Werk & Studie alle pijlers

Studeren en kinderen

27-01-2011 17:32 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment ben ik hoogzwanger van ons tweede kindje. In plaats van weer aan het werk te gaan, zou ik weer willen gaan studeren. Door omstandigheden heb ik destijds mijn studie af moeten breken. Ik wil nu niet mijn oude studie af gaan maken, een mens verandert, maar aan een volledig nieuwe universitaire opleiding beginnen. Deeltijd kan niet bij deze opleiding:-(

Ik ben op zoek naar mensen met ervaring met de combi studie/kinderen. Was het te doen? En hoe deed je het financieel? Hier kunnen we niet leven op een salaris, maar ik zie mezelf hoogstens een 'eenvoudige' bijbaan doen

ipv de veeleisende baan die ik nu heb.

Ik ga nu even uit van september, maar kijk natuurlijk wel naar hoe het gaat met onze kinderen, die gaan voor!

Alvast bedankt voor de reacties!
Het hangt er denk ik heel erg vanaf wat je wilt gaan doen. Als je bijvoorbeeld psychologie wilt gaan doen, zul je veel verplichte practica moeten doen. Daarentegen hoef je niet alle hoorcolleges te volgen. Maar wil je tandarts worden, tja, dan zul je toch veel op de faculteit zitten. Je zult dan oppas voor je kinderen moeten hebben.

Je gaat er natuurlijk op achteruit, qua financien, dat ligt aan het inkomen van je man of dat lukt.

Je situatie is denk ik behoorlijk bepalend voor of dit kan of niet. Maar: waar een wil is, is een weg.
Ik wil religiestudies gaan doen in Nijmegen, weinig practica dus, ik heb nog niet nagevraagd hoeveel aanwezigheid gewenst is, maar ik wil natuurlijk zoveel mogelijk aanwezig zijn.

Dat ik er op achteruit ga, weet ik, dat is ook ok, maar ik ben benieuwd naar hoe anderen het deden qua kosten, bijbaan wel/niet enz. Ik heb vroeger altijd gewerkt naast mijn studie, best veel ook, maar nu heb ik kinderen en dat verandert veel!
Oh ja, kinderopvang hebben we nu ook, twee dagen per week, maar dat moet niet heel veel meer worden ivm kosten en omdat ik mijn kinderen niet op het kdv wil laten wonen;-). Mijn man kan wel wat meer thuiswerken en heeft al een dag in de week vrij. Colleges zijn deels 's avonds te volgen.
Misschien is het een goed idee om eens met de studieadviseur van die studie te gaan praten. Die kunnen vaak een goede indruk geven van wat wel en wat niet kan.
misschien een idee om te kijken hoeveel je erop achteruit zou gaan als je ipv je huidige salaris een 'simpel bijbaantje' zou nemen (12 uur per week callcentre/schoonmaken oid?)

Ga een jaar op dat inkomen leven en spaar de rest...als je dat een jaar vol kunt houden, heb je een goede buffer opgebouwd om je studie door te komen. Ben je 30+ dan kun je geloof ik ook niet meer lenen toch?

Ik ben aan het afstuderen met kind..maar ben erg blij dat ik zoon in mijn laatste jaar heb gekregen...(moest mijn minor grotendeels thuis doen en studeer nu af)

ik zou denk ik wel een studie kiezen met flinke flexibiliteit dus idd veel thuiswerken, geen groepswerk...zodat je anderen niet tot 'last' bent omdat jouw kind bijv. ziek is....

het wordt pittig, maar waar een wil is....
@pelikaan: ja, heb binnenkort een info-avond en kan dan een afspraak maken als ik nog vragen heb.

@gelukkig meisje: bedankt voor de tip. Ik heb eerlijk gezegd nog niet heel goed zitten rekenen, maar zo uit het blote hoofd zou ik het af kunnen met ongeveer 600 euro per maand minder, verdien nu 1450 netto met 24 uur.
@vlaflipperdeflip dus je denkt zon 850 nodig te hebben per maand? dat vind ik vrij veel nog voor een 'studentenbaantje'

Of heb je mogelijkheden om je studie te combineren met je huidige baan en dan kijken of je 4-8 uur kunt minderen? (misschien heb je al een goede opleiding en heb je helemaal geen studentenbaantje nodig)
Verkeerde nick gebruikt
Ik denk dat je behoorlijk veel moet werken om 850 euro p.m. bij te verdienen. Weet niet hoe oud je bent, maar ik werk als 33-jarige 18 u p.w. in de gehandicaptenzorg ( sta op de werkvloer) en verdien net boven de 800 euro p.m netto. Oké nu is de zorg niet de best betaalde sector maar toch.

Zelf geen ervaring, maar een oud studiegenootje van me was zwanger in het laatste jaar van onze HBO opleiding en zij moet nu nog ( bijna 5 jaar na dato) officieel afstuderen. Een universitaire studie lijkt me helemaal zwaar ernaast, maar er zijn wel vrouwen die het doen.

De combi studeren/ werken/ gezin lijkt me helemaal pittig, vooral een voltijd studie. Succes in ieder geval!
.
.
Misschien is het ook een idee (kun je ook bespreken met adviseur) om bij voorbaat de studie uit te smeren over meer jaar? Dan hoef je geen 'simpel' studentenbaantje te nemen, maar kun je misschien wel een 'echte' baan nemen, alleen maar voor weinig dagen.

Je kunt ook eerst nog een jaar normaal doorwerken en je helemaal het schompes sparen, en dat bedrag dan weer uitsmeren over je studieperiode.

Ik vind 850 euro 'bijverdienen' naast een studie in ieder geval niet weinig en lijkt mij lastig te combineren met een full time studie én kinderen.
Ik heb veel ervaring in de zorg dus hoop daar iets te vinden, dan moet 850 wel lukken denk ik, maar dat het lastig wordt, realiseer ik me... Minder werken in mijn huidige baan kan niet, ze willen eerder dat ik meer ga werken...
Fijn om deze realistische tips te horen, er zijn veel dingen om ove na te denken...
Pfoe. Hoeveel uur denk je in de praktijk nodig te hebben voor school? Heb je een goede achterban voor je kids? Niet dat je bijvoorbeeld een hele dag kinderopvang af moet nemen omdat je een gedeelte van de dag op school zit? Wat is de studiebelasting? Wat is voor jou de max dat je wilt werken en studeren? Ik denk dat je het te rooskleurig ziet omdat je er ook nog naast wilt werken. Tenzij je 40 uur of meer per week bezig wilt zijn met studie en werken? Ik denk dat alleen studie en studeren al een flinke kluif wordt. Dit doe je namelijk ook niet zo maar even met twee ronddartelende kinderen die je aandacht willen.
Nee, eigenlijk zie ik het helemaal niet pe se alleen maar rooskleurig, maar als ik iets graag wil, vergeet ik dat er nadelen zijn soms en ga ik alsnog op mijn bek als ik al begonnen ben. Ik wil dit keer daarom alles goed afwegen en eventueel besluiten te wachten tot de kinderen schoolgaand zijn. Overigens zijn veel colleges 's avonds en dan is manlief thuis.
En wat ik al zei: financieel gezien is stoppen met werken helaas geen optie.
quote:Vlaflipperdepip schreef op 27 januari 2011 @ 20:23:

Nee, eigenlijk zie ik het helemaal niet pe se alleen maar rooskleurig, maar als ik iets graag wil, vergeet ik dat er nadelen zijn soms en ga ik alsnog op mijn bek als ik al begonnen ben. Ik wil dit keer daarom alles goed afwegen en eventueel besluiten te wachten tot de kinderen schoolgaand zijn. Overigens zijn veel colleges 's avonds en dan is manlief thuis.Ohhhh, maar dat herken ik hoor! :-) Goed dat je er zo goed over na denkt. En ik vind het heel stoer hoor dat je er over denkt. Wat wil je er eigenlijk mee worden? Heb je het rooster al gezien. Je schrijft veel college's 's avonds. Wisselt dit ook om de zo veel tijd? En hoe vaak zijn er dan college's overdag? En, wanneer denk je te gaan studeren als je 's avonds college's volgt? Hoe lang duurt de opleiding?
Hoe oud ben je eigenlijk?
Ik heb een vriend met een kind en doe een voltijd studie.

Als kind er is kan ik niet studeren. Zij is nu 5.

Ze vraagt teveel aandacht. Wil spelen, moet eten, gezelligheid.

Dat is natuurlijk allemaal erg logisch maar studeren komt er in dat weekend niet van.

Ik zou niet weten hoe ik zou moeten studeren met een kind.
Als het geen optie is om te stoppen met werken, dan zou ik er heel erg goed over nadenken, het is namelijk ontzettend zwaar om werken, studie en gezin te combineren!

Ikzelf zit nu in de laatste fase van mijn studie, de afstudeerscriptie. Ik heb twee kleine kinderen (5 en 1 jaar) en ik heb ook nog eens een eigen bedrijf ernaast. Ik werk ongeveer 30 uur per week.

Het is waar: waar een wil is, is een weg, maar het is verre van ideaal!...wienig tijd voor jezelf en voor de kids, lange studienachten, weinig rust en ontspanning, veel stress om te proberen alles zo goed mogelijk te combineren.

Maarja, voordelen zijn wel: persoonlijke ontwikkeling, kinderen die wat zelfstandiger leren te zijn, meer kans op goede en leuke baan in de toekomst.

Zou je de studie misschien kunnen uitstellen voor een paar jaar totdat de kinderen naar school gaan en wat groter en zelfstandiger zijn?
Voor dit soort moeders bestaat een woord: ploetermoeders. En ja, het kan. Ik ben er 1 en ben blij dat ik het heb gedaan. Je moet wel prioriteiten kunnen stellen, en hard zijn voor jezelf. Jouw keuze moet niet ten koste gaan van je kids. Als je bereid bent daar voor te gaan, zou ik het zeker gaan doen!
bedenk je ook even dat de spelregels voor collegegeld zijn veranderd? Instellingsgeld voor instromers van het HBO bijvoorbeeld?
en ga er maar vanuit dat je het niet binnen de vastgestelde tijd kan doen, en dus ook kans maakt op de vertragingsboete die dit jaar door de regering aangenomen wordt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven