Gezondheid alle pijlers

Wat te doen bij oorpijn!

27-01-2011 22:30 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb enorm last van me linkeroor. Een zeurende pijn.

Ik kan dr maar niet van slapen.

Heeft iemand tips zodat het minder word. Ibrufen helpt niet :(

Bedankt!
Ibuprofen helpt inderdaad niet bij oorpijn.

Meestal werkt paracetamol beter is mijn ervaring.

Wat helpt om (even) te verlichten is neusspray, gewoon de zoutoplossing.

Als je niet in huis hebt kun je maken.

Kopje gekookt water, met theelepel zout.

Laten afkoelen en daarmee de neus spoelen/opsnuiven.

(mag regelmatig gebruikt worden, om de paar uur)

Het zorgt dat de buis van eustachius open blijft en daardoor de druk achter je trommelvlies minder wordt.

Zorgen dat je vannacht wat hoger ligt met je hoofd,meestal heb je rechtop minder pijn dan liggend.

En morgen de huisarts bellen!

Oorontsteking is niet iets om mee door te lopen.

Succes!
Je kunt kijken of je bij de nachtapotheek Otalgan oordruppels kunt halen, daar zit lidocaïne in en dat werkt pijnstillend, dan kun je in ieder geval misschien een beetje slapen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Een beetje warme slaolie in je oor laten lopen wil ook wel eens helpen.

Sterkte, oorpijn is heel naar!
Roelfien dat deed mijn moeder ook altijd, die tip wilde ik dus ook geven!
olie druppelen kan inderdaad ook goed helpen.

ik zou het zelf niet gebruiken of adviseren.

(maar ik ben dan ook iemand met een oorprobleemachtergrond van hier tot tokio en weer terug)

Bij mij mag het niet zomaar.

Als je iemand bent die nooit eerder last had en nu ineens oorpijn heeft, kun je het prima doen.

Even paar druppeltjes olie in je oor.
Voetbad

Als eerste stap is een warm voetbad aan te bevelen. Waarom? Oorpijn ontstaat als er door verdikking en verhoogde bloedtoevoer naar het oor (de lichaamseigen reactie op ontstekingen), druk op het trommelvlies ontstaat. Door een warm voetbad wordt de algehele doorbloeding van het lichaam gestimuleerd. De druk op het oor neemt hier door af en kunnen tegelijkertijd gifstoffen, voortkomend uit een ontsteking, worden afgevoerd.

Verder is een voetbad rustgevend.

"Warm voetbad" betekent wél, dat de voeten én kuiten in het water moeten staan. Het beste gebruikt men hiervoor een grote emmer. Een teiltje is vaak te vlak. Na het voetbad – voeten goed afdrogen en snel dikke sokken aantrekken. Op deze wijze blijven de voeten warm.

Warme olie

Meestal helpen een paar druppels warme olie in het oor. Neem hiervoor Sint Janskruid-olie of een goede olijfolie. Verwarm een kleine hoeveelheid in een waterbad. Betekent: Zet het schaaltje (ik gebruik altijd een eierdop) met de olie in een pannetje met heet water en verwarm op deze wijze de olie. Let op: Niet te heet laten worden!

Wegbree tinctuur (plantago)

Een zeer goede werking tegen de ontsteking van het middenoor. Meng 5 druppels wegbree tinctuur met een koffielepel olijfolie. Met een pipet eens elke 2 uur een aantal druppels in het oor druppelen.

Citroensap

Licht verwarmde citroensap - 1 - 2 druppels in het oor - heeft een antibiotische werking.

Let op: in het eerste moment kan een pijnscheut komen!

Lijkt mij een slechte tip, persoonlijk.

Fysiologische zoutoplossing

Kant en klaar bij de apotheek/ drogist te krijgen. NIET in het oor druppelen, maar 4 - 6 keer per dag in de neus.

Waarom in de neus? Het verbindingskanaal tussen middenoor en keel zit vaak dicht (vocht of zwelling) Door de neusdruppels gaat de tuba auditiva of wel buis van eustachius vaak weer open. Dit neemt druk weg en zorgt er voor, dat eventueel aanwezig vocht, kan afvloeien.

Uienkompres

De genezende werking van de ui is al vele eeuwen bekend. Bij een uienkompres maakt u gebruik van de reinigende, kiemdodende, slijmoplossende en pijnremmende werking van de ui.

Neem 2 - 3 uien, snijd ze in dunne plakjes, leg ze op een bakblik en verwarm ze in de oven.

Leg de goed warme uienplakken op een grote stoffen zakdoek. Maak er een pakje van en leg dit u op het oor.

Fixeer het pakje met een sjaal of muts. Dit compres moet ca. 2 - 3 uur werken.

U kunt dit meerdere malen per dag herhalen - Let er op dat de uien elke keer compleet moeten worden vernieuwd.

Dus niet meerdere malen met dezelfde uienplakken werken!

Aardappelkompres

Een aardappelkompres bevordert de doorbloeding, werkt verwarmend, ontspannend, rustgevend,ontkrampend, slijmoplossend en pijnremmend.

Vers gekookte aardappelen worden in een keukendoek gedaan en tot brei gedrukt. Aardappelmassa op het doek: ongeveer 2 vinger dik. Maak ook hiervan een pakje en leg dat pakje op het oor. Leg er een andere doek overheen en fixeer het geheel met een sjaal of muts.

Let op dat de aardappelen niet té heet zijn. Het pakje moet ongeveer 1 - 2 uur op het oor blijven. Herhaal het geheel, maar gebruik hier voor niet dezelfde aardappelen. U moet dus elke keer nieuwe aardappelen koken.

Even voor de duidelijkheid - Het is niet de bedoeling dat u uw zieke kind met AL deze middeltjes behandelt
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Bedankt! We gaan het proberen..
Bij oorpijn nooit wat in je oor druppelen, kan de boel juist verergeren.

Neussprayen en pijstilling. Je mag 6 paracetamol per dag en daarbij 3x 600mg Ibuprofen, versterkt elkaar werking. Dat Ibuprofen niet zou werken bij oorpijn volgens een bericht hierboven is klinkklare onzin. Dat je morgen naar de huisarts moet ook.

Je moet naar de huisarts wanneer je:

- Een dik, rood oor krijgt

-Je oorlelletje gaat 'afstaan' van je hoofd (alsof je een flapoor hebt)

- je 3 dagen koorts hebt (>38,5) en oorpijn

- je 7 dagen oorpijn hebt zonder koorts.

Succes.
Als diepduiker gebruikte ik een oplossing van 50% azijn en 50% alcohol.

Indien je griep hebt(gehad) deze methode niet gebruiken!!

Gewoon laten voor wat het is/was.

Olijfolie wil ook wel helpen sterkte
Zuur (azijnzuur of citroensap) kan uitstekend helpen bij oorpijn die veroorzaakt wordt door water/zwemmersoor/eczeem van het schimmelachtige soort.

Maar dan moet je wel weten of dat inderdaad de vermoedelijke oorzaak is van je oorpijn. Als er troep achter je trommelvlies zit is dat weer heel andere koek.
@the Empress, geloof me.

Ibuprofen doet t niet bij een middenoorontsteking.

In combinatie met paracetamol waarschijnlijk wel, dat geloof ik onmiddelijk.

Om de reden die je stelt dat het elkaars werking versterkt.
Nah jah, je hoeft mij niet te geloven hoor

Zo belangrijk ben ik niet.

TO, je hebt veel tips gehad, ik hoop dat er iets bijzit voor je dat helpt!

Succes
quote:TheEmpress schreef op 27 januari 2011 @ 22:45:

Dat Ibuprofen niet zou werken bij oorpijn volgens een bericht hierboven is klinkklare onzin. Dat je morgen naar de huisarts moet ook.

Babies jonger dan een jaar krijgen bij een dubbele oorontsteking antibiotica. Bij volwassenen is het beleid afwachten tot het vanzelf overgaat. Die huisarts hoeft dus inderdaad in principe niet.
Ik kom zojuist van de dokter vandaan met dezelfde klachten. Hij heeft mi druppels meegegeven. Die druppels bestaan uit azijn en water. Dus ik zou zeggen: Meng wat gesterriliseerd water met azijn en dan moet die ontsteking/pijn/jeuk over twee weekjes weg zijn.
Ik heb ook al de hele dag een beetje last van oorpijn. Het is een zeurderig gevoel en af en toe 'plopt' het. Betekent dat er gewoon teveel oorsmeer in mijn oren zit, of moet ik het misschien toch even na laten kijken? Wil toch al naar de huisarts om ze door te laten spuiten.
Anniek, zoals ik net al schreef: azijndruppels kunnen zeer effectief zijn, maar dan gaat het om een gehoorgangontsteking oftewel otitis externa. Het kan best zijn dat TO een ander soort oorontsteking heeft dus ze kan beter zelf naar de huisarts gaan.
voor je nachtrust, kun je het beste 2 paracetamol innemen evt icm 1 ibu. Je moet altijd starten met 2 paracetamol, anders heeft t geen zin. Ik zou persoonlijk niets in mn oor willen druppelen zonder doktersadvies, antibiotica in je oor kan namelijk óók gevaarlijk zijn dus ik zou t niet zomaar in mn oor flikkeren.
Echwel dat ibu helpt bij oorpijn! het is gewoon een pijnstiller hoor, die ervoor zorgt dat je minder pijn ervaart waar je ook pijn hebt. Dus met een ibu achter je kiezen doet op je duim slaan met een hamer ook minder zeer.

En bij mijn kinders hielp ibu like a charm.
quote:Roelfien schreef op 27 januari 2011 @ 22:39:

Een beetje warme slaolie in je oor laten lopen wil ook wel eens helpen.

Sterkte, oorpijn is heel naar!Een heel oud middel, maar wel effectief.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:tilalia2 schreef op 28 januari 2011 @ 00:03:

Echwel dat ibu helpt bij oorpijn! het is gewoon een pijnstiller hoor, die ervoor zorgt dat je minder pijn ervaart waar je ook pijn hebt. Dus met een ibu achter je kiezen doet op je duim slaan met een hamer ook minder zeer.

En bij mijn kinders hielp ibu like a charm.Ibu helpt echt tegen/voor alles!
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Ik als fervent oorpijn hebbende , geregeld dingen uitgeprobeerd. Onderstaande hielp nog t beste , maar als ik die niet in huis had dan t volgende : Een ui in stukken snijden en in en washandje doen en dan je washandje op je kussen leggen en daar je pijnlijke oor op leggen. En zo gaan slapen.

Verder helpt Otalgan goed en Sanalgin pijnstillers
Ik krijg voor mijn dochter die vaak oorpijn heeft gewoon neusspray mee.
ik heb hele hevige, scherpe oorpijn, niet te doen echt. en er komt wat bloed uit mn oor. paracetamol+ coffeine / ibuprofen, het helpt allemaal niet. olie in mn oor gedruppeld, neusspray geprobeerd, niets helpt. en nu??
Nou, wat dacht je van een dokter? Iets in je oor druppelen als er wat uit komt, is sowieso niet slim trouwens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven