Geld & Recht alle pijlers

PGB en aftrekbare kosten IB

01-02-2011 20:05 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik vraag me af welke kosten er mogen afgetrokken worden van de IB van een inkomen uit PGB. IK zit te denken aan kosten voor poetsmiddelen, wasmiddelen, vervoerskosten voor uitstapjes etc. Wie weet hier meer over?

Alvast bedankt voor de reacties.
Je wil poetsmiddelen en leuke uitstapjes aftrekken van de inkomstenbelasting?

-----------

Waarvoor heb je PGB?
niets van wat je noemt. Je koopt zorg in, geen uitstapjes. Die regel en betaal je zelf. De begeleiding kun je betalen uit PGB.
Wel is het zo dat bepaalde organisaties uitjes als allin aanbieden waarbij je dus geen entreekosten hoeft bij te leggen.

Heb je een particuliere zelfgekozen hulpverlener, dan kun je ook zo'n afspraak maken: x aantal uur voor een uitje betalen en dan neemt hulpverlener de entree voor zijn/haar rekening.
De vraag of er aftrekbare kosten in mindering mogen worden gebracht op de inkomsten uit het PGB is zo gek nog niet.

De inkomsten uit een PGB moet je aangeven als overige inkomsten uit arbeid. Wanneer er onkosten gemaakt worden, mag je die in mindering brengen op de inkomsten. In het programma staat welke kosten er (deels) opgevoerd mogen worden en welke kosten niet aftrekbaar zijn.

In situaties van alfahulp, PGB enzovoort komen eigenlijk alleen de vervoers/reiskosten als aftrekbare kosten in aanmerking. Dit tegen het standaardbedrag van ¤ 0,19 / km (auto) Als er 20 km v.v. gereden moet worden naar het werkadres en dit gebeurt 100 keer per jaar, zijn de aftrekbare kosten dus ¤ 380. Kleding is niet aftrekbaar, wel werkkleding.
@ lichtpuntjes Het gaat er niet om wat er met het PGB gedaan wordt. Iemand die werk verricht voor een cliënt die PGB ontvangt en daarmee zorg inkoopt, ontvangt inkomen uit een PGB en de vraag is welke kosten daarvan afgetrokken mogen worden voor de IB. Dus niet voor de budgethouder maar voor de "medewerkers"

@ fisbel, dank je, ik ga in de toelichting kijken welke mogelijkheden er zijn
@positivodo ook jij begrijpt de vraag denk ik niet helemaal. Het gaat er niet om wat een budgethouder met het PGB doet, maar om iemand die werkzaamheden verricht die worden betaald vanuit een PGB. Toch bedankt voor je reactie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven