Geld & Recht alle pijlers

Brutoloon omlaag

01-02-2011 09:43 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraagje. Mijn moeder werkt 32 uur bij een kinderdagverblijf. Een voltijd werkweek bestond uit 40 uur. Nu hebben ze per januari de uren van een voltijd werkweek verandert naar 36 uur. Haar brutoloon is nu ruim 100 euro minder. Mag dit zomaar? Ik dacht dat dit met behoud van loon zou zijn.
Jeumig, geen idee. Lijkt me erg lullig als dat zomaar kan!
en dat is niet van te voren gecommuniceerd met de werknemers?
Dat ze de voltijd uren zouden aanpsassen wel; niet dat hiermee ook de lonen omlaag zouden gaan.
zou het zeker even aankaarten bij de bond e/o het juridisch loket
Hoeveel is haar netto jaarloon minder?
Het juridisch loket; superbedankt voor de tip (had ik zelf ook kunnen bedenken, maar als iets in mn directe omgeving aan de hand is, lijkt het alsof bepaalde hersendeeltjes niet meer juist functioneren ).
En ik neem aan dat ze nog wel 32 uur werkt?

Gelijk bond en juridisch loket lijkt me gezien de info van to niet de juiste weg op dit moment. Eerst zorgen dat je info helder hebt.
Optimel, zie mijn vorige post. Je hebt echt wel meer info nodig want daar gaat JL zeker naar vragen.
Van ¤1900 is de bruto maand salaris nu ¤1800 (de precieze bedragen weet ik niet) en ze werkt nog steeds 32 uur.
Maar wat is salaris netto?? Bruto zegt toch nog helemaal niets.
Is dat zo, dat bruto niets zegt..? Deze maand heeft ze nog een vergoeding gekregen omdat ze afgelopen jaar niet ziek is geweest, dus vanaf volgende maand ziet ze pas haar 'nieuwe' loon.
Is haar uurloon anders? Laat haar de salarisstrook van dec 2010 naast die van 2011 houden. Hierop staat uurloon vermeld. Zijn die bedragen gelijk of niet?
Ik zal vanavond even bij haar langs wippen om het te vergelijken (ze belde gisterenavond een beetje paniekerig op en ik wist niet waar ik naar moest vragen om het samen met haar op te lossen)
Als het aan de omzetting van 40 naar 36 uur zou liggen, zou ze juist meer moeten zijn gaan verdienen: 32/40 is minder dan 32/36.

Tenzij er toen meteen is aangegeven dat minder uren werken ook gepaard zou gaan met een langer loon.

Als men 10% minder is gaan werken en daarvoor (bijvoorbeeld) 8% loon heeft moeten inleveren; zakt het uurloon van jouw moeder uiteraard ook.

Ik mag toch aannemen dat dit gecommuniceerd is.

En natuurlijk zegt bruto wel iets: van daaruit ga je rekenen.
Haar parttimefactor is hetzelfde gebleven vermoed ik. Wat dus inhoud dat ze minder uren gaat werken, 31,4 uur om precies te zijn. Als ze 32 uur blijft werken moet haar parttime factor omhoog (van 87,2 naar 88,48%).

Kan de salarisadministratie zo voor haar nakijken.

Jij kunt dit ook nakijken op salarisstrook.
quote:Suze2hier schreef op 01 februari 2011 @ 10:55:

... Als ze 32 uur blijft werken moet haar parttime factor omhoog (van 87,2 naar 88,48%).

Kan de salarisadministratie zo voor haar nakijken.

Jij kunt dit ook nakijken op salarisstrook.Ze blijft idd gewoon 32 uur werken, ik ga het checken zodra ik haar zie.
Kan me niet voorstellen dat het iets anders is dan een foutje. Succes!
Haar brutoloon gaat dan wel omlaag, maar haar parttime percentage verandert.

Bij 32 uur werken bij een werkweek van 40 uur is het percentage 80% 1900x0,8= 1520 bruto per maand.

32 uur werken bij een werkweek van 36 uur is 88,89%. 1800x0,8889= 1600 bruto per maand. Ze zal er dus zelfs op vooruit gaan bruto (en netto).

Hoop dat het zo duidelijk is.
Kinderopvang valt onder een CAO en de CAO zegt wat een fulltime dienstverband is en de salarisschalen horen bij dat fulltime dienstverband. Werkgever kan dit niet bepalen. En dit zou inderdaad eigenlijk een verhoging moeten betekenen omdat ze een hoger parttime percentage zou moeten krijgen.
dit zegt de cao trouwens:

artikel 4.1 Arbeidsduur

1. De arbeidsduur bedraagt voor de werknemer met een volledig dienstverband gemiddeld 36 uur per week.

2. De werknemer kan in overleg met de werkgever overeenkomen de arbeidsduur uit te breiden tot maximaal gemiddeld 40 uur per week. In dat geval heeft de

werknemer het recht om de uitgebreide arbeidsduur te wijzigen in de oorspronkelijke arbeidsduur.

3. Alle aan de arbeidsduur gerelateerde arbeidsvoorwaarden worden naar rato toegepast op grond van de in de

arbeidsovereenkomst vermelde gemiddelde arbeidsduur.
Owkee, tot december zat ze in schaal 6/9, met als stam salaris ¤ 1970. Haar brutoloon was dus ¤ 1576.

Vanaf januari zit ze in schaal 6/10. En nu wordt die nog mooier: schaal 6/10 heeft als stam salaris ¤ 1819! In plaats van te kijken naar de bijpassende periodiek in schaal 6 en dáár een stap op te gooien (dat zou in haar geval dus 6/14 zijn) hebben ze gewoon doodsimpel 6/10 van het nieuwe cao gepakt. Dus haar brutoloon is nu ¤ 1617. Het ziet er naar uit dat ze bruto meer krijgt, maar ik ging er vanuit dat ze 1970x0,889= ¤ 1751 bruto zou krijgen. Begrijpen jullie het nog?
Ow en er is niet gecommuniceerd dat de lonen omlaag gegooid zouden worden.
Ik begrijp het probleem niet nee. Het brutostamsalaris is opgebouwd uit een uurprijs. In december 40x deze uurprijs. In januari 36x de uurprijs. Dat het stamsalaris lager is vind ik dus niet vreemd. Maar je moeder blijft 32 uur werken tegen dezelfde uurprijs naar ik aanneem: resultaat is dus gelijk.

Sterker nog, het bruto loon is hoger ipv lager.
Aanvulling: het stamsalaris is zelfs hoger dan ik zou verwachten want 1970:40x36= 1773.

Echt, als haar percentage klopt is haar loon niet lager.

Oh ik zie nu dat jij met 1970 hebt zitten rekenen. Dat is natuurlijk niet correct. Want er zitten nu nog maar 36 uur in een week ipv 40.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven