Geld & Recht alle pijlers

21 jaar en bijna dakloos

02-02-2011 14:07 95 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik had echt geen idee bij welk onderwerp ik mijn vraag moest stellen...Het zit zo..Ik ben 21 jaar en woon bij mijn moeder. Nu zijn allebei mijn ouders ziek.allebei kanker,allebei opgegeven. Nu moet ik dus zo snel mogelijk een woning zien te krijgen. Ik krijg geen urgentie, alleen als mijn moeder al overleden zou zijn. Dan zou ik binnen een maand een huis kunnen krijgen. Alleen wat moet ik dan. Want dan heb ik dus het huis van mijn moeder wat ik zou moeten verkopen,alle spullen die erin staan inclusief waardevolle dingen die ik echt niet kwijt wil..In het huis blijven is geen optie,ik heb nog een broer,die ik uit zou moeten kopen,die overigens niets doet,hij woont op een kamer en mijn ouders betalen de huur om van hem af te zijn.Hij is niet helemaal 100. Ik werk in de Kinderopvang en ga nog 1 dag naar school dus heel veel geld verdien ik ook niet. Ik heb echt geen idee meer wat ik moet en aan wie ik hulp zou moeten vragen, en nee er is geen verdere familie. Bedankt voor jullie reacties..Groetjes..
What doesn\'t kill yOu only makes yOu stronger...
quote:DeKenau schreef op 02 februari 2011 @ 14:45:

sneu dat je je eigen broer ziet als een lastig iets waar je mee opgescheept zitIk denk niet dat jij daar over kunt oordelen, immers ken je de achtergrond van TO en broer niet... Maargoed dat vind ik dan :-)
Sharmpje ik heb hier geen verstand van maar heel veel sterkte.. en zoek idd hulp en probeer inzicht te krijgen in de financiën..
quote:DeKenau schreef op 02 februari 2011 @ 14:45:

sneu dat je je eigen broer ziet als een lastig iets waar je mee opgescheept zitNou als t iemand is die zn eigen ouders altijd met de kanker heeft uitgescholden..iedereen hier thuis zn leven zuur maakte..mensen sloeg en tege mij zegt dat k zn zusje niet ben? Ja dan is t voor mij n last ja...om daar huur voor te gaan betalen
quote:sharmpje schreef op 02 februari 2011 @ 14:47:

[...]

nee hij is al heel zijn leven zo..vroeger me ma en mij geslagen enzoo daarom is hij toen uit huis geplaatst..tot zijn 18e was ie weg..daarna heeft ie een tijd bij me oma gewoond..tot zij overleed ..toen had hij een kamer...daarom betaald mijn moeder die ook..omdat ze het echt niet aan kan om hem er nu ook nog is bij te hebben..

Och jee......

Misschien toch eerst met je ouders praten en vragen of ze openstaan voor maatschappelijk werk en proberen duidelijk te maken dat jij degene bent op wiens bordje het allemaal komt. Inclusief de problematiek rond je broer. En misschien is een bezoek aan de notaris ook niet geheel onverstandig: ik ben niet zo heel erg thuis in het beschermingsbewind, maar wellicht dat de notaris daar zijn licht op kan laten schijnen.
quote:sharmpje schreef op 02 februari 2011 @ 14:50:

[...]

Nou als t iemand is die zn eigen ouders altijd met de kanker heeft uitgescholden..iedereen hier thuis zn leven zuur maakte..mensen sloeg en tege mij zegt dat k zn zusje niet ben? Ja dan is t voor mij n last ja...om daar huur voor te gaan betalen

Je bent hem niets verplicht, dus sluit het hoofdstuk broer in elk geval zsm af en richt je op je eigen sores.

Helaas zijn je ouders verplicht om ook iets aan hem na te laten, maar ik hoop dat je moeder toch nog even aan jou wil denken en je broer niet meer dan het verplichte deel nalaat, zodat jij er wat beter voor komt te staan.
quote:Suze02 schreef op 02 februari 2011 @ 14:37:

JC het huis is afbetaald dus met verlies verkopen speelt niet. Daarbij woont moeder er gewoon nog.

Met verlies bedoel ik het huis verkopen voor minder dat het waard is. Ik zeg niet dat het moet. Maar TO is bang dat ze het huis niet kan verkopen in deze tijd, maar alsje de prijs laat zakken dan is er altijd wel iemand die het huis wil hebben.

Moeder zit nog in het huis inderdaad, maar dat is geen beletsel om vooruit te kijken. Het mag niet zo zijn dat TO in de financiele problemen komt omdat er niks geregeld is.

[...]

Nou als t iemand is die zn eigen ouders altijd met de kanker heeft uitgescholden..iedereen hier thuis zn leven zuur maakte..mensen sloeg en tege mij zegt dat k zn zusje niet ben? Ja dan is t voor mij n last ja...om daar huur voor te gaan betalenSnap ik. En je hoeft je niet te verantwoorden voor wat je broer betreft. Een familierelatie is geen garantie dat je ook daadwerkelijk goed met elkaar overweg kunt.
@scharmpje, jij bent niet verplicht de huur van je broer te betalen als je ouders zijn overleden. Jouw broer is een volwassen man die niet onder curatele of bewind staat en dus geacht wordt voor zichzelf te zorgen. Kan hij dat niet dan zal hij hulp moeten aanvaarden of de consequenties van het weigeren daarvan zelf moeten dragen. Ik kan mij voorstellen dat jij je daartoe wellicht moreel verplicht voelt ("het is toch je broer, enz.) maar wettelijk ben je hem na de verdeling van de erfenis niets verschuldigd.
Ik begrijp heel goed dat je niet op die jongen zit te wachten. Heeft niets met sneu of wat dan ook te maken. Inheelveel gezinnen kunnen broers en zussen niet door 1 deur.

Maar ik heb het idee dat hij voor grote problemen kan zorgen. In alles heb jij zijn toestemming nodig. Dit kan veranderen doordat jouw moeder jouw als executeur testementair (of zoiets) aanwijst. Ook kan ze broer onterven. Hij heeft dan alleen recht op zijn kindsdeel. De notaris kan de daar meer over vertellen. Je moeder moet dan wel actie willen ondernemen.

Nogmaals maatschappelijk werk kan je helpen. Ook voor zorg voor je broer. Hoewel, als hij niet wil is dat een stuk lastiger. Vaak wordt er dan pas ingegrepen als hij een gevaar voor zichzelf of zijn omgeving is.

[...]

Nou als t iemand is die zn eigen ouders altijd met de kanker heeft uitgescholden..iedereen hier thuis zn leven zuur maakte..mensen sloeg en tege mij zegt dat k zn zusje niet ben? Ja dan is t voor mij n last ja...om daar huur voor te gaan betalenNee, jij bent ook niet verantwoordelijk voor de huur van je broer. Maar jouw broer heeft natuurlijk ook rechten (en plichten) na het overlijden van je ouders.
Eens met Dammes.
quote:JohnnyCake schreef op 02 februari 2011 @ 14:54:

[...]

Met verlies bedoel ik het huis verkopen voor minder dat het waard is. Ik zeg niet dat het moet. Maar TO is bang dat ze het huis niet kan verkopen in deze tijd, maar alsje de prijs laat zakken dan is er altijd wel iemand die het huis wil hebben.

Moeder zit nog in het huis inderdaad, maar dat is geen beletsel om vooruit te kijken. Het mag niet zo zijn dat TO in de financiele problemen komt omdat er niks geregeld is.Hoe denk jij dat het op iemand die op sterven ligt overkomt als de erfgenamen alvast de erfenis te gelde maken onder het mom van "dan kom ik tenminste niet in de problemen" en "opgeruimd staat alvast netjes". Ik ben blij dat jij niet van mij erft..............is een rustig sterfbed mij tenminste nog vergund...........
Als het huis is afbetaald dan is er toch eigenlijk geen 'probleem'?

Dan kun je jij er toch blijven wonen.

Met het feit dat het te groot voor je is èn dat je moeder daar denkt te gaan sterven moet je zien te dealen.

Of snap ik iets niet?
Frankly my dear, I don"t give a damn
quote:Dammes schreef op 02 februari 2011 @ 14:59:

[...]

Hoe denk jij dat het op iemand die op sterven ligt overkomt als de erfgenamen alvast de erfenis te gelde maken onder het mom van "dan kom ik tenminste niet in de problemen" en "opgeruimd staat alvast netjes". Ik ben blij dat jij niet van mij erft..............is een rustig sterfbed mij tenminste nog vergund...........De ouders van TO mogen best rustig sterven maar het kan niet teveel gevraagd zijn dat ze TO inzicht geven over hoe ze nu verder moet zowel financieel als met haar broer. En anders moet je je wellicht afvragen hoe ouders denken dat TO rustig afscheid van hen kan nemen als ze weet dat al die last (broer, financiën, huis etc) als een zwaard van Damocles boven haar hoofd hangen.

[...]

Hoe denk jij dat het op iemand die op sterven ligt overkomt als de erfgenamen alvast de erfenis te gelde maken onder het mom van "dan kom ik tenminste niet in de problemen" en "opgeruimd staat alvast netjes". Ik ben blij dat jij niet van mij erft..............is een rustig sterfbed mij tenminste nog vergund...........

Als ik op sterven zou liggen (en nog goed bij m'n hoofd zou zijn) zou ik het juist zo makkelijk mogelijk willen maken voor de dierbaren die ik achter laat.

Het gaat er niet om dat ze de erfenis alvast opsnoepen, maar dat dingen zodanig worden geregeld dat er zo min mogelijk naar de belasting hoeft. Voor kinderen onder de 35 is 'n belastingvrije schenking van een aantal tienduizenden euro's mogelijk bijv.
Heftig....

Ik zou, als ik op sterven lag, juist geen rustig sterfbed hebben als ik niets had vastgelegd voor de amper meerderjarige kinderen.

21 jaar en dan die onzekerheid omdat je ouders niets loslaten??

Ik sluit me aan bij de tip van maatschappelijk werk.

Zou het ook niet zo kunnen zijn dat jouw ouders wel dingen hebben vastgelegd, maar dat gewoon niet willen bespreken? (wat ik alsnog niet fair vind ten opzichte van de kinderen)

Weet je echt zeker dat er helemaal niets is vastgelegd of is dat een vermoeden?

[...]

Hoe denk jij dat het op iemand die op sterven ligt overkomt als de erfgenamen alvast de erfenis te gelde maken onder het mom van "dan kom ik tenminste niet in de problemen" en "opgeruimd staat alvast netjes". Ik ben blij dat jij niet van mij erft..............is een rustig sterfbed mij tenminste nog vergund...........Je snapt het niet dammes. Dat er iets geregeld moet worden is duidelijk. Je wil je kinderen toch zo goed mogelijk achterlaten?
quote:calvijn1 schreef op 02 februari 2011 @ 15:06:

Met het feit dat het te groot voor je is èn dat je moeder daar denkt te gaan sterven moet je zien te dealen.

Of snap ik iets niet?Ze is bang voor haar loser-broertje dat -zolang de ouders hem niet onterven- een deel van het huis komt opeisen. En die kans is groot als de geldkraan dichtgaat en broertje voor zichzelf moet gaan zorgen. Ouders zouden er dus goed aan doen om voor broertje niet meer dan 't verplichte kindsdeel te laten vastleggen en dochter het huis na te laten. Dan kan ze er eerst in blijven wonen en 't verkopen zodra ze daar aan toe is tegen 'n normale prijs.
quote:elninjoo schreef op 02 februari 2011 @ 15:07:

[...]

Als ik op sterven zou liggen (en nog goed bij m'n hoofd zou zijn) zou ik het juist zo makkelijk mogelijk willen maken voor de dierbaren die ik achter laat.

Het gaat er niet om dat ze de erfenis alvast opsnoepen, maar dat dingen zodanig worden geregeld dat er zo min mogelijk naar de belasting hoeft. Voor kinderen onder de 35 is 'n belastingvrije schenking van een aantal tienduizenden euro's mogelijk bijv.De schenking gaat niet op als de ouder binnen 180 dagen komt te overlijden.
quote:calvijn1 schreef op 02 februari 2011 @ 15:06:

Of snap ik iets niet?

Wie gaat erin wonen? TO? Haar broer? Allebei?

Wie gaat de belasting betalen?

Wie betaalt de heffingen, het gas, de electra, de ketel die het morgen begeeft? TO die zich nu al zorgen maakt geen dak boven haar hoofd te kunnen veroorloven?
quote:elninjoo schreef op 02 februari 2011 @ 15:09:

[...]

Ze is bang voor haar loser-broertje dat -zolang de ouders hem niet onterven- een deel van het huis komt opeisen. En die kans is groot als de geldkraan dichtgaat en broertje voor zichzelf moet gaan zorgen. Ouders zouden er dus goed aan doen om voor broertje niet meer dan 't verplichte kindsdeel te laten vastleggen en dochter het huis na te laten. Dan kan ze er eerst in blijven wonen en 't verkopen zodra ze daar aan toe is tegen 'n normale prijs.Tja, mijn idee, maar dan moet TO het kindsdeel wel kunnen ophoesten, en dat zit dan vaak weer in het huis. Of zij hiervoor een hypotheek of een andere regeling kan treffen zal ze moeten onderzoeken.
quote:Dahlia74 schreef op 02 februari 2011 @ 15:12:

[...]

De schenking gaat niet op als de ouder binnen 180 dagen komt te overlijden.Asociale lijkenpikkersmentaliteit van die belastingmaffia zeg!
quote:limara schreef op 02 februari 2011 @ 15:07:

Heftig....

Ik zou, als ik op sterven lag, juist geen rustig sterfbed hebben als ik niets had vastgelegd voor de amper meerderjarige kinderen.

21 jaar en dan die onzekerheid omdat je ouders niets loslaten??

Ik sluit me aan bij de tip van maatschappelijk werk.

Zou het ook niet zo kunnen zijn dat jouw ouders wel dingen hebben vastgelegd, maar dat gewoon niet willen bespreken? (wat ik alsnog niet fair vind ten opzichte van de kinderen)

Weet je echt zeker dat er helemaal niets is vastgelegd of is dat een vermoeden?Dat kan inderdaad ook. Tot mijn schaamte heb ik dat van dichtbij meegemaakt. Heb me opgewonden over het lot van een nabestaande terwijl na de dood bleek dat er een riante levensverzekering uitkeerde. Dus dat kan ook.
Jaaa dat huis kan ik in me eentje nooit betalen..en er wordt dan wel gezegd..een kamer...weetje hoeveel dat kost ? Via woningbouw kost n huis met 2 slaapkamers nog minder.. Jullie denken allemaal zoo goed mee!! Dankjulliewelllll
quote:Dahlia74 schreef op 02 februari 2011 @ 15:12:

De schenking gaat niet op als de ouder binnen 180 dagen komt te overlijden.Deze informatie is onjuist. De eenmalige schenking valt niet onder de 180-dagen regeling. Zie link.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven