Sloom kind

24-01-2011 15:05 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik voel me zo'n nare moeder vandaag. Maar ik heb het soms zó verschrikkelijk gehad met de sloomheid van mijn oudste dochter. Ze is 3 en waar ik af en toe een opgewekte levenslustige peuter verwacht, heb ik een meisje wat het liefst de hele dag wordt rondgeduwd in de buggy of op het meerijplankje, zichzelf amper vermaakt, die het liefst achter de televisie zit of aan mijn kont vastgeplakt lijkt. Ik raak er heel erg geirriteerd van en kan dat op een gegeven moment niet meer inhouden.

Zachte aanmoedigingen of hulp of ideeen aandragen wat ze kan doen lijkt allemaal niet aan te slaan. Wat moet je met je eigen kind doen als het zo is?
Tv uitdoen, buggy verkopen, en wat gaan doen. Niet zacht aanmoedigen,maar gewoon dwingen om actiever te worden. Geef haar wel de kans: dus naar de speeltuin, lopend naar de winkle, etc.
Niet moeilijk lijkt me, wat Tila zegt.
Ja maar ik ga dus al continu de deur uit! Ik ben nu net voor de tachtigste keer deze winter naar de kinderboerderij geweest. Speeltuintjes idem dito. Echt ik weet niet meer waar ik naar toe moet zo langzamerhand. We winkelen wat af op mijn vrije dagen.

Ze mag maar 2x per dag televisie kijken, 's ochtends een half uur en tussen 5 en 6.

Omdat de jongste zo huilerig is gaan we vaak op pad.
Eens met Tilalia zegt: Door zelf wat actiever met het kind om te gaan, gaat je kind straks zelf ook wat actiever worden.
Is het niet iets lichamelijks? Een oud vriendinnetje kon ook zo sloom zijn, maar die bleek erg sloom te worden van gluten.
Was ze altijd al zo, is ze nooit opgewekt en levenslustig geweest? Heeft ze niet een tekort aan het een of ander?
Ga lekker zwemmen.

Of naar muziekles voor kleintjes.

Knutselen.

Iets bakken.

Winkelen lijkt me verschrikkelijk voor een kind van 3!
Sorry, maar ik zie tegenwoordig zelfs kleuters in buggys rondgereden worden en het is me echt een doorn in het oog.

Kinderen behoren op die leeftijd te lopen, hoort ook bij de ontwikkeling van het lichaam. Niet alleen de spieren krijgen daardoor meer kracht, maar voor de longen is het ook van het grootste belang.

Gooi alsjeblieft die buggy weg, ze is geen baby meer,maar krijgt op zo'n manier wel de kans om zich op zo'n manier te blijven gedragen. Het is aan jou om haar te wijzen op het feit dat ze nu een grote meid aan het worden is en dat ze zich niet meer als baby kan gedragen. Je vindt er de Jip en Janneke taal wel voor, en dan zul je zien , dat ze ook meer gaat ondernemen als ze ziet dat je trots bent op haar grote gedrag.
Kan je ook niet binnenshuis actieve(re) dingen doen: kruiptunnel (zo'n slang waar ze doorheen kunnen kruipen-IKEA), kussens van de bank en daarop springen, koprollen etc, maar ook tekenen, koekjes bakken etc.

Samen naar puppyzwemles, peutergym o.i.d? Zij fiietsen en jij wandelen met de kidnerwagen en samen naar de eendjes.

Is ze wel helemaal fit en gezond? Geen pfeiffer, bloedarmoede e.d.? En is ze uitgerust?

Sterkte!
Ruilen? Hier eentje (van 2) die dus nóóit in de buggy wil, de hele tijd wegrent (vooral handig als je in de rij bij de kassa staat), sowieso nóóit loopt, maar altijd rent, niet langer dan 10 minuten tv wil kijken om dan weer zijn bakken met speelgoed helemaal om te keren etc etc Ik zou wel eens willen dat ie wat rustiger was hoor.

Maar serieus: ik snap dat het lastig is voor je. Weet ze zichzelf helemaal niet te vermaken? Of wil ze echt alleen maar "niets" doen zeg maar?
Gaat ze naar de peuterspeelzaal? Mijn oudste was (iets eerder) met 2,5 ook zo verveeld, die vond niks meer leuk en hing maar wat rond. Toen heb ik hem opgegeven voor de psz en dat vond hij echt super. Twee vliegen in 1 klap, hij vond het leuk, en ik had wat extra tijd voor mezelf zonder hangerige peuter om me heen.

En idd de buggy de deur uit. Een kind van drie kan al best een aardig stukje zelf lopen, die van mij zat toen allang niet meer in de buggy.

Of een echte peuteractiviteit gaan doen. Ik begin van de week aan een cursus muziek op schoot met mijn zoontje van bijna 2. Lijkt me erg leuk, contact met andere moeders, en voor mijn kind contact met andere kinderen en echt iets van ons tweetjes. Of ouder en kindgym, of peuterzwemmen of zo. Mijn oudste vond het rond de leeftijd van 3 ook heel bijzonder om iets te gaan doen apart met een van ons of met opa alleen of zo.
..
Haar amandelen zijn een paar maanden geleden verwijderd omdat ze altijd zo snel moe was. Nu lijkt het meer een houding te zijn geworden door het gewennen aan bepaald gedrag.

Haar jongere zusje huilt erg veel dus ik denk ook dat het aandacht is een beetje, of op zoek naar onze nabijheid. Maar als je 4 dagen met 'r thuisbent heb ik het wel gehad op een gegeven moment.

Vader is wel in beeld maar veel weg en niet zo initiatiefrijk om wat met 'r te gaan doen.
Misschien verveelt ze zich wel met jou.

Ziet ze wel andere kinderen?
Samen verven, koekjes bakken, glas wegbrengen, eendjes voeren, winkelen is hier meer van de bakker naar de slager dan shoppen trouwens, echt ik kan een hele waslijst invullen wat ik samen met haar doe.

Ze heeft een loopfiets maar moet er niets van hebben. Ze keilt hem nog niet bij iemand in de voortuin als ze er geen zin meer in heeft maar da's ook alles.

Ze gaat 3x per week naar het kinderdagverblijf en is daar gelukkig wel bezig als ik het zo zie.
Op vrijdagmiddag gaat ze vaak wel spelen bij een buurkindje, maar is daar ook erg gericht op de moeder. Ik ga denk ik op zoek naar een oppas voor de jongste en zal dan meer 1 op 1 dingen met haar gaan doen, misschien wel beter. Ik zorg nu bijna alleen voor alletwee de kinderen en zeker de baby van de twee is een behoorlijke handenbinder.
quote:nessemeisje schreef op 24 januari 2011 @ 15:16:

Is het niet iets lichamelijks? Een oud vriendinnetje kon ook zo sloom zijn, maar die bleek erg sloom te worden van gluten.

Hier idem. Dat kindje viel ook sterk af en was bleek.

2x per dag een half uur tot een uur televisie kijken is voor een kind best veel, misschien kan dat wat minder?
Ga in therapie!
ah joh het is waarschijnlijk een fase.
lastig als ze zo aan je vastgeplakt is. ik word er soms ook gek van. Die van mij is nu op een leeftijd dat ze begrijpt als ik zeg dat ze zelf iets moet gaan doen (3,5 jr) en dat ze moet ophouden met drammen. Vindt ze niet leuk, maar het alternatief is nog minder leuk (drammen=3 minuten op de gang). Dan gaat ze zelf boekje lezen, pop rondrijden, fietsen op de loopfiets, etc.

Oh ja, bij ons is de buggy al 1,5 jr weg, en als we lang moeten lopen nemen we de fiets of de loopfiets (of voorheen de driewieler met duwstang mee). Dat is toch iets actiever dan een buggy.
tv kijken voor een kind van drie vind ik nou helemaal niet nodig. Je moet trouwens een kind ook leren hoe ze zichzelf kan vermaken. Dus niet altijd de activiteitenbegeleiding spelen. Kinderen hebben ook recht op verveling
Ik vind het ook gewoon lastig dat ze niet zo gericht is op andere kinderen. Ze gaat het liefste bij ons op schoot zitten en er naar kijken. Ook bij het buitenspelen op het pleintje om de hoek, dan blijft ze gewoon staan met fiets/step in de hand en verder niets doen dan kijken. Maar ik mag ook niet weg! En wel continu aan mij vragen: wat doet hij/zij nu? Echt 20x achter elkaar, alsof ik een soort vertaling moet maken van het spelen van de andere kindjes!
O, net even opgezocht, ze kijkt 's ochtends een kwartier ongeveer en 's avonds een half uur, dus op een dag gemiddeld een klein uur.
Zo te lezen ben je actief met haar en moedig je haar wel aan, maar pikt ze het niet op. Ik zou toch eens de huisarts inschakelen en kijken of er niet iets aan de hand is medisch gezien. Of eventueel eens iemand mee laten kijken naar het gedrag van je dochter.
quote:Cateautje schreef op 24 januari 2011 @ 15:17:

Sorry, maar ik zie tegenwoordig zelfs kleuters in buggys rondgereden worden en het is me echt een doorn in het oog.

Kinderen behoren op die leeftijd te lopen, hoort ook bij de ontwikkeling van het lichaam. Niet alleen de spieren krijgen daardoor meer kracht, maar voor de longen is het ook van het grootste belang.

En soms als je zo'n groot kind een buggy ziet, dan is er iets met het kind aan de hand. Dan zet je als moeder het kind in een (aangepaste) buggy in plaats van in een rolstoel. En dan mag je fijn luisteren naar al die o zo verstandige mensen die het een doorn in het oog vinden dat jouw kindje nog in een buggy zit. Die mensen die het beter weten en je een lezing gaan geven over dat het voor je kind helemaal niet goed is om in een buggy rondgereden te worden etc.
quote:Cateautje schreef op 24 januari 2011 @ 15:17:

Gooi alsjeblieft die buggy weg, ze is geen baby meer,maar krijgt op zo'n manier wel de kans om zich op zo'n manier te blijven gedragen. Het is aan jou om haar te wijzen op het feit dat ze nu een grote meid aan het worden is en dat ze zich niet meer als baby kan gedragen. Je vindt er de Jip en Janneke taal wel voor, en dan zul je zien , dat ze ook meer gaat ondernemen als ze ziet dat je trots bent op haar grote gedrag.Mijn dochter is 2,5 en kan prima zelf lopen en dat vindt ze ook leuk. Maar als ik weet dat ik bijv langer dan een uur naar de stad ga, neem ik toch echt een buggy mee want zo lang gaat dat niet goed. En jammer dan dat voor sommigen een doorn in het oog is, tis lekker mijn kind

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven