Gezondheid alle pijlers

Pijn in onderrug (hernia?)

02-02-2011 16:20 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al een aantal maanden regelmatig last van zenuwpijn, wat vanuit mijn onderrug via de zijkant van mijn linkerbeen naar mijn voet trekt. Dit komt zomaar opzetten, het kan zijn dat ik loop, zit, opsta, het maakt niet uit, het schiet er zomaar van het een op het andere moment "in".

Ik ben hiermee naar de huisarts geweest, en deze vermoedde een beginnende hernia, vanwege de manier waarop de pijn uitstraalt, en vanwege de plek waar het vandaan komt en de onregelmatigheid waar het nu nog komt. Ze zei echter ook dat ik er nu niets mee kon, en dat ik terug moest komen als het erger werd. Wel moest ik naar de fysiotherapeut/manueel therapeut, misschien dat deze mij kon helpen met mijn houding etc.

Ik heb zes afspraken gehad bij de fysio, maar ben hier mee gestopt. Hij was er van overtuigd dat het geen hernia was, maar wat het wel was kon hij niet ontdekken. Ik heb zes afspraken lang de pijn moeten opwekken, of hij deed dat wel voor mij door met zijn volle gewicht op de plek te gaan drukken zodat hij kon "zien" wat het probleem dan wel was. Na elke afspraak had ik drie dagen nodig om bij te komen, en waar ik normaal gesproken ook dagen had waar het geen zeer deed, heb ik nu elke dag last, en wordt het steeds erger.

Ik wil het het liefst nog even een week of twee aankijken voordat ik weer naar de huisarts ga, maar zoek naar manieren om mijn rug zoveel mogelijk te ontlasten. Ik loop niet meer op hakken, lig plat op mijn rug, probeer niet te lang te zitten, en als ik zit zit ik helemaal recht op. Hebben jullie misschien nog wat tips?
Wat herkenbaar! Ik heb hier al drie jaar last van. Ik heb het meest last bij staan en slenteren. Winkelen is een hel. Gewoon flink doorlopen gaat stukken beter. Dokter dacht ook aan een hernia. Fysio wist zeker dat het geen hernia is. Naar neuroloog geweest, de mri scan wees niets uit. Ik ben op pilates gegaan en ik moet zeggen dat het een stuk beter gaat. Helemaal weg is het nooit.
Bedankt voor je reactie! Ik hoop dat het geen hernia is, maar ik ben er eigenlijk wel bang voor. In mijn familie heeft bijna iedereen wel een hernia (gehad), en ook al is het niet erfelijk, kan het volgens mijn huisarts wel iets zijn wat in bepaalde families gewoon veel voorkomt. Mijn moeder heeft er bv. op dit moment twee (ja, die heeft mazzel).

Maar ik ben blij om te lezen dat het dus geen hernia hoeft te zijn. Ik voel mij gewoon een oud wijf op dit moment, en ik ben pas 22! Ik zal de pilates tip ook in gedachten houden, alhoewel ik mij dat op dit moment nog niet zie doen
Beste Elimia,

Je verhaal klinkt heel herkenbaar! Heb twee jaar geleden dezelfde klachten gehad. Pijn werd steeds erger en ik kon steeds minder, kreeg uiteindelijk zelfs morfineachtige pijnstillers om het vol te houden. Er is voor de zekerheid een röntgenfoto van mijn onderrug gemaakt om te kijken of het een hernia was. Dat was het niet en op de foto was verder ook niets op te zien. Nadat ik bij een andere fysiotherapeut terecht kwam is uiteindelijk de diagnose 'overbelast SI-gewricht en instabiele rugspieren' gesteld. Na massage van het SI gewricht (die niet prettig was) ging het een stuk beter. Nu ben ik al weer een jaar bezig met fysiofitness waarbij er een schema gemaakt is op basis van mijn klachten en dit gaat prima! Het is er nog 1x ingeschoten maar met 1á 2 behandelingen was dat ook weer over. Schijnt er een beetje bij te horen omdat het toch een zwakkere plek blijft.

Blijf er niet te lang mee doorlopen en leg het nog een keer voor aan je huisarts of een goede fysiotherapeut. Mijn ervaring is in ieder geval dat klachten aan het SI gewricht vaak over het hoofd worden gezien en daar hoef jij niet verder de dupe van te worden!

Succes ermee
Wat een idiote fysio!

Veel lage rugproblemen ontstaan door problemen met het spierkorset, het trainen van spieren zorgt voor een betere stabiliteit en minder pijn.

Probeer ergens bij een (andere!) fysio, mensendieck of ceasar therapeut oefeningen te krijgen die je kunnen helpen bij het stabiliseren van je rug. Puur rechtop zitten werkt vaak niet, tenzij je het goed doet, dus vanuit je buik- en bilspieren.

Ik zit graag op een bal of togu om al zittende mijn spieren bezig te houden (tenzij ik te moe ben, dan helpt niets meer..). Oefeningen op de bal vind ik ook leuk en prettig om te doen. Maar doe dit wel nadat ik eerst heb geleerd hoe ik moest zitten op zo'n ding..
Voor een bezoek aan een fysio heb je trouwens bijna nooit meer een doorverwijzing van een huisarts nodig, je zou er dus gewoon weer 1 kunnen consulteren. Let wel op hoeveel behandelingen je verzekering vergoed, niet omdat je dan niet meer moet gaan, maar dan weet je in elk geval hoe je ervoor staat..
Ik krijg gelukkig heel veel behandelingen vergoed, ben overgestapt in januari en zag de bui al hangen, dus een goede aanvullende "beweegzorg" verzekering erbij genomen. Het echte recht op zitten is inderdaad heel vermoeiend, maar ik moet toch wat. Ik zit 's avonds vaak maar op een keukenstoel, we hebben een prachtige loungebank, maar ik kan gewoon niet meer op dat kreng zitten, en ik lig er ook niet prettig op.

Die bal, is dat gewoon zo'n fitnessbal die je nu overal ziet?
quote:Elimia schreef op 02 februari 2011 @ 17:17:

Ik krijg gelukkig heel veel behandelingen vergoed, ben overgestapt in januari en zag de bui al hangen, dus een goede aanvullende "beweegzorg" verzekering erbij genomen. Het echte recht op zitten is inderdaad heel vermoeiend, maar ik moet toch wat. Ik zit 's avonds vaak maar op een keukenstoel, we hebben een prachtige loungebank, maar ik kan gewoon niet meer op dat kreng zitten, en ik lig er ook niet prettig op.

Die bal, is dat gewoon zo'n fitnessbal die je nu overal ziet?

Ik heb ook last van mijn rug, van uit mijn werk. Ik heb van de fysio die aan mijn werk gekoppeld zit wat hulpmiddelen meegekregen om voor een goede houding te zorgen. Misschien is dat wat voor jou? Voor mij werkt het namelijk goed.

Ik heb een kussentje wat ik altijd gebruik als ik zit, door dat kussentje krijg ik een goede rughouding (= minder belasting, minder pijn, na een dag werken)

Tevens heb ik een soort van korset, wat van voren hard is, waardoor ik als ik in de verkeerde houding sta, het niet lekker zit. Hierdoor moet ik dus in de goede houding blijven staan.

Dit maakt je erg bewust van je lichaam.

Hoop dat je dr misschien iets aan hebt.
Ik heb ook uitstralende pijnklachten gehad vanuit mijn onderrug, naar in mijn geval mijn rechterbeen. Fysiotherapie heeft me oefeningen geleerd om de spieren eerst wat te mobilseren (was allemaal erg stijf, ondanks dat ik veel sport) en vervolgens ook te versterken. Ik doe elke (nou ja bijna elke) avond 15 minuten een paar simpele oefeningen en ben van de uitstralende klachten af. De onderrug zeurt af en toe nog. Als dat hiermee niet beter wordt ga ik denk ik Alexander Techniek proberen, daarmee kun je dit soort klachten schijnbaar goed aanpakken.
Van een korset worden alleen je spieren weer lui, waardoor het steeds moeilijker wordt om zelf in een goede houding te blijven (mijn ervaring tenminste..).

Overigens is het niet gezegd dat je juist rechtop moet zitten, wat voor jou als rechtop voelt, is misschien wel overstrekt.

Zitten is de zwaarste activiteit voor je rug.. Kan je het op die loungebank niet op een andere manier comfortabel maken? 's Avonds heb ik meestal 2 kussens voor steun waar ik me in nestel op de bank, Na een dag met oefenen, zitten, staan en lopen mag dat van mezelf.

Wat voor kussentje gebruik jij Mutsy? Misschien heb ik daar ook wat aan, ik sleep nu telkens mijn togu met me mee. Maar dat werkt niet op iedere stoel even fijn..
Zo'n kussentje ga ik in ieder geval naar kijken, bedankt! En heeft dat korset ook nog een bepaalde naam, of is het gewoon een korset-voor-een-goede-houding?
Ik heb een hernia gehad, 6 jaar geleden. Was toen 17, die is geopereerd. Daarna heel lang rugklachten gehouden...wel minder uitstraling maar wel snel een vaak rugpijn..

Sinds ik pilates is dat stukken minder...misschien kun je dat ook eens proberen?! Succes!
Dat van echt recht op zitten heb ik van mijn moeder, een echte hernia veteraan Ik weet dat je zitten zoveel mogelijk moet vermijden omdat het juist zo zwaar is voor je rug, dus als het wel moet, met een goede ondersteuning en zo recht mogelijk. Ik weet gelukkig wel wanneer mijn rug goed recht is, ik heb een jaar of tien intensief gedanst. Mijn bank is helaas niet echt lekker zittend/liggend te maken. Je zakt overal weg :(

Een korset ben ik inderdaad ook geen grote fan van, juist omdat je spieren er inderdaad lui van kunnen worden. Maar als het alleen een band is die ongemakkelijk aan voelt als je wel verkeerd staat, is het misschien wel wat.
Echt heel erg bedankt voor alle reacties! Ik ga nu even koken, maar ik kom vanavond weer kijken!

Herken veel in de posting van Trudie.

Ik heb dit zitkussen op het werk op mijn stoel (de hele dag) en voor mij werkt 't prima!
Huts!
Is dat een wiebelkussen (togu) of looptie schuin af (wigkussen)? Kan ik uit het plaatje niet helemaal halen?

Ik heb thuis trouwens ook een stokke balansstoel bij mijn bureau, dat vind ik nog wel het fijnste zitten, maar neemt zo lastig mee.
Ik ben drie jaar terug hiermee aan het kwakkelen geslagen. Eerst zenuwontsteking vanuit de onderrug naar mijn voet. Hiervoor vrij zware shit geslikt, Tramadol, Diazepam. Ook tijden bij de fysio gelopen. Veel geprobeerd, ook een operatie overwogen, maar die doen ze niet zo vlug meer en het kan ook flink misgaan.

Inmiddels heb ik er maar mee leren leven. Ik heb een bal om op te zitten. Slik geen pijnstillers meer, ik ga nog wel naar de chiropractor. Ik heb een hernia en artrose in het kniegewricht.

Ik beweeg wel door veel te wandelen, meer belasting kan mijn knie niet aan. Work-out achtige dingen doe ik op de powerplate.

Ellende is allemaal begonnen, of in gang gezet door 2 keer een verkeerd geplaatste ruggeprik waarbij zenuwen zijn beschadigt en iets met hersenvocht uit mijn ruggewervel.

Een wiebelkussen denk ik. Werkt prima, als ik even in de vergaderzaal zit om te notuleren mis ik het na en uurtje al!

En in de auto deze:

McKenzie lendekussen.

Huts!
Infraroodlamp hielp bij mij wel...

Had het vorig jaar, wsch. door combinatie van kou + verkeerde houding (had toen een laptop)
Ja, wiebelkussen. Sleep ik nu altijd mee, want idd, ik mis hem na een half uur al! Heb ook een tijd een lendenkussen gehad in de auto, maar ineens irriteerde dat ding me. Binnenkort maar weer eens proberen, want autorijden wordt wel weer zwaarder. Ondanks dat ik ook al ben overgestapt op een automaat..
quote:Elimia schreef op 02 februari 2011 @ 17:36:

Dat van echt recht op zitten heb ik van mijn moeder, een echte hernia veteraan Ik weet dat je zitten zoveel mogelijk moet vermijden omdat het juist zo zwaar is voor je rug, dus als het wel moet, met een goede ondersteuning en zo recht mogelijk. Ik weet gelukkig wel wanneer mijn rug goed recht is, ik heb een jaar of tien intensief gedanst. Mijn bank is helaas niet echt lekker zittend/liggend te maken. Je zakt overal weg :(

Een korset ben ik inderdaad ook geen grote fan van, juist omdat je spieren er inderdaad lui van kunnen worden. Maar als het alleen een band is die ongemakkelijk aan voelt als je wel verkeerd staat, is het misschien wel wat.Het is inderdaad geen korset wat je steun geeft, maar het geeft last als je verkeerd staat. Je moet dus juist je spieren gebruiken om geen last te hebben van de riem.
Hier nog iemand met een hernia. Na diverse therapieën, die het alleen maar erger maakten, vond ik een boek dat heilzamer bleek dan al dat geneuzel aan mijn lijf. Misschien hebben jullie er ook iets aan. Sterkte!

http://www.bol.com/nl/p/e ... 01004000807951/index.html
Ik weer niet waar je woont, maar er zijn medische sportprogramma's voor mensen met hernia's of vergelijkbare klachten die erop gericht zijn om een operatie te voorkomen. Wellicht interessant voor je. Ikzelf ben een jaar geleden geopereerd en hoewel de tintelingen zullen blijven, heb ik geen pijn meer, heerlijk! Sterkte!
.
Dat lendekussen ziet er geweldig uit!

@Kakelvers

Mijn spieren doen inderdaad zeer door het krampachtige bewegen. Ik merk dat voornamelijk in mijn bovenrug, en doordat ik onbewust de linkerkant van mijn lichaam probeer te ontlasten, overbelast ik mijn rechterkant. Maar toch is spierpijn niet te verwarren met de zenuwpijn.

Mijn moeder heeft ook een nekhernia (gehad, ze heeft er nu weer een), en zij is destijds naar een privekliniek in Roosendaal geweest. Ze hebben haar daar geopereerd en ze had echt een piepklein wondje, en was na een dag alweer thuis. Daar waren geen wachttijden, en het werd gewoon vergoed door de verzekering omdat het goedkoper was als in een normaal ziekenhuis. Misschien als het zo ver komt dat het geopereerd moet worden kan je daar eens kijken? Heel veel sterkte in ieder geval!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven