Poes in de klit

01-02-2011 11:56 57 berichten
Het klinkt bijna als een topic voor op de sexpijler

Ik heb een Noorse boskat x vuilnisbak, hij is in iedergeval langharig. Ik heb hem samen met zn broer als angstige haasjes uit he asiel gehaald. Broer is helemaal een knuffelkat geworden maar deze is nog steeds erg angstig. Ik kan hem aaien maar niet oppakken, als ik hem te lang aankijk wordt hij bang, als ik onverwacht beweeg vlucht hij weg. Laatst toen ik hem aaide voelde ik tussen zn voorpoten van borst naar buik dat zn hele vacht 1 grote klit/vilt is geworden. Ik kan het met geen mogelijkheid wegknippen want van het borsteltje wordt hij af en toe al panisch. Nu dacht ik er aan om hem naar de dierenarts te brengen maar dan zal hij wss onder narcose moeten. (En hoe krijg ik hem erheen, oppakken dat is helemaal een opgave!)

Is het noodzakelijk om het weg te halen? Of zal het van het voorjaar goedkomen als hij gaat verharen?
Eens trouwens met Heleen dat thuis beter is, maar alleen als je weet wat je doet.

Ik woon dichtbij, dus als het moet dan roep je maar. Ik heb veel ervaring met wilde en getraumatiseerde katten.
Ooh en koop wormenpasta ipv een wormenpil, dat likken de meeste katten zo op. Of stamp de pil fijn in blikvoer.
Alle reacties Link kopieren
Pilletje vermalen tussen twee theelepeltjes en door een klein beetje, ca een volle theelepel, van het allerlekkerste voer heen roeren. Vooral zakjes met extra veel saus of het bovenste van een blikje Gourmet diamant werkt hier goed. Ik bewaar deze lekkernij echt voor deze speciale gelegenheden. Anders haalt ons nuffig poezenmadammeke er haar neusje alweer voor op en is de aktie bij voorbaat mislukt. Verder 's avonds alvast de brokjes weghalen, zodat ze 's morgens lekker honger heeft.

Zo, nu even de littekens tellen vanuit de tijd dat ik deze truc nog niet doorhad :-)
Ik ben ook bang dat het echt de trimsalon gaat worden, of de dierenarts, en dan met die dikke handschoenen aan moet het wel lukken, toch? Misschien inderdaad een pilletje (als dat lukt) dat'ie wat rustiger wordt?

En anders deze:

Ik doe van de hele familie katten knippen (klitten/nagels) wassen en kammen waar andere niet durven en er zitten echt enorme vechters tussen en het lukt altijd zonder noemens waardige schade aan mij of de kat.

Een van de dingen die vooral belangrijk zijn is zelf absoluut niet bang zijn. Snel handelen en stevig vasthouden.

Als je een washandje over zijn kop trek en iemand anders de poten laat vast houden kan je hem binnen no time klit vrij hebben. Hem naar een DA of salon slepen zou ik persoonlijk niet willen als het echt zo'n bangerd is. Kan altijd nog als het echt niet lukken wil.
Bij mijn ouders thuis hadden we ook een kat die al erg oud was en daardoor zichzelf niet meer overal schoon kon houden en klitten kreeg. Voor de rest maakte hij het overigens nog prima.

De dierenarts heeft de kat toen ook een keer onder narcose gebracht en hem helemaal kaal geschoren.
kennis van me heeft ook een noorse boskat.

die scheert hij soms kaal als de klitten te erg worden (en dan ziet het beestje eruit hahahha)
Dat pilletje vermalen met voer daar trapt ie niet in.. dat stomme slimme beest!!!

Woon je ook toevallig in de buurt zwartbloem? Anders kunnen we een wondertrio vormen met Iris Het ontklitdekatstrijdplan..

Ik zou graag wat hulp willen!
Wrijf de grote klitten eerst in met maizena, hierdoor kun je ze makkelijker weghalen. Gewoon flink inwrijven en even laten zitten
Hoop dat TO het niet erg vindt, maar ik breek even in met een soortgelijke vraag. Mijn moeder heeft een hele schuwe kat die je absoluut niet kan aaien of oppakken. Soms komt ze op eigen initiatief dichtbij iemand zitten of even aan iemand snuffelen, maar zodra er dan iets beweegt springt ze aan de kant. Ze heeft nu een grote klit op haar rug zitten en daar heeft ze zichtbaar last van. Omdat ze niet kan worden opgepakt is het moeilijk om haar bij de dierenarts te krijgen. Als we haar met een handdoek zouden vangen zijn we bang dat ze terugvalt in haar oude gedrag, aangezien ze een hele tijd niet binnen durfde te komen en dus in de schuur leefde. We zijn net zo blij dat ze soms een beetje toenadering zoekt!

Zou het misschien een optie zijn om een slaappil te halen bij de dierenarts en haar dan, als ze (diep) slaapt, van haar klit te ontdoen? Kan dat kwaad?
[quote]Doperwt schreef op 01 februari 2011 @ 12:33:

Ik ga wel even kijken voor hulp aan huis inderdaad.. Hij woont al 2 jr bij me dus het ergste "wennen"is er af.. Als ik m zelf in een handdoek ga wikkelen kan ik weer niet bij de klit, het zit tussen zn voorpoten, richting zn buik. Hij heeft af en toe ook een klit aan zn "wang"hangen maar die knip ik er vliegensvlug vanaf als hij t niet doorheeft (als hij bijv naast me op de bank zit ) Zo'n pilletje klinkt ook goed (maar hoe dien ik die dan weer toe.. pff beest is echt een drama.. wormenpil was uiteindelijk ook niet gelukt)

de wormenpil hebben ze tegenwoordig ook in de vorm van een pipetje wat je leegdrukt in de nek.

ideaal spul ik geef het mijn katten als ze liggen te slapen scheelt heel wat littekens te koop bij dierenarts
quote:BidiBidiBomBom schreef op 01 februari 2011 @ 15:55:

Hoop dat TO het niet erg vindt, maar ik breek even in met een soortgelijke vraag. Mijn moeder heeft een hele schuwe kat die je absoluut niet kan aaien of oppakken. Soms komt ze op eigen initiatief dichtbij iemand zitten of even aan iemand snuffelen, maar zodra er dan iets beweegt springt ze aan de kant. Ze heeft nu een grote klit op haar rug zitten en daar heeft ze zichtbaar last van. Omdat ze niet kan worden opgepakt is het moeilijk om haar bij de dierenarts te krijgen. Als we haar met een handdoek zouden vangen zijn we bang dat ze terugvalt in haar oude gedrag, aangezien ze een hele tijd niet binnen durfde te komen en dus in de schuur leefde. We zijn net zo blij dat ze soms een beetje toenadering zoekt!

Zou het misschien een optie zijn om een slaappil te halen bij de dierenarts en haar dan, als ze (diep) slaapt, van haar klit te ontdoen? Kan dat kwaad?

Ik snap je dilemma, maar ik weet uit mijn ervaring dat katten bij en eenmalige actie weinig echte terugval hebben. Het opgebouwde vertrouwen is even weg, maar komt dan weer snel terug (uitzonderingen uiteraard daargelaten).

Dus als die klit er af moet zou ik de gok wel wagen. Doe het snel en doeltreffend, want zachte heelmeesters maken hier stinkende wonden. Dus handschoenen aan, vastgrijpen, knippen en loslaten.

Zo'n schuwe kat is trouwens goed te helpen met Royal Canin Calm brokjes en Zylkène erover. Dit een natuurproduct dat via de dierenarts te verkrijgen is (het is geen medicijn) en het kalmeert (maar maakt niet suf)
quote:zwartbloem schreef op 01 februari 2011 @ 13:16:

Ik doe van de hele familie katten knippen (klitten/nagels) wassen en kammen waar andere niet durven en er zitten echt enorme vechters tussen en het lukt altijd zonder noemens waardige schade aan mij of de kat.

Een van de dingen die vooral belangrijk zijn is zelf absoluut niet bang zijn. Snel handelen en stevig vasthouden.

Als je een washandje over zijn kop trek en iemand anders de poten laat vast houden kan je hem binnen no time klit vrij hebben. Hem naar een DA of salon slepen zou ik persoonlijk niet willen als het echt zo'n bangerd is. Kan altijd nog als het echt niet lukken wil.De washandtruc ken ik nog niet. Hoe blijft dit zitten en vinden ze het niet eng?
quote:iris1969 schreef op 01 februari 2011 @ 17:52:

[...]

I

Zo'n schuwe kat is trouwens goed te helpen met Royal Canin Calm brokjes en Zylkène erover. Dit een natuurproduct dat via de dierenarts te verkrijgen is (het is geen medicijn) en het kalmeert (maar maakt niet suf)

Iris, waar haal je dat voer? Ik heb bij Zooplus en in dierenwinkels gekeken maar ik zie het nergens.

Heb een oud katje (18+), wsl zwaar mishandeld geweest en nu, na een paar jaar, is ze eindelijk lekker ontspannen en niet zo bang meer.

Totdat je dr oppakt, kamt, een pilletje geeft wat dan ook. Dan verstijft ze, wordt t 1 bolletje kramp en stopt ze met ademen en raakt ze panisch. Bij de dierenarts is ze de laatste keer bijna doodgegaan, ze konden haar nog net terughalen.

Dat is dus puur en alleen stress, zouden die brokjes helpen? Of dat Zylkene, wat is dat dan?
Die brokjes haal je bij de DA en Zylkène ook. Het versterkt elkaar, dus de combinatie is het beste, maar los een kuurtje Zylkène bij bijv. vuurwerk kan ook.

Zylkène is een capsule op natuurlijke basis, die kalmeert en niet suf of sloom maakt. Het duurt even voordat het werkt en daarna kun je het tijdelijk geven of wat langer, na gelang de ernst van de stress.

Bij de serieuze gevallen van stress kun je beter aan je DA om Clomicalm vragen. Dat is wel een medicijn en dat geeft je ongeveer 1 tot 3 maanden en dan moet je een blijvende gedragsverandering zien. In jullie geval zou ik hier, vanwege de hoge leeftijd van de kat heel erg voorzichtig mee zijn en het echt alleen doen als de DA er 100% achter staat, want het is een pittig medicijn, dat apatisch maakt als de dosering niet goed is.

En verder kan een Feliwaystekker in de woonkamer die rustgevende kunstmatige feromonen afgeeft ook kalmerend werken, maar niet iedere kat trapt hier in en het helpt alleen ter plekke.

Ik weet trouwens van sommige dierenartsen dat ze voor agressieve of panische honden een slaappil meegeven zodat ze thuis al in slaap vallen. Wellicht doen ze dat ook wel voor jullie kat.
Dat is idd het dilemma....eigenlijk moet ze weer aan t (restant van ) dr gebit geholpen worden maar DA, en ik, vinden t al eng om haar naar de kliniek te brengen doordat ze zo kan flippen. Dat deed ze trouwens eerder niet, terwijl ze toen banger was.

Haar behandelen als ze wakker is zou teveel spanning zijn maar narcose is ook weer risico omdat dr hartje dus blijkbaar gammel is.

Dus we zijn maar overeengekomen dat ze dan maar met dr slechte (stink-)bekkie moet leven zolang dat goed gaat.

Maar alleen zo'n pilletje Zylkene en/ of wat van die brokjes, zou dat voldoende zijn als ze echt wel naar DA moet?
quote:Doperwt schreef op 01 februari 2011 @ 11:56:

Het klinkt bijna als een topic voor op de sexpijler

Ik was ook heel benieuwd!

Succes met het ontwarren van zijn haren!
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:Zwart schreef op 02 februari 2011 @ 00:55:

Dat is idd het dilemma....eigenlijk moet ze weer aan t (restant van ) dr gebit geholpen worden maar DA, en ik, vinden t al eng om haar naar de kliniek te brengen doordat ze zo kan flippen. Dat deed ze trouwens eerder niet, terwijl ze toen banger was.

Haar behandelen als ze wakker is zou teveel spanning zijn maar narcose is ook weer risico omdat dr hartje dus blijkbaar gammel is.

Dus we zijn maar overeengekomen dat ze dan maar met dr slechte (stink-)bekkie moet leven zolang dat goed gaat.

Maar alleen zo'n pilletje Zylkene en/ of wat van die brokjes, zou dat voldoende zijn als ze echt wel naar DA moet?

Zo te horen moeten al haar tanden en kiezen eruit, want dat hebben ze ook bij mijn oude stinkkatje gedaan en die eet nu als een tierelier. Al moet ze dan wel onder narcose .

Om heel eerlijk te zijn klinkt jullie katje als een zwaar geval en denk ik dat brokjes en Zylkène wel helpt voor de dagelijkse stress maar niet genoeg voor de DA. Vraag om een slaappil, wie weet doen ze dat.
Je zou ook nog kunnen proberen om de kat wat rustiger te krijgen met valeriaan (druppels)

De meeste katten zijn hier gek op....een van onze katten heeft vroeger eens een compleet kruidentheezakje inclusief touwtje, nietje en kartonnetje opgegeten... :-)
quote:iris1969 schreef op 01 februari 2011 @ 17:56:

[...]

De washandtruc ken ik nog niet. Hoe blijft dit zitten en vinden ze het niet eng?

Ja dat vinden ze wel eng ja, en ze zullen ook zodra je ze loslaat dat ding van de kop trekken.

Maar doordat ze meer gefocused zijn op dat ding rond de kop kan je beter te werk gaan.

Erg stressvol is het niet eens, ja even maar washand er af, stress voorbij.

Die washand trek je gewoon er gewoon over heen, kat bij de voorpoten vast houden (rug tegen je buik aan klemmen dus) en dan kan je met de over gebleven vrije hand je handeling verrichten. Daarna kat los laten en die washand valt er weer af.
quote:paling schreef op 02 februari 2011 @ 14:22:

Je zou ook nog kunnen proberen om de kat wat rustiger te krijgen met valeriaan (druppels)

De meeste katten zijn hier gek op....een van onze katten heeft vroeger eens een compleet kruidentheezakje inclusief touwtje, nietje en kartonnetje opgegeten... :-)Dit klopt niet, want valeriaan geeft bij mensen rust en bij katten windt het op (geen sexuele opwinding) omdat ze het zo heerlijk vinden.
quote:zwartbloem schreef op 02 februari 2011 @ 14:58:

[...]

Ja dat vinden ze wel eng ja, en ze zullen ook zodra je ze loslaat dat ding van de kop trekken.

Maar doordat ze meer gefocused zijn op dat ding rond de kop kan je beter te werk gaan.

Erg stressvol is het niet eens, ja even maar washand er af, stress voorbij.

Die washand trek je gewoon er gewoon over heen, kat bij de voorpoten vast houden (rug tegen je buik aan klemmen dus) en dan kan je met de over gebleven vrije hand je handeling verrichten. Daarna kat los laten en die washand valt er weer af.Interessant, dat ga ik zeker eens uitproberen.
Iris, misschien de washandtruc bij die van mij proberen? Ik weet niet wanneer je tijd/zin hebt om me een handje/klauw te komen helpen? Ik ga je even een vriendjesverzoek versturen!
quote:iris1969 schreef op 02 februari 2011 @ 07:32:

[...]

Zo te horen moeten al haar tanden en kiezen eruit, want dat hebben ze ook bij mijn oude stinkkatje gedaan en die eet nu als een tierelier. Al moet ze dan wel onder narcose .

Om heel eerlijk te zijn klinkt jullie katje als een zwaar geval en denk ik dat brokjes en Zylkène wel helpt voor de dagelijkse stress maar niet genoeg voor de DA. Vraag om een slaappil, wie weet doen ze dat.

Bedankt voor je antwoord! Zolang madam haar harde brokjes nog eet en de stank alleen dodelijk is als ze gaapt laat ik t maar zo. Ik controleer dr gebitje wel als ik dr nagels knip (inrollen in handdoek idd en vooral heel rustig houden en daarna wat lekkers). Als t erger wordt moet alles er idd uit denk ik, ze heeft al maar 1 hoektand meer en n heel klein onderkaakje dus zal wel n komisch kopje worden dan.

Maar dan zal ik idd wel overleggen met DA om kalmering en zo.

Die washandtip ga ik ook eens proberen..ik ben ook de kattenknipper. -wasser en - pillenvoerder in mijn familie en vriendenkring namelijk
Op zich kan een kat prima zonder gebit en zie je er niets van, alleen kan soms het tongetje een beetje naar buiten komen te hangen omdat het niet blijft steken achter het gebit. Dit is trouwens niet met mijn kat gebeurd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven