Poes in de klit

01-02-2011 11:56 57 berichten
Het klinkt bijna als een topic voor op de sexpijler

Ik heb een Noorse boskat x vuilnisbak, hij is in iedergeval langharig. Ik heb hem samen met zn broer als angstige haasjes uit he asiel gehaald. Broer is helemaal een knuffelkat geworden maar deze is nog steeds erg angstig. Ik kan hem aaien maar niet oppakken, als ik hem te lang aankijk wordt hij bang, als ik onverwacht beweeg vlucht hij weg. Laatst toen ik hem aaide voelde ik tussen zn voorpoten van borst naar buik dat zn hele vacht 1 grote klit/vilt is geworden. Ik kan het met geen mogelijkheid wegknippen want van het borsteltje wordt hij af en toe al panisch. Nu dacht ik er aan om hem naar de dierenarts te brengen maar dan zal hij wss onder narcose moeten. (En hoe krijg ik hem erheen, oppakken dat is helemaal een opgave!)

Is het noodzakelijk om het weg te halen? Of zal het van het voorjaar goedkomen als hij gaat verharen?
Alle reacties Link kopieren
Nee, dat moet je echt weghalen en ik denk dat het toch echt verstandigste is om dat door de dierenarts te laten doen, aangezien het zo'n bang beestje is...
Dat komt niet vanzelf goed, maar lukt het je niet om het zelf wat bij te knippen? Anders moet je idd echt naar de dierenarts om het te laten scheren, want klitten zijn heel slecht voor een kat.
Stressed is just desserts spelled backwards
Waarom moet dat echt weg, dan?

Ik ken ook zo'n rastakat, maar die is kortharig en heeft het op de rug.
1 iemand de kat vasthouden 1 iemand snel met de kam erdoorheen?

Dierenarts is óók traumatisch, ik zou liever thuis proberen met hulp.
quote:heleen1234 wrote on 01 February 2011 @ 12:00:

1 iemand de kat vasthouden 1 iemand snel met de kam erdoorheen?

Dierenarts is óók traumatisch, ik zou liever thuis proberen met hulp.Eh, als je leven je lief is ga je geen langhaar ontdoen van zijn klitten als-ie doodsbang is. Dat probeer je één keer en daarna nooit meer, take it from me!...
En een trimsalon?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:Ligeia schreef op 01 februari 2011 @ 12:02:

[...]

Eh, als je leven je lief is ga je geen langhaar ontdoen van zijn klitten als-ie doodsbang is. Dat probeer je één keer en daarna nooit meer, take it from me!... Heb al tien jaar een "autistische homosexuele" noorseboskat! Ben wel wat gewend! Hij is ook als de dood voor de kam. Ik geef hem een olijf (het enige 'snoepje' wat hij lust) en besluip hem dan, vriend staat klaar met de kam in de aanslag en binnen één minuut staan we na te puffen! Hele circusact om te zien.
quote:roodmetwittestippen schreef op 01 februari 2011 @ 12:00:

Waarom moet dat echt weg, dan?

Ik ken ook zo'n rastakat, maar die is kortharig en heeft het op de rug.Omdat een verklitte vacht de huid kan verstikken en kan zorgen voor huidinfecties omdat er vuil in blijft zitten.
Met een kam gaat het niet lukkten, het zal een schaar moeten worden. Zit ook dicht op de huid dus misschien wel tondeuse?

Nou ik heb 5 mooie littekens op mn pols/hand staan van het wormenpilletje toedienen dus als er vrijwilligers zijn? Het is echt een vechter! Leek wel alsof iemand toen mn pols had bewerkt met een mes, bah wat deed dat zeer!
quote:Doperwt schreef op 01 februari 2011 @ 12:06:

Met een kam gaat het niet lukkten, het zal een schaar moeten worden. Zit ook dicht op de huid dus misschien wel tondeuse?

Nou ik heb 5 mooie littekens op mn pols/hand staan van het wormenpilletje toedienen dus als er vrijwilligers zijn? Het is echt een vechter! Leek wel alsof iemand toen mn pols had bewerkt met een mes, bah wat deed dat zeer! Ik bied me aan! Help m'n ouders ook met vlooienband etc.
Er bestaan trimsalons waar ze ook katten knippen/scheren. Ik zou daar naar op zoek gaan.
The time is now
quote:heleen1234 wrote on 01 February 2011 @ 12:06:

[...]

Heb al tien jaar een "autistische homosexuele" noorseboskat! Ben wel wat gewend! Hij is ook als de dood voor de kam. Ik geef hem een olijf (het enige 'snoepje' wat hij lust) en besluip hem dan, vriend staat klaar met de kam in de aanslag en binnen één minuut staan we na te puffen! Hele circusact om te zien.

Ik ben ook heel wat gewend, ik heb de oorlogswonden om het te bewijzen, hahaha!

Maar goed, het ligt er maar net aan.. de een is te behandelen en de ander krabt je echt open, al heb je twee man hulp. Mijn advies is dus echt om zo'n schuw beestje niet nog meer stress te leveren. Natuurlijk kan Doperwt 'em laten wennen, maar omdat dat toch echt jaren kan duren, kan ze nu beter die klitten door een arts laten verwijderen...
Breng hem naar een trimsalon, sommige trimsters doen echt dagelijks meerdere katten. Ook angstige of boze katten gedragen zich meestal prima in de trimsalon. En dan hoeft die niet onder narcoze.
quote:heleen1234 wrote on 01 February 2011 @ 12:07:

[...]

Ik bied me aan! Help m'n ouders ook met vlooienband etc.Dat klinkt niet goed...
Ja die klit moet zeker weg, want als het een grote vervilte plek wordt kan het gaan trekken en onzettend pijn gaan doen en daar word je kat alleen maar schuwer van.

Als je een vechtersbaas wilt oppakken om naar je DA te brengen moet je er een grote handdoek overheen gooien en daar in rollen en dan met handdoek en al in de kattenmand doen. Deze zet je op zijn zij met de ingang naar boven en kan kat erin met lijf eerst, kop later.

Als je het zelfs wilt doen pak je een iets kleinere handdoek, daar rol je hem in (vooral zijn poten!) en dan houdt de ene persoon hem stevig vast gedrukt tegen zijn lijf of op een andere maniet dat je er goed bij kunt en hij niet kan spartelen, terwijl de andere voorzichtig met een klein schaartje knipt. Vaak moet je in stukjes knippen terwijl je met je vingers probeert de klit losser te krijgen.

Doe dit laatste alleen als je zeker weet dat je het aandurft en laat hem direct los als het echt mislukt.
Ik zou geen tondeuse gebruiken, want je kunt makkelijk uitschieten en ze zijn vaak bang voor het geluid.

Ik vind een goede trimsalon ook een heel goed idee.
Mijn ouders hebben laatst bij de dierenarts pilletjes gekregen waarmee ze de kat zelf kunnen verdoven om zo de klitten van de kat te kunnen verwijderen.

Maar trimsalon is misschien beter, die hebben er verstand van...
quote:iris1969 schreef op 01 februari 2011 @ 12:17:

Ik zou geen tondeuse gebruiken, want je kunt makkelijk uitschieten en ze zijn vaak bang voor het geluid.

Ik vind een goede trimsalon ook een heel goed idee.

Trimsalon of DA betekent wél dat het beestje gevangen moet worden, in een kooitje moet, in de auto, in een wachtkamer, vreemde personen, vreemde geuren etc.

Zelf doen (bijv. dmv handdoek en kam/schaartje) brengt echt minder stress met zich mee.
quote:heleen1234 wrote on 01 February 2011 @ 12:20:

[...]

Trimsalon of DA betekent wél dat het beestje gevangen moet worden, in een kooitje moet, in de auto, in een wachtkamer, vreemde personen, vreemde geuren etc.

Zelf doen (bijv. dmv handdoek en kam/schaartje) brengt echt minder stress met zich mee.Maar dan moet je dus wel weten wat je doet, Heleen1234 en volgens mij is dat juist het probleem, want TO weet zich al geen raad met alleen al het oppakken van het beestje. Kan ik me ook voorstellen, overigens. Voor haar én de kat zou het dan toch het beste zijn om het naarste gedeelte (het trimmen) door een professional (jij misschien? ) te laten doen. Dan zal de stress van het vervoeren nog altijd minder zijn dan de stress van klitverwijderen-zonder-ervaring, denk ik...
Misschien zijn er ook trimsalons die aan huis komen? Dan kan kat lekker in vertrouwde omgeving blijven én komt-ie op de beste manier van zijn probleem af. Ik zeg maar wat, hoor...
Ik ga wel even kijken voor hulp aan huis inderdaad.. Hij woont al 2 jr bij me dus het ergste "wennen"is er af.. Als ik m zelf in een handdoek ga wikkelen kan ik weer niet bij de klit, het zit tussen zn voorpoten, richting zn buik. Hij heeft af en toe ook een klit aan zn "wang"hangen maar die knip ik er vliegensvlug vanaf als hij t niet doorheeft (als hij bijv naast me op de bank zit ) Zo'n pilletje klinkt ook goed (maar hoe dien ik die dan weer toe.. pff beest is echt een drama.. wormenpil was uiteindelijk ook niet gelukt)

Heleen, zou je het echt aandurven???
Waar woon je ergens?
Alkmaar :-)
hmm, das wel aardig uit de richting. Dik anderhalf uur met de auto. Jammer had je graag geholpen.

Misschien even in je omgeving, katteneigenaren aanspreken of ze je kunnen helpen met het in de houdgreep houden van je kat.

Het knippen/kammen is dan snel gepiept. Succes iig

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven