Geld & Recht alle pijlers

Wel of geen Tandartsverzekering

31-12-2010 19:53 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi

Ik ben eigenlijk benieuwd naar de mensen die bewust geen tandartsverzekering hebben en waarom dan niet.

Ik ben namelijk aan het twijfelen om hem wel of niet af te sluiten
hier wel een verzekering, betaal 372 per jaar en krijg 100 % vergoed tot een max van 750 euro.

Afgelopen jaar totaal 820 euro kosten gehad incl mondhyg.

(onsteking, 2 x afgebroken glazuur enz)

Verzekering vergoedt alles ongeacht hoeveelheid vullingen /foto's enz alleen tot een max van 750 euro
Ik heb er bewust geen. Heb niet zo vaak wat en als ik al iets heb dan zijn de behandelingskosten veel lager dan wat ik in 'n jaar aan verzekering kwijt zou zijn. Ik zit bij 'n tandarts in Belgie en als je contant betaalt krijg je 'n goeie korting. Vind het wel prima zo. Als je serieuze tandproblemen krijgt dan moet je ondanks 'n verzekering nog heel veel zelf betalen heb ik al gezien. Implantaten worden bijna niet vergoed, althans komt niet in de buurt van de kostprijs. Dus beter het geld in je zak houden tot je zoiets 'n keer nodig krijgt en zelf betalen ipv voor die aalmoes van de verzekering honderden euro's te investeren.
Geen tandartsverzekering hier. Staat trouwens in het lijstje van de meest overbodige verzekeringen (kosten die makkelijk zelf te dragen zijn).

Het voorbeeld van Marjorette is al tekenend: 372 betalen en max. 750 vergoed krijgen; in feite krijg je maar 378 vergoed, want 372 heb je zelf al aan premie betaald.

Je moet al behoorlijk wat (extra) kosten hebben om alleen al aan het premiebedrag te komen; 2x controle + 2x reinigen kost je hooguit 120 Euro per jaar.

En als er echt iets aan de hand is, kom je bij de kaakchirurg die sowieso niet onder de tandartsverzekering valt.
Wij hebben wel een tandarts verzekering, ik heb voor dit jaar een jongpakket en daar zat ie gewoon bij in.
Ik heb de tandartsverzekering opgezegd, om redenen die hier al genoemd zijn, die jaarlijkse controle en een incidentele gebitsreiniging of foto kan ik zelf wel betalen en als dat het enige is wat je bij de tandarts doet en al jaren geen gaatjes hebt betaal je meer aan verzekering dan je aan de tandarts betaalt dus kun je het beter zelf betalen.
Ik heb wel een tandartsverzekering naast de basis. Maar geen dure ofzo. Ben ook al lang niet meer geweest en ik hoorde dat je dan niet meer verzekerd bent ??? Dan heb ik dus een probleempje? wat kan ik hier mee doen?
even je verzekering of je tandarts bellen? of te horen of dat wat je gehoord hebt klopt?
Ik ben twee keer 2 jaar niet naar een tandarts geweest en was allebei de keren nog gewoon verzekerd toen ik wel weer ging. Maar ik had ook geen grote dingen, misschien dat ze er dan wel moeilijk over kunnen doen.
Waarom hèb je een tandartsverzekering als je er sowieso niet heen gaat?
Ik had afeglopen jaar wel een tandartsverzerking. Voor 2011 heb ik geen tandartsverzerking afgesloten, want ik ben 30december nog even naar de tandarts gegaan ter controle, zodat ik volgend half jaar pas hoef. Dan ga ik in 2011 dus één keer naar de tandarts. Om voor die ene afspraak een jaar lang de verzerking te betalen is zonde van het geld. Ik neem nu wel het risco dat er verder geen gekke dingen met mijn gebit gaan gebeuren. Helaas hoorde ik 30 december wel dat mijn verstandskies eruit moest. Ik heb toen meteen aan mn tandarts gevraagd hoe ik dat dan met mijn verzerking moest doen. Hij zei dat hij het trekken van de verstandskies voor diezelfde dag, 30 december, zou opgeven. Een week later kreeg ik ook de rekening met de verstandskiesbehandeling die ik kon declareren. Dat is 'stiekem' in 2010 nog gedaan, terwijl ik in februari weer terug moet komen om die kies te laten trekken. Ik heb wel een toffe tandarts die me eventjes mats, haha.

Ik heb gekeken naar wat handig is. Hoeveel keer ga ik komend jaar naar de tandarts en hoeveel betaal ik dan per jaar als ik verzerkerd ben? OF is het goedkoper (in mijn geval, omdat ik maar 1 controle afspraak maak) om de tandarst bezoeken uit je eigen knip te betalen. Succes!
Ik heb sowieso alleen de basisverzekering. Geen tandartsverzekering en ook geen andere aanvullende. De meeste vergoedingen bij een aanvullende verzekering hebben een maximum van een paar honderd euro. Mocht het een keer nodig zijn dat ik nieuwe lenzen, logopedie of fysiotherapie nodig heb dan kan ik het wel lijen om een paar honderd euro meer te moeten betalen dan iemand die wel een aanvullende verzekering heeft.
Hier ook geen tandartsverzekering. Voor de goedkoopste verzekering, zit bij Zilveren Kruis, iets van 120 euro premie voor 250 euro dekking of zoiets. De laatste jaren 1x per jaar controle a 20 euro (=genoeg volgens mijn tandarts met mijn gebit). Alleen vorig jaar extra kosten foto's en mondhygeniste, totaal 110 euro, nog steeds goedkoper dan de premie. Mocht ik een keer in de prijzen vallen, dan heb je niets aan een verzekering vallen en heb ik voldoende spaarcentjes om het zelf te betalen.

Wel aanvullend verzekerd voor fysio en chiropractor. Hoewel ik dit zelf zou kunnen betalen, is verzekeren voordeliger.

Mijn advies, gewoon voor jezelf bekijken wat je nodig hebt, uitrekenen wat voordeliger is en afwegen wat je zelf kan betalen of juist niet.
Daar heb ik dus helemaal nooit over nagedacht. Ik heb al jaren een tandartsverzekering en kom helaas ook geregeld bij de tandarts. Wel veel voor kleine dingen als gaatjes, kapotte vullingen of afgebroken kiezen. Ik heb helaas een zwak gebit (o.a. door medicijn gebruik) en er breekt dus nog weleens wat. Ik heb nog nooit een rekening van de tandarts gezien en ik heb dus geen idee hoeveel dat bij elkaar gekost heeft.

Mijn vriend heeft ook een tandartsverzekering en dat ik zonde van ons geld. Hij gaat nooit naar de tandarts. Zolang wij bij elkaar zijn (10 jaar ruim) is hij twee keer geweest om accuut een verstandskies te laten trekken. Eén keer met kerst en één keer op een zondag een paar dagen voor we op vakantie gingen. Zowel zijn moeder als ik hebben regelmatig geprobeerd om hem erheen te krijgen, maar hij vindt het gewoon niet belangrijk.
Dit topic heeft me op ideeën gebracht. Ik ging nog steeds naar de tandarts in mijn geboortedorp (45 minuten met de auto). Ik heb net een tandarts hier in de buurt gebeld en vanaf nu heb ik dus een tandarts één dorp verderop. Ideaal, dat scheelt me weer aardig wat tijd. Zal me de eerste keer wel wat spanning opleveren waarschijnlijk. Ik ben in mijn hele leven nog maar bij één tandarts geweest. Die tandarts kwam altijd met zo'n grote bus op het schoolplein toen ik op de basisschool zat en daarna ben ik daar ook altijd heen blijven gaan.
Ik heb dit jaar voor het eerst in mijn leven geen tandartsverzekering. Omdat ik nu pas voor het eerst echt ben gaan rekenen wat ik uitgeef. Ik betaalde per maand altijd 12,50 en had hooguit 2 x per jaar een rekening van 19 euro. Dat is 150 euro per jaar voor een vergoeding van 40 euro. En alle grote dingen zijn er bij mij al gebeurd (verstandskiezen, beugel, weet ik het). Ik sta al jaren binnen 5 minuten weer buiten met de complimenten van mijn tandarts. Dus had echt zoiets van, waarom doe ik dit eigenlijk???

Maar moet wel zeggen dat ik het eng vond om de verzekering op te zeggen. Het is het gevoel van (schijn?)veiligheid die bij mij nogal twijfels opwierp.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven