Wat eet jij met de kerst?

19-11-2007 11:22 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er al een weekje mee bezig, wat ik moet gaan eten met de kerst. Ik stond voorgaande jaren al dagen van tevoren in de keuken, moeilijke gerechten te maken, maar dit jaar doe ik t anders!

Niks dagenlang koken, ik ga voor lekker makkelijk!

Ik ben er uit, eerste kerstdag gaan we bouillonfondue, kaasfondue en gourmetstel op tafel zetten met allemaal lekkere dingen om erin/op te doen.

Tweede kerstdag wordt het een variatie van alle kleine lekkere liflafjes die ze bij de Albert Heijn van de Excellent serie hebben...

Wat eten lullie met de kerst?
Eigenlijk ben ik aan het diëten, maar met kerst ff niet hoor

Eerste kerstdag ben ik samen met mijn liefje, tweede met familie en mijn kids.

Wat we die 2e dag eten weet ik nog niet (moeten we nog over hebben), maar 1e maak ik in ieder geval varkenshaas met rauwe ham in fillodeeg.

Voorgerecht moet ik nog verzinnen. Had iets gezien van gevulde champignons, dat leek me wel lekker.

En ik zag een toetje waarbij het water me bijna in de mond liep ;-): witte chocolademousse! (maar dat is misschien niet een heel goed idee.....)
We zijn eruit! De meeste boodschappen zijn zelfs al gehaald

We eten met 12 personen.

voor:

Zweedse Kippensoep

pasteitjes met ragout

hoofd:

kalkoenbout

half-om-half rollade

kreukelfrieten

zelfgemaakte aardappelrozetjes

haricot verts in schwarzwalder schinken

rode kool

toe:

verse ananas

mijn zusje bedenkt/maakt nog iets, de laatste keer dat ik haar sprak wist ze nog niet wat ze gaat maken.
En dit is trouwens alleen nog maar voor 1e Kerstdag

2e Kerstdag ben ik alleen met broertje, echt zo'n dag om niks te doen.

Dan eten we een stuk magerder: verse pasta van de AH met pesto en Parmezaanse Kip. Groente moet ik nog even bedenken.
1e kerstdag bij mijn ouders:

voor:

wist mams nog niet

hoofd:

2 ovenschotels, één met kip en één met gehakt, sla

dessert:

aardbeientrifle met witte chocoladeroom (thanks to het forum)

2e kerstdag, helemaal zielig & alleen

voor:

ambachtelijke rundvleescroquette, geserveerd op een wit broodje met romige frites-saus

hoofd:

vlaamse frieten uit de frituur, geserveerd op een bedje van ijsbergsla met cherrytomaatjes, komkommer en een heerlijk romige mayonaise

na:

heerlijke aardbeienkwark met een toefje slagroom

Deze maaltijd zal worden geserveerd onder het genot van een prachtige langspeelfilm.

Sorry, even offtopic. @Revival, alleen de 2e kerstdag?, ik las ervoor dat je naar je schoonouders zou gaan. Toch niets vervelends gebeurd?
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Eerste kerstdag: eten met 10 man (ik ga koken voor verstandelijk gehandicapte mensen)

(ah excelent leeggeroofd)

Rollade met champignonsaus

gourmetpakket

varkenshaas met spek ofzo in zo een over schaal

2 soorten aardappels schotel

Haricoverts met spel

Een bak gevulde salade

Toe:

Die chocolade cakejes

witte chocolade dingen met framboosjes

Van alles wat, dan kan ieder wat wil pakken, dus van alles een stukje/beetje

Tweede kerstdag: bij ouders/familie

Gourmetten, moeders regelt het dus geen idee wat precies
Kerstavond

Een hele tafel vol met vis lekkernijen

1e Kerstdag

Geroosterde eend met spruitjes, rode kool en aardappeltjes, geen voorafje, geen toetje, allemaal veel te veel gedoe.

2e Kerstdag

Krijgen we bezoek en dan doen we een hapjesbuffet.
Kerstavond

Bij schoonfamilie, schoonma maakt altijd lekkere salades.

1e Kerstdag eten we bij mijn ouders, wij koken.

Salade met paling en lychees

Hertenragout, rode kool, donkere zuurkool (gestoofd in rode wijn met spekjes) rode kool met appeltjes, stoofpeertjes en appelmoes

Toetje regelt m'n moeder

2e Kerstdag

Samen met lief lekker gourmetten. Heb bij de poelier een wildschotel besteld, ziet er prima uit!!! Lekker met een soepje vooraf, een rode wijnsaus en wat cranberrycompote erbij, en de frambozentoetjes van de Appie toe.
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
MV, nee, gelukkig niets ernstigs, ik ging er klakkeloos van uit dat ik 2e kerstdag bij mn schoonfamilie terecht kon, net als voorgaande jaren. Vriend werkt in de horeca, dus is er beide kerstdagen niet. Maar nu viert schoonfamilie alleen 1e kerstdag, omdat schoonmoeder 2e kerstdag moet werken. Maar 1e kerstdag ga ik naar mn eigen familie, en 2e kerstdag dus alleen. Ach ja, die horeca he... niets aan. Lief dat je vraagt btw.
Ik heb last van mijn maag dus eet maar weinig van mijn eigen kerstdiner maar voor mijn kerstgast (enorme lekkerbek) maak ik dan maar dingen wat hij erg lekker vind;

Vooraf;

Zalmtimbaaltje van krab en zalmmouse, met een bladerdeeg hartje en een toefje sla met tuinkruiden.

Hoofdgerecht;

Gekruidde runderrollade met Kampersteur (Twents eiergerecht met mosterdsaus en verse peterselie, met extra mosterdsaus voor bij de rollade), Pom Duchesse met gebakken uitjes (uit pot) en asperges.

Nagerecht eet ik zelf nooit dus alleen voor mijn gast;

Crepes gevuld met roomijs, daarbij een bolletje slagroomijs en warme kersensaus.

2e Kerstdag eet ik bij Yamuna. Zag dat ze schreef dat ze spruitjes at, gelukkig ben ik dol op spruitjes dus komt goed.
Ik ben er ook uit!

Zelfgebakken dondkerbruinbrood met zelfgemaakte kruidenboter

Voor:

Iets carpaccioachtigs(moet ik nog halen)

Met gecaramelisserde rode ui, whiskygelei, pijnboompitten, rucola en frambozencranberryvinaigrette.

Hoofd:

Gestoofde en gemarineerde lamsschenkel uit de oven met een saus van paddestoelen enzo...

Groentetimbaaltjes, boontjes, stoofpeertjes en salade

Gekruide wilde rijst en gevulde aardappeltjes uit de oven, en nog een gebakken variant denk ik....

Gekruide mayonaise en rode pepergelei

Na:

Zelfgemaakte tiramisu met hele kleine knapperige "koekjes" en chocolade

koffie of irish koffie

Maar zit nog te twijfelen of ik geen frambozensouffle zal maken... alleen dat moet ter plekke...tiramisu kan vantevoren....
Ons kerstdiner:

-amuse

-proeverij van vis; kreeftensoep, vismousse en garnalenkroket (alles zelfgemaakt)

-gerookte eendenborstfilet met perzik en balsamico, waterkers en parmezaan.

-mojito met iets dat nog bedacht gaat worden

-coquilles met citroenrisotto en gefrituurde schorseneren

-gegrilde lamskoteletten met truffelaardappel, rucola en chips van truffelaardappel.

- dessert: creme brulée van tonkabonen, perenparfait, chocoladelolly, beetje pitahaya en physalis en nog wat te bedenken dingen.
quote:mylenevalerie schreef op 21 december 2007 @ 16:25:

2e Kerstdag eet ik bij Yamuna. Zag dat ze schreef dat ze spruitjes at, gelukkig ben ik dol op spruitjes dus komt goed.Jullie zouden dan toch Parmezaanse Kip eten?
1e kerstdag:

- eerst hele middag door allerlei soorten koude vis (gerookte zalm, paling, garnaaltjes) met stokbrood en toast (soort superuitgebreid voorgerecht zeg maar)

- voor: zelfgemaakte groentensoep met ballen (gehakt, geen kerst )

- hoofd: zalm (evt met rauwe ham omwikkeld) uit de oven met dillesaus, pomme duchesses, (verse) erwtjes en worteltjes en haricots verts in spek

- na: zelfgemaakt ijs in smaken vanille en cappucino (en misschien nog iets; ff kijken hoeveel tijd ik heb)

2e kerstdag: ergens anders uitgenodigd, maar weet al wel wat we eten. We mochten steeds kiezen uit 2 dingen en dit is t geworden voor mij:

- amuse: meloen met ham

- voor: carpaccio

- soep: tomatensoep

- hoofd: sate

- na: verrassing
Vroegah kookte ik het kerstdiner voor de hele familie, meestal 5 of 6 ganegn, voor 11 mensen. Helemaal geweldig. Maar sinds vorig jaar heeft Lief een Heul Belangrijke Baan en moet ie s nachts werken, en aangezien ze in Belgie geen tweede kerstdag hebben (achtergebleven gebied, hier), ligt ie op eerste kerstdag uds vrolijkje in z'n bed vanaf een uur of 1900.

Dus:

Kerstavond: eten we met z'n allen bij mijn oma. We halen chinees. ("Ik ben geen 84 geworden om alsnog de hele dag in de keuken te staan", aldus oma). Daarna naar het durp waar ze woont, met het hele durp kerstliedjes zingen .

Eerste kerstdag: ontbijt bij mijn ouders, lunch bij de Mac, avondeten: leftover chinees van kerstavond.

Tweede kerstdag: komen er allemaal vriendinnetjes! Ik wou eerst een groots diner doen, maar da's niet handig met de bijbehorende peuters. Dus gaan we steenrgillen. ("Met de kleine pannetjes eten? Ooh, mama, wat lekker!"). Grootste hit voor mijn dochter zijn daarbij de kwarteleitjes: minispiegeleitje en minisateetjes. Voor de rest is het gewoon standaard: bief, kip, tartaar, varkensoester, groenten, sauzen, brood, etc.

Om het voor ons wat feetselijker te maken heb ik foie gras als hapje voor de groten, en als extra lekker feestvlees eend.
Kerstavond:

gevulde kip uit de oven

zelfgemaakte pommes duchesse

Rode kool met stoofpeertjes

1e kerstdag:

Zelfgemaakte rendang

gele rijst

sambalboontjes

mihoen met kip

verder kroepoek en atjar en gebakken uitjes

Als toetje denk ik frambozentaartjes

2e kerstdag: bij mijn vader thuis

Wij zorgen voor het voorgerecht. We hebben een soort van kleine bladerdeeghapjes met verschillende vullingen en maken een salade met forel, limoen, tauge en tuinkers.

Hoofdgerecht en toetje zijn nog een verrassing want worden verzorgd or vader en zusje.

Heb nou al honger...
quote:Yamuna schreef op 21 november 2007 @ 20:53:

spruitjes ... we eten elk jaar spruitjes met kerstMag ik bij jou komen eten?
1e kerstdag gaan we gourmetten en 2e kerstdag:

Voor:

Carpaccio

Hoofd

Zalm in bladerdeeg met boursin

aardappeltjes uit de oven

sperziebonen in ham

Na

IJs
Geïnspireerd door dit topic

Eerste kerstdag: stoofpeertjes met aardappelpuree en draadjesvlees.

Eventueel worstenbroodjes voor lunch.

Tweede kerstdag laat ik me verrassen.
Celeone, mag ik bij jou komen eten ? Lekker !!!!!

Ik moet nog even nakijken wat op welke dag wordt gegeten, maar ik vermoed:

1e Kerstdag

pastei-bakje met ragout

gebakken aardappels, stoofpeertjes, bio-runderlapje

toetje

2e Kerstdag

prei-mosterdsoep

stamppot zuurkool met blikfruit, bio-speklapjes

toetje
Ik moet beide kerstdagen werken.

Een kerstdiner zit er dus niet in helaas. Voor beide dagen heb ik een kant en klare salade gekocht bij AH, hopelijk wordt het niet zo druk, dan maak ik kans dat ik die salade kan opeten ook!
quote:roos03 schreef op 23 december 2007 @ 19:55:

[...]

Mag ik bij jou komen eten?Ik eet al bij haar met kerst .
quote:AgentL schreef op 21 december 2007 @ 18:54:

[...]

Jullie zouden dan toch Parmezaanse Kip eten? Volgend jaar bij jou eten we dat . Ik maak Griekse gehaktballetjes om mee te nemen. Verder begreep ik dat we kunnen gourmetten EN kaasfondueen. Dus helemaal top.
Vanavond **kerstavond** eten wij dit:

bospaddenstoelensoep

gemarineerde rosbief met pijnboompitten uit de oven

gebakken champignons, aardappelkroketjes, rode kool

peer-kaneel ijs met slagroom

Als het eten vanavond een klein beetje gezakt is eten we nog appeltaart met slagroom van de bakker.

Morgen en overmorgen ontbijt met kerststol en roomboter.

1ste kerstdag:

aspergesoep

gemarineerde rosbief met pijnboompitten, aardappelrozetjes

gebakken champignons, stoofpeertjes

peer-kaneel ijs met slagroom

2de kerstdag uit eten.

Fijne dagen allemaal!
Eerste kerstdag:

Diverse amuses

Cocktail van diverse schaal- en schelpdieren

Ossenstaartsoep

Tournedos Rossini, gegratineerde knoflookaardappels, haricots verts en tomaatjes uit de oven

zelfgemaakt koffie-ijs, zelfgemaakte chocolademousse en nog iets wat mijn vader zal maken

kaasplankje

kersttaart

Bij mijn ouders, die bij elke gang een andere wijn willen schenken, dus tweede kerstdag gaan we on de kerstboom liggen uitbuiken. En eten 's avonds een simpele ceasarsalade met gerookte kip.

Het tweede kerstdagmenu van Revival klinkt eigenlijk héél aanlokkelijk, en ik denk dat ik ook maar eens bij Celeone moet gaan eten! Mjam!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven