Renteverhoging hypotheek

03-02-2011 09:11 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen dames.

Ik heb een vraag omdat wij hier zelf niet veel verstand van hebben.

November dit jaar verloopt onze rentevaste periode. We hebben al een aantal keer een brief ontvangen met een aanbieding maar ook een renteverhoging (hoe kan het ook anders, we betalen al 5 jaar 3,8%) Aangezien de laatste aanbieding inmiddels is verhoogd met 0.1% ten opzichte van vorige aanbieding zitten we in een dubio. De nieuwsberichten van de laatste tijd zijn ook niet echt positief wat hypotheekrente betreft. Als we van het laatste aanbod gebruik maken zetten we een nieuwe periode vast van 4.9%. (voor 5 jaar)

Wie kan ons advies geven wat we het beste kunnen doen?
De rente staat nog steeds historisch gezien laag, ook al is die hoger dan wat je eerst betaalde. Voor zover ik kan zien aan de berichtgeving van de laatste tijd zal deze eerder stijgen dan dalen.

Mijn overweging zou eerder zijn of ik de rente voor 5-10-15 of meer jaar zou vastzetten, niet of ik dat vandaag of morgen zou doen...
Ik ben geen financieel expert, maar wij zaten wel een beetje met hetzelfde dilemma. Wij hadden een rentevaste periode van 5 jaar, tegen 3,4%. Dat krijg je momenteel nergens meer. Wij hebben met onze eigen hypotheekverstrekker gesproken, en met ons financieel adviseur, en besloten om de nieuwe rentevaste periode voor 1 jaar vast te zetten, en daarna weer te kijken.

Overigens hebben wij geen aanbiedingen afgewacht, maar op eigen initiatief contact met bovenstaanden gezocht.
quote:Jorina schreef op 03 februari 2011 @ 09:17:

Ik ben geen financieel expert, maar wij zaten wel een beetje met hetzelfde dilemma. Wij hadden een rentevaste periode van 5 jaar, tegen 3,4%. Dat krijg je momenteel nergens meer. Wij hebben met onze eigen hypotheekverstrekker gesproken, en met ons financieel adviseur, en besloten om de nieuwe rentevaste periode voor 1 jaar vast te zetten, en daarna weer te kijken.

Overigens hebben wij geen aanbiedingen afgewacht, maar op eigen initiatief contact met bovenstaanden gezocht.Dus jouw adviseur denkt dat de rente over een jaar láger is??
quote:Rome0 schreef op 03 februari 2011 @ 09:20:

[...]

Dus jouw adviseur denkt dat de rente over een jaar láger is??

Statistisch gezien is het op termijn nog steeds voordeliger om steeds een korte rentevaste periode aan te houden, dan om de rente voor 15 jaar vast te zetten tegen een hogere rente.

Dat hoeft niet te betekenen dat hij denkt dat de rente volgend jaar lager is, maar wel dat loont om per jaa, 2 jaar, of 5 jaar te bekijken wat de stand van zaken is.

Overigens hebben we het in ons geval over een klein deel van onze hypotheek waar we wat mee kunnen spelen, het grootste deel staat wel lang vast.
Wij hebben in september een rente afgesloten van 4,62% voor 20 jaar vast. Ik vind dat laag!
quote:Jorina schreef op 03 februari 2011 @ 09:25:

[...]

Statistisch gezien Ja, statistisch gezien over een geschiedenis van 100 jaar misschien wel ja. Praktisch gezien kon dat in de 10 jaar na een recessie toch wel eens heel anders uitpakken...
Hm ik ga dan toch maar straks de financieel adviseur bellen. Het probleem is dat we vandaag moeten beslissen en mijn vriend (op wiens naam de hypotheek staat) heeft het vandaag zo druk dat hij niet eens tijd heeft om te bellen. We moeten maar kijken hoe we het gaan doen vandaan. Ook het ondertekenen van het formulier.
Je vriend heeft het te druk om de situatie van jullie belangrijkste financiële positie te bekijken, er over te beslissen en te ondertekenen?
De rente is historisch laag, maar is aan het stijgen.

Dwz dat als je nu voor kortlopende (lage) rente kiest je daarna meer moet betalen.

En verrast kunt worden door een flink hogere rente.

Het ligt er aan hoe lang de hypotheek nog loopt wat het meest rendabel is om voor te kiezen.

Als die nog lang loopt is het wellicht rendabeler om de rente lang vast te zetten.

Als je voor kortlopende rente kiest neem dan ook in overweging of je eea nog wel kunt betalen, mocht de rente (fors) gestegen zijn over 1 of 5 jaar (denk ook aan gezinsuibreiding/minder gaan werken/ andere baan).
Ons is onlangs nog een rente van 3% geboden, voor 20 jaar vast!
Ik vind 4,9% voor 5 jaar best hoog voor dit moment.

Ik heb een aanbieding gekregen (Rabo) voor 5 jaar tegen 4,1 %

10 jaar tegen 4,9% en we gaan nu voor de middenweg 7 jaar tegen 4,5%
quote:germanwings schreef op 03 februari 2011 @ 09:50:

Ons is onlangs nog een rente van 3% geboden, voor 20 jaar vast!Dit is echt laag! Bij welke bank is dat en wat zijn de adders?
Oja, uiteraard wel belangrijk of het met of zonder NHG is. Bij ons is het met.
quote:dropshot1000 schreef op 03 februari 2011 @ 09:53:

[...]

Dit is echt laag! Bij welke bank is dat en wat zijn de adders?Het was een bank in duitsland en van de aankoopsom van het huis moest je dan zelf 25% inbrengen.
Idd dit is heel laag. Krijg je dat alleen als je al hypotheek had lopen? Bij nieuwe hypotheek kwam ik twee jaar geleden echt niet onder de 5,5%.
mmm wij zitten dit jaar ook in de renteherziening.. Nieuwe hypotheek aanvragen is geen optie ik heb een WIA uitkering en dan is het verdomd lastig.. dus blijven we , in principe , bij de ING. Ook de hele rompslomp van de aanvraag zien we tegenop.. We hebben te maken met wijzigingen (manlief is van vaste aanstelling gegaan naar een jaarcontract etc. )

Wij hebben nu 4,7% .. ben heel benieuwd hoe het nu zal worden.. veel hoger vermoed ik niet..

Maar moeten we eigenlijk afwachten totdat de ING zelf komt met aanbod of kan ik dat al eerder gaan aanvragen..

Intussen is de WOZ waarde van ons huis hoger dan de koopprijs van het huis (bij wie niet).. kan dat nog schelen ?

Even de cijfers

Aankoopprijs huis 164500, hypotheek 184000 (kk meegenomen in hyp en toen bleef er 6000 over voor kleine klussen die direct aangepakt moesten worden)..

WOZ was afgelopen jaar 174000 euro.. We hebben een 125% financiering omdat we geen eigen geld hadden destijds en we toendertijd ivm die WIA heel lastig een hypotheek konden krijgen en de toetsingsrente (what ever that may be) opeens omhoog ging..
Ik zou me niet laten overhalen vandaag te beslissen als je hyp in nov!! pas verloopt! Wij beslissen al jaren pas ah eind vd looptijd, orienteren ons in de paar mnd voorafgaand goed, want zeker vaste klanten naaien ze makkelijk een oor aan!

Waarom zou je niet rond gaan bellen met hypverstrekkers/banken en vraag je gewoon rentes en adviezen op voor div looptijden. Vraag of er nog onderhandelingsruimte in zit. Hetzelfde doe je via internet (google even hypotheekrentes, vind je (vergelijkings)sites, ook voor evt second opinion. Daarmee ga je naar je eigen hypadviseur (komt me al vreemd voor dat hij/zij je vandaag dwingt te beslissen...).

En: ook al heb je er geen verstand van (ben er zelf ook niet goed in, maar het gaat om zóveel geld, dus verdiep ik me er telkens opnieuw weer in), daar hoeft je adviseur geen extra geld aan te verdienen. Met andere woorden: hoe meer info je hebt, hoe duidelijker je voor jezelf hebt wat je wilt, hoe steviger en minder afhankelijk je je van hem/haar voelt!

Ga aan die telefoon met een lijstje in je hand en ik hoop dat je veel wijzer wordt. Lees hier ook interessante dingen, slim van je hier te openen. Veel succes!
De afgelopen maanden zijn de rentes echt enorm gestegen. Dus dat mensen in september veel lagere aanbiedingen hebben gehad klopt. Ik heb hier een dossier voor me liggen dat in september is aangevraagd Indien we die zelfde hypotheek vandaag zouden aanvragen is de rente 0,9% duurder!

Ik zou even op gesprek gaan bij je financieel adviseur.

Wellicht is de vorm die jullie toen hebben gekozen ook niet meer het meest rendabel.
quote:poldervrouw schreef op 03 februari 2011 @ 10:08:

mmm wij zitten dit jaar ook in de renteherziening.. Nieuwe hypotheek aanvragen is geen optie ik heb een WIA uitkering en dan is het verdomd lastig.. dus blijven we , in principe , bij de ING. Ook de hele rompslomp van de aanvraag zien we tegenop.. We hebben te maken met wijzigingen (manlief is van vaste aanstelling gegaan naar een jaarcontract etc. )

Wij hebben nu 4,7% .. ben heel benieuwd hoe het nu zal worden.. veel hoger vermoed ik niet..

Maar moeten we eigenlijk afwachten totdat de ING zelf komt met aanbod of kan ik dat al eerder gaan aanvragen..

Intussen is de WOZ waarde van ons huis hoger dan de koopprijs van het huis (bij wie niet).. kan dat nog schelen ?

Even de cijfers

Aankoopprijs huis 164500, hypotheek 184000 (kk meegenomen in hyp en toen bleef er 6000 over voor kleine klussen die direct aangepakt moesten worden)..

WOZ was afgelopen jaar 174000 euro.. We hebben een 125% financiering omdat we geen eigen geld hadden destijds en we toendertijd ivm die WIA heel lastig een hypotheek konden krijgen en de toetsingsrente (what ever that may be) opeens omhoog ging..ING komt zelf 1 a 2 maanden voor verloop van je rente met een voorstel. Dat je woz waarde hoger is geworden is mooi, dan is je huis ( in ieder geval op papier) meer waard. Met deze waarde kom je helaas niet in een lagere risico klasse. Een hypotheek oversluiten met een WIA uitkering is lastig..is de hypotheek niet haalbaar op je mans inkomen? ING staat niet echt bekend om zijn lage rentes (zeker bij verlengen)
Dank voor jullie advies.

Het is ook mijn idee ook gewoon te wachten tot eind van het jaar. Ik vind 4,9% niet echt laag. Ik laat mijn vriend van de week wel bellen met de financieel adviseur. Wij zitten trouwens bij Obvion.

@lastig, bedankt de tips. Gaan we zeker wat mee doen.
even @mooiedromen: fors gestegen rentes? alleen voor de langerlopende! De kortlopende rente is niet/nauwelijks gestegen en de verwachting v dit jaar is dat dat zo blijft!

Google even 'hypotheekrentes vergelijken'... Daarnaast: helaas zitten wij ook aan die ellendige ING vast met zn oneerlijke en ondoorzichtige 'adviezen', vaste klanten betalen meer dan mensen die nieuw binnenkomen!! En ook wij stappen nog niet over (huis staat te koop) ivm alle rompslomp. Tegen hun advies in hebben wij jaar of 3 geleden de rente niet meer vastgezet maar is deze v ons variabel. Heeft ons al heel heel veel geld gescheeld!!

Beter in onze zak, dan in die vd ING.

Fijn DWJacoba dat ik jullie n ietsje heb kunnen helpen. Word ook altijd zo nijdig (weet t: t heeft weinig zin, maar ja) vdie geldkloppers in welke vorm dan ook. Als consument moet je vooral je eigen gevoel volgen en op basis daarvan op eigen onderzoek uitgaan. Dat geldt voor werkelijk van alles en er zijn zoveel mensen die, logisch, hun 'adviseurs' vertrouwen. Helaas wordt er te vaak door vooral henzelf geld verdiend en hebben ze lang niet altijd het belang van hun clienten voorop staan!

Beter vd economie ook: wij geven het uit, zij kosten de staat geld... :-)
Ik zou een maand of 4 voordat je rentevaste periode afloopt eens goed gaan rondshoppen om offertes op te vragen, het lijkt me nu al een beetje vroeg.
Ik zou absoluut niet vandaag overhaast een beslissing nemen. Je hebt nog ruim de tijd om een beslissing te nemen en kunt gewoon overstappen naar een andere bank. Laat je goed adviseren door je adviseur en evt. andere adviseurs. Echt niets overhaast doen hoor!! Succes met je keuze, helaas heb ik ook geen advies voor je. Wel weet ik dat het aanbod dat ik destijds kreeg van mijn toenmalige hypotheekverstrekker absoluut niet gunstig was. Ben blij dat ik uiteindelijk voor een andere heb gekozen. Maar pfff.. blijven moeilijke keuzes!
De rente stijgt en zal verder stijgen. Daar hoef je je niet door te laten opjutten (door vandaag al opnieuw af te sluiten), maar je moet het je wel goed realiseren en als je even tijd hebt je er goed in verdiepen.

Als je rentevaste periode afloopt, krijg je een nieuw aanbod van jouw bank (TO heeft dat dus al gehad), maar het is vaak veel voordeliger bij een andere bank een nieuwe hypotheek af te sluiten. Ik lees hier dat mensen opzien tegen de rompslomp of dat er redenen kunnen om niet elders over te sluiten. Toch raad ik iedereen wel aan om met andere banken te gaan praten. Een WIA uitkering op zich hoeft geen reden te zijn voor een bank om je te weigeren. Je hebt in ieder geval een (vast) inkomen en als dat samen met het inkomen van je partner voldoende is, zal het de hypotheekverstrekker niet veel uitmaken of dat een uitkering of bijvoorbeeld een klein baantje is.

ING is echt een verschrikkelijk slechte bank voor haar klanten. Ik zou er echt even wat tijd in steken, het kan honderden euro's per jaar schelen!

Je ziet vaak dat mensen voor bijvoorbeeld een nieuwe keuken verschillende zaken afgaan (en dat duurt lang hoor, een offerte voor een nieuwe keuken laten maken, je bent al gauw een hele middag zoet), maar voor hun hypotheek bij een aanbieder blijven, want het is zoveel gedoe. Terwijl het verschil in kosten bij de hypotheek vaak vele malen groter is dan bij een keuken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven