Werk & Studie alle pijlers

Studeren en kinderen

27-01-2011 17:32 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment ben ik hoogzwanger van ons tweede kindje. In plaats van weer aan het werk te gaan, zou ik weer willen gaan studeren. Door omstandigheden heb ik destijds mijn studie af moeten breken. Ik wil nu niet mijn oude studie af gaan maken, een mens verandert, maar aan een volledig nieuwe universitaire opleiding beginnen. Deeltijd kan niet bij deze opleiding:-(

Ik ben op zoek naar mensen met ervaring met de combi studie/kinderen. Was het te doen? En hoe deed je het financieel? Hier kunnen we niet leven op een salaris, maar ik zie mezelf hoogstens een 'eenvoudige' bijbaan doen

ipv de veeleisende baan die ik nu heb.

Ik ga nu even uit van september, maar kijk natuurlijk wel naar hoe het gaat met onze kinderen, die gaan voor!

Alvast bedankt voor de reacties!
voor 840 euro per maand moet je denk ik toch wel 15 tot 20 uur maken in de zorg. Een universitaire studie kost gewoon 40 uur per weer, tel maar uit hoeveel tijd je dan nog over hebt voor je kinderen. Niet realistisch dus als je kinderen nog zo klein zijn. In praktijk kan je misschien wel thuis zitten, maar van studeren met een veeleisende peuter en baby om je heen komt natuurlijk niks
Uitstellen tot de kinderen iets ouder zijn is best een optie, maar ik ben nu aan het inventariseren wat wel/niet mogelijk is. In de zorg zou ik op mijn oude plek terecht kunnen, waar je in de schoolvakanties heel veel werkt en de rest van het jaar heel weinig. Dat is weer niet handig als de kinderen naar school gaan.

Ik ga in ieder geval naar die info-avond en in gesprek met de studie-adviseur. Ook zei manlief gisteren dat we vrij veel ruimte hebben om een flinke tweede hypotheek op te nemen. In principe is dat geld voor het huis, maar hij gaf aan dat ik dan bijvoorbeeld de eerste twee jaar zonder baan zou kunnen. Ik ga alles eens op een rijtje zetten, echt bedankt voor jullie wijze woorden:-)
Waarom wil je deze studie doen?
Deels uit interesse, deels uit beroepsperspectief, ik wil al heel lang als geestelijk verzorger o.i.d. werken.
Volgens mij zijn je verwachtingen een beetje onrealistisch. Je moet dus zowiezo 2 dagen per week werken begrijp ik? En dan wil je ook nog studeren maar je wilt niet je kids meer dan 2 dagen in de opvang hebben. Wie gaan er dan op je kinderen passen? Want je hebt colleges en daarbuiten moet je gewoon studeren(en dat gaat moeilijk als je 2 kleine kinderen in huis hebt lopen en niemand die ze bezig houdt)
Ik heb niet gezegd dat ik twee dagen per week moet werken. Als ik op mijn oude plek ga werken, zou ik een slaapdienst per week draaien en in de vakanties meer werken. Maar we zijn dus ook andere financiële opties aan het bekijken.

Mijn man is verder een dag per week vrij en kan meer thuis gaan werken. Opa en oma wonen vlakbij de uni en willen ook bijspringen.

Enne, ik zeg ook helemaal niet dat het allemaal kan en/of haalbaar is. Ik ben aan het onderzoeken wat de mogelijkheden zijn en wat anderen voor ervaringen hebben.
Religiestudies Nijmegen.. Die kan toch ook deeltijd? Is dat geen optie?
Die kan alleen met de verkorte bachelor in deeltijd helaas.
Oh dat is jammer. Voor die verkorte bachelor heb je zeker al een propedeuse nodig?
De studieadviseur heeft me net laten weten dat heel veel vakken wel te volgen zijn op de uren van de deeltijd en dat uitsmeren over meerdere jaren goed kan. Dat biedt perspectief! Ik denk wel dat ik eerst flink ga sparen!
Ja, of een geschikt HBO-diploma.. Bovendien

wordt er meer in een jaar gepropt en dat ga ik niet redden.
quote:Vlaflipperdepip schreef op 28 januari 2011 @ 10:44:

De studieadviseur heeft me net laten weten dat heel veel vakken wel te volgen zijn op de uren van de deeltijd en dat uitsmeren over meerdere jaren goed kan. Dat biedt perspectief! Ik denk wel dat ik eerst flink ga sparen!Dat is goed om te horen
quote:Vlaflipperdepip schreef op 28 januari 2011 @ 10:37:

Mijn man is verder een dag per week vrij en kan meer thuis gaan werken.

Heel stoer dat je dit wilt en heel verstandig dat je alles voor- en nadelen op een rijtje zet! Ik wil nog even één toevoeging geven: als jouw man thuiswerkt, betekent dat niet dat de kinderen niet naar de opvang hoeven. Je kan niet werken of studeren terwijl je ook op de kinderen moet letten. Het enige wat je dus daarmee bespaart is woon-werk verkeer en dat degene die thuiswerkt/studeert even wat boodschappen kan doen of een wasje kan draaien tussendoor.

Bovendien zou ik goed navragen hoeveel college je uberhaupt per week hebt, bij mij was dat nl. meestal 8 uur en soms 12 uur per week, echt heel weinig dus (meestal 4 x per week 2 uurtjes, soms 2 colleges van in totaal 4 u op een dag), dat zo voor jou ook wel een voordeel zijn denk ik.
Ik realiseer me dat mijn man geen veredelde oppas is dan;-), maar de taken zijn dan wat beter te verdelen. Ik hoor op de info-avond meer over het aantal uren, dat verschilt per blok nogal volgens mij en dus moet ik wel rekening houden met een soort van max. aantal uren per week. Dan kan het alleen maar meevallen;-)
als je deeltijd doet hou dan rekening met boete voor langstudeerders die geldt als je langer dan 2 jaar over je studie doet. Mijn tip: 4 jaar werken en sparen en starten als de jongste naar de basisschool gaat, je moet gewoon heel veel thuis doen en dat gaat echt niet met kinderen om je heen
@meds: zoals gezegd is deeltijd geen optie bij deze studie. Ik neig ook steeds meer naar nog een paar jaar wachten, maar wil wel voor nu alle opties bekeken en overdacht hebben.
Ja maar je studeert natuurlijk in je eigen tempo, dat geldt voor alle voltijdsopleidingen. 40 uur per week studeren kan echt niet met twee kinderen en een baan. Dus ga je temporiseren en dan krijg je dus strafboete van Rutte
Dat interesseert me eerlijk gezegd niet zo, het is belangrijker om eerst andere dingen op een rijtje te krijgen.
Wat raar dat je dat niet interesseert. 3000 euro extra collegegeld tikt toch behoorlijk aan, en gaat al in als je 2 jaar vertraagt.
quote:meds schreef op 28 januari 2011 @ 01:42:

.... Een universitaire studie kost gewoon 40 uur per weer,

Dit is heel persoonlijk hoor! Ik ben niet superslim, maar heb de propadeuse van een academische studie naast een meer dan fulltime baan gedaan. Ik redde het met 1 studiedag, 's avonds naar college en rond de tentamentijd wat extra vrije dagen. Ik heb natuurlijk geen scriptie geschreven, wellicht had ik dan wat meer tijd nodig gehad... maar echt geen 40 uur. Als je maar weinig tijd hebt leer je heel efficient werken en dan kun je echt een heel eind komen.

TO ik ben aan het promoveren naast een dreumes, en het is behoorlijk zwaar zo nu en dan. Maar tegelijkertijd geniet ik heel erg van het studeren èn van mijn dochter en dat maakt veel goed.
Zo bedoel ik het niet... Ik mag zes jaar over de opleiding doen en kan voor de master nog switchen naar deeltijd en dan mag ik er nog langer over doen. Tuurlijk is het heel veel geld, maar ik moet eerst besluiten of en hoe ik ga starten. Overigens zitten in die 850 euro per maand zeer ruim studiekosten berekend.
@visots: fijn om ook een positief verhaal te lezen, vind het echt knap van je! Dat van die 40 uur wist ik al uit ervaring, maar dat is nu nog lastig inschatten natuurlijk. Misschien dat de studieadviseur me hier meer over kan vertellen.

Zo, dank allemaal voor jullie mening! Ik ga nu weekend vieren en alles eens even laten bezinken!
Zo, nog even een update. Ik heb vandaag een gesprek gehad met de studieadviseur. Ik ga in september starten met aanschuifonderwijs. Ik kan dan losse vakken volgen en betaal ook per vak. De hele studie zo doen zou erg duur zijn, maar op deze manier kan ik rustig kijken of de combi studeren/kinderen/werken me past.

Je kunt per vak een certificaat krijgen en als je besluit om toch de hele studie te gaan doen, kun je vrijstelling krijgen. Losse vakken zijn in eerste instantie te combineren met mijn huidige baan en dus neem ik een jaar of misschien twee jaar om flink te sparen.

Ik heb er zin in! Jullie bedankt voor het meedenken!
Leuk Vla dat je het op deze manier gaat proberen. Goede keus ook lijkt mij. En alles wat je op deze manier haalt is al mooi meegenomen wanneer je het reguliere programma gaat volgen.

Ik volg zelf ook een universitaire studie en heb 2 kinderen. Ik werk er niet bij, heb daar ook echt geen tijd voor. Nu scheelt het wel dat ik veel practica heb, dat kost veel meer tijd dan een theorievak.

Succes!
Waar een wil is, is een weg!

Ik volg zelf een studie met twee kleine kinderen van 2 en 3 jaar. Daarnaast werk ik niet, hier zou ik geen tijd meer voor overhebben.

Je krijgt er ontzettend veel voor terug, en ondanks dat het best zwaar is, ben ik erg blij dat ik destijds de stap heb genomen om weer te gaan studeren.

Wij krijgen wel veel hulp van mijn ouders, zowel op financieel gebied als opvang van de kinderen. Gelukkig heeft mijn vriend een fijn inkomen en kan hij een dag in de week ouderschapsverlof opnemen en thuis werken. Anders zou het in mijn situatie ook niet gaan.

Wat ik heb gedaan is het bezoeken van veel opleidingen die mij leuk leken en qua financiën alles goed op een rijtje gezet. Op deze manier kun je ook een weloverwogen keuze maken.

Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven