Geld & Recht alle pijlers

21 jaar en bijna dakloos

02-02-2011 14:07 95 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik had echt geen idee bij welk onderwerp ik mijn vraag moest stellen...Het zit zo..Ik ben 21 jaar en woon bij mijn moeder. Nu zijn allebei mijn ouders ziek.allebei kanker,allebei opgegeven. Nu moet ik dus zo snel mogelijk een woning zien te krijgen. Ik krijg geen urgentie, alleen als mijn moeder al overleden zou zijn. Dan zou ik binnen een maand een huis kunnen krijgen. Alleen wat moet ik dan. Want dan heb ik dus het huis van mijn moeder wat ik zou moeten verkopen,alle spullen die erin staan inclusief waardevolle dingen die ik echt niet kwijt wil..In het huis blijven is geen optie,ik heb nog een broer,die ik uit zou moeten kopen,die overigens niets doet,hij woont op een kamer en mijn ouders betalen de huur om van hem af te zijn.Hij is niet helemaal 100. Ik werk in de Kinderopvang en ga nog 1 dag naar school dus heel veel geld verdien ik ook niet. Ik heb echt geen idee meer wat ik moet en aan wie ik hulp zou moeten vragen, en nee er is geen verdere familie. Bedankt voor jullie reacties..Groetjes..
What doesn\'t kill yOu only makes yOu stronger...
Lastig dat je moeder niet wilt praten. Maar dat zal ze toch moeten doen. Als het huis hypotheekvrij is straks kun je er in elk geval nog blijven wonen tot het verkocht wordt. Dus dan heb je alle tijd om iets anders te zoeken. Meld je aan bij maatschappelijk werk. Zij kunnen je verwijzen naar de juiste instanties en je hierbij helpen. Wellicht kunnen ze ook begeleiden in een gesprek tussen jou en je moeder.

Sterkte, zwaar allebei je ouders in zulke korte tijden gaan verliezen....
quote:evelynsalt schreef op 02 februari 2011 @ 14:30:

[...]

Kan ik mij voorstellen. Houdt er wel rekening mee dat je de medewerking van je broer nodig hebt bij verkoop.Jullie zijn met zijn tweeën? Of heb je meer broers en/of zussen?Misschien kan de moeder die nog handelingsonbekwaam laten registreren? Lijkt me niet handig dat iemand die niet 100% is daar medezeggenschap in heeft.
Wat Thekla dus zegt. En inderdaad, het is van enorm belang dat jij NU precies te weten komt hoe de financiele zaken erbij liggen. Dan heb je tenminste tijd om je van gedegen advies te voorzien.
@evelynsalt jóh.
Nou, daar zat ik dus op aan te sturen EN. Als broer inderdaad niet 100% is, is het niet geheel onverstandig om hem onder bewind te laten stellen.
quote:liesse schreef op 02 februari 2011 @ 14:32:

@evelynsalt jóh.Vanwaar deze opmerking?
quote:mooiedromen schreef op 02 februari 2011 @ 14:25:

[...]

Hoe kom je hier nou bij ? Dat ligt er maar net aan wat voor en of er een polis is afgesloten! En de meeste polissen keren sowieso niet 2 keer uit hoor, dat is alleen als daar specifiek voor gekozen is en dat is meestal niet het geval.En vooral of de looptijd van de polis niet om is. Die van mijn ouders was verlopen een half jaar voor het onverwachte overlijden van mijn vader. Vader was 60 jaar en op die leeftijd een nieuwe polis oversluiten was/is onbetaalbaar. (Er zat op huis nog wel hypotheek door een verbouwing van enkele jaren ervoor).
Nope
Ik lees nu je reactie pas.

Ik snap dat je er niet wilt wonen maar je staat in iedergeval voorlopig niet op straat.

Anders kan je misschien tijdelijk de woning via een makelaar verhuren en zelf particulier een woning huren? (via de zelfde makelaar)
quote:evelynsalt schreef op 02 februari 2011 @ 14:30:

[...]

Kan ik mij voorstellen. Houdt er wel rekening mee dat je de medewerking van je broer nodig hebt bij verkoop.Jullie zijn met zijn tweeën? Of heb je meer broers en/of zussen?Nee alleen mijn broer en ik. maar hij is 25 werkt niet,heeft geen diploma,s niets,,,als mijn ouders er niet meer zijn kom ik er mee te zitten...
Je gaat problemen krijgen als je straks eigenaar bent van het huis. Je moet er belasting over betalen aan het rijk en aan de gemeente. Kun je dat opbrengen? Je moet ook belasting over de erfenis betalen als ik me niet vergis.

Kortom, allemaal zaken die je helaas nu moet regelen. En misschien is het dan ook beter om het huis nu, met verlies te verkopen. Ik weet het niet, ik zeg ook maar wat. Zaak is dus om zo snel mogelijk een expert in te schakelen.
TO zoek hulp. Geen oom/tante vader/moeder van vriend(in) die je kan vragen je te helpen? Jij hebt je verdriet. Je ook nog met de financien bezig moeten houden lijkt me geen goed idee. Ook zijn er vast een heleboel dingen waar je rekening mee moet gaan houden straks bij verkoop en verdeling. Huur desnoods iemand om je te helpen alles op een rijtje te zetten. Dit kan je niet alleen.
quote:evelynsalt schreef op 02 februari 2011 @ 14:32:

Nou, daar zat ik dus op aan te sturen EN. Als broer inderdaad niet 100% is, is het niet geheel onverstandig om hem onder bewind te laten stellen.Dat probeert mijn moeder al haar hele leven met hem te doen...Hij heeft in tig verschillende internaten enzo gezeten maar nu hij volwassen is kan het alleen met zijn toestemming...Klinkt lullig maar hij is net niet gek genoeg...
quote:sharmpje schreef op 02 februari 2011 @ 14:35:

[...]

Nee alleen mijn broer en ik. maar hij is 25 werkt niet,heeft geen diploma,s niets,,,als mijn ouders er niet meer zijn kom ik er mee te zitten...Je vertelde eerder dat hij niet helemaal goed was. Wat is er dan precies met hem?
JC het huis is afbetaald dus met verlies verkopen speelt niet. Daarbij woont moeder er gewoon nog.
quote:Thekla schreef op 02 februari 2011 @ 14:29:

TO ze willen er misschien niet over praten maar ze zullen wel moeten. Anders kom jij straks in de problemen. Je zult moeten weten hoe ze er financieel voor staan en wat je kunt verwachten. Van je broer hoef je misschien niets te verwachten maar als de betaling van zijn huur gestopt wordt staat ongetwijfeld in no time voor je deur om zijn deel op te eisen.

Je kunt maar beter goed voorbereid zijn. Benader maatschappelijk werk eens en leg uit waar je mee zit. Dit moet je niet alleen op willen lossen en dit zou niet alleen jouw probleem moeten zijn. Ga met je ouders in gesprek voordat het telaat is. Ze kunnen je niet zomaar aan je lot overlaten.eens.
Allereerst een

Dan: misschien kun je met je broer overleggen om (tijdelijk) samen in het huis te gaan wonen ? Als huisgenoten ?

Dan sta je in ieder geval niet direct op straat, en kun je rustig een appartement/huis zoeken. En zoals inderdaad al eerder gezegd is, lopen er geen levensverzekeringen op het huis ? Of waarvan de kinderen begunstigde zijn ?

Mijn partner en ik hebben namelijk geen koophuis maar wel een levensverzekering lopen waarvan ons gezamenlijk zoontje begunstigde van is mocht er iets met een van ons gebeuren.

In de sociale sector is het nu heel erg moeilijk om aan een woning te komen, maar heb je al eens gekeken of je particulier iets zou kunnen huren ? Bij weinig inkomen zou je huurtoeslag kunnen aanvragen (tot een rekenhuur van ¤650-,)

sterkte !
Allereerst een want dit is een absolute rotsituatie waar je in zit. Wat mij altijd goed helpt in situaties waarin heel veel op je afkomt is de vragen stuk voor stuk op een rijtje te zetten.

- je ouders zijn allebei terminaal ziek. Dit houdt in dat binnen niet al te lange tijd je vader en moeder gaan overlijden. Ik begrijp uit jouw verhaal dat jouw ouders/ moeder in een eigen huis wonen. Afhankelijk van een eventueel testament worden jij en je broer (en eventuele overige erfgenamen) gezamenlijk eigenaar van het huis bij overlijden van jullie ouders/ moeder. Dit houdt in dat jij in het huis kunt blijven wonen zolang de erfenis nog niet verdeeld is. Dit geeft jou ruimte voor het regelen van je urgentie. Als je er niet met je moeder over kan/ wil praten dan kun je informatie inwinnen bij een notaris omtrent het bestaan van een testament. Hij kan jou niet vertellen wat de eventuele inhoud daarvan is, wel of het aanwezig is.

- Wat betreft het uitzoeken van spullen die je wil houden, kun je overwegen om opslagruimte te huren. Daar kun je de inboedel van je ouders opslaan tot je weet wat je er mee wil doen. Een verhuisbedrijf kan alles goed voor je inpakken en aldaar afleveren.

- Na overlijden van jouw ouders zal jouw broer zelf de huur moeten gaan betalen voor zijn woonruimte tenzij daarvoor testamentair iets geregeld is. Je schrijft dat je broer niet 100% is dus wellicht is het een idee om hem, als je ouders zijn overleden en er geen voorziening voor zijn huur is getroffen en als hij heeft geen inkomen/ geld heeft om zelf de huur te betalen, in contact te brengen met een hulporganisatie voor verstandelijk gehandicapten want dan is dat wellicht wat hij nodig heeft.

- Ik kan mij voorstellen dat je deze situatie van je af wilt praten. Kijk of je hulp kunt krijgen van maatschappelijk werk in je gemeente. Vaak is dat aanwezig.

Heel veel sterkte.
quote:sharmpje schreef op 02 februari 2011 @ 14:37:

[...]

Dat probeert mijn moeder al haar hele leven met hem te doen...Hij heeft in tig verschillende internaten enzo gezeten maar nu hij volwassen is kan het alleen met zijn toestemming...Klinkt lullig maar hij is net niet gek genoeg...Hebben je ouders een testament gemaakt? Of is er überhaupt een notaris in beeld gekomen? Of steken ze allebei hun kop in het zand?
@Liesse: kan je nog even je opmerking van net toelichten?
quote:evelynsalt schreef op 02 februari 2011 @ 14:37:

[...]

Je vertelde eerder dat hij niet helemaal goed was. Wat is er dan precies met hem?Hij is niet in staat om voor zichzelf te zorgen..ligt dagen op bed..gamed hele nachten door...eet niet meer...en dan opeens weer n periode dat het beter gaat..dat ie bij ons komt eten...agressieve buien...Kan geen baan vinden hierdoor...niet dat ie er moeite voor doet..hij snapt gewoon niet hoe het werkt in het leven.
quote:sharmpje schreef op 02 februari 2011 @ 14:35:

[...]

Nee alleen mijn broer en ik. maar hij is 25 werkt niet,heeft geen diploma,s niets,,,als mijn ouders er niet meer zijn kom ik er mee te zitten...Jij hebt toch geen verplichting naar hem toe? Dat je ouders zijn woonruimte bekostigden dat was hun zaak, jij moet jezelf zien te redden zonder de extra ballast van je broer.
Zou het niet zo kunnen zijn dat hij zich vreselijk aan het afzetten is tegen de hele situatie? Hij verliest per slot van rekening ook zijn ouders. Of is hij altijd al moeilijk in omgang geweest?
Sharmpje, allereerst

Bewindstelling is heel lastig bij volwassenen. Heb ik zelf ervaring mee. Vaak worden de mensen die het nodig hebben door deskundigen als te goed beoordeelt voro onder bewindstelling.

TO, ik kan je maar een advies geven. Bel nu nog met maatschappelijk werk. Zij kunnen je helpen, zij kunnen je adviseren, zij kunnen met je meekijken. Zij kunnen misschien iets betekenen voor je broer.

Jammer dat je moeder niet wilt praten. Dat is natuurlijk heel moeilijk voor haar, maar het is fijn als praktische zaken gewoon zijn afgehandeld.

Dus , TO maatschappelijk werk. Dit kan je bijvoorbeeld via de huisarts regelen. De situatie is echt te heftig om zonder hulp van buitenaf an te kunnen.
sneu dat je je eigen broer ziet als een lastig iets waar je mee opgescheept zit
quote:evelynsalt schreef op 02 februari 2011 @ 14:43:

Zou het niet zo kunnen zijn dat hij zich vreselijk aan het afzetten is tegen de hele situatie? Hij verliest per slot van rekening ook zijn ouders. Of is hij altijd al moeilijk in omgang geweest?nee hij is al heel zijn leven zo..vroeger me ma en mij geslagen enzoo daarom is hij toen uit huis geplaatst..tot zijn 18e was ie weg..daarna heeft ie een tijd bij me oma gewoond..tot zij overleed ..toen had hij een kamer...daarom betaald mijn moeder die ook..omdat ze het echt niet aan kan om hem er nu ook nog is bij te hebben..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven