Sloom kind

24-01-2011 15:05 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik voel me zo'n nare moeder vandaag. Maar ik heb het soms zó verschrikkelijk gehad met de sloomheid van mijn oudste dochter. Ze is 3 en waar ik af en toe een opgewekte levenslustige peuter verwacht, heb ik een meisje wat het liefst de hele dag wordt rondgeduwd in de buggy of op het meerijplankje, zichzelf amper vermaakt, die het liefst achter de televisie zit of aan mijn kont vastgeplakt lijkt. Ik raak er heel erg geirriteerd van en kan dat op een gegeven moment niet meer inhouden.

Zachte aanmoedigingen of hulp of ideeen aandragen wat ze kan doen lijkt allemaal niet aan te slaan. Wat moet je met je eigen kind doen als het zo is?
quote:Botervliegje schreef op 24 januari 2011 @ 15:41:

[...]

En soms als je zo'n groot kind een buggy ziet, dan is er iets met het kind aan de hand. Dan zet je als moeder het kind in een (aangepaste) buggy in plaats van in een rolstoel. En dan mag je fijn luisteren naar al die o zo verstandige mensen die het een doorn in het oog vinden dat jouw kindje nog in een buggy zit. Die mensen die het beter weten en je een lezing gaan geven over dat het voor je kind helemaal niet goed is om in een buggy rondgereden te worden etc. Ja, en dat zal vast gelden voor tientallen kinderen in een straal van een vierkante kilometer.
TO, het zal deels een fase zijn, deels karakter en deels de situatie maar ik denk niet dat je te hard moet proberen je dochter te veranderen. Jij vindt het vervelend hoe je dochter is maar waarom kun je niet proberen je dochter te accepteren hoe ze is, namelijk op dit moment een niet al te actief kind.
Ja maar dáárom ben ik ook zo gefrustreerd, want dat accepteren lukt dus niet zo goed. Op de dagen dat ik het allemaal best vind, is het ook supergezellig. Maar soms heb ik zelf gewoon geen zin meer om wéér achter de kinderwagen twee kids te duwen, de een omdat ie te klein is, de ander omdat ie geen zin heeft om te lopen.

(Ik kan ook rustig 2 uur achter elkaar weg zijn, naar het tuincentrum of

een rondje langs de buurtwinkeltjes. Want dan slaapt de kleinste zo lekker door...)
Je verwachtingspatroon komt niet overeen met de werkelijkheid. Je wilt een actieve peuter maar hebt die niet maar dat maakt haar niet minder leuk of goed, hoogstend een beetje irritant af en toe
quote:Cateautje schreef op 24 januari 2011 @ 15:48:

[...]

Ja, en dat zal vast gelden voor tientallen kinderen in een straal van een vierkante kilometer.Nee, dat is hopelijk niet zo. Maar het geldt wel voor mijn kind en het commentaar dat ik er regelmatig op krijg, varieert van een losse opmerking tot echt kwetsende opmerkingen. Misschien toch eens iets om in je achterhoofd te houden, de volgende keer dat er weer een doorn in je oog prikt.
quote:meds schreef op 24 januari 2011 @ 15:30:

tv kijken voor een kind van drie vind ik nou helemaal niet nodig. Je moet trouwens een kind ook leren hoe ze zichzelf kan vermaken. Dus niet altijd de activiteitenbegeleiding spelen. Kinderen hebben ook recht op vervelingHelemaal mee eens!! Een kind dat zich verveeld en zélf gaat bedenken wat hij/zij gaat doen leert creatief denken. Wanneer je gaat voorkouwen wat je kind moet doen om zich niet te vervelen dan rem je dat proces waardoor kinderen zich juist nóg meer gaan vervelen.
Wandelwagen gebruik ik al niet meer sinds ze 2 is. Maaaaar, ik heb hem wel meegenomen toen we naar de Efteling gingen, ondertussen is ze 4. *was ook erg handig voor de spullen die we bij ons hadden*

Cha, eigenlijk heb je een behoorlijke bezigheidstherapie opgezet voor je dochter. En als je dus niet met haar bezig bent doet ze niets. Dus je moet juist geen oppas zoeken voor je jongste zodat je meer 1 op 1 tijd hebt voor je oudere dochter maar haar juist meer zelf laten doen.

En wat betreft dat toekijken bij spelende kinderen, is ze misschien ook wat onzeker en verlegen?
Van wie heeft ze haar karakter? Herken je het misschien van je partner, of was jij vroeger als kind ook passiever dan dat je nu bent? Of in jullie directe familie. Zo niet misschien haar eens een keer laten onderzoeken...
Waar woon jij dan, Cateautje, dat je tientallen kleuters in buggy's tegenkomt?? Ik herken het namelijk niet zo. Zolang ik in mijn eentje twee kids verzorg kan ik ook maar 1 kinderwagen duwen waarin de jongste ligt.
Waarom heb je dezelfde avatar als bordie2? (zie topic kattenhatende buurman)
quote:cha schreef op 24 januari 2011 @ 15:57:

Waar woon jij dan, Cateautje, dat je tientallen kleuters in buggy's tegenkomt?? Ik herken het namelijk niet zo. Zolang ik in mijn eentje twee kids verzorg kan ik ook maar 1 kinderwagen duwen waarin de jongste ligt.Ik woon in Rotterdam.

Hier worden kleuters in de buggy naar school gebracht. Het is niet om aan te zien, die kinderen behoren gewoon te lopen, maar het is zo handig om de boodschappen aan dat wagentje te hangen en ik heb ook weleens het idee dat die vrouwen dat ding gebruiken als alternatief voor een rollator. Het is echt heel erg hier.
Ze heeft het van ons allebei denk ik, ik was als kind ook wat op de achtergrond en meer een lezer en tekenaar. Nu is dat helemaal niet meer zo. Mijn man was vroeger wel redelijk actief maar is nu vooral op de bank te vinden. dus het is zeker aanleg. Ze heeft veel last gehad van haar amandelen vóor deze verwijderd werden, was echt heel snel moe, slechte conditie, hangerig enzovoorts. Nu is ze niet meer zo slaperig maar wel hangerig en passief. Verlegenheid en onzekerheid herken ik wel sterk. Maar thuis of bij mij heeft ze dat niet.
quote:Botervliegje schreef op 24 januari 2011 @ 15:54:

[...]

Nee, dat is hopelijk niet zo. Maar het geldt wel voor mijn kind en het commentaar dat ik er regelmatig op krijg, varieert van een losse opmerking tot echt kwetsende opmerkingen. Misschien toch eens iets om in je achterhoofd te houden, de volgende keer dat er weer een doorn in je oog prikt.Het spijt me voor je Botervliegje, dat je kind niet helemaal gezond, maar ik heb het daar natuurlijk niet over.
quote:cha schreef op 24 januari 2011 @ 15:51:

Ja maar dáárom ben ik ook zo gefrustreerd, want dat accepteren lukt dus niet zo goed. Op de dagen dat ik het allemaal best vind, is het ook supergezellig. Maar soms heb ik zelf gewoon geen zin meer om wéér achter de kinderwagen twee kids te duwen, de een omdat ie te klein is, de ander omdat ie geen zin heeft om te lopen.

(Ik kan ook rustig 2 uur achter elkaar weg zijn, naar het tuincentrum of

een rondje langs de buurtwinkeltjes. Want dan slaapt de kleinste zo lekker door...)Nou 2 uur lopen vind ik nogal wat voor zo'n ukkie.
quote:Marielle29 schreef op 24 januari 2011 @ 15:53:

Je verwachtingspatroon komt niet overeen met de werkelijkheid. Je wilt een actieve peuter maar hebt die niet maar dat maakt haar niet minder leuk of goed, hoogstend een beetje irritant af en toe

Inderdaad, niet iedereen is even actief. Zo te lezen doet ze al aardig wat. Ze is nog maar 3 jaar....

Waarom moet ze de hele dag opgejaagd worden? Het leven wordt nog druk genoeg voor haar.
Misschien moet je dan iets gaan doen aan haar onzekerheid ipv je te ergeren aan haar.

En misschien ook eens een bloedonderzoek, misschien is er ook wel een lichamelijke oorzaak
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:isabon schreef op 24 januari 2011 @ 16:07:

[...]

Inderdaad, niet iedereen is even actief. Zo te lezen doet ze al aardig wat. Ze is nog maar 3 jaar....

Waarom moet ze de hele dag opgejaagd worden? Het leven wordt nog druk genoeg voor haar.Eens.
Ja, dat vind ik echt.
Dat klopt ook wel. Maar het is niet dat we dat niet doen. We besteden echt de nodige uren aan samen kijken, samen spelen, samen naar de buurtkindertjes en we hebben ook veel lol Maar zoals vandaag is het treuzelen en teuten boven alles. Als je dan al een baby hebt die veel van je energie vraagt, kan ik bijna niet meer dan vanaf een uur of twee in de mopperstand. Gelukkig is ze nu diep in slaap en kan ze weer even bijtanken.
Ook eens. Laat ze zich maar af en toe vervelen en rondhangen. Ik word er al doodmoe van als ik denk aan 2 uur wandelen. Zit je net lekker met je poppen te spelen, moet je wéér naar die kinderboerderij
quote:cha schreef op 24 januari 2011 @ 16:00:

Ze heeft het van ons allebei denk ik, ik was als kind ook wat op de achtergrond en meer een lezer en tekenaar. Nu is dat helemaal niet meer zo. Mijn man was vroeger wel redelijk actief maar is nu vooral op de bank te vinden. dus het is zeker aanleg. Ze heeft veel last gehad van haar amandelen vóor deze verwijderd werden, was echt heel snel moe, slechte conditie, hangerig enzovoorts. Nu is ze niet meer zo slaperig maar wel hangerig en passief. Verlegenheid en onzekerheid herken ik wel sterk. Maar thuis of bij mij heeft ze dat niet.

Eet ze gezond?

Weetje als dat allemaal verder goed zit zou ik het in de gaten houden haar waar mogelijk proberen te stimuleren maar je niet te druk maken.

Ik weet van een buurvrouw van vroeger dat zij ook wel liep te klagen over dat haar dochter (rond de 6 jaar toen) zo sloom was en zich zorgen maakte. Best wel erg ze riep het af en toe ook naar haar. Nu legde dat meisje (inmiddels in de twintig) een tijd geleden contact met me via Facebook. Een sprankelende verschijning, met veel hobby's en een weblog dat ze met vriendinnen was wezen backpacken in Thailand. Foto's met dat ze op feestjes is onder de mensen en veel lacht. Ik ben er natuurlijk niet bij geweest, dus weet ook niet hoe de afgelopen jaren zijn verlopen, maar het kan dus wel helemaal goed komen. Heb vertrouwen in je dochter.
quote:cha schreef op 24 januari 2011 @ 16:12:

Dat klopt ook wel. Maar het is niet dat we dat niet doen. We besteden echt de nodige uren aan samen kijken, samen spelen, samen naar de buurtkindertjes en we hebben ook veel lol Maar zoals vandaag is het treuzelen en teuten boven alles. Als je dan al een baby hebt die veel van je energie vraagt, kan ik bijna niet meer dan vanaf een uur of twee in de mopperstand. Gelukkig is ze nu diep in slaap en kan ze weer even bijtanken.

Zo te lezen ligt het ook aan jou.

Ze zal ook wat minder aandacht krijgen door broertje/zusje. Negatieve aandacht is ook aandacht. Zeker wanneer je van te voren de onverdeelde aandacht hebt gekregen.

Heeft jouw kindje ooit geleerd alleen te spelen?
Ja, dat vind ik echt.
Hihi, zo komt het wel over denk ik

Maar dat spelen met die poppen komt ook niet zo op gang, begint nu af en toe wat te worden... O de jongste wordt wakker.
quote:rosanna08 schreef op 24 januari 2011 @ 16:08:

Misschien moet je dan iets gaan doen aan haar onzekerheid ipv je te ergeren aan haar.

En misschien ook eens een bloedonderzoek, misschien is er ook wel een lichamelijke oorzaak Eens! Ik heb mijn dochter 2 jaar lang achter de vodden gezeten terwijl bleek dat er een medische reden was voor haar gebrek aan energie. Daar voelde ik me best lullig bij.
En misschien moet je eens niet kijken naar het gedrag van je dochter, maar naar jezelf.

Tussen de regels door lees ik dat je het zwaar hebt met een baby en een peuter. Daardoor kan je tolerantieniveau ook naar beneden zakken en je verwachtingen omhoog schieten.

Heb jij wel genoeg tijd voor jezelf.

Daarnaast zou ik een lichamelijk onderzoek laten doen bij je dochter om het lichamelijke te laten uitsluiten.

En verder, vervelen is ook wel eens goed.
quote:Botervliegje schreef op 24 januari 2011 @ 15:54:

[...]

Nee, dat is hopelijk niet zo. Maar het geldt wel voor mijn kind en het commentaar dat ik er regelmatig op krijg, varieert van een losse opmerking tot echt kwetsende opmerkingen. Misschien toch eens iets om in je achterhoofd te houden, de volgende keer dat er weer een doorn in je oog prikt.

Helemaal eens. Ook mijn kind zal met haar vierde nog regelmatig in een buggy zitten.

Oordelen is altijd makkelijk.

Voor to. Mijn oudste dochter is heel actief, maar wordt nu geplaagd door virussen etc. Ze is gewoon slap en moe. Ze is twee en een half en slaapt wel een uur langer dan normaal tussen de middag.

Misschien moet het gewoon weer lente worden en dan weer de conditie opbouwen. Elke keer een stukje langer lopen?

Veel sterkte ermee, kan me voorstellen dat je het vervelend vindt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven