uit de kippensoep nog snel even de grote stukken kip vissen end an zeggen dat ik me niet moet aanstellen...nee. Daar eet ik dus niet meer. (niet verzonnen dit verhaal )

Voor mij is er geen verleiding voor wat betreft vlees en vis. Het zou eerder eens traf zijn.
Hi,

lees even dit topic en schrik ervan om te lezen dat zelfs in brood resten van dieren worden verwerkt. Weet niet of ik nu nog met goed fatsoen een hap brood door mijn keel krijg. Kan dat beeld van een varken en mijn boterham denk ik niet loskoppelen van elkaar. Geldt dat met name bij fabrieksbrood of ook bij brood van AH of zelfs de natuurvoedingswinkel? Hoop dat iemand een antwoord hierop heeft.

groet,

Marah
Van de natuurvoedingswinkel weet ik het niet, maar alle brood van de bakker en van de supermarkten bevatten broodverbeteraar. En die kúnnen gemaakt zijn met synthetische middelen, maar goedkoper is varkenshaar. Alleen Alison brood bevat geen toevoegingen, dus als je op zeker wilt... en de Turkse bakker kun je er denk ik ook niet op betrappen
In de Natuurwinkel is ook genoeg brood te koop waar geen toevoegingen in zitten. Gewoon ff vragen!
Ik ben zo iemand die alle boodschappen het liefst in 1 winkel doet, lekker makkelijk, lekker snel. En nu heeft de Albert Heijn soms ook biologisch brood liggen (net zo vaak niet trouwens), maar volgens mij is dat niet zo biologisch dat die toevoegingen er niet inzitten.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Moet je op het etiket kijken. Als er broodverbeteraar inzit dan moet het erop staan.
Hm, d'r staat helemaal niks aan ingredienten op het etiket van het biologische AH brood. Op het etiket van veel andere broodsoorten ook niet trouwens. Zou het er dan dus niet inzitten??
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Je kunt er beter van uit gaan dat het er dan wél in zit. In alle broodsoorten zit broodverbeteraar, behalve alison.
Sorry, en natuurlijk de broden van de turk, en bij de natuurvoedingszaak kun je het vragen.
Ik snap het topic niet zo, eigenlijk; er komen heerlijke dingen voorbij, daar niet van, maar ik ben 10 jaar vegetarier geweest en juist het broodbeleg is eigenlijk altijd vegetarisch gebleven. Een plakje vlees op het brood komt helemaal niet bij me op. En dat terwijl er genoeg vleeswaar in de koelkast ligt voor man en kinderen. Alleen in het weekend eet ik wel filet americain, maar verder eigenlijk altijd vegetarisch.
Later is nu
voor varkenshaar hoeft 't beest toch niet dood?

(dit is helemaal nieuw voor mij )
Later is nu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven